Gå til innhold

Er høye drivstoff priser det som skal til for å få flere til å gå over til Elbil?


Simen1

Meningsmålinger  

158 stemmer

  1. 1. Hvordan tror du folk reagerer på markant høyere drivstoffpriser?

    • Får mer lyst på elbil
      49
    • Strekker seg lengre for å bytte til elbil
      42
    • Synes det er bra at fossilbilistene får svi for forbruket sitt
      12
    • Gir elbileiere skadefryd
      43
    • Påvirker ikke lysten på elbil
      22
    • Føler seg økonomisk skviset
      74
    • Frustrasjon over den internasjonale oljeprisen
      33
    • Frustrasjon over skatter og avgifter på drivstoff
      90
    • Gir folk mer lyst til å kjøre fossilbil
      8
    • Gir mer sosial status til folk som viser at de har råd til det høyere prisnivået
      18
    • Føler det straffer svake grupper og de med dårlig råd
      88
    • Føler at det bare skulle mangle at det er dyrt å forurense
      11
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i hverdagen / velge andre transportformer oftere
      21
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i feriene / fly, toge eller annet i stedet for.
      19
    • Tror at fossilbilister vil oppgradere til mer drivstoffgjerrig fossilbil/hybrid
      15
    • Tror prisene vil svinge motsatt vei om en stund så det på sikt ikke betyr så mye
      12
  2. 2. Hvilken NETTO effekt tror du det gir elektrifiseringen av personbilmarkedet?

    • Fremskynder
      73
    • Ingen netto effekt
      69
    • Forsinker
      16


Anbefalte innlegg

Flyfabrikantene jobber vel hardt nå med å prøve å få flyene elektriske og.

Sverige og Danmark har som mål å få all innenlands flytrafikk elektrisk innen 2030.

Bare en dråpe i havet det og da men en start :p

Cruisebåter (av mindre skala iallefall som f.eks Havila sine) er hybridbåter og reiser nå inn og ut av Geirangerfjorden kun på strøm. Og de fleste store kaier i Norge jobber med å bygge ladere.

Så ting skjer i båtverden og.

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (11 timer siden):

Utslipp fra biler er så liten at det knapt merkes.
Kyr har mye større utslipp. 

Så har vi unødvendige flyreiser og cruiseskip.

Tilogmed produksjon av strøm med fossilt har mye mer utslipp.

Norge har ren kraftproduksjon, så det eneste vi kan gjøre er å gå over til elektrisk, men andre land har mye annet de kan gjøre før de presser på for elbiler.  Bare å se på strømkrisen som foregår i Europa, som også presser opp prisene i sør-norge.

Sverige har senket avgiftene for å hjelpe folk, mens rike Norge må tenke på det... noe de nå har gjort i flere måneder, og flere kommer til å gå konkurs før noe blir gjort.
Folk har snart ikke råd til å dra på jobb.

 

Utslipp fra biler er da betydelig det, og som alt annet så må man over på bærekraftig forbruk av energi. Ingenting som tilsier at folk ikke har råd til å dra på jobb 😛 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Høye bensinpriser gjorde at folk kjørte mindre på lang sikt, viser amerikansk studie

Noen bestemte årskull som fikk mulighet til å ta lappen under bensinkrisa på 70-tallet kjørte mindre i år 2000 enn årskullene før og etter.

Jeg ser for meg at vi kan få flere varige endringer i reisevanene fremover:

- Kollektivbrukere som opplevde corona kan få varig aversjon mot kollektive reisemåter

- De som kan ta lappen nå kan få varig aversjon mot bensin og diesel-biler, delvis på grunn av prishoppet, men også hvis de øvelsekjører med elbil eller er vokst opp med foreldre som har kjørt elbil de siste årene.

- Mange vil ikke ta seg bryet med å lære manuelt gir nå og kan dermed komme til å holde seg unna det resten av livet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Automatgirkasse er også med på å presse opp prisene på biler i laveste prisklasse. Lurer på om det Volvo tester ut med girkasse på elbiler også blir omfattet av "automatklappen".

Good riddance, anyway. Kan ikke skjønne at det skal spare penger å produsere manuelt gir i framtiden.

Lenke til kommentar
6 hours ago, tommyb said:

Automatgirkasse er også med på å presse opp prisene på biler i laveste prisklasse. Lurer på om det Volvo tester ut med girkasse på elbiler også blir omfattet av "automatklappen".

Good riddance, anyway. Kan ikke skjønne at det skal spare penger å produsere manuelt gir i framtiden.

Volvo sin girkasse på elbiler blir automatisk.

Lenke til kommentar
DJViking skrev (19 timer siden):

Bare noen uker igjen før Tromsø mister den ekstra bensinavgiften. Får håpe det blir litt mer rettferdig da mellom fastlandspriser og øypriser.

Tviler på at dere kommer til å merke noe særlig forskjell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DJViking skrev (20 timer siden):

Bare noen uker igjen før Tromsø mister den ekstra bensinavgiften. Får håpe det blir litt mer rettferdig da mellom fastlandspriser og øypriser.

Sikker på de fjerner den? Trodde de skulle ha både ekstraavgiften og bompenger.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (16 timer siden):

- Kollektivbrukere som opplevde corona kan få varig aversjon mot kollektive reisemåter

Tilfeldig nok så hørte jeg et innslag på radioen i dag hvor de intervjuet Agder Kollektivtrafikk eller hva det heter. De var nå oppe på 97% av trafikknivået fra forrige normalår(2019). Hun nevnte også at utfordringen fremover blir å få tilbake(og rekruttere nye) bileiere som nå kjører. Men de ser også en vekst i sykkeltrafikken som delvis kan bety at flere har begynt å sykle også.

Så skal det sies at de hadde en god vekst i slutten av 2019 og inn i 2020, så å si at vi er på 97% hvis vi ikke hadde hatt corona-pandemien er nok litt høyt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Elektrisk drivstoff er rimelig billig i sør også, sammenlignet med bensin. Jeg re-poster en tabell jeg lagde tidligere:

1940122827_Drivstoffprisermatrise.png.9f14ce517a171149c24215bc0f912968.png

Med et forbruk på 0,8 liter på mila og en liter pris på 25 kr/l koster drivstoffet 20 000 kr/år ved en gitt kjørelengde. For å få samme kostnad for strøm ved et forbruk på 2 kWh/mil og samme kjørelengde må strømprisen helt opp i 10 kr/kWh. Strømprisen er langt unna det nivået. Eller hvis vi snur på det så må drivstoffprisen ned i 5 kr/l for å matche en strømpris på 2 kr/kWh.

Endret av Simen1
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

NAF foreslår tiltakspakke for å få ned de ekstreme drivstoffprisene. (åpen artikkel) Essensen:

Sitat

Dette er tiltakene Naf mener er nødvendige:

  • Fjern veibruksavgiften. Hver bilist med bensinbil vil spare neste fem kroner literen dersom denne avgiften fjernes. Dieselbilsiter vil spare 3,52 kroner per liter.
  • Engangstilskudd til alle privatpersoner som eier en bil, etter svensk modell. Sverige har besluttet å gi 1000,- i støtte til hver bileier. Norge bør se til Sverige og innføre en kontantstøtte nå som prisene er helt ekstreme.
  • Fjerne trafikkforsikringsavgiften. Staten henter inn over 13 milliarder kroner fra bilistene hvert år på denne avgiften.
  • Null omregistreringsavgift på nullutslippskjøretøy. Folk flest kjøper bruktbil. Mange ser nå etter en brukt elbil som passer for dem. Ved å droppe omregistreringsavgiften på elbiler blir det billigere for folk å kjøpe brukt elbil.
  • Redusere bompengetakstene. Det finnes i dag en kompensasjonsordning staten kan bruke for å nedbetale bompengegjeld på veistrekninger i distriktene. Ved å øke bevilgningene til ordningen kan bompengetakstene reduseres eller fjernes helt.

Denne tiltakspakken har en prislapp på nesten 30 milliarder kroner.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tommyb skrev (40 minutter siden):

Jeg vil stille spørsmålstegn om ikke de 30 milliardene per år heller burde brukes til å støtte opp overgangen på andre måter. 

Du tror altså at denne regjeringen er interessert i å støtte overgangen til 0-utslippsbiler?

Jeg tviler... I hvertfall ikke SP og Vedum. SP vil fortsette å kjøre diesel-traktorene sine.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, Hanhijnn said:

Du tror altså at denne regjeringen er interessert i å støtte overgangen til 0-utslippsbiler?

Jeg tviler... I hvertfall ikke SP og Vedum. SP vil fortsette å kjøre diesel-traktorene sine.

SP er interessert i kjernepolitikken sin. Det handler om å gjøre det levelig i kjerneområdene deres, eller for å kalle en spade en spade, at det skal være et godt liv på bygda. Man må prioritere annerledes hvis man bor i kjernedistriktene til deres velgere, med lavere inntekter må man også ha lavere utgifter. Hvis folk på bygda fikk ekstra støtte til solcelle-anlegg og mikrostrømkraftverk, ville de også vært mer positive til elektriske traktorer, i den grad de finnes. Men når det eneste de blir presentert med er å velge mellom kraftig økte utgifter for bruk eller kraftig økte utgifter i innkjøp, vil disse kjernevelgerne være ganske motstandsdyktige mot det grønne skiftet.

Dette er i grunnen et godt eksempel: man kunne brukt 30 milliarder eller deler av det (i året?) på å tilrettelegge for teknologi for selvprodusert kraft i rurale strøk. I effekt per krone ville det sannsynligvis bidra mye mer til klimaskiftet enn å kutte statlige inntekter der de sparte avgiftene primært ville ført til økt konsum. 

Politikk handler om å hente inn en pott fra samfunnet og bruke den til å gjøre samfunnet bedre for de som eksisterer der. Ved å kutte i potten gjør man ikke samfunnet bedre. Billigere, men ikke bedre. 

Men nå er vel heller ikke det slik at særorganisasjoner som NAF får diktere hva politikerne gjør - så i utgangspunktet antar jeg at disse pengene vil bli veid opp mot andre interesser før avgiftskuttene blir som NAF foreslår. 

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...