Gå til innhold

Lars Vilks død - ulykke eller komplott?


Mr.M

Anbefalte innlegg

Mr.M skrev (1 time siden):

ZzuHfkd.png

var ikke denne hendelsen veldig snål? eller naturlig forklaring?

jeg tenkte mulig skarpskytter i skogen, siden det hendte i en kurve på motorveien, men det sies bilen var pansret og da er vel skudd mot sjåføren utelukket?

annet?

Sniper i skogen? 

Du har sett for mye film

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Serpentbane skrev (8 minutter siden):

Sniper i skogen? 

Du har sett for mye film

hvis attentat mot bilen er eneste måten å (indirekte) få has på Vilks, så vil jeg ikke utelukke det. Siden han hadde livvakter er det kanskje ikke lett å komme "på skuddhold" ved boligen. Så da er eneste mulighet når han beveget seg andre steder.

Lenke til kommentar

hvis det er et attentat så kan det ikke utelukkes, men det er vel en nesten umulig å å snipe ett dekk i fart fra lang avstand (derav filmkommentaren?) . Jeg tror også et attentat mot denne mannen sannsynligvis ville vært noe mer eksepsjonelt og åpenlyst og hvor en eller annen gruppe ville påtatt seg ansvaret rimelig fort. 

Høres ut som det er en tragisk ulykke, eller en sjåfør med et deathwish. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (27 minutter siden):

det kan virke plausibelt, på den annen side har man alltid hørt at sikkerheten i billige blikkboks-biler er elendig. Dvs. mengde stål rundt deg/foran deg, har litt å si når det smeller. Kanskje også ekstra med airbags i pansrede biler?

men mulig "det er forsket på det" og at du har rett.

Mengde stål har betydning men berre opp til ei viss grense.
Er bilen alt for mjuk så er det lite som hindrer at "heile fronten" blir trykt inn i kupeen der passasjerane sitt.
På tidlegare bilar så var det dette som var problemet ved ulykker, dette blei til ei viss grad løyst ved å bygge sterkare karosseri av stål som skulle fungere som eit bur der slik at ingenting skulle kunne kome inn i kupeen. Men om karosseriet blir for kraftig så fungerer alt stålet slik at det konsentrerer krafta inn mot dei som sitter i kupeen.
Om du held eit stålrør og slår dette mot ein stålkonstruksjon så vil det være så lite fleksibilitet at du får vondt oppover heile arma og det kjennes nesten ut som det dirrer i kroppen heilt opp til tennene. Slår du like hardt med ein pinne så vil pinnen bøye seg å ta opp kreftene slik at du ikkje får vondt. Alternativt kan du også bruke kraftige hansker (som i dette tilfellet er anologien for airbag) for å ta opp litt av kreftene frå slaget, men hanskane vil ikkje ta unna alle kreftene.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det største spørsmålet så langt, tatt i betraktning det som er kommet av opplysninger, er hvorfor de kjørte i 150-160kmt+, hvis det som vitner forteller er riktig. De har altså til og med kjørt fra følgebilen, sånn at denne ikke fikk med seg ulykken. I så høy fart så skal det vel ikke så mye til for å miste kontrollen, om noe dramatisk skjer. Med mindre de reagerte på en aktiv trussel så er det vanskelig å se hvorfor de skulle kjøre så fort. Det vil vel alltid regnes som en risiko å kjøre i så høy fart, så uten grunn så virker det rart. Spesielt siden de kjørte fra følgebilen. Så er det også rykter om at det ikke fantes bremsespor, men jeg vet ikke om det stemmer, eller om det kan ha naturlige forklaringer. Og at bilen skal ha hatt punkteringssikre dekk. Hvor mye har det å si i den hastigheten? Og prikken over i'en er jo at de fronter med en lastebil. Det kan selvfølgelig være tilfeldigheter, men rekken med utur og omstendigheter som skal til her er ihvertfall nevneverdig. Men absolutt ikke utelukket, basert på det lille som er kommet av informasjon.

Endret av bo1e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (40 minutter siden):

Om en frontkolliderer over en viss fart med en lastebil så dør en uansett hvilken bil en har.

det er nok sant, men frontkolliderte de egentlig?Jeg vet det har blitt sagt, men har også blitt sagt de kjørte seg fast under og da må de vel ha truffet på siden? Har i alle fall vanskelig å se for meg "typisk" frontkrock og liksom forsvunnet videre under hele fronten/motoren på traileren. :hmm:

skal egentlig bli "spennende" å få se skissene som visuelt forklarer hendelseforløpet i detalj. ikke minst i hvilken vinkel den kom over i motsatt kjørefelt (adskilt med midtdeler (stålvaier)

Lenke til kommentar

Hvis en tilfeldig bil er innblandet i en ulykke så er det ingen som tenker noe videre over det, slike ting skjer. Hvis en kjentperson er utsatt for en ulykke, spesielt en kontroversiell person, så tenker mange fort litt mer eksotiske tanker. Det er på en måte lett å forstå og kanskje fornuftig, det finnes jo helt klart de som ønsket å drepe denne mannen. Samtidig, tilfeldigheter forekommer og inntil vi hører det motsatte er jeg tilbørlig til å tenke at dette bare var en ulykke. En tragisk ulykke, som alle andre ulykker.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
PerBertil skrev (4 timer siden):

Ser muslimene storkoser seg i kommentarfeltene på Facebook over Lars Vilks dødsfall.

PerBertil skrev (3 timer siden):

Lars Vilks kan i aller høyeste grad knyttes til dette, og mange muslimer godter seg nå og synes det var til pass for ham.

PerBertil skrev (24 minutter siden):

Det er i hvert fall fullt av muslimer som gleder seg over dødsfallet i kommentarfeltene. kvalmt.

Vi har fått med oss dette nå. Har du noen eksempler å vise til?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PerBertil skrev (5 minutter siden):

Det kan jeg gjøre

Kanskje bortsett fra de 3-4 eksemplene som Resett la ut, ironisk nok med et svært hatefullt og moderert kommentarfelt under.

De så uansett ikke noe "verre" ut enn et kommentarfelt på for eksempel saker om NAV-drapet i Bergen, der det florerte med svært nedsettende, stygge og rastistiske kommentarer om innvandrere generelt.

Ingenting er bedre enn det andre naturligvis, men det er finurlig å se hvor selektive f.eks. Resett blir i sin omtale.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 minutter siden):

Kanskje bortsett fra de 3-4 eksemplene som Resett la ut. De så uansett ikke noe "verre" ut enn et kommentarfelt på for eksempel saker om NAV-drapet i Bergen, der det florerte med svært nedsettende og stygge kommentarer om innvandrere generelt.

Nå er innlegget over.image.png.0d20810e613c014ddd5c5f3e7d47c107.pngimage.png.bf83e247fc8f4d9dcc50011ec10c93aa.png

Endret av PerBertil
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (3 timer siden):

[...] eller en sjåfør med et deathwish. 

Virker i så fall snodig å ta med seg to andre - en kollega og den man er ansatt for å passe på - i døden.

Hvis man skal tenke "som på film" så kan det være snakk om et indirekte attentat, der sjåførens familie trues på livet og at de skal få beholde livet kun hvis sjåføren tar livet av Vilks. Det kunne ha forklart hvorfor bilen med VIP kjører fra sin egen eskortebil og frontkolliderer i høy fart med en lastebil på feil side av midtdeler, attpåtil på høylys dag. Men dette er en rimelig søkt teori.

Lenke til kommentar

Kraftige bremsespor. 

Spoiler

e9064aa2-6a80-47c2-a16d-77346292b98d?fit=crop&h=960&w=1440&s=c4871d59d45bc5f563ccf551aed7aaf4ef256ac4

Spoiler

2e3c352e-93d6-4136-a07d-a6703b33e811?fit=crop&h=1239&w=1900&s=040b699497a7e2f5895b61078c2cfb719d8c46a3

Tenker nok at fører har mistet kontroll over bilen på dramatisk vis. Politiet har en teori på dekkeksplosjon. Oljesøl i veibanen er farlig, men politiet har nok allerede sjekket ut det scenarioet. 

Med tanke på okkupantenes sikkerhet i kollisjonen, spiller nok pansringen liten rolle i dette tilfellet. Farten og energien var for høy, okkupantene ville ha blitt knust både med og uten pansring av bilen. 
 

Endret av debattklovn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...