sverreb Skrevet 3. oktober 2021 Del Skrevet 3. oktober 2021 Så lenge batteriet ikke er standardisert og alternative leverandører eksisterer ville jeg ikke leaset et batteri for en bil separat fra å lease bilen. I praksis vil alle endringer av leiforhold for batteriet også være endringer som påvirker bilen, og har man ikke da alternative leverandører har man i praksis en papirvekt (bilen) som man har betalt for i det fulle om leieforholdet for batteriet støter på problemer. Er man i utgangspunktet ute etter å lease batteriet mener jeg man bare før ta skrittet fullt ut og lease hele bilen. 1 Lenke til kommentar
ShadyCRS Skrevet 3. oktober 2021 Del Skrevet 3. oktober 2021 Qualbeen - det er mulig du oppfatter det annerledes, nå fikk jeg med meg at Forbrukerrådet også synes at dette var en merkelig konstellasjon. Og igjen, dette handler om uten varsling, rutiner, utkjøpsalternativer e.l. forklart eller definert. Det virker jo som selskapet var lite forberedet på å selge en bil i Norge, og de hadde fint muligheten. Så slapt jobbet mener jeg. 1 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 3. oktober 2021 Del Skrevet 3. oktober 2021 ShadyCRS skrev (38 minutter siden): Qualbeen - det er mulig du oppfatter det annerledes, nå fikk jeg med meg at Forbrukerrådet også synes at dette var en merkelig konstellasjon. Og igjen, dette handler om uten varsling, rutiner, utkjøpsalternativer e.l. forklart eller definert. Det virker jo som selskapet var lite forberedet på å selge en bil i Norge, og de hadde fint muligheten. Så slapt jobbet mener jeg. Min oppfattelse er kun basert på kjapp gjennomlesning av artikkelen. Har ingen bedre holdepunkter enn det. Spennende å høre hva Forbrukerrådet tenker, absolutt! 👍 Leasing av batteri er forøvrig temmelig nytt her til lands. Kanskje mer eller mindre direkte oversatt kontakter fra Kina ikke fungerer så veldig godt? (Jeg antar de har drevet batteri-utleie en god stund på hjemmebane?) Med tanke på at batteriet lenge har vært den største usikkerheten rundt el-bil, tenker jeg det er positivt med nye måter å pushe bilene på. Annenhåndsverdien burde teoretisk holdt seg bedre også, siden man slipper å selge noe med 70-90% SOC. Gitt at leasing og batteribytte vil eksistere i mange mange mange år fremover. Skulle det leddet falle ut, blir det jo værre ... Forøvrig veldig bra at du deltar i debatten, @ShadyCRS! Ikke mange reaksjoner som kan skryte på seg det! 😊 Kudos til både deg og TU. 1 Lenke til kommentar
ShadyCRS Skrevet 4. oktober 2021 Del Skrevet 4. oktober 2021 Takker så mye for det @qualbeen! Slik jeg forstår er opplegget noe annerledes i Norge, og kanskje ikke til det bedre? Har ikke sett den kinesiske kontrakten, men fikk nyss om det via en kontakt. Er helt enig at gitt termer (noen termer i det hele tatt) så kunne man vurdert det bedre. Basert på beregninger med 8 års garanti/bindingstid (kombinasjon) ville det lønne seg for både deg og forbruker. Gitt markedets utvikling på batterier faktisk med høyere margin for selskapet på batteriet enn å låne ut pengene til kredittkort rente. Lenke til kommentar
ShadyCRS Skrevet 4. oktober 2021 Del Skrevet 4. oktober 2021 Mente for deg som forbruker og selskapet. Lenke til kommentar
daniel_984 Skrevet 4. oktober 2021 Del Skrevet 4. oktober 2021 (endret) Dette la hvertfall en solid demper på min entusiasme for bilen. De får se til å fikse slike ting hvis det i det skal være aktuelt, ordlyd eller tekniske detaljer. Å skylde på for dårlig tid er ikke holdbart, og høres ut på grensen til amatør.. Endret 4. oktober 2021 av daniel_984 Lenke til kommentar
Robort Kristensen Skrevet 4. oktober 2021 Del Skrevet 4. oktober 2021 En fordel med at batteriet deaktiveres ved manglende betaling er at en slipper å stå ansvarlig for manglende betaling fra ny eier slik avtalen Renault hadde på Zoe. Der var tidligere eier ansvarlig for leien om ikke ny eier betalte. 1 Lenke til kommentar
OPV Skrevet 4. oktober 2021 Del Skrevet 4. oktober 2021 NUF betyr Norskregistrert Utenlandsk Foretak. Stort sett en norsk filial av et utenlandsk selskap. Se https://no.m.wikipedia.org/wiki/Norskregistrert_utenlandsk_foretak. Lenke til kommentar
ShadyCRS Skrevet 4. oktober 2021 Del Skrevet 4. oktober 2021 Det er vel neppe implisitt. Batteriet er suspendert, bilen er evt død. Avtalen må overføres ny eier og da krever man normalt sett at foregående forhold er gjort opp. Det er ikke slik ved strøm, siden strømregningen i seg selv er utstedt på den som har eier/leierforholdet på det fysiske stedet. Ny bileier må evt. kjøpe ut et batteri (til hvilken pris er ikke angitt) eller fortsette leieforholdet in perpetum. Siden dette er ikke er definert, kan dette være etter 8, 10, 12, 15 eller 25 år. Det er særdeles lukrativt for leieselskapet så jeg ser ingen motivasjon hos de for å gi deg et godt tilbud. Du kan heller ikke kjøpe et batteri av en annen leverandør, men av Nio. Nio har selv sagt at de skal følge en standard. https://insideevs.com/news/456776/nio-swappable-battery-pack-standards/ Men uten at dette er klarlagt er dette veldig ullent og i disfavør forbruker. Lenke til kommentar
ShadyCRS Skrevet 4. oktober 2021 Del Skrevet 4. oktober 2021 https://www.proff.no/selskap/instant-power-europe-b.v./-/biler-og-kj%C3%B8ret%C3%B8y/IFC7RTH0CUX/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå