Gå til innhold

Er høye drivstoff priser det som skal til for å få flere til å gå over til Elbil?


Simen1

Meningsmålinger  

158 stemmer

  1. 1. Hvordan tror du folk reagerer på markant høyere drivstoffpriser?

    • Får mer lyst på elbil
      49
    • Strekker seg lengre for å bytte til elbil
      42
    • Synes det er bra at fossilbilistene får svi for forbruket sitt
      12
    • Gir elbileiere skadefryd
      43
    • Påvirker ikke lysten på elbil
      22
    • Føler seg økonomisk skviset
      74
    • Frustrasjon over den internasjonale oljeprisen
      33
    • Frustrasjon over skatter og avgifter på drivstoff
      90
    • Gir folk mer lyst til å kjøre fossilbil
      8
    • Gir mer sosial status til folk som viser at de har råd til det høyere prisnivået
      18
    • Føler det straffer svake grupper og de med dårlig råd
      88
    • Føler at det bare skulle mangle at det er dyrt å forurense
      11
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i hverdagen / velge andre transportformer oftere
      21
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i feriene / fly, toge eller annet i stedet for.
      19
    • Tror at fossilbilister vil oppgradere til mer drivstoffgjerrig fossilbil/hybrid
      15
    • Tror prisene vil svinge motsatt vei om en stund så det på sikt ikke betyr så mye
      12
  2. 2. Hvilken NETTO effekt tror du det gir elektrifiseringen av personbilmarkedet?

    • Fremskynder
      73
    • Ingen netto effekt
      69
    • Forsinker
      16


Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (38 minutter siden):

Men likevel velger de å droppe å finne ett sannsynlig snitt forbruk på ICE bilen men legger ved referanse til ssb på elbil. For meg lyser det clickbait av denne. 

Tallene de viser til er da helt reelt. Kunne dog ha lagt ved noe lavere forbruk på elbil også. Mange snitter langt under 200 men mange snitter jo over også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Randeboy skrev (17 minutter siden):

Tallene de viser til er da helt reelt. Kunne dog ha lagt ved noe lavere forbruk på elbil også. Mange snitter langt under 200 men mange snitter jo over også. 

Jeg finner det ikke reelt å sammenligne en ICE på 0.4 med en elbil på 2. Men, det genererer klikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Vent litt.. 

Vi subsidierer vi ikke elbiler i Norge, vi insentiviserer kjøp av dem ved å kreve mindre skatt og avgifter.

Så er du for eller imot økte avgifter på bil egentlig?

Ja det du beskriver der kalles subsidier :)

Når det kommer til avgifter så mener jeg at drivstoff pr.nå er for dyrt og at alle elbiler burde betale moms og klare seg med de andre goder de har på bordet.  Elbil moms kunne fint brukes på relevante miljøtiltak, som sykkel og jernbane. Man gjør lite for verden med å sitte i Oslo å skru opp avgifter,. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (11 timer siden):

Lurer på om du har samme virkelighetsoppfatning om noen år når du potensiellt er trebarnsfar og har 2-3 barnevogner du skal ha inn i bilen ++. Kansje du i tillegg bor i et hus langt oppi gokk med dårlig økonomi pga familieforøkelsen og er totalt avhengig av 4wd, god bagasjeplass og god rekkevidde. Kansje det er såpass langt fram i tid at du kan få en model x til vrakpant så du kan si "hva sa jeg".

3-barnsfar med 2-3 barnevogner... altså 3 småbarn, 3 barnevogner, og 3 barneseter da pluss div tilbehør. Høres ut som et totalt hypotetisk eksempel du diktet opp, men ok, greit. Ikke råd til Model X?

Da kan du for eksempel kjøpe Maxus Euniq. 

Men jeg har en mistanke om at du dikter opp krav og priser så INGEN elbiler - eksisterende eller fremtidige - skal passe inn i det kunstige nåløyet ditt, så det "eneste" valget blir en diesel Toyota RAV eller noe annet arkaisk.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
tommyb skrev (1 time siden):

Ah!

Den hadde jeg fortrengt. En skikkelig begravelsesbil. Da hadde jeg heller sett på en Kangoo Maxi Z.E. eller tilsvarende. Kort rekkevidde, ikke henger men plass til masse.

Vel jeg vet ikke - du ønsket noe stort og billig og jeg svarte. 

Hva med at du siterer heller resten av meldingen min og svarer med noe sannhet om disse 3 småbarn med 20 barnevogner og 15 symaskiner som skal være med liksom, samt noen ikke-hypotetiske tall om finanser samt hva slags bensin/diesslbil du foreslår... for jeg ønsker egentlig å ha ekte tall å forholde meg til så jeg kan vise hvordan du tar feil i totale kostnader både i hypotetiske så vel som ekte eksempler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nessuno skrev (8 timer siden):

3-barnsfar med 2-3 barnevogner... altså 3 småbarn, 3 barnevogner, og 3 barneseter da pluss div tilbehør. Høres ut som et totalt hypotetisk eksempel du diktet opp, men ok, greit. Ikke råd til Model X?

Da kan du for eksempel kjøpe Maxus Euniq. 

Men jeg har en mistanke om at du dikter opp krav og priser så INGEN elbiler - eksisterende eller fremtidige - skal passe inn i det kunstige nåløyet ditt, så det "eneste" valget blir en diesel Toyota RAV eller noe annet arkaisk.

Nåløye??!! Tror du må lese gjennom debatten for her er det noe du ikke ha fått med deg i diskusjonen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vet at @Simen1 neppe mener noe direkte vondt mot de som sitter i en situasjon hvor de kanskje ikke har noe alternativ enn å kjøpe og kjøre godt brukt dieselbil. Det er nok heller mer lettelse over å ikke sitte i fella selv samt alt hatet vi elbilister har opplevd siden 2011. Det er helt utrolig hvor mye dritt vi har måttet tåle selv på jobb gjennom årene fordi man har eid elbil i 10 år. Early adopteres var mer forhatt enn syklister.

Jeg er også glad for at jeg ikke må fylle til slike priser men tenker med tungt hjerte på de i omgangskretsen som allerede sliter økonomisk og ikke kan bytte ut sin dieselbil som også ofte brukes som trekkvogn.

Politikk i Norge er også ofte bakvendt. Jeg er meget glad for at de som kan bytte sin A-B bil til elektrisk, har fått tilrettelagte muligheter for det. Men det er legitime årsaker til at ikke alle kan ennå.

Bakvendt er det når man sier at "byen vår skal nå bli grønnere" så stenger man selv elbiler ute fra byen (pga. mikroplast og at de er stygge som grønn ungdom sier). Uten å tenke lenger enn egen nese gjør man livet vanskelig for de som allerede har fått nedlagt en eller flere bussruter fra landelige strøk men må på jobb i byen pga. mange år med sentralisering. Ikke minst for de som er i tidsklemma med å levere og hente barn. MDG - Noen foreldre setter barna først og river de ikke ut av vennekretser og stedet de vokser opp.

Politikk må endre seg til at man lager faktisk gode nok alternativer før man kommer med ris-pinnen. Man må først bygge godt med store rimelige parkeringshus for pendlere i eks. områder som groruddalen i Oslo. Evt. lørenskog og sørge for at både t-bane og buss går i skytteltrafikk til disse pendler anleggene. Pendlerfasilitetene må være bygget ut i fra trafikkmålinger som er gjort. Vi har mange av disse tilgjengelig fra flere år tilbake og trenger ikke gjøre nye.

Man kan ikke slippe den biten av ansvaret og henvise til "det ligger en pendlerparkering ved togstasjonen" som har plass til kanskje 100 biler når det er tusenvis av biler som kjører på den strekken til jobb hver dag. Spesielt når disse 100 plassene hovedsaklig benyttes av folk som bor 1 kilometer opp i veien og kjører til toget. Ei heller stappfulle rutetog og t-baner. Man må sørge for at hvert pendlerpunkt som bygges får egnet tilhørende kollektiv som går i skytteltrafikk i samme periode som man definerer rushtid på innfartsveiene.

Gjør det billig å parkere i pendlerfasilitetene utenfor ring-3 og gjør det gratis å gå videre på tilhørende skytteltrafikk om man fremviser pendler/parkeringsbeviset (QR kode). Først da har man gitt folk et alternativ.

Endret av Theo343
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (1 time siden):

Nåløye??!! Tror du må lese gjennom debatten for her er det noe du ikke ha fått med deg i diskusjonen.

Tror du må også legge frem konkrete tall så jeg kan gjøre et regnestykke med det, i stedet for å ha tastaturet ditt bli stuck på utrops,- og spørsmålstegn.

Apropos kalkuleringer - diskuterte med en dansk kjenning som har kjøpt seg et bensinvrak for 20k danske, sidestilt mot TM3. Nå snakker vi vanlig personbil, og tok utgangspunkt i norske forsikringspriser og danske kWh-priser og dansk pris på ny TM3, fra der han bor (og det er hakket stive priser der enn Norge, mao alt mot elbilens favør). Endte opp med litt over 200k forskjell i den gamle bilens favør, altså total drifts/eiekostnad i bensinbilens favør. Men dette uten å ta i betraktning bensinvrakets servicebehov, og med øyne lukket at det er en sliten bruktbil som ble sidestilt med en brand spanking ny elbil.

