Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Er høye drivstoff priser det som skal til for å få flere til å gå over til Elbil?


Simen1

Meningsmålinger  

158 stemmer

  1. 1. Hvordan tror du folk reagerer på markant høyere drivstoffpriser?

    • Får mer lyst på elbil
      49
    • Strekker seg lengre for å bytte til elbil
      42
    • Synes det er bra at fossilbilistene får svi for forbruket sitt
      12
    • Gir elbileiere skadefryd
      43
    • Påvirker ikke lysten på elbil
      22
    • Føler seg økonomisk skviset
      74
    • Frustrasjon over den internasjonale oljeprisen
      33
    • Frustrasjon over skatter og avgifter på drivstoff
      90
    • Gir folk mer lyst til å kjøre fossilbil
      8
    • Gir mer sosial status til folk som viser at de har råd til det høyere prisnivået
      18
    • Føler det straffer svake grupper og de med dårlig råd
      88
    • Føler at det bare skulle mangle at det er dyrt å forurense
      11
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i hverdagen / velge andre transportformer oftere
      21
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i feriene / fly, toge eller annet i stedet for.
      19
    • Tror at fossilbilister vil oppgradere til mer drivstoffgjerrig fossilbil/hybrid
      15
    • Tror prisene vil svinge motsatt vei om en stund så det på sikt ikke betyr så mye
      12
  2. 2. Hvilken NETTO effekt tror du det gir elektrifiseringen av personbilmarkedet?

    • Fremskynder
      73
    • Ingen netto effekt
      69
    • Forsinker
      16


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, Atib Azzad said:

Poenget med slike gater er vel at bilen nedprioriteres til fordel for fotgjengere og syklister, på bekostning av motorisert og gjennomgangstrafikk.
Hvis biler blir stående i kø i disse gatene er det vel noe som har feilet et sted, men hele poenget er jo at det er begrenset fremkommelighet for bil.

Problemet er at idiotene ikke klarer å kombinere teori og praksis. De klarer ikke engang å se for seg helheten i teorien.

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Atib Azzad said:

okå

"Whatever". Ja det går galt et sted. Faktisk flere. Det første stedet det går galt er å tillate at slike dårlig planlagte og gjennomtekte tankevyer gjennomføres i praksis. Det er ingen problem å gjøre dette skikkelig hvis man vet hva man driver med.

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 minute ago, Theo343 (takk for meg) said:

"Whatever". Ja det går galt et sted. Faktisk flere. Det første stedet det går galt er å tillate at slike dårlig planlagte og gjennomtekte tankevyer gjennomføres i praksis. Det er ingen problem å gjøre dette skikkelig hvis man vet hva man driver med.

Jeg har ikke noe mer å tilføye, hvem er jeg til å overprøve din vurdering av at idiotene mislykkes.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Atib Azzad said:

Jeg har ikke noe mer å tilføye, hvem er jeg til å overprøve din vurdering av at idiotene mislykkes.

Mange tanker og vyer kan være flotte i en thinktank. Men det hjelper å ha litt kontakt med virkeligheten vi lever i akkurat nå.. Men samme det, det blir interessant å se resultatet om 10-20 år når man skal lære av sine feil og rydde opp igjen på skattebetalernes regning.

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Liker 2
Lenke til kommentar
kremt skrev (41 minutter siden):

Ser ut til å hope seg opp med elbiler etterhvert. Gått fra 4 tusen til salgs i sommer til 16 tusen nå. En bilmodell jeg følger med har gått fra 2-3 biler til salgs og nå er det oppe i 50. Enorm forskjell på 6 måneder.

Har prisene falt?

Lenke til kommentar

De fleste har nok falt minst 20-30 tusen. De litt dyrere ser ut til å ha falt 50-70 tusen, f.eks E55. En må huske at enhver bil som ligger til salgs, er en bil som ikke er solgt. Man har dermed ikke funnet riktig pris i forhold til varen man selger. Bruker man noe særlig mer enn 2-4 uker på å selge bil har man sannsynligvis overpriset grovt og har god fantasi. Økte renter, strømkostnader etc begynner etterhvert å bite for de fleste. Norks økonomi er jo ganske liten og svært drevet av gjeld. Man er altså avhengig av at mange tar opp nye, store lån for å kjøpe biler, hus, hytter etc for at økonmien skal fortsette å "vokse".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kjøleskap skrev (5 timer siden):

Jeg tipper de aller fleste fylte på vei hjem fra jobb eller på butikkturer som de hadde dratt på uansett. I går fylte jeg for 16,49, mens for kun få dager siden så jeg priser på opptil 24 kroner, så her har folk absolutt spart penger.

Kampanjen var 2 kroner rabatt, så det bure være mulig for deg å fylle til 19 kroner til vanlig.

Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (41 minutter siden):

Jepp samt hva den har av utstyr, vil tro en fullspecca med begge pakkene på ps2 er lettere å få solgt.

Den har selvfølgelig alle pakker, til og med skinn. Ser flere som sliter med og få solgt, så spørs om jeg bare beholder den. Har faktisk imponert meg veldig nå i vinter, selv om forbruket er absurd. Nærmere 3kwh/mil.

Lenke til kommentar

Om man ikke har lader hjemme og heller ikke kan lade på jobb(Som undertegnede) bruker jeg nå mer penger på hurtiglading i måneden enn jeg gjorde på drivstoff på min gamle bensinbil som jeg jeg byttet ut for en måneds tid siden (Verdt å nevne. Man får ikke strømstøtte når man lader på butikk/bensinstasjoner etc)

Ellers er jeg fornøyd med min nye ID4 :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Medlem said:

Om man ikke har lader hjemme og heller ikke kan lade på jobb(Som undertegnede) bruker jeg nå mer penger på hurtiglading i måneden enn jeg gjorde på drivstoff på min gamle bensinbil som jeg jeg byttet ut for en måneds tid siden (Verdt å nevne. Man får ikke strømstøtte når man lader på butikk/bensinstasjoner etc)

Ellers er jeg fornøyd med min nye ID4 :)

Høres jo veldig tungvint ut å leve slik. Og det gir vel ekstra slitasje på batteriet med mindre det er AC du lader på, som jo tar lang tid.

Noen grunn til at du ikke kan lade hjemme? Her i Tromsø er det begynt å komme bra med ladere selv hos borettslag med stae beboere.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (4 timer siden):

Høres jo veldig tungvint ut å leve slik. Og det gir vel ekstra slitasje på batteriet med mindre det er AC du lader på, som jo tar lang tid

Har bestilt lader på min parkeringsplass som forhåpentlig kommer i løpet av januar :) (Man går fort lei av å stå en halvtime på butikken ja...)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Medlem skrev (22 timer siden):

Om man ikke har lader hjemme og heller ikke kan lade på jobb(Som undertegnede) bruker jeg nå mer penger på hurtiglading i måneden enn jeg gjorde på drivstoff på min gamle bensinbil som jeg jeg byttet ut for en måneds tid siden (Verdt å nevne. Man får ikke strømstøtte når man lader på butikk/bensinstasjoner etc)

Ellers er jeg fornøyd med min nye ID4 :)

Brukte 20 kWt med Model 3 på 45 km her når der var svinkaldt for en ukes tid siden.. Billigere å brukt dieselbilen. 

Lenke til kommentar

Jeg ser at prisene ligger på rundt 17 kr literen for diesel over hele landet nå. Det er ikke så billig der jeg bor, men jeg fylte opp dieseltanken i dag til 18.09 kr per liter og kom på rett over 1200 kr for 67 liter (har 70 liters dieseltank).

Det er jo naturligvis billigere enn de høyeste prisene de siste par årene som har ligget tett opp mot 30 kr literen på de verste dagene.

En fetter av meg bor i Texas og der fyller han bensin til under 7 kr literen disse dagene 😲

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MariusJS skrev (På 11.10.2021 den 12.11):

Kapasiteten i skapet er allerede sprengt, og man må som sagt inn med en ekstra fase, som da innebærer søknad til netteier, koble av strøm, koble på strøm igjen, bytte av hovedsikringer osv, har fått pris på bare bytte av hovedsikringer (i nåværende skap) på 8000kr, da koster sikring med tid bare typ 3-4000kr av den summen, resten går til søknad osv

Kosten for å oppgradere, og montere lader er en 1gang kost, og bør legges inn i kostnaden for kjøp av bilen.

Og kjøpes riktig ladestasjon så snakker den fint med strømmåleren slik at den stopper ladingen når det brukes for mye ellers, og dermed lader når det er ledig kapasitet. Har man nok til den daglige bruken så slipper man unna kosten for å oppgradere sikringskapet, selv om det kan være lurt uansett for enkelte med gamle 1fas anlegg. Mange som ikke har fått laget seg drømmekjøkkenet siden de rett og slett ikke har kapasitet nok i gamle leiligheter og hus. Moderne levesett krever mer strøm for de fleste, enkelt og greit, men som regel så er det greit å tenke over at man ikke lager 4 retters middag samtdig som oppvaskmaskin, vaskemaskin og tørketrommel går, og samtidig lader bilen.

Har selv 78kvm leilighet fra '98, og greier meg fint med 5kW maks om gangen, selv ved lading av elbil. Har kun elektrisk oppvarming. Har heller ikke smart lader, men starter ladingen når jeg legger meg. Gir mer enn nok strøm til å kjøre jobb frem og tilbake ett par ganger iløpet av natten (har 35km en vi til jobb, med motorvei mesteparten av veien, og det de kaller el-SUV). Har maks 3,6kW ladekapasitet.

De få bak delene med elbiler glemmes fort når man merker hvor gode de er å kjøre i hverdagen i forhold til bensin og diesel biler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...