Gå til innhold

Er bredbåndsguiden død?

Anbefalte innlegg

Alle har ulike behov. Eg har i dag internett via kabel frå Telenor og så lenge den kan levere nok fart så har eg ikkje behov for fiber med 1000 Mbps. Det er jo 40 ganger meir kapasitet enn eg brukar til vanleg. Kan kanskje bli meir på sikt, så 50 Mbps er meir enn nok. Då dekkar det 2x4k streaming på Netflix.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei ikke lengere er vel håpløst når ebay selgere og levrandørene lukker mulighetene med å gi gode tilbud.

Men finnes jo bredbåndguide er bare synd det er gir nok feil informasjon eller ikke komplett informasjon.

Samme med mye av datapakker er jo ganske elendig fra det var tidligere. Man må nok regne med enten økte priser eller begrenset variet med fleste utlanske simkort.

Er behovet kun 50 mbit eller under 2 tb i månen må vel finnes noe hos telia\ice. Men blir fort dyrere en fiber særlig hvis man bor i borettslag.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
3 hours ago, LMH1 said:

Skal sjekke ut, men den forrige tjenesten viste all mulig info som bidro til at folk kunne ta informerte valg. Sålangt har jeg sjekket ut et par av dem på listen din og det var ikke helt det jeg jaktet på. Skal ta en titt på alle. 

Lenke til kommentar
3 hours ago, Zeph said:

Alle har ulike behov. Eg har i dag internett via kabel frå Telenor og så lenge den kan levere nok fart så har eg ikkje behov for fiber med 1000 Mbps. Det er jo 40 ganger meir kapasitet enn eg brukar til vanleg. Kan kanskje bli meir på sikt, så 50 Mbps er meir enn nok. Då dekkar det 2x4k streaming på Netflix.

Ja om du har feks 100 ned på kabel Tv (gamle kanal digital kabe tv som vel telenor drifter) da har du ok hastighet ned. Problemet kommer den dagen du skal levere fra deg store filer. Telenor gir 100 ned og 10 opp. Ikke kjempe raskt akkurat om folk trenger opphastighet. 

Lenke til kommentar
bojangles skrev (15 minutter siden):

Ja om du har feks 100 ned på kabel Tv (gamle kanal digital kabe tv som vel telenor drifter) da har du ok hastighet ned. Problemet kommer den dagen du skal levere fra deg store filer. Telenor gir 100 ned og 10 opp. Ikke kjempe raskt akkurat om folk trenger opphastighet. 

Det er klart, men kor mange er det som lastar opp store mengder data i desse dagar? Finnes sjølvsagt alltid nokon, men eg trur den prosentandelen er ganske låg. Poenget var at det er ganske liten del av befolkninga som har store behov for fiber og vil la tilgangen på det avgjere kvar ein kjøper hus.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Zeph said:

Det er klart, men kor mange er det som lastar opp store mengder data i desse dagar?

Nei det har jeg ingen tall på, men mange som jobber feks med redigering, youtubere, de som streamer fra spilling osv. Det er nok en hel del, men jeg våger meg ikke på noe tipping på hvor stor andelen er. En kan vel slå fast at folk har ulike behov. Og blir man først vant til fiber så er tanken på å klare seg uten ikke veldig attraktiv. Kan jo endre seg med 5G naturligvis. 

Lenke til kommentar
28 minutes ago, bojangles said:

Nei det har jeg ingen tall på, men mange som jobber feks med redigering, youtubere, de som streamer fra spilling osv. Det er nok en hel del, men jeg våger meg ikke på noe tipping på hvor stor andelen er. En kan vel slå fast at folk har ulike behov. Og blir man først vant til fiber så er tanken på å klare seg uten ikke veldig attraktiv. Kan jo endre seg med 5G naturligvis. 

Man laster ikke akkurat opp i råformat til Youtube o.l. Sagt upstream på 50 Mbps og en HEVC-enkodet film på 1 timer og i snitt bitrate på 25 Mbps (hvilket er ganske høyt - det Youtube spiller ute er lavere), så vil det altså ta en en halvtime. Men i Youtube-sammenheng er det det trolig få som laster opp video med såpass høy bitrate, og gjerne ikke av den lengden. Tenker man live-streaming i HD, er nok bitrate gjerne godt under 10 Mbps hos de fleste for upstream.

Hvor "mange" som jobber med redigering og de helt store datasettene kan vel diskuteres - du sier du ikke vil tippe, men vi kan vel tippe at den i hvert fall er veldig liten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (På 2.10.2021 den 0.59):

Fiber er det dessverre ingen mulighet for på adressen de vurderer. Hjemmekontor og datakvote virker ikke spesielt gunstig. De får vurdere selv om de bruker den tjenesten til bredbånd.no, det blir fort pes av sånt men de tok vel kontakt med meg om bredbånd fordi de følte de manglet oversikten, og da er vel det å prate med telefonselgere en lav pris om de faktisk klarer å komme i mål på bredbånd. Hvem vet, kanskje er det et lokalt kabel tv nett der de vurdere å bosette seg som de ikke hadde funnet frem til på annet vis. 

Hvorfor er ikke fiber en mulighet?

Det bygges fiber over alt i Norge pr dd så en bør sjekke nøye før man avskriver den muligheten.

Lenke til kommentar
Helm skrev (På 2.10.2021 den 8.22):

Slik ender vi opp med at distriktene blir ødemark og alle klumper seg sammen i byer. Det er betenkelig.

Det bygges fiber på bygdene, det har man drevet med i 20år, 75,5% av alle norske husstander har mulighet for og få fiber så i 2021 og antallet stiger daglig.

Lenke til kommentar
5 hours ago, agvg said:

Det bygges fiber over alt i Norge pr dd så en bør sjekke nøye før man avskriver den muligheten.

Ja det kommer sikkert etterhvert. De som har fiber nett i området kunne strekke fiber frem til boligen men da måtte kunden selv betale for den jobben. Og de fikk ikke engang fastpris på det. Skjønner godt de skygga den regninga. 

Lenke til kommentar
bojangles skrev (2 timer siden):

Ja det kommer sikkert etterhvert. De som har fiber nett i området kunne strekke fiber frem til boligen men da måtte kunden selv betale for den jobben. Og de fikk ikke engang fastpris på det. Skjønner godt de skygga den regninga. 

Joda, kommer jo an på avstander og eventuelt hva man ordne selv.

Lenke til kommentar
9 hours ago, agvg said:

Det bygges fiber på bygdene, det har man drevet med i 20år, 75,5% av alle norske husstander har mulighet for og få fiber så i 2021 og antallet stiger daglig.

Sikker på at ikke HFC - altså hybridfiber - også telles inn i disse tallene?

Lenke til kommentar
11 hours ago, agvg said:

11 hours ago, agvg said:

Du sier jo selv at 25% av norske husstander ikke har noe tilbud om fiber. Det er mange husstander det.

Hvorfor det ikke er en mulighet? Det er vel stort sett to grunner til at steder ikke har utbygd fiber. 1) Økonomi - for få innbyggere gjør det for dyrt. 2) Det er planlagt men det tar tid å bygge ut.

Jeg har lest om at det finnes områder inne i byer som har et elendig internettilbud. Der vil det nok komme forbedringer, men det er mange steder hvor det aldri vil komme fiber.

1 hour ago, NULL said:

Sikker på at ikke HFC - altså hybridfiber - også telles inn i disse tallene?

Hvor bra eller dårlig er hybrid?

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Helm said:

Hvor bra eller dårlig er hybrid?

For de aller aller fleste, er den ingen praktisk forskjell egentlig... For de med spesielle behov med tanke på opplastingshastighet, blir det en forskjell - eks. er vel hastigheten eksempelvis 500 Mbps ned og 50 Mbps opp i stedet for 500 Mbps begge veier. For nedlasting er jo hastighetene som tilbys stort sett de samme - f.eks. 1 Gbps (Telia tilbyr vel faktisk 1,25 Gbps for HFC i nedlastingshastighet, kontra at Telenor, Altibox, Homenet, Telia etc. har 1 Gbps som maks på fiber).

Eksempelvis om du skal laste opp 2 gigabyte tar det på 50 Mbps ca. 5 minutter, mens det på 500 Mbps tar et halvminutt. Så kan man videre spørre om tjenesten man benytter setter begrensninger for hvor raskt opplasting man får gjort osv, men tanke på hvor stor den faktiske forskjellen blir. For en del blir det bare operasjoner som ikke er så tidskritiske, og uansett bare står og går i bakgrunnen. For andre blir det riktignok større datamengder og mer tidskritisk, men da tenker jeg vi snakker under 1% av brukerne. For en del på hjemmekontor, vil VPN-løsningene til mange bedrifter være det som blir flaskehalsen.

Bruker litt forskjellige aksesstyper avhengig av hvor jeg er. For tiden på trådløst bredbånd med hele familien. Kan ikke umiddelbart si at man merker spesiell forskjell i praksis med vårt vanlige bruk hvis jeg sammenligner 500/500 Mbps fiber med 125/25 via trådløst bredbånd. 

For min egen del er vel eneste tilfelle der jeg ser fordelen med veldig høy opplastingshastighet, situasjonen der jeg eventuelt skulle bytte skylagringstjeneste for sikkerhetskopiering og trenger å laste opp 2-3 terabyte på nytt. Forutsatt at den nye løsningen faktisk lot med laste opp med 500 Mbps, så snakker vi vel her 3-4 dager kontra 8-10 timer for 2 TB.

Lenke til kommentar
30 minutes ago, Helm said:

Du sier jo selv at 25% av norske husstander ikke har noe tilbud om fiber. Det er mange husstander det.

Hvorfor det ikke er en mulighet? Det er vel stort sett to grunner til at steder ikke har utbygd fiber. 1) Økonomi - for få innbyggere gjør det for dyrt. 2) Det er planlagt men det tar tid å bygge ut.

Jeg har lest om at det finnes områder inne i byer som har et elendig internettilbud. Der vil det nok komme forbedringer, men det er mange steder hvor det aldri vil komme fiber.

Så vidt jeg husker, har man gjerne definert "høyhastighets bredbånd" med en viss hastighet, i stedet for at man har snakket om nødvendigvis fiber. Jeg har ikke sett på tallene for dette, men det blir jo en del som vel fortsatt sitter med DSL og som alternativ får trådløst bredbånd via 4G og 5G nå, og dermed får betydelig høyere hastighet enn de har hatt via DSL.

En del steder, der man får ett eller et fåtall hus ganske for seg selv, blir utbyggingen naturligvis dyr. Ute på mindre steder gis det vel stønad til operatører, fordi det ellers aldri hadde vært lønnsomt å legge fiber der. Men for en god del, blir det vel fortsatt trolig ikke samfunnsøkonomisk lønnsomt å gjøre dette, så lenge man får OK løsninger via mobilnettet. Noen ganger er det kanskje også på sin plass å si at hvis behovene er såpass spesielle at man trenger veldig høy båndbredde til en husstand, så bør man evt. vurdere å flytte. Her kan det vel fort være snakk om ganske enorme summer når et hus eller tre ligger ganske mange kilometer - eller mil - fra der det ellers finnes infrastruktur.

Inne i en del byer kan det være komplekst å grave. Her kan 5G imidlertid være en god løsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...