Gå til innhold

Deres tanker - trenger penger som står i fond i Januar, selge meg ut nå? (stor nedgang siste måneden, ca. -10%)

Anterialis

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal kjøpe bolig i januar og tenker å bruke en del fondspenger på dette. Si jeg har 500k i aksjefond (fiktivt tall). Det har gått relativt greit siste året, men siste måneden ser jeg en voldsom nedgang. Jeg er ikke spesielt god på aksjemarkedet og forstår ikke helt hva som skjer i verden akkurat nå som gir denne nedgangen (har lest om Evergrand-krisen, gjeldstaket i USA og energiprisene, uten at jeg helt verken forstår eller klarer å sette dette sammen med markedsutviklingen...). Kunne dere med bedre peiling på markedet enn meg gitt meg noen tips på hva dere ville gjort i min situasjon? Jeg tar selvsagt alt med en klype salt og forstår usikkerheten rundt dette. Jeg ønsker kun deres tanker og meninger slik at jeg kan ta et mer fornuftig valg. Tapet jeg har hatt til i dag er helt greit, men ville vært flott å forsøke unngå enda -10%... 

La oss si følgende:

- 100k i DnB Global Index A
- 100k i DnB Norden Index A
- 100k i DnB Norge Index A
- 100k i DnB Teknologi A
- 100k i DnB USA Index A

Den siste måneden ser jeg ca. -8% nedgang. Pengene skal ut om tre måneder (januar ´22).

1) Ville dere realisert i dag, eller ventet tre måneder med tro/håp om noe oppgang fra dagens kurs?
2) Kan dere si noe om hvorfor markedene faller såpass (eller er det ikke så mye?) nå, og hvorfor det vil stabilisere seg eller bli bedre de neste par månedene?

Takk for hjelpen!

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde ventet. Nå er det mye uro i markedet. Usikkerhet i mange sektorer - slik som innen transport, energi og mat. Mye skyldes ettervirkninger av koronarestreksjonene. Men - dette kan slå ut begge veier. Umulig å forutsett. Aksjemarkedet har hatt en latterlig stor oppgang på tross av Covid. Kanskje er det en liten restitusjon vi ser. 

Uansett er det den totale langsiktige avkastningen som gjelder. Det å selge "på rett tid" - er nesten umulig å gjøre. Jeg vil påstå at det er nokså tilfeldig. Har du mye plassert i høyrisiko og i USA, vil markedet svinge mye mer enn på Oslo Børs. 

Eventuelt kan du selge deler av fondet nå, og resten senere. Slik fordeler du risikoen bedre. 

Du utløser skatt på avkastning som må betales i 2022 om du selger før året er omme. Det er også en faktor du bør tenke på. Selger du 1. januar. Så slipper du beskatte avkastningen før i 2023. Da kan du plassere disse pengene på nytt i fond, og du har et "gratis lån" i 1,5 år.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Anterialis skrev (25 minutter siden):

Takk for god tilbakemelding! Det er akkurat sånne tanker jeg er ute etter.

Andre innspill?

Umulig å si, hvis man hadde visst svaret på dette hadde man nok holdt på med andre ting i dag enn å skrive på forum :D

Som Milhouse85 skriver, det virker som vi ser en restitusjon akkurat nå, men perioden fra nå og fram til januar vil preges av mange faktorer, og hvordan dette slår ut på fondene avhenger av hvilke fond du har. Men, det er store sjanser for at det kan skje ting som påvirker alle fond negativt i større eller mindre grad fremover.

USA står fremfor en potensiell kjempekrise, og den amerikanske økonomien har store ringvirkninger ut i verdensøkonomien. Spesielt er dette knyttet til gjeldstaket som nås om litt over en uke, der USA enten må åpne for å låne enda mer, eller så går de tom for penger, med følgene dette får på økonomien. Jeg har ikke fulgt med de siste dagene, men det har gått politikk i dette, og man virker å nærmest kunne ofre landets økonomi på politisk mynt, og siste gang jeg så dette kom opp nå nylig så ble økning av gjeldstaket stemt ned av republikanerne, som i praksis betyr at USA ikke får betalt det de skylder. På en annen side er mange av løsningene foreslått for å styre unna krisa ikke helt problemfrie. Så her kan mye skje uansett utfall.