Ergo spør jeg etter tall som jeg kan leke litt med, for oftest så kommer folk med såpass primitiv oppspinn ifht hva dies synsing tilsier contra faktisk solid begrunnet totalpris, der spesielt i Norge elbilen kan gruse lett tilsvarense ICE-biler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 1.10.2021 den 13.21):

Jeg laster opp et bilde fra lokalavisa i dag. 2132951250_Bestkvalyslettabensinpris.jpg.a7b97563b4e2a5ac302d4ed5a2a8723c.jpg

Senterpartiet er sikkert i harnisk, mens vi elbilister kan le ekstra høyt på vei forbi bensinstasjonen.

 

Jeg er en elbilist selv, føler ikke akkurat skadefryd i dette tilfellet. Som flere har sikkert har vært inne på her inne, ikke alle har mulighet eller anledning til å gå over fra ICE-biler av ulike årsaker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
nessuno skrev (50 minutter siden):

Tror du må også legge frem konkrete tall så jeg kan gjøre et regnestykke med det, i stedet for å ha tastaturet ditt bli stuck på utrops,- og spørsmålstegn.

Apropos kalkuleringer - diskuterte med en dansk kjenning som har kjøpt seg et bensinvrak for 20k danske, sidestilt mot TM3. Nå snakker vi vanlig personbil, og tok utgangspunkt i norske forsikringspriser og danske kWh-priser og dansk pris på ny TM3, fra der han bor (og det er hakket stive priser der enn Norge, mao alt mot elbilens favør). Endte opp med litt over 200k forskjell i den gamle bilens favør, altså total drifts/eiekostnad i bensinbilens favør. Men dette uten å ta i betraktning bensinvrakets servicebehov, og med øyne lukket at det er en sliten bruktbil som ble sidestilt med en brand spanking ny elbil.

Ergo spør jeg etter tall som jeg kan leke litt med, for oftest så kommer folk med såpass primitiv oppspinn ifht hva dies synsing tilsier contra faktisk solid begrunnet totalpris, der spesielt i Norge elbilen kan gruse lett tilsvarense ICE-biler.

Ja jeg er fullstendig klar over enkelte elbiltilhengere er overivrige å leke med tall men det er et velkjent faktum at det i mange tilfeller er dyrt å være fattig, i dette tilfellet blant annet vedlikeholdskostnader på bil. Ikke alle har råd til en ny feilfri elbil. Det var hovedsaklig snakk om småbarnsfamilier med presset økonomi som ikke har råd til en elbil som dekker deres behov. Leker man bare med tall blir man fort for sneversynt og ikke noen realist.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, nessuno said:

Vel jeg vet ikke - du ønsket noe stort og billig og jeg svarte. 

Hva med at du siterer heller resten av meldingen min og svarer med noe sannhet om disse 3 småbarn med 20 barnevogner og 15 symaskiner som skal være med liksom, samt noen ikke-hypotetiske tall om finanser samt hva slags bensin/diesslbil du foreslår... for jeg ønsker egentlig å ha ekte tall å forholde meg til så jeg kan vise hvordan du tar feil i totale kostnader både i hypotetiske så vel som ekte eksempler.

Ah, det var ikke meg som sa de tingene der. Riktig nok ønsker også jeg noe stort (bagasjerom).

Lenke til kommentar
54 minutes ago, Helm said:

Det skulle ikke vært mer enn mva på bensin og diesel. Kanskje ikke full mva heller!

Jeg har ikke noe imot elbiler men de kan aldri gi meg det en fossilbil kan.

 

 

De kan aldri gi deg det en fossilbil kan? Tenker du da på lyd og eksos?

Rekkevidde og fylletid vil de jo ta igjen fossilbilene på ganske snart. Ytelse har de jo rast forbi fossilt på for lenge siden.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Min neste bil blir en 4WD 5-seters diesel med manuell girkasse og hengerfeste. Antagelig kassebil og helst japansk. Da kan jeg frakte mye/mange, jeg kan dra mye, jeg kommer frem nesten overalt og jeg kan vedlikeholde mye selv. Alt blir så mye enklere når man eier en romslig god bil som man vet kan gjøre jobben uansett hva. 150-200k NOK er mer enn nok til å skaffe noe som duger. En elbil til den prisen (eller til og med langt over) kan simpelthen ikke gjøre jobben. Og sånn vet jeg at mange andre også tenker fordi de har samme behov og ønsker.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...