MarkusG94 Skrevet 3. oktober 2021 Del Skrevet 3. oktober 2021 God kveld! Som tittelen sier; Jeg jobber som tømrer og vil videre i arbeidslivet som offshore arbeider. Jeg har fagbrev som tømrer, og har jobbet som det i 6 år + 2 år læretid. Jeg er ikke lei faget, men jeg vil ikke sitte fast i dette faget for lenge heller. Jeg kunne gjerne tenkt meg å jobbet som Roustabout eller roughneck, også evt jobbet meg oppover derfra! Jeg liker veldig godt fysisk arbeid. Jeg har følgende kurs: Truck T1-T4 Stillas over 9M Jeg skal ta GSK kurs og Riggerkurs, også skal jeg ordne helseattest. Tror dere at det er muligheter? Er det noen her som har vært tømrer og klart å kommet seg offshore? Hvordan klarte du det? Tips til hvilken bedrifter jeg bør sende åpen søknad til ? jeg tar imot all hjelp! Lenke til kommentar
thyes Skrevet 11. oktober 2021 Del Skrevet 11. oktober 2021 For å få jobb på boredekk så vil du trenge Brønnteknikk VG2 også. Når det er sagt, så er vel tømrer et av de minst ettertraktede fagbrevene offshore, dessverre. Men kanskje tilkomstteknikk kan være en mulighet? Ikke for å svartmale for deg, men jeg ville ha tenkt nøye gjennom det før du bestemmer deg for å blåse oppimot 100k på kurs. Oljeprisen er høy om dagen ja, men jeg mistenker at man vil trenge noen års ansiennitet for å være noenlunde trygg på sokkelen i dag. Om du er hellbent på å komme deg ut, så burde du kontakte alle bemanningsbyrå du kommer over. Hør med dem hva du vil trenge av kurs for å være en aktuell kandidat. Selv så jobbet jeg et års tid i bemanningsbyrå, det er veldig mange som går den veien for å få erfaring. Lykke til uansett hva du velger å gjøre Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. oktober 2021 Del Skrevet 11. oktober 2021 Det er tusenvis som har disse kursene. Ikke kast bort pengene dine. Prøv å få deg stillasjobb. Det kan du fikse i dag. Få deg litt erfaring på rigg ift stillas og så ta kurs. Da er kjangsen større. Men kampen er hard, mange folk som går ledig med masse erfaring. Er nok litt dødfødt om du ikke kjenner noen som kjenner noen osv. Men de må velge noen, så en kjangse er det jo. 1 Lenke til kommentar
MarkusG94 Skrevet 13. oktober 2021 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2021 thyes skrev (På 11.10.2021 den 18.50): For å få jobb på boredekk så vil du trenge Brønnteknikk VG2 også. Når det er sagt, så er vel tømrer et av de minst ettertraktede fagbrevene offshore, dessverre. Men kanskje tilkomstteknikk kan være en mulighet? Ikke for å svartmale for deg, men jeg ville ha tenkt nøye gjennom det før du bestemmer deg for å blåse oppimot 100k på kurs. Oljeprisen er høy om dagen ja, men jeg mistenker at man vil trenge noen års ansiennitet for å være noenlunde trygg på sokkelen i dag. Om du er hellbent på å komme deg ut, så burde du kontakte alle bemanningsbyrå du kommer over. Hør med dem hva du vil trenge av kurs for å være en aktuell kandidat. Selv så jobbet jeg et års tid i bemanningsbyrå, det er veldig mange som går den veien for å få erfaring. Lykke til uansett hva du velger å gjøre Jeg har vurdert å ta Brønnteknikk Vg2 også, men jeg har snakket litt med forskjellige personer som jobber offshore og jeg har snakket med bemanningsbyrå. De sier at det første jeg kan starte med er GSK kurset, også evt rigger. Det var opp til flere tømrere som hadde klart det på den måten. Men som du sier, igjennom bemanningsbyrå kan være veien! Men har alltid synes bemanningsbyrå er skumle greie. tilkomstteknikker kunne jeg gjerne prøvd også, evt stillas. takk for svar! Lenke til kommentar
MarkusG94 Skrevet 13. oktober 2021 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2021 Salvesen. skrev (På 11.10.2021 den 19.02): Det er tusenvis som har disse kursene. Ikke kast bort pengene dine. Prøv å få deg stillasjobb. Det kan du fikse i dag. Få deg litt erfaring på rigg ift stillas og så ta kurs. Da er kjangsen større. Men kampen er hard, mange folk som går ledig med masse erfaring. Er nok litt dødfødt om du ikke kjenner noen som kjenner noen osv. Men de må velge noen, så en kjangse er det jo. Jeg har også tenkt på stillas, mange sier at det kan være «inngangsbilletten» for offshore. jeg har kjennskap til folk offshore, som sier at jeg kan sette de opp som referanse, sånn at søknaden min hvertfall blir vurdert. Men føler jeg står enda svakere til, når jeg ikke har gsk og rigger kurs, som er de fleste kravene.. derfor vil jeg gjerne bare ta de to kursene. takk for svar! Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 13. oktober 2021 Del Skrevet 13. oktober 2021 Mange arbeidsledige i oljefaget, så om du skal få deg jobb der så må du kjenne noen. Bortkastet tid å begynne med noen utdanning for å kanskje få seg jobb der. Lenke til kommentar
ella8pw Skrevet 5. november 2021 Del Skrevet 5. november 2021 Hei. Jeg jobber offshore med mange som har tømrerfagbrev. De får ikke brukt fagbrevet sitt her ute, men de bruker det i fri perioden sin👍 😁 av offshore kurs trenger du sikkerhetskurs og brønnteknikk for å jobbe i boring. Rigger kurs osv. er også greit å ha. Som nevnt over er det kamp om plassene, men letteste vei vil nok være å søke ett enkelt yrke i starten, for å få «offshore erfaring» på cv. Det kan være stillas, klatrer, tankrengjøring osv. bemanningsbyråer hjelper deg ut hvis du ikke finner noe stillinger. Ellers etter brønnteknikk kan du begynne på fagskolen i petroleum, da dette er noe selskapene ser etter også. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 11. november 2021 Del Skrevet 11. november 2021 ISO fag er vell den lettes overgang til offshore livet, og du kan skaffe deg erfaring på land, hvis det finnes firma som driver med det i ditt område https://www.norskindustri.no/dette-jobber-vi-med/kompetanse/kompetanse-for-fremtidens-industri/lar-av-andre/iso-fagene/ selskaper som dette som tilbyr både stillas på land og offshore kan være en ide og se etter https://www.alfa-nordic.no/ dette er et hady verkty som viser deg offshore yrker og hva du trenger for og utføre de https://www.offshoreutdanning.no/hjelp/om-aa-jobbe-offshore/yrkesguide/ Lenke til kommentar
Niclas123 Skrevet 17. juli Del Skrevet 17. juli Lurer på om det gikk for deg å komme inn Markus? er tømrer selv å har ikke veldig mye erfaring men virker ikke som at tømrer utdanninga mi ikke har så mye å si. Så lurer på om du kanskje har noe bra og komme med å hva jeg burde starte med? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå