Tullballj Skrevet 5. oktober 2021 Del Skrevet 5. oktober 2021 Har en 10 år gammel Avensis. Når jeg svinger i lavere hastighet enkelte steder kommer det en kneppelyd, som jeg også kjenner gjennom rattet. Jeg merker ikke lyden når jeg svinger på rattet når bilen står i ro. Jeg merket heller ikke noe i høyere hastigheter eller på ujevnt underlag. Bare når jeg tar brå svinger i lav hastighet. For eksempel i en rundkjøring. Bilen har nylig vært på Service og EU, uten at noe ble kommenter. Verkstedet mente at ting ikke alltid blir oppdaget hvis ikke ting er slitt nok. At jeg kan komme tilbake hvis det blir verre. Føler meg likevel ikke trygg på det siden jeg bruker bilen mye. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 5. oktober 2021 Del Skrevet 5. oktober 2021 Kan være en drivknute. Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 5. oktober 2021 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2021 Jeg hadde dårlig drivknute på en gammel bil når jeg var ungdom. Det var det mer klakk, klakk, klakk, klakk lyd. Her er det akkurat som et lite knepp. Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 5. oktober 2021 Del Skrevet 5. oktober 2021 Det du beskriver er veldig sammenfallende med slite drivknuter og drivknutemansjetter. Mansjettene kan være vanskelig å se hull i, og jeg har selv også opplevd at det har blitt oversett på EU på tidligere biler. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 5. oktober 2021 Del Skrevet 5. oktober 2021 Er det regelmessig "knakk-knakk-knakk" mens man svinger vil jeg påstå drivknute Hvis det er ett "knepp" akkurat når tyngdepunktet flytter seg fra side til side så er det ikke drivknute, vil heller tippe på stabilisatorstag eller en foring som er begynt å bevege på seg. Lenke til kommentar
Wall Dorf Skrevet 7. oktober 2021 Del Skrevet 7. oktober 2021 Tullballj skrev (På 5.10.2021 den 5.31): Har en 10 år gammel Avensis. Når jeg svinger i lavere hastighet enkelte steder kommer det en kneppelyd, som jeg også kjenner gjennom rattet. Jeg merker ikke lyden når jeg svinger på rattet når bilen står i ro. Jeg merket heller ikke noe i høyere hastigheter eller på ujevnt underlag. Bare når jeg tar brå svinger i lav hastighet. For eksempel i en rundkjøring. Bilen har nylig vært på Service og EU, uten at noe ble kommenter. Verkstedet mente at ting ikke alltid blir oppdaget hvis ikke ting er slitt nok. At jeg kan komme tilbake hvis det blir verre. Føler meg likevel ikke trygg på det siden jeg bruker bilen mye. Det kan også være et lager på en av støtdemperne. Klikkelyden minner om en kule i et lager som forlater plassen sin en stund. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 7. oktober 2021 Del Skrevet 7. oktober 2021 Høres mer ut som det kan være tårnlagerene ved støtdemperene ja. Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 11. oktober 2021 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2021 Jeg hadde problemer med tårnlager på en annen bil. Der var det en litt annen lyd. Vanskelig å anslå hvor lyden kommer fra, men føles som det er lengre nede hvis dere skjønner. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 11. oktober 2021 Del Skrevet 11. oktober 2021 Drivnuteklakking er lettere å høre hvis man rygger med full sving. Lenke til kommentar
Cocola Skrevet 11. oktober 2021 Del Skrevet 11. oktober 2021 Jeg hadde kneppelyd i min bil ved sving på akkurat samme måte som du beskriver. Det var foring i en bærearm som var dårlig. Bærearmen ble byttet og lyden ble borte. Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 11. oktober 2021 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2021 Jarmo skrev (10 minutter siden): Drivnuteklakking er lettere å høre hvis man rygger med full sving. Jeg må svinge brått i oppoverbakke når jeg skal rygge på plass og det er ikke noe lyd da. Tror mer det er en foring. 1 Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 17. desember 2021 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2021 Jeg hadde bilen min innom verkstedet for sjekk. Det er midtre ratt aksel som er slakk i. Blir byttet neste uke. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå