Gå til innhold

Tybring-Gjedda må dele seterad med hijab-kvinne

Mr.M

Anbefalte innlegg

debattklovn skrev (8 timer siden):

Har ingen problemer med å legitimere Gjeddes handlinger.  Er kanskje litt teit det han har gjort, men det er ellers en fillesak

Er det egentlig bare litt teit å tilby barn penger for å kle seg om? Gjentatte ganger, å stå og mase om det? Hvordan legitimerer du en sånn oppførsel fra en voksen mann i en slik posisjon?

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
anon_83104 skrev (37 minutter siden):

Nå er de tidligste bevisene for bruken av hijab (eller snarere forgjengere av plagget) fra såpass tidlig som 2500 før vår tidstelling.

Denne sammenblandingen er vi blitt vant til. Hijaben er et politisk symbol og har ikke noe med verken toppluer i alpene eller skaut på Vettakollen å gjøre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

At "gjedda" henger seg opp i "frivilligheten" og tilbyr et frivillig beløp for å ta av et frivillig hodeplagg som bare en frivillig liten gruppe ønsker å smykke seg med frivillig, det er godt innenfor vanlig folkeskikk. 

Det er ikke trusa eller bh de skal ta av. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Snikpellik skrev (23 minutter siden):

Er det egentlig bare litt teit å tilby barn penger for å kle seg om? Gjentatte ganger, å stå og mase om det? Hvordan kan legitimerer du en sånn oppførsel fra en voksen mann?

Har du satt deg inn i hvordan jentene igangsatte og besatte dette scenariet? Ved å skrike, banne og hoie i munnen på hverandre. Ut av dette lurvete "showet" laget de så et "ekstrakt" som de la fram. 

Lenke til kommentar
28 minutes ago, Snikpellik said:

Er det egentlig bare litt teit å tilby barn penger for å kle seg om? Gjentatte ganger, å stå og mase om det? Hvordan legitimerer du en sånn oppførsel fra en voksen mann i en slik posisjon?

Jepp, bare litt teit. Ingen 15-åringer blir traumatisert av at noen spør dem om å ta av hodeplagget. Slikt må man tåle. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
debattklovn skrev (6 minutter siden):

Ingen 15-åringer blir traumatisert av at noen spør dem om å ta av hodeplagget.

15-åringer som er ute for å "ta" noen kan jeg tenke meg er i stand til litt av hvert. Også sett der slike utfører mobbing mot sine medelever. Så den tida i en jentes liv er turbulent og ofte "rå" og ganske traumatisk. Hvilke utslag dette gir er egentlig ikke interessant. Om de ifører seg lårkort, lavskåret topp, trange jeans, løfte-bh eller er hysteriske ang annen på kroppsform og vektfordeling er enda mindre interessant. Verden er full av valpete fjortisser. De kan se ut som voksne damer men er det ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er rart å se, men ganske vanlig, at en forlanger å bli behandlet og ha rettigheter/privilegier som voksen, men oppfører seg som et barn. Og enda merkeligere at de bytter om, og forlanger i neste påstand å slippe å bli stilt til ansvar fordi de er barn. De skifter ståsted mellom voksen og barn som det passer dem.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (12 timer siden):

Så lenge ingen blir traumatisert er det innafor?

Må man egentlig tåle at stortingspolitikere trakasserer barn?

Tenk på alle lærerne som trakasserer elever hver eneste vinter ved å tvinge barna ta av seg lua. Uff. 

Det er tvang.

Tybring ga et frivillig tilbud. Enhver elev hadde tatt av seg lua for en 1000 lapp, noe annet hadde vært dumt. For en som går med "frivillig" hijab var det merkelig nok veldig vanskelig. 

Endret av MrL
  • Liker 6
Lenke til kommentar
4 minutes ago, MrL said:

Tybring ga et frivillig tilbud. Enhver elev hadde tatt av seg lua for en 1000 lapp, noe annet hadde vært dumt. For en som går med "frivillig" hijab var det merkelig nok veldig vanskelig. 

Husk at for kvinnelige muslimer å ta av seg hijaben kan få konsekvenser for dem. Det er ikke uten risiko.

Lenke til kommentar
MrL skrev (12 minutter siden):

Tenk på alle lærerne som trakasserer elever hver eneste vinter ved å tvinge barna ta av seg lua. Uff. 

Det er tvang.

Hehe, det var litt av en elendig dårlig sammenligning.

Vel, om du ikke er enig i at stortingspolitikere ikke bør mase på unger og tilby de penger på den måten så er vi nok uenige om mange prinsipper og grunnverdier. Jeg synes det er ekstremt flau oppførsel som ikke hører noe sted hjemme. Spesielt kommentaren "jeg vil se det vakre håret ditt", og at han ikke ville gi seg så det går over i trakassering. Selv Sylvi Listhaug og Jon Helgheim tok avstand fra oppførselen til en av sine fremste allierte politikere, jeg synes det forteller en del om hvor upassende det er. 

Jenta hadde sin egen grunn til å bære hijab, og stiller man seg som fremmed kritisk til det personlige valget, så møt henne heller med respekt, dialog og argumenter som politiker. Ikke tilby den unge jenta et pengebeløp og ekle kommentarer som en hersketeknikk ment å etterlate henne målløs. Det har ingen plass i en valgkamp, i demokratiske prosesser eller på privaten. Man er på ingen måte tøff i trynet hvis man møter unge nordmenn på den måten, man fremstår stakkarslig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
anon_83104 skrev (16 timer siden):

Nå er de tidligste bevisene for bruken av hijab (eller snarere forgjengere av plagget) fra såpass tidlig som 2500 før vår tidstelling. Slik praksis var ikke uvanlig verken i Byzantinerriket eller Perserriket. Det har også vært utbredt andre steder. Før 1970-tallet kalte man det gjerne bare for "hodeskjerf" eller tilsvarende. 

Det representerer det de som bærer det vil det skal representere. Da feier man av andres fordommer, om det så er nedverdigende i form av sjåvinisme mot kjønn, eller sjåvinisme mot religion eller andres kulturer.

Denne sammenblandingen av hodeplagg er retorikk for å tåkelegge den virkelige meningen og det islampolitiske budskapet. Plagget er en kode bærere av den ikke vil andre/vantro/urene skal forstå. Det eneste de vil skal komme fram er at de anser seg renere enn kvinner som går uten, og å ta den av seg betyr å avvise guden og bli "hore". 

Den libanesiske hijaben er noe helt spesielt, og har ikke noe med skinnlue fra Finnmark eller skaut fra Vettakollen å gjøre.
Hakekorset er heller ikke noe vanlig kors. 

Sitater Nettavisen:

Fundamentalistiske mannlige motdemonstranter ropte «Ya Roosari Ya Toosari», («enten hodeplagg eller juling»).  Iran april 1979 

40 år har gått siden den islamske revolusjonen og innføringen av hijabtvang i Iran. Hva har man fått etter 40 års propaganda og religiøs hjernevasking? Jo, vi har fått konservative, reaksjonære menn og kvinner som går berserk av å se en kvinne uten hijab på gata. Det rabler fullstendig for dem, i så stor grad at de kaller disse kvinnene for prostituerte og går fysisk til angrep på dem! 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
sedsberg skrev (2 timer siden):

Husk at for kvinnelige muslimer å ta av seg hijaben kan få konsekvenser for dem. Det er ikke uten risiko.

Hvem er det som truer dem? Jeg tror gråtende mødre. De vil ikke ha horer til døtre, for de er mindre verd på ekteskapsmarkedet. Nesten alle andre går uten, er det noen som truer dem? 

Hvem er antagonisten i dette? Tybring Gjedde eller mora? Jenta er eid av familien og TG er en vantro. Alle uten hijab er vantro horer. Ikke menn da. Menn kan gjøre hva de vil til de gifter seg, og stort sett etter det også, bare ikke naboene ser det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Min lille drøm er at TG også tar på seg hijab i Stortinget. Det ville vært absurdhumor. Det er jo lovlig vare, hijab.

Da ville straks alle begynne å analysere HVORFOR TG går med hijab, og mange ville trolig bedt han ta den av seg. Da ville jeg gjerne se at han laget en auksjon, hvem vil betale mest for at han skal ta den av? 😆

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 timer siden):

Hehe, det var litt av en elendig dårlig sammenligning.

Vel, om du ikke er enig i at stortingspolitikere ikke bør mase på unger og tilby de penger på den måten så er vi nok uenige om mange prinsipper og grunnverdier. Jeg synes det er ekstremt flau oppførsel som ikke hører noe sted hjemme. Spesielt kommentaren "jeg vil se det vakre håret ditt", og at han ikke ville gi seg så det går over i trakassering. Selv Sylvi Listhaug og Jon Helgheim tok avstand fra oppførselen til en av sine fremste allierte politikere, jeg synes det forteller en del om hvor upassende det er. 

Jenta hadde sin egen grunn til å bære hijab, og stiller man seg som fremmed kritisk til det personlige valget, så møt henne heller med respekt, dialog og argumenter som politiker. Ikke tilby den unge jenta et pengebeløp og ekle kommentarer som en hersketeknikk ment å etterlate henne målløs. Det har ingen plass i en valgkamp, i demokratiske prosesser eller på privaten. Man er på ingen måte tøff i trynet hvis man møter unge nordmenn på den måten, man fremstår stakkarslig.

Er det? Tybring blir fremstilt som en ekkel person som ber barn "strippe", "kle av seg", nærmest som en pedofil. På Facebook er det et rant av meldinger hvor forferdelig det er å be et barn kle av seg. Lærerene gjør det samme hver dag uten å bli kalt ekle. Vi snakker om et jævla hodeplagg som 90%+ av befolkningen går uten. Storm i et vannglass.

Jentas begrunnelse var at det var "frivillig" men "påbudt" i koranen. Veldig frivillig altså..

Jo enig i at han kunne spart seg for kommentaren. En opphetetet diskusjon som gikk litt for langt, men det får da være måte på hvor forferdelig det skal være å be noen ta av seg et hodeplagg.

Endret av MrL
  • Liker 3
Lenke til kommentar
4 hours ago, Snikpellik said:

Å si at håret hennes er vakkert er en ekkel kommentar? Jøje meg. Han var da ikke annet enn respektfull. De fleste ungdommer ville ikke ha nølt med å gjøre noe så bagatellmessig for 1000 kr. 

Jenta hadde sin egen grunn til å bære hijab, og stiller man seg som fremmed kritisk til det personlige valget, så møt henne heller med respekt, dialog og argumenter som politiker.

Ja, hun hadde sin egen grunn, eller kanskje hadde hun foreldrenes grunn. Hun ble møtt med ros og respektfull dialog. Å bli utfordret på sine politiske og religiøse overbevisninger er ikke annet enn bra. Særlig for yngre mennesker. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, debattklovn said:

De fleste ungdommer ville ikke ha nølt med å gjøre noe så bagatellmessig for 1000 kr. 

Tja, jeg ville ikke tatt Carl Ivar Hagen i handa da jeg var ungdom, selv for 1000 spenn (som var verdt mye mer da). For noen betyr verdier og symbolikken av en handling mer enn penger. At ungdom er mer i opposisjon og ideologiske enn de eldre, burde heller ikke komme som noen overraskelse for noen som helst. 

Endret av shockorshot
  • Liker 2
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (8 minutter siden):

Å si at håret hennes er vakkert er en ekkel kommentar? Jøje meg. Han var da ikke annet enn respektfull. De fleste ungdommer ville ikke ha nølt med å gjøre noe så bagatellmessig for 1000 kr. 

Ja, hun hadde sin egen grunn, eller kanskje hadde hun foreldrenes grunn. Hun ble møtt med ros og respektfull dialog. Å bli utfordret på sine politiske og religiøse overbevisninger er ikke annet enn bra. Særlig for yngre mennesker. 

Å beskrive Tybring-Gjeddes oppførsel som "respektfull" i den aktuelle saken er noe av det sprøere av mental gymnastikk jeg har sett her inne. Da får vi bare være veldig uenige om grunnleggende folkeskikk.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...