På toppen av dette har vi en handelsnæring i krise, kjempeutfordringer med logistikk på verdensbasis, enorme utgifter direkte knyttet til Covid-19 osv osv osv.

Så, om du må ha mest mulig avkastning i Januar, jeg vil ikke gi finansielle råd, for det sitter flinke folk og sjonglerer med pengene på måter de fleste ikke ser for seg, men det er ikke umulig at fondene faller enda mer for å si det sånn.

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar

Jeg hadde solgt for lengst, og i alle fall nå. Helt uavhengig av hva som skjer i markedet. Aksjemarkedet er bare for penger med lang investeringshorisont, og januar 2022 er 3 måneder til, en svært kort tidshorisont. 

Å spekulere i hva markedet skal gjøre mellom nå og januar 2022 er bare tull. Det er alt for kort horisont til å ta noe som helst markedsrisiko. Og det er helt irrelevant for deg hvorfor markedet har gått som det har gått, og hvordan du, jeg, andre forumbrukere eller fandens oldemor tror det vil gå de neste tre månedene. 

Hvor mye penger trenger du i januar 2022? Så mye penger ville jeg innløst for i dag. Resten ville jeg revurdert investeringshorisonten for. Når trenger du penger? Bruk en av robotrådgiverne i markedet og invester i tråd med det. Eller snakk med en fysisk rådgiver. Det er her de faktisk har verdi. 

• Liker 4
Lenke til kommentar

Helt enig med Brun her. Jeg sparer selv i aksjer, og har langt perspektiv. Generelt rådes ofte arbeidstakere som har spart til pensjon, om gradvis å vekte seg ned i aksjer når utbetalingene nærmer seg, slik at ikke kortsiktige svingninger ødelegger. Det er rufsete marked nå, men markedet kan falle 30-40 prosent vel så gjerne som å vokse videre. Med langt perspektiv på sparingen, kan man vente med å ta ut om markedet plutselig krasjer. Det kan du ikke hvis du trenger pengene om to-tre måneder.

Lenke til kommentar

Flotte tilbakemeldinger! 
Time til rådgiver har jeg allerede fått (om et par dager). Fint med flere meninger, dog! Lærerikt. 

Ja sitter også å tenker på å selge meg ut. Gjorde jo det for fire uker siden også da det startet å gå nedover, men jeg har ikke klart å forstå at det ville gå såpass langt ned, da ville jeg klart solgt tidligere. 

Ja spørsmålet er om jeg skal realisere nå, eller vente enda tre måneder. Det finnes selvsagt ingen fasit, men noen med forståelse for markedet kan kanskje si at grunnene som har skapt negativ avkastning siste tiden ikke vil forsvinne med det første.. Det er kanskje en pekepinn, ikke vet jeg.

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (1 minutt siden):

Hvor mye penger har du i aksjefond og hvor mye av dette trenger du i januar? 

aksjemarkedet kan halvere seg fra nå til jul. Tåler du det?

La oss si jeg hadde 500k pr. 1. september. Av dette tåler jeg fint å tape 50k, men utover dette blir jeg nødt til å spytte inn penger fra andre steder (andre sparekonti). Siste måned har jeg nå hatt -8% avkastning, altså et urealisert tap på ca. 40k. Jeg kan enda tape 20k uten at det går ut over noe annet, så grensen nærmer seg. 

Jeg tåler ikke om aksjemarkedet halverer seg til jul. Trekker meg ut før jeg når min egen grense, men lurer på om jeg skal trekke meg ut nå, altså før grensen min er nådd (igjen, skjønner ingen har svaret på dette, men fint å høre vurderinger/tanker. Da er det for meg enklere å leve med å gjøre feil valg, være seg om jeg selger ut og markedet stiger, eller motsatt).  

Lenke til kommentar

Du har jo ingen garanti for at du ikke når grensen før du er ute av markedet. I mars 2020 hadde den amerikanske S&P-indeksen tre dager i løpet av en uke (mandag-torsdag-mandag) med 7.6 %, 9,8 % og 11.98 % fall i løpet av en dag. Det betyr at fra du tenker "nå går det dårlig" til du faktisk er ute av markedet kan pengene dine fint ha tapt seg 10-20 %.

Idet ditt behov for kontanter ca et halvt år i tid oppsto, skulle dette beløpet vært tatt ut av aksjemarkedet. Alle forsøk på timing etter dette er dumt. 

Jeg forutsetter her at du trenger et kronebeløp som du må ta ut av midler du i dag har investert i aksjefond. Siden du tilsynelatende har andre muligheter enn å innløse aksjefond for å få tilgang til disse pengene, kan du ha god nytte av at en finansiell rådgiver hjelper deg med vurderinger knyttet til nøyaktig hvordan du skal finansiere egenkapitalen til boligkjøpet. Kanskje er det en bedre løsning å finne andre finansieringsmuligheter, la pengene stå i markedet og så spare maks frem til og i perioden etter boligkjøpet for å komme deg "i plan" igjen. Men det er ikke så lett å vite. Slik du presenterer saken her er det veldig dumt å ha pengene dine i aksjefond, det er helt sikkert. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En annen ting som ikke er nevnt her er at for de globale fondene dine så skyldes mye av nedgangen at den norske kronen har styrket seg mot dollar. Dermed bør du i tillegg til å vurdere hva du tror om aksjemarkedet fram over også vurdere hva du tror om den norske kronen framover. Det kan godt være at den styrkes videre sammen med en fortsatt stigende oljepris og en høy kraftpris, men samtidig kan det være at en nedgang i akjsemarkedet vil bli utlignet av at dollaren da gjerne styrker seg mot kronen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hvis jeg har 100' hver i 5 fond, ville jeg selge det med dårligst avkastning først og så de andre med like store tidsluker fram til januar. Sette alt i banken etter hvert. Det kan være, med alle forbehold, en måte å unngå store tap.

Men som det sies, det er en ugunstig kort horisont i et humpete kursterreng nå.

Lenke til kommentar

Måtte selv gå inn og ta en rask titt. For mine fond gjelder det at de gikk ned litt 2-3 uker siden, men at de nå ca er tilbake på det de stod på før nedgangen. Vet ikke om dette stemmer for dine fond. 

Mye smart som sies her - og sikkert mye som kan vurderes opp og ned og i mente. Men hadde jeg vært deg så hadde jeg solgt meg ut i dag. Det viktigste du skal ta med deg er at markedet er litt usikkert akkurat nå, som i praksis betyr svingninger. Iom at du skal bruke pengene straks så synes jeg du tar en unødvendig risiko dersom du forsøker å vente. 

Lenke til kommentar
Svante1 skrev (23 timer siden):

En annen ting som ikke er nevnt her er at for de globale fondene dine så skyldes mye av nedgangen at den norske kronen har styrket seg mot dollar. Dermed bør du i tillegg til å vurdere hva du tror om aksjemarkedet fram over også vurdere hva du tror om den norske kronen framover. Det kan godt være at den styrkes videre sammen med en fortsatt stigende oljepris og en høy kraftpris, men samtidig kan det være at en nedgang i akjsemarkedet vil bli utlignet av at dollaren da gjerne styrker seg mot kronen. 

Veldig godt poeng!

Mine fond (uendret) bedrer seg, fra -10% til -6% ca. nå. Velger å sitte i båten. Takk for gode innspill og tanker! Det var akkurat det jeg var ute etter.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...