Gå til innhold

NIO ES8 kommer i september: Skal bygge batteribytte-stasjoner i Norge


LMH1

Anbefalte innlegg

NIO ES8 kommer i september: Skal bygge batteribytte-stasjoner i Norge

Er vel flott man kan leie batteri, men noen satt seg inn i prisgrantiene for prisøkning på leie? for produsentene har fordel ikke flere leier batterier, så de kan øke prisen etterhvert så flere kjøper bilen hvis det koster 10 000 kr i måneden å leie en batteri til bil til 400 000 er ikke så lønnsomt lengere.

Er også usikker med oppgradering og bytting av batteriene om de blir reparert hvis de blir degradert eller får større for lynlading 1000 kw eller 350 kw. Selv om man kan bytte er det et valg blir opp til leieren eller eieren. Men er uklart hva slags garantier man faktisk har?

Men man har jo en fordel hvis strømmen blir dyrt 30 kr kw\t så kan man mulig bytte et tomt batteri med fult uten å ta laderegningen?

Så er den løsning god over tid? Eller er risikoen høyere for verditap slik hydrogen og ligdene ble.

Er jo usikkert med selvkjøring og

app siden virker ikke som polestar og tesla på det området.

Muligens tesla og nissan og andre vurder samme.

Nå har den autopilot problemet er vel heller hvis det er noe annet feil med bilen en batteri. Så er usikkert hvor lett er å  få tak i deler eller reprasjon.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

2000 kr måneden for et batteri som går 50 mil gir en drivstoffpris på 40 kr mila. Tenker det må lades opp inn i mellom, det hørtes veldig dyrt ut..

er jo klart nissan leaf er billigere per km men vil nok blir dyrere i vedlikehold.

tenkt å betale mellom 1500 og 3000 kr kr for en bil brukt som selger under 50 000 på bruktmarkdet? Muligens er dyrt. Men er jo dyrere å bytte batteri selv. Særlig på tesla og BMW og andre biler.

Lenke til kommentar

Jeg så for meg en Mirai hydrogenbil siden jeg er avhengig av hengerfeste. Da det ikke var kommet elbiler på markedet da jeg handlet som kunne takle en henger, og utbygging av hydrogenstasjoner politisk uteble, så ble det heller en Toyota Prius, den har langt billigere batterier, og siden den er en hybrid har den et batteri som varer ut bilens levetid får en håpe, og utlades og lades vekselvis mens jeg kjører. Lavt drivstofforbruk blir det også... 😀

  • Liker 2
Lenke til kommentar

https://finndel.no/bildeler.aspx?dk=0229&bk=812403

4 kw er god under 10 kw for å ungå avgifter med bil. Godt mulig den har 0.3 liter per mil. Men hjelper vel lite når batteriet er så lite.

Faktisk har vel en del biler 0.5 liter per mil. Så ikke veldig mye. Prisene er noe stive hvis 12 000 kr er vanlig mot nissan leaf: https://www.tu.no/artikler/for-noen-elbilmodeller-er-batteriet-dyrere-enn-helt-ny-bil/509474

https://www.tu.no/artikler/satser-pa-brukte-celler-nissan-vil-tilby-batteribytte-til-halve-prisen/433708

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Så har batteriprodusentene også:

https://www.tu.no/artikler/gms-nye-senter-skal-gi-billige-batterier-med-lang-rekkevidde/514216

Så elbiler er neppe invistering med tanke på verditap og pris, faktisk er vel nissan leaf bedre invistering på kort sikt. Men usikkert hvor mye prisene kan falle og hvor billig hurtigladning blir:

https://www.tu.no/artikler/ny-ladestasjon-skal-levere-3-mw-utfordring-for-elnettet/514081

Slike ladere vil neppe finne vei til elbil med første.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...