Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Er det noen som kan gi meg en enkel oppskrift på hvor mye man kan ta seg ut i lønn fra eget AS?

Jeg har akkurat startet et eget lite AS. 

La oss si at jeg har tjent 100 000.- inkl mva denne måneden, hvor mye skal man tørre å ta ut i lønn?

Mitt regnesykke med 48% personskatt og 75% lønn av inntekt blir:

Brutto inntekt: 100 000.-
- MVA 25% (25 000.-) rest 75 000.-
- Selskapsskatt 22% (16 500.-) rest 58 500.-
- lønn 75% av rest ( 43 875.-) rest 14 625.-
- feriepenger av brutto lønn 10,2% (4 475.-) rest 10 150.-
- Arbeidsavgiveravgift av brutto lønn14,2% (6 230.-) rest 3 920.-

Lønn med 48% innteksskatt= 22 815.-

rest i selskapet er 3920.- som må brukes til å betale forsikringer og pensjonsordning.

Er det noe jeg har misforstått? 

Endret av rtoevik
1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
rtoevik skrev (2 timer siden):

Er det noe jeg har misforstått? 

Ja

Brutto inntekt: 100 000.-
- MVA 25% (20 000.-) rest 80 000.-
- lønn 53000.-
- feriepenger av brutto lønn 10,2% 5406.-
- Arbeidsavgiveravgift av brutto lønn og feriepenger 14,2% 8235,-
- forsikringer og pensjonordning 3920,-

= Overskudd før skatt 9439,-
-Selskapsskatt 22% 2077,-
= Overskudd etter selskapsskatt 7361,-

Lønn etter 31% innteksskatt (har du ingen fradrag?) = 36570.-

Skatt på evt. utbytte er 31,7%

Jeg har ikke tatt stilling til hva som er optimalt lønnsuttak.

Å se på tallene på månedsbasis blir forenkling. Du må sette opp budsjett for inntektsåret.

Endret av mobile999
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eksempel på budsjett for inntektsåret:

Brutto inntekt: 1050000.-
- MVA 25% (210 000.-) rest 840000.-
- lønn 556500.-
- feriepenger av brutto lønn 10,2% 56763.-
- Arbeidsavgiveravgift av brutto lønn og feriepenger 14,2% 86470,-
- forsikringer og pensjonordning 47040,-

= Overskudd før skatt 93226,-
- Selskapsskatt 22% 20510,-
= Overskudd etter selskapsskatt 72716,-

Lønn etter 31% innteksskatt inkl. feriepenger = 447675.-

Obs! Feriepenger beregnes av fjorårets lønn!

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (9 timer siden):

Eksempel på budsjett for inntektsåret:

Brutto inntekt: 1050000.-
- MVA 25% (210 000.-) rest 840000.-
- lønn 556500.-
- feriepenger av brutto lønn 10,2% 56763.-
- Arbeidsavgiveravgift av brutto lønn og feriepenger 14,2% 86470,-
- forsikringer og pensjonordning 47040,-

= Overskudd før skatt 93226,-
- Selskapsskatt 22% 20510,-
= Overskudd etter selskapsskatt 72716,-

Lønn etter 31% innteksskatt inkl. feriepenger = 447675.-

Obs! Feriepenger beregnes av fjorårets lønn!

Kostnaden feriepenger må tas når feriepengene opptjenes. I et likviditetsbudsjett må man se på forrige års lønn når man skal budsjettere for feriepengeutbetaling. Men det gjelder jo blant annet selskapsskatt også, som først forfaller neste år. Så her blander du sammen resultat og kontantstrøm. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (2 timer siden):

I et likviditetsbudsjett må man se på forrige års lønn når man skal budsjettere for feriepengeutbetaling.

Samtidig blir lønnsutgiftene redusert med nesten det samme som feriepengeutbetalingene (gitt at man jobbet samme sted hele forrige år).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Darkbill said:

Du skal uansett aldri regne med mva. 

 

Det er hverken en utgift eller inntekt. 

Når du først skal kverulere: inngående mva er alltid en utgift. Den er kun en kostnad for de som ikke får fradrag for den i sitt mva oppgjør.

Endret av Sverre1969
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sverre1969 skrev (På 11.10.2021 den 19.59):

Når du først skal kverulere: inngående mva er alltid en utgift. Den er kun en kostnad for de som ikke får fradrag for den i sitt mva oppgjør.

Om noe er en utgift så vil det også være en utgift/minus i regnskapet og balanser. Det er det ikke. Mva påbirker hverken inntekt, utgift eller resulat. Det er kun penger en krever inn på vegne av staten. Det det jeg skulle fram til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
rtoevik skrev (På 3.10.2021 den 23.30):

rest i selskapet er 3920.- som må brukes til å betale forsikringer og pensjonsordning.

Har du ikke noe annet enn lønnsrelaterte kostnader? Ville jo normalt tenkt at du hvertfall har noe andre kostnader som du også burde sette av for. Om du leier et kontor, kjøper en PC, har noe kjøring...litt vanskelig å si uten å vite hva du driver med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...