Helm Skrevet 9. oktober 2021 Del Skrevet 9. oktober 2021 9 hours ago, NULL said: For de aller aller fleste, er den ingen praktisk forskjell egentlig... For de med spesielle behov med tanke på opplastingshastighet, blir det en forskjell - eks. er vel hastigheten eksempelvis 500 Mbps ned og 50 Mbps opp i stedet for 500 Mbps begge veier. Okay, men hva med kvaliteten? Noen, meg selv f.eks, er mer opptatt av ping og random disconnect enn av hastighet. Lenke til kommentar
NULL Skrevet 9. oktober 2021 Del Skrevet 9. oktober 2021 4 hours ago, Helm said: Okay, men hva med kvaliteten? Noen, meg selv f.eks, er mer opptatt av ping og random disconnect enn av hastighet. Latency er noe dårligere, men absolutt akseptabel. Her er det nok også potensielt forskjeller mellom operatører, utstyr osv. Med mindre man ikke har spesielle signalproblemer (altså en feil på forbindelsen), skulle det ikke være brudd. Men klart, noen steder kan det så vidt jeg vet være koakskabler lagt ned på 80-tallet. Alt av utstyr ellers er byttet og fiberen går jo til nærområdet og så er det koaks fortsatt inn til husene. En del steder kan vel koblingene i husene vært gjennom en rekke oppussinger der folk har løsnet og koblet, brukt kabler og koblingsbokser fra Biltema som kanskje egentlig ikke er egnet (kan godt være at kablene fra Biltema er helt ok, jeg vet ikke...). Andre steder er det nye opplegg og nyere installasjoner. 1 Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 9. oktober 2021 Del Skrevet 9. oktober 2021 (endret) Fibernett betyr et det er noe fiberkabel her og der (store variabler) , ikke at alt er 100% fiber hele veien. De tre store selskapene i Norge har alle hybridnett, altså blanding av coax og fiber. Dvs. Altibox, Telia og Allente. Altibox profilerte seg veldig på fiber før, inntil de fant ut at kostnaden kan reduseres ved å bruke eksisterende coax nett flere tettsteder. Nå er også coax teknologien blitt mye bedre. Mer info på nett om HFC (Hybrid Fiber Coaxial Arkitektur). Endret 9. oktober 2021 av plankeby Lenke til kommentar
NULL Skrevet 9. oktober 2021 Del Skrevet 9. oktober 2021 3 minutes ago, plankeby said: Fibernett betyr et det er noe fiberkabel her og der (store variabler) , ikke at alt er 100% fiber hele veien. De tre store selskapene i Norge har alle hybridnett, altså blanding av coax og fiber. Dvs. Altibox, Telia og Allente. Allente har ikke noe fastnett overhode. De leverer TV via satellitt (samt leverer trådløst bredbånd over Telenors mobilnett). Det er nok ikke noe i HFC i Altibox sitt nett. Telia og Telenor er det største som leverer HFC. Man snakker da ikke om "fiberkabel her og der". Det er fiber fram til "nabolaget", og så brukes koakskabel inn til husene. Se https://en.wikipedia.org/wiki/Hybrid_fiber-coaxial Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 9. oktober 2021 Del Skrevet 9. oktober 2021 (endret) NULL skrev (24 minutter siden): Allente har ikke noe fastnett overhode. De leverer TV via satellitt (samt leverer trådløst bredbånd over Telenors mobilnett). Det er nok ikke noe i HFC i Altibox sitt nett. Telia og Telenor er det største som leverer HFC. Man snakker da ikke om "fiberkabel her og der". Det er fiber fram til "nabolaget", og så brukes koakskabel inn til husene. Se https://en.wikipedia.org/wiki/Hybrid_fiber-coaxial Hva er Altibox sitt hybridnett da? Er det andre betegnelser enn HFC på Altibox sitt hybridnett? Jeg er forøvrig overrasket over at Altibox i større grad inngår avtaler eller overtakelse av eksisterende coax nett de siste 5-10 år. Det er trolig mer profitt på det. Allente tilbyr TV over fiber... Skulle lagt til Telenor også. Med fiber her og der mente jeg stor variabel grad av hvor langt fram fiber går, før det er over på coax. Endret 9. oktober 2021 av plankeby Lenke til kommentar
NULL Skrevet 9. oktober 2021 Del Skrevet 9. oktober 2021 (endret) 24 minutes ago, plankeby said: Hva er Altibox sitt hybridnett da? Allente tilbyr TV over fiber... Med fiber her og der mente jeg variabel grad av hvor langt fram fiber går, før det er over på coax. Altibox har ikke noe hybridnett. (Strengt tatt har ikke Altibox egne fibernett heller her til lands - det er andre selskaper som benytter Altibox som en tjenesteleverandør. Riktignok har selskapet som eier Altibox, Lyse, også eierskap til mange av selskapene Altibox leverer til - mulig det er visse selskaper der Altibox også står oppført på eiersiden). Så vidt jeg vet finnes det imidlertid noen mindre lokale HFC-aktører som har en avtale med Altibox der Altibox leverer en variant av deres tv-tjeneste. Allente tilbyr TV i enkelte andre sine fibernett (eks. hos Homenet) Det er i dag ikke en kjempeforskjell i hvor langt det går fiber før det går over til koaks. Her blir det vel en del "naturlige forskjeller" - f.eks. "hvor lange er gatene" i området o.l. Endret 9. oktober 2021 av NULL Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 9. oktober 2021 Del Skrevet 9. oktober 2021 (endret) NULL skrev (11 minutter siden): Altibox har ikke noe hybridnett. (Strengt tatt har ikke Altibox egne fibernett heller her til lands - det er andre selskaper som benytter Altibox som en tjenesteleverandør. Riktignok har selskapet som eier Altibox, Lyse, også eierskap til mange av selskapene Altibox leverer til - mulig det er visse selskaper der Altibox også står oppført på eiersiden). Så vidt jeg vet finnes det imidlertid noen mindre lokale HFC-aktører som har en avtale med Altibox der Altibox leverer en variant av deres tv-tjeneste. Allente tilbyr TV i enkelte andre sine fibernett. Det er i dag ikke en kjempeforskjell i hvor langt det går fiber før det går over til koaks. Her blir det vel en del "naturlige forskjeller" - f.eks. "hvor lange er gatene" i området o.l. Jeg får bare uttale meg om praksis. Jeg merker ingen forskjell på TV tjenesten (Huawei Q22 boksen) på fiber inn og coax inn. Så her forstår jeg ikke hva du legger i variant av TV-tjenesten. Eierstrukturen er nok riktig, da Altibox er en leverandør som benyttes av mange selskapsnavn som har lagt ut fiber og coax. I praksis sier man Altibox kunde, da support osv er der. Selv har vi Viken fiber. For å unngå misforståelse. Jeg definerer alle med kundesupport hos Altibox som altibox kunde. Det er også Altibox det reklameres med når det selges inn om man vil bli kunde. Endret 9. oktober 2021 av plankeby Lenke til kommentar
NULL Skrevet 9. oktober 2021 Del Skrevet 9. oktober 2021 1 minute ago, plankeby said: Jeg får bare uttale meg om praksis. Jeg merker ingen forskjell på TV tjenesten (Huawei Q22 boksen) på fiber inn og coax inn. TV er i utgangspunktet ikke noe forskjellig over fiber, HFC og satellitt. I praksis her kan det godt være de samme strømmene, og det er digitale strømmer, så med mindre det ikke er pakketap, vil broadbasert-basert TV være likt. Med det sagt, det er forskjeller mellom leverandører. For meg framstår kvaliteten på en del kanaler bedre hos Allente og Telenor T-We enn Altibox. Riktignok er det vel et par år siden jeg har hatt på Altibox-dekoderen. Tildels vil dekoderen i seg selv også kunne påvirke litt, men mistenker at Altibox har hatt litt lavere bitrate/dårligere enkoding på noen kanaler. Lenke til kommentar
NULL Skrevet 9. oktober 2021 Del Skrevet 9. oktober 2021 6 minutes ago, plankeby said: Eierstrukturen er nok riktig, da Altibox er en leverandør som benyttes av mange selkapsnavn. I praksis sier man Altibox kunde, da support osv er der. Tror supporten er lokalt hos din operatør hvis man ringer. Når man går på supportsidene og skal velge å kontakte, må man velge hvilken partner man er tilknyttet for å få oppgitt telefonnummer. Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 9. oktober 2021 Del Skrevet 9. oktober 2021 (endret) NULL skrev (9 minutter siden): TV er i utgangspunktet ikke noe forskjellig over fiber, HFC og satellitt. I praksis her kan det godt være de samme strømmene, og det er digitale strømmer, så med mindre det ikke er pakketap, vil broadbasert-basert TV være likt. Med det sagt, det er forskjeller mellom leverandører. For meg framstår kvaliteten på en del kanaler bedre hos Allente og Telenor T-We enn Altibox. Riktignok er det vel et par år siden jeg har hatt på Altibox-dekoderen. Tildels vil dekoderen i seg selv også kunne påvirke litt, men mistenker at Altibox har hatt litt lavere bitrate/dårligere enkoding på noen kanaler. Lavere bildekvalitet er sant. Vi gikk fra parabol og merket det bra. Det har bedret seg litt. "Opptak" i nettskyen til Altibox komprimeres hardt. Ville bare få fram at alle tjenester og tilbud er like på coax og fiber via Altibox. Forstod deg som at det kunne være ulike tilbud i tjenesten. Vi "krangler" (ikke negativt ment) nok på litt feil grunnlag om Altibox. Hvis jeg sier Altibox er leverandør av tjenester over coax og Hybrid. - Så blir alt riktig 😊 Endret 9. oktober 2021 av plankeby Lenke til kommentar
NULL Skrevet 9. oktober 2021 Del Skrevet 9. oktober 2021 1 minute ago, plankeby said: Ville bare få fram at alle tjenester og tilbud er like på coax og fiber via Altibox. Forstod deg som at det kunne være ulike tilbud i tjenesten. Bare at Altibox tilbyr i utgangspunktet ikke coax (hfc). Men kan se ut som det er noen særtilfeller (muligens bare ett...) der tv-signalet til Altibox blir modulert over til RF-signaler. Skal jeg gjette, er dette et lokalt selskap som har blitt Altibox-partner, men fra før hadde noen HFC-kunder som de fortsetter å gi en tjeneste via HFC. Så en HFC-bit her de drifter lokalt, og kanskje får nettforbindelse til sentral fra Altibox og TV-signalene, men så er det "noe som skjer i lokal regi" og ikke som en del av løsningen som Altibox egentlig tilbyr. Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 9. oktober 2021 Del Skrevet 9. oktober 2021 (endret) NULL skrev (9 minutter siden): Bare at Altibox tilbyr i utgangspunktet ikke coax (hfc). Men kan se ut som det er noen særtilfeller (muligens bare ett...) der tv-signalet til Altibox blir modulert over til RF-signaler. Skal jeg gjette, er dette et lokalt selskap som har blitt Altibox-partner, men fra før hadde noen HFC-kunder som de fortsetter å gi en tjeneste via HFC. Så en HFC-bit her de drifter lokalt, og kanskje får nettforbindelse til sentral fra Altibox og TV-signalene, men så er det "noe som skjer i lokal regi" og ikke som en del av løsningen som Altibox egentlig tilbyr. Jeg er ikke ekspert på hvor mange avtaler på coax her og der. Bare at jeg har sett det tre steder på Østlandet siste 4 år, når vi har leid leilighet, hytter og hus. Coax inn til Arris boks og så Lan til nyeste Q22 dekoder. Alt er likt for sluttbruker som vår Q22 hjemme rett på fiber. Jeg tror vi bare diskuterer oss bort videre. Sporer av tråden også... Endret 9. oktober 2021 av plankeby Lenke til kommentar
NULL Skrevet 9. oktober 2021 Del Skrevet 9. oktober 2021 16 minutes ago, plankeby said: Jeg er ikke ekspert på hvor mange avtaler på coax her og der. Bare at jeg har sett det tre steder på Østlandet siste 4 år, når vi har leid leilighet, hytter og hus. Coax inn til Arris boks og så Lan til nyeste Q22 dekoder. Alt er likt for sluttbruker som vår Q22 hjemme rett på fiber. Jeg tror vi bare diskuterer oss bort videre. Sporer av tråden også... Jo, det var vel slik det var kanskje, og ikke konvertering av TV til RF, men IPTV via Docsis på koaks. Mistenker nok at det er aktører som tidligere har hatt egne løsninger, men så blitt Altibox-partner, og så får de en "mellomløsning" på gjenbruk av eldre infrastruktur som er fra før de ble Altibox-partner. Ikke sett dette i praksis selv, men hørt fra noen at dette er løsningen de hadde på hytta fra en lokal aktør. Lenke til kommentar
Helm Skrevet 9. oktober 2021 Del Skrevet 9. oktober 2021 Is a fiber connection really better than cable for gaming? "When it comes to online multiplayer, however, it's not really about bandwidth, as gaming uses a small amount of bandwidth, typically <1 Mbps. Instead, a good gaming experience depends on the constant and uninterrupted flow of data. It's about quality rather than quantity." Lenke til kommentar
NULL Skrevet 9. oktober 2021 Del Skrevet 9. oktober 2021 5 minutes ago, Helm said: Is a fiber connection really better than cable for gaming? "When it comes to online multiplayer, however, it's not really about bandwidth, as gaming uses a small amount of bandwidth, typically <1 Mbps. Instead, a good gaming experience depends on the constant and uninterrupted flow of data. It's about quality rather than quantity." Hvis man ser på tjenesten de peker videre på, finner man jo tall for en del norske leverandører - uten at jeg vet hvor mye data som ligger til grunn her. Alle de norske ser ut til å score 95+. F.eks. siste uken for Oslo har Altibox 98, Telenor 97 og Telia 96. For Altibox så er det nok tilnærmet 100% fiber, for Telenor er det vel en blanding av fiber, HFC, DSL, trådløst bredbånd via mobilnettet og for Telia er det vel en blanding av HFC, fiber og trådløst bredbånd, men tror majoriteten der er HFC. Så ikke de store forskjellene i henhold til den statistikken i hvert fall. Så skal man ikke glemme at man har faktorer her som påvirker som ikke ligger i aksessen de siste meterne inn til huset, men da hvordan infrastruktur ellers er - kapasitet/stamnett/peering-avtaler osv. Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 9. oktober 2021 Del Skrevet 9. oktober 2021 (endret) Det ble et lite tema om man kan si at Altibox leverer over hybridnett, da de har klart mesteparten fiber helt fram til kunden. Så lenge et firma ikke KUN leverer fiber helt fram. Så er det hybrid i bildet. Kanskje en misforståelse om at Altibox kun leverer over fiber helt fram til kunden. Det var kanskje den opprinnelige ideen før, men det er historie. Savner forresten mulighet til å ha opptak på egen HDD og ikke kun i nettskyen. Når Altibox av og til er nede får man ikke sett på noe, ikke opptakene en gang, da man må være 100 online som virker. Var nede 12-timer i går grunnet et brudd på kabel. Hadde vært kjekt å se litt opptak da... Om Bredbåndsguiden er død? Ser sånn ut. Endret 9. oktober 2021 av plankeby Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå