Gå til innhold

Er høye drivstoff priser det som skal til for å få flere til å gå over til Elbil?


Simen1

Meningsmålinger  

158 stemmer

  1. 1. Hvordan tror du folk reagerer på markant høyere drivstoffpriser?

    • Får mer lyst på elbil
      49
    • Strekker seg lengre for å bytte til elbil
      42
    • Synes det er bra at fossilbilistene får svi for forbruket sitt
      12
    • Gir elbileiere skadefryd
      43
    • Påvirker ikke lysten på elbil
      22
    • Føler seg økonomisk skviset
      74
    • Frustrasjon over den internasjonale oljeprisen
      33
    • Frustrasjon over skatter og avgifter på drivstoff
      90
    • Gir folk mer lyst til å kjøre fossilbil
      8
    • Gir mer sosial status til folk som viser at de har råd til det høyere prisnivået
      18
    • Føler det straffer svake grupper og de med dårlig råd
      88
    • Føler at det bare skulle mangle at det er dyrt å forurense
      11
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i hverdagen / velge andre transportformer oftere
      21
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i feriene / fly, toge eller annet i stedet for.
      19
    • Tror at fossilbilister vil oppgradere til mer drivstoffgjerrig fossilbil/hybrid
      15
    • Tror prisene vil svinge motsatt vei om en stund så det på sikt ikke betyr så mye
      12
  2. 2. Hvilken NETTO effekt tror du det gir elektrifiseringen av personbilmarkedet?

    • Fremskynder
      73
    • Ingen netto effekt
      69
    • Forsinker
      16


Anbefalte innlegg

Jobber du i kommunen? Det virker som du ikke skjønner at bensinpenger og låneavdrag kan betales fra samme budsjett og at man kan betale låneavdrag med uteblivende bensinpenger.

At noen har små barn er bare irrelevant støy i denne diskusjonen. Den forutsetningen er lik på begge sider av sammenligningen bensinbil vs elbil. Har man råd til bensinbil så har man også råd til elbil. Har man ikke råd til bensinbil, så har man heller ikke råd til elbil.

Det virker som linja "elbil er dyrere enn bensinbil" er hardkodet hos deg og at det ikke er mulig å knuse den myten samme hvor rasjonelt man forklarer det.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En bør ikke øke prisene på drivstoff i særlig stor grad fordi dette vil ikke føre til at forbruket av drivstoff vil bli redusert i noen stor grad. Det vil derimot ramme de med bensin/dieselbil hardt, og gjøre det vanskeligere for disse å få råd til elbil.

Endret av Svein M
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (16 minutter siden):

Jobber du i kommunen? Det virker som du ikke skjønner at bensinpenger og låneavdrag kan betales fra samme budsjett og at man kan betale låneavdrag med uteblivende bensinpenger.

At noen har små barn er bare irrelevant støy i denne diskusjonen. Den forutsetningen er lik på begge sider av sammenligningen bensinbil vs elbil. Har man råd til bensinbil så har man også råd til elbil. Har man ikke råd til bensinbil, så har man heller ikke råd til elbil.

Det virker som linja "elbil er dyrere enn bensinbil" er hardkodet hos deg og at det ikke er mulig å knuse den myten samme hvor rasjonelt man forklarer det.

Jobber ikke i kommunen nei. Jaja da gjenstår det bare å trylle fram den elbilen til 20 000kr med 40-50mils rekkevidde med god kupevarme og  600liter bagasjeromsplass. Når du sier at størrelsen på familien er irrelevant så er det jo ingen i å diskutere med deg, viljen til å reflektere over vesentlige ting som har stor betydning virker ikke å være til stede.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Morsomt å lese alle mytene folk har om elbil. Om en ikke liker tanken om elbil er det bare å ikke kjøpe en. Er ikke særlig hardt. Majoriteten av bilene på finn er ikke elbil, og en får nye også om en ønsker det.

Men fatter ikke å begripe hvorfor en skal være så sure for at noen ønsker å kjøre elbil... jeg et på nummer 4 og har absolutt ingen grunn til å gå 'tilbake' derfor gjør jeg det ikke.

Hadde jeg vært lut fattig hadde jeg nok kjørt ICE til vrakpant. Men det kommer en dag disse også får valget om batteribil til vrakpant, så får en se hva de går for den dagen. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (11 minutter siden):

Jobber ikke i kommunen nei. Jaja da gjenstår det bare å trylle fram den elbilen til 20 000kr med 40-50mils rekkevidde med god kupevarme og  600liter bagasjeromsplass. Når du sier at størrelsen på familien er irrelevant så er det jo ingen i å diskutere med deg, viljen til å reflektere over vesentlige ting som har stor betydning virker ikke å være til stede.

Kommer med tiden, de bilene som kommer på markedet nå blir gamle de også. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (25 minutter siden):

Jobber ikke i kommunen nei. Jaja da gjenstår det bare å trylle fram den elbilen til 20 000kr med 40-50mils rekkevidde med god kupevarme og  600liter bagasjeromsplass.

Du er ekspert på å bare slenge inn nye forutsetninger for å stikke kjepper i hjulene for at folk skal bytte fra bensinbil til elbil. Hva blir det neste? De trenger vingedører og selvkjøring, fordi det har plutselig den gamle dieselbilen deres og det er absolutt nødvendig?

Powertrainer skrev (25 minutter siden):

Når du sier at størrelsen på familien er irrelevant så er det jo ingen i å diskutere med deg, viljen til å reflektere over vesentlige ting som har stor betydning virker ikke å være til stede.

Klarer man seg med en fossilbil med 2 seter så greier man seg sikkert med en elbil med samme seteantall.

Klarer man seg med en fossilbil med 5 seter så greier man seg sikkert med en elbil med samme seteantall.

Klarer man seg med en fossilbil med 7 seter så greier man seg sikkert med en elbil med samme seteantall.

Seteantall er likt på begge sider av ligninga og er derfor irrelevant støy, ikke et motargument mot elbil.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Svein M skrev (47 minutter siden):

En bør ikke øke prisene på drivstoff i særlig stor grad fordi dette vil ikke føre til at forbruket av drivstoff vil bli redusert i noen stor grad. Det vil derimot ramme de med bensin/dieselbil hardt, og gjøre det vanskeligere for disse å få råd til elbil.

Du har rett i at folk neppe legger om kjørebehovet sitt over natta, men jo større den økonomiske gevinsten er av et bytte til el, jo raskere vil denne overgangen gå. Koster det 30 000 i året med elbil (alt inkludert) og 50 000 med fossilbil så er det 20 000 kr i "potensialforskjell" som fremskynder byttet. Jeg går ikke på påstanden om at høyere bensin og dieselpriser gjør det vanskeligere å få råd til elbil. Høyere bensin/diesel-priser øker bare incentivet til å oppgradere.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (43 minutter siden):

Hadde jeg vært lut fattig hadde jeg nok kjørt ICE til vrakpant. Men det kommer en dag disse også får valget om batteribil til vrakpant, så får en se hva de går for den dagen. 

Tja, sparer man 10 000 i året på driftsutgifter så kan man like gjerne betale 10 000 i låneavdrag fra samme budsjett. Samme pris, men mye mer behagelig i form av støy, eksos, friheten fra tanken på at dyrt drivstoff holder en tilbake fra lengre bilturer osv.

Svein M skrev (35 minutter siden):

Jeg er forundret over de som vil sette opp avgiftene for drivstoff, disse er jo høy allerede. Og utviklingen går over til mer hybrid og elbiler uansett så dette er godt styrt allerede med dagens politikk.

Nå vet jeg ikke hvem du sikter til, men vil bare minne om at vi ikke befinner oss i politikkdelen av forumet. Dette er i hovedsak ikke en politisk diskusjon.

Hybrid-andelen av nybilsalget har stått ganske stille nå i mange år. Men elbilandelen har økt kraftig. Ser man i spåkula framover nå så krymper hybrid-andelen til fordel for rene elbiler. Hele 91,3% av privatpersoner som kjøpte elbil i september kjøpte en elbil. Da er det bare 8,7% igjen på deling til segmentene bensinbil, dieselbil, ikke ladbar hybrid og ladbar hybrid. Kort fortalt betyr det at de svartmalte scenariene her i tråden utgjør maksimalt 8,7% med dagens nye elbilers egenskaper. Bruktmarkedet henger noen år etter, men disse finner veien dit også etter hvert. Bileierskap varer i gjennomsnitt ca 4-5 år før de blir solgt videre.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (33 minutter siden):

Du er ekspert på å bare slenge inn nye forutsetninger for å stikke kjepper i hjulene for at folk skal bytte fra bensinbil til elbil. Hva blir det neste? De trenger vingedører og selvkjøring, fordi det har plutselig den gamle dieselbilen deres og det er absolutt nødvendig?

Klarer man seg med en fossilbil med 2 seter så greier man seg sikkert med en elbil med samme seteantall.

Klarer man seg med en fossilbil med 5 seter så greier man seg sikkert med en elbil med samme seteantall.

Klarer man seg med en fossilbil med 7 seter så greier man seg sikkert med en elbil med samme seteantall.

Seteantall er likt på begge sider av ligninga og er derfor irrelevant støy, ikke et motargument mot elbil.

 

Lurer på om du har samme virkelighetsoppfatning om noen år når du potensiellt er trebarnsfar og har 2-3 barnevogner du skal ha inn i bilen ++. Kansje du i tillegg bor i et hus langt oppi gokk med dårlig økonomi pga familieforøkelsen og er totalt avhengig av 4wd, god bagasjeplass og god rekkevidde. Kansje det er såpass langt fram i tid at du kan få en model x til vrakpant så du kan si "hva sa jeg".

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sidan nybilsalget allereie er godt på vei mot nesten 100% elbil så ser eg ikkje kvifor høge drivstoffprisar skal vere bra. Er då tanken at fleire skal skrote ein fungerande drivstoffbil og kjøpe ny elbil?

Med dagens trend vil sakte men sikkert den eksisterande drivstoffbilparken bli skifta ut med elbilar. Blir drivstoffprisane skrudd opp så går det ut over dei som har problem med å skifte til elbil. Ikkje er det nok bilar der ute heller om over to millionar bilar skal skiftast ut.

Om ingen vil ha drivstoffbilar lengre så får heller ikkje dei som skal skifte frå drivstoff til elbil stort for sin gamle bil, og då kan det fort bli vanskeleg å få tak i den elbilen dei har bruk for.

Eg synest staten bør halde fram med insentiv for å motivere til at dei fleste nybilkjøp er elbilar, så vil utskiftinga gå sin gang. I tillegg bør dei ikkje gjere noko med avgiftene på drivstoff. Prisane går opp av seg sjølv uansett.  

Simen1 skrev (55 minutter siden):

Du har rett i at folk neppe legger om kjørebehovet sitt over natta, men jo større den økonomiske gevinsten er av et bytte til el, jo raskere vil denne overgangen gå. Koster det 30 000 i året med elbil (alt inkludert) og 50 000 med fossilbil så er det 20 000 kr i "potensialforskjell" som fremskynder byttet. Jeg går ikke på påstanden om at høyere bensin og dieselpriser gjør det vanskeligere å få råd til elbil. Høyere bensin/diesel-priser øker bare incentivet til å oppgradere.

Dei som har ein drivstoffbil med litt verdi og må selge den for ein viss sum for å få råd til elbil. Høgare drivstoffprisar gjer dei bilane mindre attraktive på bruktmarknaden og det blir vanskelegare å få solgt bilen for å kunne gå over til elbil.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 10/1/2021 at 1:21 PM, Simen1 said:

Er høye drivstoff priser det som skal til for å få flere til å gå over til Elbil?

Jeg hopper over kranglinga og skriver et svar til spørsmålet i overskrifta.

Nei, jeg synes ikke høye driftstoffpriser burde være det som skal til for å få flere til å gå over til elbil. Det vil si, som styrt virkemiddel synes jeg ikke mye om det, for det er andre virkemidler jeg mener burde brukes. Men før jeg går inn på det, la oss sette en liten ramme for svaret mitt.

> Økte drivstoffspriser går på driftsbudsjettet, ikke innkjøpsbudsjettet. Fra brukskonto, ikke sparekonto. Det gjør at man får mindre å sette av til innkjøpsbudsjettet, og kan paradoksalt nok gjøre at man kommer lengre unna å gå over til elektrisk bil.

> De som kjøper bruktbil eller fossil nybil finner kanskje ikke de riktige produktene for deres behov. Som bruktbilkjører i V70-klassen, kjenner jeg meg igjen i dette.

> 77% nybilsalg i september er elektrisk. Det sier at kombinasjonen av stadig økt produktutvalg og momsfritak virker i Norge. Kanskje er det ikke et stort mål å presse hardt for å få flere til å gå over til elbil i Norge, før bruktbilmarkedet fylles.

> Men dette er altså bare i Norge, andre steder har de kommet mye kortere. De virkemidlene vi bør snakke om skal derfor kanskje ikke bare være begrenset til Norge.

 

Hvis vi virkelig ønsker å få reduksjon i fossilbilbruk, bør vi derfor heller se på de tiltakene som virker i Norge, og se på hva man kan gjøre i EU og globalt. 

* Senke investeringskostnaden.

* Øke produktutvalget gjennom å motivere produsentene.

* Motivere produsentene og forbrukerne gjennom reguleringer.

Senke investeringskostnaden, fordi elbiler fortsatt er dyrere enn andre biler. Nå kan ikke alle land kutte 25% MVA, så da må man kanskje innføre økende engangsavgifter på produktsegmenter der det finnes gode elektriske alternativer.

Øke produktutvalget må produsentene stå for - men hvis det blir vanskeligere å få godkjent fossile modeller - som det jo blir over tid i f.eks. EU, vil de øke produktutviklingen i de etterhengende segmentene.

Motivere produsentene gjøres mer effektivt ved å si at de må ha erstatningsprodukter eller forlate markedet innen 2040, 2035, 2030. Forbud og reguleringer er særdeles effektivt. EU er et stort marked, og kan gjøre slike grep. Norge som lite marked har vist seg å være stort nok til å påvirke EU og resten av verden, så vi har innflytelse på dette også.

Motivere forbrukerne, vel det skjer på samme måte. 77% er nok oppnådd fordi folk forventer at fossilbiler skal reguleres. Jeg tror nok at de som velger fossilbil i mindre grad er styrt av brukskostnader og mer av praktiske begrensninger enn de som allerede har byttet. Så la politikerne hjelpe dem med å øke presset på produsentene. I stedet for å gjøre det enda vanskeligere for dem med å spise budsjettet deres allerede før de tar seg råd til ny bil.

Ya, I think that was about it. Avgifter betales med en grimase, og får om mulig elbilhatere til å hate elbiler enda mer. Reguleringer ruler, det er faktisk akkurat det de gjør.

Endret av tommyb
typos overalt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Tja, sparer man 10 000 i året på driftsutgifter så kan man like gjerne betale 10 000 i låneavdrag fra samme budsjett. Samme pris, men mye mer behagelig i form av støy, eksos, friheten fra tanken på at dyrt drivstoff holder en tilbake fra lengre bilturer osv.

Nå vet jeg ikke hvem du sikter til, men vil bare minne om at vi ikke befinner oss i politikkdelen av forumet. Dette er i hovedsak ikke en politisk diskusjon.

Hybrid-andelen av nybilsalget har stått ganske stille nå i mange år. Men elbilandelen har økt kraftig. Ser man i spåkula framover nå så krymper hybrid-andelen til fordel for rene elbiler. Hele 91,3% av privatpersoner som kjøpte elbil i september kjøpte en elbil. Da er det bare 8,7% igjen på deling til segmentene bensinbil, dieselbil, ikke ladbar hybrid og ladbar hybrid. Kort fortalt betyr det at de svartmalte scenariene her i tråden utgjør maksimalt 8,7% med dagens nye elbilers egenskaper. Bruktmarkedet henger noen år etter, men disse finner veien dit også etter hvert. Bileierskap varer i gjennomsnitt ca 4-5 år før de blir solgt videre.

Nå nevnte jeg lut fattig da, altså i det scenario at en ikke får låne. Men jeg er helt enig, har en muligheten bør en absolutt gjøre det. Så må en jo regne verdifall osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du trenger heller ikke være lut fattig for å ønske å bygge opp en grei egenkapital i forkant av bilkjøp. Det betyr en del i forhold til det gunstigste rentepunktet og totalprisen for lånet. Øker driftstoffkostnadene nok til at det betyr noe, tar det desto lengre å bygge opp denne egenandelen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har en bekjent som ikke har råd til og mulighet til å kjøpe en elbil som kan trekke tung henger. Jeg ler ikke når dieselprisen er høy og tenker det må være mulig å ha to tanker i hodet samtidig.

Løsningen er ikke å gjøre livet til enkelte vanskelig men å gi de gode nok alternativer først. Personlig funker min elbil greit til mitt kjøremønster men ikke for alles.

Endret av Theo343
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det er flere og flere som leier, fordi de ikke har råd til å kjøpe egen bolig, og de fleste av disse har ikke tilgang på lader, så da har det ingen hensikt å kjøpe elbil heller.
Så inntil alle blir pålagt å installere ladere, så kan man heller ikke pålegge folk å kjøpe elbil.

Skal det bli forbudt å selge fossilbiler, så må 100% av boligene i Norge ha tilgang på lader.

Jeg har lyst på elbil, men det finnes bare pinglebiler på markedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (5 minutter siden):

Det er flere og flere som leier, fordi de ikke har råd til å kjøpe egen bolig, og de fleste av disse har ikke tilgang på lader, så da har det ingen hensikt å kjøpe elbil heller.
Så inntil alle blir pålagt å installere ladere, så kan man heller ikke pålegge folk å kjøpe elbil.

Skal det bli forbudt å selge fossilbiler, så må 100% av boligene i Norge ha tilgang på lader.

Jeg har lyst på elbil, men det finnes bare pinglebiler på markedet.

Tja, det har økt 1% siden 2015. På disse årene har jo befolkningen vokst også.

Absolutt hensikt å kjøpe elbil uten lader, og at en leier er heller ingen  hindring. Min utleieleilighet har lade muligheter. Mange har muligheter til å lade på jobb samt andre muligheter i området de bor, driver med fritidsaktiviteter osv. 

Dette er en enorm myte som bare ikke stemmer.

 

Hvilken ikke pingle bil skal du bytte Ut?

Endret av Salvesen.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Hvilken ikke pingle bil skal du bytte Ut?

Har ingen planer om å bytte ut før til 2030, men har Hilux 3 liter.

Kun Hummer EV som frister akkurat nå, kanskje F-150 Lightning, men ingen av de er på markedet, og hvem vet om de kommer til Norge.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Borettslag og sameier har nå pålegg om å legge opp felles infrastruktur. Selve laderen koster 10-12 kNOk og kan flyttes til neste leilighet. Så det hjelper jo på. Det blir iallfall stadig lettere å få ladet.

Hilux er jo en trekkmaskin uten sidestykke. Jeg tenker at de få som har behov for å kjøre slike kjøretøy nesten må få lov til det. For mange andre holder det med en vanlig elbil med 1000-1500 kg hengerfeste 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...