Woff Skrevet 3. oktober 2021 Del Skrevet 3. oktober 2021 Kjenner ikke den modellen du har valgt, men regner med at den er helt lik de andre og fungerer fint med vanlig plugg! Lag deg noen ekstra patchekabler på forhånd sånn at du får testet deg selv litt! 🙂 Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 3. oktober 2021 Del Skrevet 3. oktober 2021 Om du har skjultanlegg og enkelt veggboks for uttak bak TV hadde jeg kjøpt In Wall HD AP som har fire innebygde switchporter. Da bruker du en kabel og en switchport for å få både trådløs dekning og fire tilkoblingsmuligheter. Og så bør du bruke Cloud Key. Denne får du med eller uten kameraserver. Hadde du hatt plass ville jeg sagt at Dream Machine Pro er et interessant produkt for den med litt interesse. Lenke til kommentar
cacb Skrevet 4. oktober 2021 Del Skrevet 4. oktober 2021 14 hours ago, Niram said: hva mener du med det? Er ikke en port reservert til TV i standard oppsett? Om jeg ender opp med å beholde TV tenkte jeg bare å legge opp ene kabelen fra nettverkspunktet i stua til den aktuelle lan-porten. Det bør vel funke, bromodus eller ei? Det er det jeg sier, det vil fungere med eller uten bromodus. Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 4. oktober 2021 Del Skrevet 4. oktober 2021 21 hours ago, Niram said: Takk for godt svar! Da blir det Unifi 6 lite x2 https://www.dustinhome.no/product/5011195804/unifi-usw-lite-16-poe-45w?ssel=true&gclid=CjwKCAjwqeWKBhBFEiwABo_XBqlfluV_iHh89FE8K561q7C_3SroWfJ7MQ8lElDGLCwaK3dsxI3Z3hoCpKcQAvD_BwE Denne dekker vel behovet? 8 poe porter er jo i massevis for meg 🙃 Tenkte å nevne det med utskifting til 6 lite i stedet for nano-hd og ac-lite. Lenke til kommentar
Niram Skrevet 7. oktober 2021 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2021 (endret) Noen som har erfaring med å koble dobbelt elko-uttak? Fått det i posten nå og lurer litt på hvordan det skal monteres mtp strekkavlastning osv. Virker ekstremt trangt.. Endret 7. oktober 2021 av Niram Lenke til kommentar
Woff Skrevet 7. oktober 2021 Del Skrevet 7. oktober 2021 (endret) Du har ikke, og dermed bruker du ikke strekkavlasting på kabelen inn. Du terminerer etter fargekoden som er trykket på kontakta. Som nevnt, HUSK god ende / slakk! (Har du PLASS så kan du gjerne legge igen en halvmeter.... 🙂 ) Og du skal helst ha så lite som mulig av lederne synlig, ikke lange ender fra kabelkappe til terminering. Du KAN klipse løs kretskortet og holde det i hånda hvis det er lettere for deg, bare dytt inn plastklipsen som holder kortet. Endret 7. oktober 2021 av Woff Lenke til kommentar
Niram Skrevet 7. oktober 2021 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2021 Ok, takk for svar Woff. Men skal det inn en kabel fra hver side, eller begge på toppen? Blir ikke helt klok. Lenke til kommentar
Niram Skrevet 7. oktober 2021 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2021 Er det riktig at for type B så er rekkefølgen denne: blå/hvit, blå, oransje/hvit, oransje, grønn/hvit, grønn, brun/hvit, brun? Altså nedenfra og opp på den øverste rekka, og ovenfra og ned på nederste? Lenke til kommentar
SpecialForce Skrevet 7. oktober 2021 Del Skrevet 7. oktober 2021 (endret) Husk på at nettverkskabler like gjerne kan bære HDMI-signaler. Med andre ord finnes det gode muligheter for å gjemme bort støyende data-utstyr i et teknisk rom og kun ha mus, tastatur og skjerm foran deg. Søkeord: Hdmi keystone, hdmi over ip. Endret 7. oktober 2021 av SpecialForce 1 Lenke til kommentar
Niram Skrevet 7. oktober 2021 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2021 (endret) Gjort et forsøk. Får tro det blir kontakt! Var trangt nok, men håper jeg fikk det til ok. edit: ser at jeg kaaanskje var litt hissig med avisolering og at hvit grønn og brun hvit har fått et lite sår.. hva tror dere? Endret 7. oktober 2021 av Niram Lenke til kommentar
Woff Skrevet 7. oktober 2021 Del Skrevet 7. oktober 2021 Som sagt BRUK TESTER.. Og nei, har du skadet isolasjonen på en kabel eller en tråd går dette som regel helt greit! Lenke til kommentar
Niram Skrevet 7. oktober 2021 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2021 Yes, skal bruke tester. Bare sykt uoversiktlig for meg akkurat nå, siden nesten ingenting er terminert. Elektriker merket såklart ingenting når det ble lagt opp. Så har 16 kabler i skapet, pluss x antall nettverksuttak som skal monteres. Er vel ikke så mange andre muligheter enn å montere alle plugger og uttak, og så merke de i etterkant etter jeg har testet de mot hverandre.. Lenke til kommentar
Woff Skrevet 7. oktober 2021 Del Skrevet 7. oktober 2021 Er en grei måte å finne de på det selvsagt! Siden du har to kabler til hvert uttak så MÅ du jo prøve å få litt system i galskapen i skapet ditt. 🙂 Så forøvrig greit nok ut den termineringen med tanke på at du neppe har gjort dette mange ganger.. (HADDE dette som jobb før...) Lenke til kommentar
Niram Skrevet 7. oktober 2021 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2021 Dette var første gangen, så er vel bra til det å være 1 Lenke til kommentar
Niram Skrevet 9. oktober 2021 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2021 Ny dag, nytt spørsmål 🙃 tror dere jeg vil merke stor praktisk forskjell på Unifi 6 lite fremfor feks Unifi Lite ac1200? Ser jeg kan få sistnevnte gunstig på bruktmarkedet, litt over tusenlappen for 2 så halv pris kontra de nye. Lenke til kommentar
Woff Skrevet 9. oktober 2021 Del Skrevet 9. oktober 2021 JEG kan ikke hjelpe deg der, har selv kun 3 stk Ubiquiti Unifi AP-AC Pro her... 🙂 1 Lenke til kommentar
Niram Skrevet 10. oktober 2021 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2021 Er det noe poeng i å ha på bøyebeskyttelse på rj45 pluggene? Når de ikke skal håndteres sånn til daglig? Har kjøpt inn for å fargekode kablene, helt til jeg kom på at jeg ikke finner ut hvor de går før jeg har montert pluggene 🙄😅 Lenke til kommentar
Woff Skrevet 10. oktober 2021 Del Skrevet 10. oktober 2021 Det har, som du påpeker veldig lite funksjon utover å hjelpe deg med identifiseringen.. Men det ser jo absolutt litt fint ut da! Jeg bruker de her da jeg ikke benytter noe patchepanel, her er kablene terminert på plugg og plugget rett inn i det utstyret som skal ha forbindelsen. Sparer da selvsagt et unødvendig patchepanel, patchekabler og tap i de enkelte ekstra leddene. Har hatt en diskusjon om dette her på forumet, men det er jo opp til den enkelte å bruke penger.. Har hatt nettverk her siden rj45 kom (jepp, var nok av de første siden dette var jobben min den gangen..) men har aldri hatt problemer med brudd i pluggen som skyldes bruk eller manko på beskytter.. 🙂 1 Lenke til kommentar
Niram Skrevet 10. oktober 2021 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2021 Da var utstyr bestilt inn. Ivrig, fortsatt 2 måneder til fiberen kobles på 😁 https://www.dustinhome.no/product/5011195804/ubiquiti-unifi-usw-lite-16-poe-45w Switch https://www.dustinhome.no/product/5011207600/unifi-6-lite-aksesspunkt 2 stk aksesspunkter Har ellers montert et par nettverksuttak til i dag, og gjort klar for AP i taket. Så nå gjenstår bare jobben i skapet, men tenkte det var greit å få opp switchen først så jeg ser hvordan det blir. Trenger jeg cloud key? Utifra hva jeg har lest er det kanskje litt overkill? Lenke til kommentar
xaco Skrevet 10. oktober 2021 Del Skrevet 10. oktober 2021 Nja, det gir noen fordeler, selv så kjører jeg kontrolleren på en nuc jeg også kjører home assistent på. Men du trenger bare kontrolleren når du setter opp nettverket. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå