bojangles Skrevet 1. oktober 2021 Del Skrevet 1. oktober 2021 (endret) Tidligere var det en norsk nettside på url brebandsguiden.no der folk kunne søke på gatenummer for å sjekke alternativer på jakt etter ISP. Fikk idag spørsmål ang noe slikt fra en bekjent som skal flytte. Svarte at de skulle sjekke på bredbandsguiden, den eksisterer ikke lengre virker det som. Har selv hatt fiber i så mange år nå at jeg ikke helt har tenkt tanken på at det faktisk kan by på utfordringer å anskaffe bredbånd utenfor sentrum. Ser ut som de som ikke bor urbant til kan ha problemer med enkle ting som bredbånd. Er det noen alternative sider der en kan slå opp på gateadresse og finne mulige ISP? Eller er alternativet virkelig å måtte kontakte alle ISP'er for å sjekke? Telenor har vel lagt ned adsl, eller er igang med å legge ned. Canal Digital hadde internett via kabelTV med de ble vel til Allente og tilbyr ikke internett via kabeltv lengre. What 2 do? Endret 1. oktober 2021 av bojangles Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 1. oktober 2021 Del Skrevet 1. oktober 2021 Man trenger bare to nettsider: https://www.telia.no/internett/tradlost-bredband/ https://www.starlink.com/ 1 Lenke til kommentar
NULL Skrevet 1. oktober 2021 Del Skrevet 1. oktober 2021 1 hour ago, bojangles said: Tidligere var det en norsk nettside på url brebandsguiden.no der folk kunne søke på gatenummer for å sjekke alternativer på jakt etter ISP. Fikk idag spørsmål ang noe slikt fra en bekjent som skal flytte. Svarte at de skulle sjekke på bredbandsguiden, den eksisterer ikke lengre virker det som. Har selv hatt fiber i så mange år nå at jeg ikke helt har tenkt tanken på at det faktisk kan by på utfordringer å anskaffe bredbånd utenfor sentrum. Ser ut som de som ikke bor urbant til kan ha problemer med enkle ting som bredbånd. Er det noen alternative sider der en kan slå opp på gateadresse og finne mulige ISP? Eller er alternativet virkelig å måtte kontakte alle ISP'er for å sjekke? Telenor har vel lagt ned adsl, eller er igang med å legge ned. Canal Digital hadde internett via kabelTV med de ble vel til Allente og tilbyr ikke internett via kabeltv lengre. What 2 do? Kabelbiten av Canal Digital er inne under Telenor. Dette skjedde vel egentlig for mange år siden, selv om Canal Digital-navnet ble brukt videre - da som Canal Digital Satellitt (eget selskap eid av Telenor) og Canal Digital Kabel-tv (en del av Telenor). Som du sier er DSL i ferd med å bli lagt ned. Det det ikke er fiber eller hybridfiber fra noen, er det vel nå ganske sannsynlig at trådløst bredbånd via mobilnettet er tilgjengelig. Hvilken hastighet man kan få blir avhengig av mobilforholdene/kapasiteten i området. Noen steder er det vel 10 Mbps, andre steder er det 500 Mbps... Man har jo bredbånd.no, som jeg i praksis ikke kjenner noe til. Mulig man legger igjen info, for at det så er selgere fra dem som tar kontakt for å finne en løsning for deg, og så kan de ha diverse årsaker til å presentere en leverandør framfor en annen (dvs. avtalen de kanskje har med leverandøren med tanke på provisjon for salget?). Jeg vet ikke - bare spekulerer... 1 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 1. oktober 2021 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2021 1 hour ago, mobile999 said: Man trenger bare to nettsider: https://www.telia.no/internett/tradlost-bredband/ https://www.starlink.com/ Ja ser ut til at de faktisk må vurdere starlink. De kunne ikke få hverken 4G eller 5G mobilt bredbånd på den adressen. Da blir det vel i praksis enten mobilt internett via ICE, som vel alltid har max mengde data per måned eller Starlink. Og begge løsningene virker jo ikke som noe et par bør satse på som bredbånd. Folk flest vil vel føle seg passelig lei etter kort tid når de alltid må holde øye med databruken. Er ikke veldig oppdatert på Starlink per dags dato, men vet etter en samtale med en kollega tidlig i vår at antallet satelitter i nordlig bane var ganske tynt. Så slett ikke sikkert det er en reell mulighet det heller. Skjønner ikke helt hva folk tenker på. Tror aldri jeg hadde vurdert å flytte en plass uten fiber. Halvannet år med hjemmekontor og vi er ikke kommet lenger altså? Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 1. oktober 2021 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2021 1 hour ago, NULL said: Man har jo bredbånd.no, som jeg i praksis ikke kjenner noe til. Mulig man legger igjen info, for at det så er selgere fra dem som tar kontakt for å finne en løsning for deg, og så kan de ha diverse årsaker til å presentere en leverandør framfor en annen (dvs. avtalen de kanskje har med leverandøren med tanke på provisjon for salget?). Jeg vet ikke - bare spekulerer... Kjenner heller ikke til nettsiden, men videresender linken til dem så får de vurdere selv. Det er kanskje uansett enklere for dem å motta henvendelser fra aktører som evt. kan tilby bredbånd på deres adresse enn det er for dem å navigere og sjekke ut sidene til hver enkelt ISP. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 1. oktober 2021 Del Skrevet 1. oktober 2021 Slike nettsteder er egentlig ikke så nyttig da man ofte har få valg av leverandør på fiber. Ofte er den kun Telenor eller Altibox. Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 1. oktober 2021 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2021 (endret) Fiber er det dessverre ingen mulighet for på adressen de vurderer. Hjemmekontor og datakvote virker ikke spesielt gunstig. De får vurdere selv om de bruker den tjenesten til bredbånd.no, det blir fort pes av sånt men de tok vel kontakt med meg om bredbånd fordi de følte de manglet oversikten, og da er vel det å prate med telefonselgere en lav pris om de faktisk klarer å komme i mål på bredbånd. Hvem vet, kanskje er det et lokalt kabel tv nett der de vurdere å bosette seg som de ikke hadde funnet frem til på annet vis. Endret 1. oktober 2021 av bojangles Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 2. oktober 2021 Del Skrevet 2. oktober 2021 bojangles skrev (1 time siden): Skjønner ikke helt hva folk tenker på. Tror aldri jeg hadde vurdert å flytte en plass uten fiber. Jeg er helt enig, man undersøker mulighetene for internett før man vurderer flytting . Lenke til kommentar
Helm Skrevet 2. oktober 2021 Del Skrevet 2. oktober 2021 Forsøkte Starlink for moro, det kjente ikke til noen av de norske adressene jeg gav dem. Den foreslår mange adresser, mest amerikanske, noen i britiske og en i India. Skal dette liksom fungere i Norge? Lenke til kommentar
Helm Skrevet 2. oktober 2021 Del Skrevet 2. oktober 2021 5 hours ago, mobile999 said: Jeg er helt enig, man undersøker mulighetene for internett før man vurderer flytting . Slik ender vi opp med at distriktene blir ødemark og alle klumper seg sammen i byer. Det er betenkelig. 1 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 2. oktober 2021 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2021 25 minutes ago, Helm said: Slik ender vi opp med at distriktene blir ødemark og alle klumper seg sammen i byer. Det er betenkelig. Ja en skulle tro at vi var kommet lengre. Bredbånd er faktisk blitt "by luksus". Idag burde en vel kunne definere tilgang på bredbånd som like viktige som strøm, vann og avløp? Og mange har snakket seg varme om muligheten for at distriksnorge skal kunne sette opp feks kontorfellesskap slik at de kan tiltrekke seg de som ønsker seg ut av pressområdene. Undres på om de sjekket tilgang på bredbånd før de la planer? 1 Lenke til kommentar
NULL Skrevet 2. oktober 2021 Del Skrevet 2. oktober 2021 10 hours ago, bojangles said: De kunne ikke få hverken 4G eller 5G mobilt bredbånd på den adressen. Verken fra Telia eller Telenor? Lenke til kommentar
NULL Skrevet 2. oktober 2021 Del Skrevet 2. oktober 2021 9 hours ago, bojangles said: Fiber er det dessverre ingen mulighet for på adressen de vurderer. Hjemmekontor og datakvote virker ikke spesielt gunstig. De aller fleste skal jobbe temmelig hardt for å klare å bruke 2 TB per måned, som er kvoten på trådløst bredbånd før hastigheten settes ned til 5 Mbps.... For min familie på 5 med tre tenåringer og et meget aktivt bruk, mye hjemmekontor, noen som streamer i hvert rom etc. så er man hver måned godt under 2TB. Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 2. oktober 2021 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2021 (endret) 42 minutes ago, NULL said: Verken fra Telia eller Telenor? Ikke ut ifra adressen, de må nok ringe å sjekke selv om ikke så blir det ICE..... 20 minutes ago, NULL said: De aller fleste skal jobbe temmelig hardt for å klare å bruke 2 TB per måned, som er kvoten på trådløst bredbånd før hastigheten settes ned til 5 Mbps.... For min familie på 5 med tre tenåringer og et meget aktivt bruk, mye hjemmekontor, noen som streamer i hvert rom etc. så er man hver måned godt under 2TB. Hm ICE tror jeg hadde fattige 300 GB data på den aller største pakken. Også strupes hastigheten til 64 kbit/s. Den hastigheten er jo i praksis det samme som å ikke ha bredbånd. Og selv å de enkleste ting vil ikke fungere da. Og det virker som det er den løsningen de må velge. Endret 2. oktober 2021 av bojangles Lenke til kommentar
NULL Skrevet 2. oktober 2021 Del Skrevet 2. oktober 2021 1 hour ago, bojangles said: Ikke ut ifra adressen, de må nok ringe å sjekke selv om ikke så blir det ICE..... Hm ICE tror jeg hadde fattige 300 GB data på den aller største pakken. Også strupes hastigheten til 64 kbit/s. Den hastigheten er jo i praksis det samme som å ikke ha bredbånd. Og selv å de enkleste ting vil ikke fungere da. Og det virker som det er den løsningen de må velge. Her er vel forskjellen "mobilt bredbånd" kontra "trådløst bredbånd". Telia og Telenor har begge en grense på 2 TB og så settes hastigheten ned. Begge baserer seg på en ekstern antenne/modem som monteres på veggen på huset og peker mot basestasjon. For hastigheter på 100 Mbps og over kreves det at det er god 5G-dekning i området, mens for under er man typisk på 4G. Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 2. oktober 2021 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2021 (endret) Nei jeg vet ikke helt, den eneste forskjellen er vel navnet og datakvota kanskje? Endret 2. oktober 2021 av bojangles Lenke til kommentar
NULL Skrevet 2. oktober 2021 Del Skrevet 2. oktober 2021 7 minutes ago, bojangles said: Nei jeg vet ikke helt, den eneste forskjellen er vel navnet og datakvota kanskje? På en måte ja. Samt at man må ha en slik ekstern antenne. Disse da retningsbestemte og peker i retning egnet basestasjon, slik at ytelsen gjerne blir bedre enn for mobilt bredbånd basert på en enkel innendørs løsning. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 2. oktober 2021 Del Skrevet 2. oktober 2021 Helm skrev (4 timer siden): Slik ender vi opp med at distriktene blir ødemark og alle klumper seg sammen i byer. Det er betenkelig. Trådløst bredbånd kan stort sett leveres. Det pleier å være veldig spesielt at man ikke kan få det. Starlink skal komme = problemet løst. bojangles skrev (1 time siden): Ikke ut ifra adressen, de må nok ringe å sjekke selv om ikke så blir det ICE..... Hva sier telenor om adressen? https://www.telenor.no/privat/internett/ bojangles skrev (23 minutter siden): Nei jeg vet ikke helt, den eneste forskjellen er vel navnet og datakvota kanskje? Mobilt bredbånd kan brukes "over alt". Trådløs bredbånd er bundet til den basestasjonen som det blir aktivert på. Helm skrev (4 timer siden): Forsøkte Starlink for moro, det kjente ikke til noen av de norske adressene jeg gav dem. Den foreslår mange adresser, mest amerikanske, noen i britiske og en i India. Skal dette liksom fungere i Norge? Jeg har ikke hatt problemer med de adressene jeg har sjekket. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 2. oktober 2021 Del Skrevet 2. oktober 2021 bojangles skrev (15 timer siden): Skjønner ikke helt hva folk tenker på. Tror aldri jeg hadde vurdert å flytte en plass uten fiber. Eg kan fint klare meg utan fiber så lenge det finnes breidbandstilbod med 20+ Mbps. 1 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 2. oktober 2021 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2021 Uten fiber? Nei da tror jeg heller jeg ville valgt bort strøm og basert meg på aggregat og solceller samt batteribank før jeg ville ofret fiber. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå