Bernhard02 Skrevet 3. oktober 2021 Del Skrevet 3. oktober 2021 (endret) Min golf tdi 2009 modell lekker olje fra bunnplugg. Jeg sliter med at bilen min lekker olje fra bunnpluggen. Da jeg byttet kløtsj på bilen i juni oppdaget verkstedet oljelekkasjen. Det viste seg at forrige eier selv har byttet bunnpanna på bilen rett før jeg kjøpte den i august 2020. Verkstedet oppdaget under kløtsjbyttet at to skruer til bunnpanna er skrudd skjevt inn i bakre veivakseltetting slik at dette dekslet er sprukket. Boltene hadde tydelig entret skjevt da bunnplaten ble byttet av forrige eier. Derfor byttet verkstedet tetningskomponent med ny bunnplugg med pakning. Etter verkstedet har byttet dette fortsatte oljelekkasjen fra bunnpluggen. Da mente verkstedet at årsaken var kvaliteten på bunnpanna på motoren som forrige eier byttet selv. Selv om han ikke var mekaniker. Da anbefalte verkstedet at de tapper oljen på nytt og bruker gjengetetter på bunnplugg. Det de gjorde da var at de renset gjengene å laget og laget en pakning i fiberskiven. Siden kløtsj bytte ble svært dyrt mente verkstedet at det var en unødig kostnad å bytte bunnpanna på bilen. De gjorde meg oppmerksom på at bunndeksel av plast manglet på bilen. Men de gjorde ingenting med det eller så at det trengtes. Etter dette stoppet oljelekkasjen men etter ca 4 måneder og 4000 km begynte oljelekkasjen fra bunnpluggen igjen. Da bestemte jeg meg for at bunnpanna måtte skiftes siden verkstedet sa at kvaliteten på bunnpanna var årsaken. Da leverte jeg bilen på naf verksted et annet verksted enn der jeg hadde bilen forrige gang siden de ga meg billigst pristilbud. De mente at årsaken til lekkasjen var defekt hull for tappeplugg. Da ble det utskifting av bunnpanne, tappeplugg og oljefilter. Etter dette tenkte jeg at jeg kunne slippe å bekymre meg for at bilen lekker olje. Men dagen etter besøket hos NAF oppdaget jeg at det fortsatt lekker olje. Da leverte jeg bilen inn til de å da demonterte de bunnpanna å satte på den på nytt. Dette forsøket hjalp heller ikke de sa at dette var noe "rart" de hadde ikke noe svar på hvorfor bilen fortsatt lekker olje. Nå vet ikke jeg hva jeg skal gjøre. Noen som har noen tips. Eller skal jeg be om reklamasjon å levere den på et annet verksted. Ikke artig at det blir olje flekker på asfalten til leieboeren. Fra automester der jeg hadde bilen i juni: Fra NAF ÅRSAK Defekt hull for tappeplugg. ARBEID Utskifting av bunnpanne Utskifting av tappeplugg Utskifting av oljefilter DELER Bunnpanne 826,62 (inkl. mva.) Oljefilter 193,38 (inkl. mva.) Oljepluggsett 42,82 (inkl. mva.) Bunnpannepakning 225,25 (inkl. mva.) Tetning til oljenivåsensor 96,69 (inkl. mva.) Quartz Ineo Long Life 5W-30 957,95 (inkl. mva.) DETALJER (inkl. mva.) Arbeid 2488,20 Deler 2342,71 Totalpris kr. 4830,91 Inkludert medlemsrabatt 689,89 Endret 3. oktober 2021 av Bernhard02 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 3. oktober 2021 Del Skrevet 3. oktober 2021 (endret) Reklamer til det verkstedet som monterte ny bunnpanne og tappeplugg. Endret 3. oktober 2021 av mobile999 Lenke til kommentar
joka Skrevet 4. oktober 2021 Del Skrevet 4. oktober 2021 er du helt sikker på at det er bunnpluggen som lekker? olje lekkasje fra oljekjøleren vil på VAG TDi med tverrstilt motor vil legge seg på bunnpluggen... slik at det kan se ut som bunnpluggen lekker... optisk illusjon Lenke til kommentar
kremt Skrevet 4. oktober 2021 Del Skrevet 4. oktober 2021 Du må vel snart ha brukt like mye penger på verksted som bilen er verdt, 20-30 tusen? Eldre VAG turbodiesel kan meget fort bli kostbart å ha i drift hvis man ikke skrur noe selv. 2 Lenke til kommentar
Bernhard02 Skrevet 4. oktober 2021 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2021 kremt skrev (10 timer siden): Du må vel snart ha brukt like mye penger på verksted som bilen er verdt, 20-30 tusen? Eldre VAG turbodiesel kan meget fort bli kostbart å ha i drift hvis man ikke skrur noe selv. Nå fikk du meg til å gå gjennom hvor mye jeg har brukt på bilen å det er jo helt skinnsykt. følgende utgifter har jeg hatt lambadasonde 8000 kr. Byttet bremseskiver m mer og håndbrekkwire til 12000 kr. Byttet glødeplugger til 4000 kr. Byttet clutch og svinghjul til 40000 kr. og byttet bunnpanne til 5000 kr uten at det hjalp. Ble ikke opplyst om at bilen har vært brukt til kjøreskole bil når jeg kjøpte den heller. Kan vel ikke selge bilen når jeg har påkostet den så mye. Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 4. oktober 2021 Del Skrevet 4. oktober 2021 Noen ganger må man bare kutte kostnadene. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 4. oktober 2021 Del Skrevet 4. oktober 2021 (endret) Du må vel reklamere mobile999 skrev (21 timer siden): Reklamer til det verkstedet som monterte ny bunnpanne og tappeplugg. Enig i dette. De må vel i det minste finne ut om det er bunnpannen/ tappeplugg eller noe annet som er feil som f.eks olje lekkasje fra oljekjøleren. Endret 4. oktober 2021 av Svein M Lenke til kommentar
Bernhard02 Skrevet 31. oktober 2021 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2021 (endret) Dette ble en reklamasjonssak. Det viste seg at det var en liten sprek i den nye bunnpanna de monterte. Siden jeg oppdaget det samme dag som jeg hentet bilen. Bestilte de opp en ny bunnpanne og monterte den kostnadsfritt. Har ikke oppdaget noe lekkasje enda. Håper dette ble i orden. Endret 31. oktober 2021 av Bernhard02 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 31. oktober 2021 Del Skrevet 31. oktober 2021 Bernhard02 skrev (4 timer siden): Dette ble en reklamasjonssak. Det viste seg at det var en liten sprek i den nye bunnpanna de monterte. Det er bra det ordnet seg. Takk for at du oppdaterte tråden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå