Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Er høye drivstoff priser det som skal til for å få flere til å gå over til Elbil?


Simen1

Meningsmålinger  

158 stemmer

  1. 1. Hvordan tror du folk reagerer på markant høyere drivstoffpriser?

    • Får mer lyst på elbil
      49
    • Strekker seg lengre for å bytte til elbil
      42
    • Synes det er bra at fossilbilistene får svi for forbruket sitt
      12
    • Gir elbileiere skadefryd
      43
    • Påvirker ikke lysten på elbil
      22
    • Føler seg økonomisk skviset
      74
    • Frustrasjon over den internasjonale oljeprisen
      33
    • Frustrasjon over skatter og avgifter på drivstoff
      90
    • Gir folk mer lyst til å kjøre fossilbil
      8
    • Gir mer sosial status til folk som viser at de har råd til det høyere prisnivået
      18
    • Føler det straffer svake grupper og de med dårlig råd
      88
    • Føler at det bare skulle mangle at det er dyrt å forurense
      11
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i hverdagen / velge andre transportformer oftere
      21
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i feriene / fly, toge eller annet i stedet for.
      19
    • Tror at fossilbilister vil oppgradere til mer drivstoffgjerrig fossilbil/hybrid
      15
    • Tror prisene vil svinge motsatt vei om en stund så det på sikt ikke betyr så mye
      12
  2. 2. Hvilken NETTO effekt tror du det gir elektrifiseringen av personbilmarkedet?

    • Fremskynder
      73
    • Ingen netto effekt
      69
    • Forsinker
      16


Anbefalte innlegg

Spoiler

IEAs ti forslag for å få ned oljebruken:

  1. Redusere fartsgrensen på motorveier med minst 10 kilometer i timen (kan spare 290.000 fat per dag fra personbiler og 140.000 fat per dag fra lastebiler)
  2. Jobbe hjemmefra opptil tre dager i uken der det er mulig (en dag kan spare 170.000 fat per dag, tre dager 500.000 fat per dag)
  3. Bilfrie søndager i byer (hver søndag kan spare 380.000 fat per dag)
  4. Gjøre offentlig transport billigere og incentivere bruk av mikromobilitet, gåing og sykling (kan kutte 330.000 fat per dag)
  5. Bytte på tilgangen til veiene (datokjøring) i store byer (kan spare 210.000 fat per dag)
  6. Økt bildeling og grep for å redusere drivstofforbruk (kan spare inntil 470.000 fat per dag)
  7. Promotere effektiv kjøring for lastebiler og vareleveranser (kan spare 320.000 fat per dag)
  8. Bruk av høyhastighetstog eller nattog i stedet for fly der det er mulig (kan spare 40.000 fat per dag)
  9. Begrense fly i forretningsøyemed der det finnes alternativer (kan spare 260.000 fat per dag)
  10. Forsterke opptaket av elbiler og mer effektive biler (kan spare 100.000 fat per dag)

Punkt 10 går jo nettopp på akselerert elektrifisering og mer effektive biler. Høye drivstoffpriser gir i følge undersøkelsen i tråden mange en dytt til å elektrifisere. Når det gjelder reduserte fartsgrenser, bilfri søndager og datokjøring så er det naturlig at elbiler får unntak fra disse reglene, siden de er direkte myntet på redusert bruk av russisk olje.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
24 minutes ago, Simen1 said:
  Reveal hidden contents

IEAs ti forslag for å få ned oljebruken:

  1. Redusere fartsgrensen på motorveier med minst 10 kilometer i timen (kan spare 290.000 fat per dag fra personbiler og 140.000 fat per dag fra lastebiler)
  2. Jobbe hjemmefra opptil tre dager i uken der det er mulig (en dag kan spare 170.000 fat per dag, tre dager 500.000 fat per dag)
  3. Bilfrie søndager i byer (hver søndag kan spare 380.000 fat per dag)
  4. Gjøre offentlig transport billigere og incentivere bruk av mikromobilitet, gåing og sykling (kan kutte 330.000 fat per dag)
  5. Bytte på tilgangen til veiene (datokjøring) i store byer (kan spare 210.000 fat per dag)
  6. Økt bildeling og grep for å redusere drivstofforbruk (kan spare inntil 470.000 fat per dag)
  7. Promotere effektiv kjøring for lastebiler og vareleveranser (kan spare 320.000 fat per dag)
  8. Bruk av høyhastighetstog eller nattog i stedet for fly der det er mulig (kan spare 40.000 fat per dag)
  9. Begrense fly i forretningsøyemed der det finnes alternativer (kan spare 260.000 fat per dag)
  10. Forsterke opptaket av elbiler og mer effektive biler (kan spare 100.000 fat per dag)

Punkt 10 går jo nettopp på akselerert elektrifisering og mer effektive biler. Høye drivstoffpriser gir i følge undersøkelsen i tråden mange en dytt til å elektrifisere. Når det gjelder reduserte fartsgrenser, bilfri søndager og datokjøring så er det naturlig at elbiler får unntak fra disse reglene, siden de er direkte myntet på redusert bruk av russisk olje.

Jeg så det, akkurat det punktet tror jeg markedet ordner fint selv. Som flere av de andre punktene. Så som deg så tror jeg at det ordner seg selv som følge av prisnivået.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (På 19.3.2022 den 12.11):

Kommer det forbud av bruk av biler på Søndag, så tar jeg bare lastebilen.

Forbud har aldri hindret folk fra å bruke ting.

Elbiler kommer så fort de får de produsert, og ellastebiler er på vei de også.

Ja for privatkjøring med lastebil blir jo selvfølgelig unntatt fra slike forbud... Eh...

Forbud hindrer selvfølgelig ikke ALLE, men vil bidra til å redusere bruken sterkt. Noen vil alltid sette seg selv over et eventuelt regelverk.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 19.3.2022 den 12.07):
  Skjul innhold

IEAs ti forslag for å få ned oljebruken:

  1. Redusere fartsgrensen på motorveier med minst 10 kilometer i timen (kan spare 290.000 fat per dag fra personbiler og 140.000 fat per dag fra lastebiler)
  2. Jobbe hjemmefra opptil tre dager i uken der det er mulig (en dag kan spare 170.000 fat per dag, tre dager 500.000 fat per dag)
  3. Bilfrie søndager i byer (hver søndag kan spare 380.000 fat per dag)
  4. Gjøre offentlig transport billigere og incentivere bruk av mikromobilitet, gåing og sykling (kan kutte 330.000 fat per dag)
  5. Bytte på tilgangen til veiene (datokjøring) i store byer (kan spare 210.000 fat per dag)
  6. Økt bildeling og grep for å redusere drivstofforbruk (kan spare inntil 470.000 fat per dag)
  7. Promotere effektiv kjøring for lastebiler og vareleveranser (kan spare 320.000 fat per dag)
  8. Bruk av høyhastighetstog eller nattog i stedet for fly der det er mulig (kan spare 40.000 fat per dag)
  9. Begrense fly i forretningsøyemed der det finnes alternativer (kan spare 260.000 fat per dag)
  10. Forsterke opptaket av elbiler og mer effektive biler (kan spare 100.000 fat per dag)

Punkt 10 går jo nettopp på akselerert elektrifisering og mer effektive biler. Høye drivstoffpriser gir i følge undersøkelsen i tråden mange en dytt til å elektrifisere. Når det gjelder reduserte fartsgrenser, bilfri søndager og datokjøring så er det naturlig at elbiler får unntak fra disse reglene, siden de er direkte myntet på redusert bruk av russisk olje.

Disse reglene høres ut som noe som hører hjemme i et diktatur, ikke et fritt, demokratisk land.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (38 minutter siden):

Disse reglene høres ut som noe som hører hjemme i et diktatur, ikke et fritt, demokratisk land.

Så ille er det da ikke. Nå er ikke anarki motstyjkket til diktadur. Alle fornuftiuge land har reguleringer av ulike slag, deriblant fartsgrense. Så konspetet i punkt 1 er jo ikke akkurat noe nytt. Det er bare snakk om en justering av allerede gjeldende regler om fart.

Punkt 2 høres mer ut som en oppfordring enn et krav. Det har fungert greit under pandemien og egentlig vært ennå strengere enn bare oppfordring, selv i demokratiske land, men jeg synes det bør holdes på oppfordring-nivå.

Mange synes punkt 3 er litt drøyt så det blir neppe noe av

De fleste demokratiske land har holdt på med punkt 4 i mange tiår uten at det gjør de diktatoriske.

osv.

Poenget er at diktatur-påstanden grunnløs. Lista er en brainstorm fra et anerkjent byrå, som har til hensikt å skape demokratisk debatt for å redusere oljeavhengigheten for å løsrive oss fra grepet til diktaturet i øst.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (51 minutter siden):

Så ille er det da ikke. Nå er ikke anarki motstyjkket til diktadur. Alle fornuftiuge land har reguleringer av ulike slag, deriblant fartsgrense. Så konspetet i punkt 1 er jo ikke akkurat noe nytt. Det er bare snakk om en justering av allerede gjeldende regler om fart.

Punkt 2 høres mer ut som en oppfordring enn et krav. Det har fungert greit under pandemien og egentlig vært ennå strengere enn bare oppfordring, selv i demokratiske land, men jeg synes det bør holdes på oppfordring-nivå.

Mange synes punkt 3 er litt drøyt så det blir neppe noe av

De fleste demokratiske land har holdt på med punkt 4 i mange tiår uten at det gjør de diktatoriske.

osv.

Poenget er at diktatur-påstanden grunnløs. Lista er en brainstorm fra et anerkjent byrå, som har til hensikt å skape demokratisk debatt for å redusere oljeavhengigheten for å løsrive oss fra grepet til diktaturet i øst.

Listen i sin helhet vil jeg si bærer et diktaturisk preg. Joda, noen av forslagene er akseptable, men noen, som tvunget hjemmekontor, bilfrie søndager, og datokjøring hører ikke hjemme noen steder.

Lenke til kommentar
tommyb skrev (11 minutter siden):

Høres ut som Norge i etterkrigstiden. Ikke visste jeg at det var diktatur her da.

Forskjell på å innføre noe pga. nødvendighet og ressursmangel, og å innføre noe pga. fuck bilister. Og vi var nok mye nærmere et diktatur på 40-tallet enn vi er i dag.

Endret av Kajac
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (10 timer siden):

Ja for privatkjøring med lastebil blir jo selvfølgelig unntatt fra slike forbud... Eh...

Forbud hindrer selvfølgelig ikke ALLE, men vil bidra til å redusere bruken sterkt. Noen vil alltid sette seg selv over et eventuelt regelverk.

Ja, det blir unntatt.

Hvordan skal de skille på privatbruk og firmabruk?

Lenke til kommentar
16 hours ago, Kajac said:

Forskjell på å innføre noe pga. nødvendighet og ressursmangel, og å innføre noe pga. fuck bilister. Og vi var nok mye nærmere et diktatur på 40-tallet enn vi er i dag.

Skjønner du ønsker å se på det som om motivasjonen er fuck bilister. Er ikke det litt for enkelt, da?

Forøvrig var det rasjonering på privatbiler til oktober 1960, det var kjøreforbud i helgene og bensinrasjoneringskort i desember 1973 til et stykke ut i 1974. De fant en hamstrer som hadde fylt badekaret med bensin.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...