Gå til innhold

Er høye drivstoff priser det som skal til for å få flere til å gå over til Elbil?


Simen1

Meningsmålinger  

158 stemmer

  1. 1. Hvordan tror du folk reagerer på markant høyere drivstoffpriser?

    • Får mer lyst på elbil
      49
    • Strekker seg lengre for å bytte til elbil
      42
    • Synes det er bra at fossilbilistene får svi for forbruket sitt
      12
    • Gir elbileiere skadefryd
      43
    • Påvirker ikke lysten på elbil
      22
    • Føler seg økonomisk skviset
      74
    • Frustrasjon over den internasjonale oljeprisen
      33
    • Frustrasjon over skatter og avgifter på drivstoff
      90
    • Gir folk mer lyst til å kjøre fossilbil
      8
    • Gir mer sosial status til folk som viser at de har råd til det høyere prisnivået
      18
    • Føler det straffer svake grupper og de med dårlig råd
      88
    • Føler at det bare skulle mangle at det er dyrt å forurense
      11
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i hverdagen / velge andre transportformer oftere
      21
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i feriene / fly, toge eller annet i stedet for.
      19
    • Tror at fossilbilister vil oppgradere til mer drivstoffgjerrig fossilbil/hybrid
      15
    • Tror prisene vil svinge motsatt vei om en stund så det på sikt ikke betyr så mye
      12
  2. 2. Hvilken NETTO effekt tror du det gir elektrifiseringen av personbilmarkedet?

    • Fremskynder
      73
    • Ingen netto effekt
      69
    • Forsinker
      16


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (På 9.3.2022 den 8.07):

Som tatt ut fra mine tanker. Det blir flyferie på meg i år. Bilferie blir for dyrt.

Jeg vurderte til og med å ta bussen til og fra jobb, men sjekket prisene og fant ut at det koster meg dobbelt så mye som drivstoffet jeg eventuelt ville brukt i min bensinsluker, så ulempene med bussing er ikke i nærheten av å være økonomisk fristende.

Hvordan er det med priser på flybiletter? ville tro flybensinen også øker noe voldsomt ergo dyrere flyreiser? Eller?

Lenke til kommentar
Labelle skrev (56 minutter siden):

Hvordan er det med priser på flybiletter? ville tro flybensinen også øker noe voldsomt ergo dyrere flyreiser? Eller?

Drivstoff til å kjøre bil Oslo-Tromsø koster fort 4-6 ganger mer enn 1 stk billett. På grunn av helt forskjellig regime på drivstoffavgifter. I tillegg til det kommer annen slitasje på bilen, mat, overnatting etc. Forskjellen på 4-6 ganger fortsetter nok med høyere priser, men prisdifferansen i kroner øker jo proporsjonalt med drivstoffprisene.

Lenke til kommentar
9 hours ago, Labelle said:

Hvordan er det med priser på flybiletter? ville tro flybensinen også øker noe voldsomt ergo dyrere flyreiser? Eller?

Det var en sak om det samme dag som saken om 27-kroners drivstoff. Ja, de varslet at flyprisene ville gå mye opp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
28 minutes ago, TheKims said:

Høye drivstoffpriser går ikke bare utover vanlige bilister, men hele transportnæringen. Jeg skal nok overleve en liten økning i bensinutgifter, men vet ikke hvordan det skal gå visst mat etc skal øke i samme takt.

Rammer også mange bedrifter som er avhengige av drivstoff til maskiner og transportmidler til produksjon. Konsekvensen er at dem må øke prisene på varer og tjenester slik det blir enda dyrere for folk å leve. Same prinsippet gjelder også når bedrifter må betale mye i strøm, da blir konsekvensene høyere levekostnader.

Lenke til kommentar
PosteMonopolet skrev (6 minutter siden):

Rammer også mange bedrifter som er avhengige av drivstoff til maskiner og transportmidler til produksjon. Konsekvensen er at dem må øke prisene på varer og tjenester slik det blir enda dyrere for folk å leve. Same prinsippet gjelder også når bedrifter må betale mye i strøm, da blir konsekvensene høyere levekostnader.

Å i mens så går oljeselskapene og strømselskapene i milliard overskudd. Håper staten griper inn for dette er ikke bærekraftig i lengden.

Lenke til kommentar
TheKims skrev (1 time siden):

Høye drivstoffpriser går ikke bare utover vanlige bilister, men hele transportnæringen. Jeg skal nok overleve en liten økning i bensinutgifter, men vet ikke hvordan det skal gå visst mat etc skal øke i samme takt.

Drivstoff er somregel nest høyest utgift for transportsektor, lønn er den største. 

Lenke til kommentar
17 minutes ago, TheKims said:

Å i mens så går oljeselskapene og strømselskapene i milliard overskudd. Håper staten griper inn for dette er ikke bærekraftig i lengden.

Til og med norsk fisk til middag har blitt jævlig dyrt i norge, fordi det selges som luksusmat til Kina.

Jeg får vel begynne å fiske i protest mot høye matvarepriser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
TheKims skrev (1 time siden):

Høye drivstoffpriser går ikke bare utover vanlige bilister, men hele transportnæringen. Jeg skal nok overleve en liten økning i bensinutgifter, men vet ikke hvordan det skal gå visst mat etc skal øke i samme takt.

Kommer til å bli skinnsykt dyr mat etter hvert også, landbruket bruker mye drivstoff. Kunstgjødsel blir dyrere også, for å ikke nevne strøm.

Svake krona gjør også at prisene på maskinene bøndene er avhengig av har skutt i været

Beredskapslagrene for korn ble lagt ned pga eøs avtalen, så vi står nærmest på bar bakke nå som både russland og ukraina begrenser eksporten.

Transport også som du nevner

 

Kanskje begynne å dyrke poteter i hagen, synd jeg ikke har plass til hest.

 

Men i det minste bra at økonomien går så bra ifølge Støre:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/XqLq1x/stoere-vil-satse-mer-paa-sikkerhet-deler-av-loeftene-fra-hurdal-kan-bli-satt-paa-vent

Også er han redd for en sterkere krone når den neste er 10 mot dollaren, aldri i historien vært så svak så lenge som nå.

Endret av bruker-540634
Lenke til kommentar
PosteMonopolet skrev (10 minutter siden):

Til og med norsk fisk til middag har blitt jævlig dyrt i norge, fordi det selges som luksusmat til Kina.

Jeg får vel begynne å fiske i protest mot høye matvarepriser.

Har du båt så go for it :) 

bruker-540634 skrev (4 minutter siden):

Kommer til å bli skinnsykt dyr mat etter hvert også, landbruket bruker mye drivstoff. Kunstgjødsel blir dyrere også, for å ikke nevne strøm.

Svake krona gjør også at prisene på maskinene bøndene er avhengig av har skutt i været

Transport også som du nevner

 

Kanskje begynne å dyrket poteter i hagen, synd jeg ikke har plass til hest.

 

Men i det minste bra at økonomien går så bra ifølge Støre:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/XqLq1x/stoere-vil-satse-mer-paa-sikkerhet-deler-av-loeftene-fra-hurdal-kan-bli-satt-paa-vent

Også er han redd for en sterkere krone når den neste er 10 mot dollaren, aldri i historien vært så svak så lenge som nå.

Skulle gjerne ha grodd potet, men må greve meg igjennom 1.5 meter sne først.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Leo_ skrev (4 minutter siden):

Skal jeg gå over til en elbil som gir meg egenskaper tilsvarende bilen jeg har i dag vil det koste meg rundt en halv mill mer enn jeg får for bilen jeg har. Jeg får  M Y E  bensin for en halv mill...

Du får ikke mye for det, men når du trenger det så kan jeg selge deg den kvart tanken jeg har for en "billig" penge til deg :)

Lenke til kommentar

Det er mye som blir dyrere, men alt blir ikke like mye dyrere, fordi alt krever ikke like mye drivstoff, strøm etc i produksjonen. Denne forskjellen vil skyve forbruket fra de med størst økning til de med mindre økning i pris. Et eksempel er drivstoffet til elbil vs fossil. Begge blir dyrere, men fossilt får større økning i årlige driftsutgift enn elbil.

Et annet eksempel er flybilletter vs bil (ferie). Begge deler øker i pris, men på grunn av at fly bruker mindre drivstoff per sete enn en bil der man kjører alene, samt at bilen har mye høyere drivstoffavgifter, så går dette i favør fly.

Det samme med gulrot vs tomater. Tomater er svært energiintentivt å produsere i Norge siden det i praksis krever drivhus. Derfor vil gulrøtter øke mindre i pris enn tomatene, så kostholdet skyves også en liten bit i den retninga.

Et fjerde ekesempel er kjøtt vs poteter. Regn med litt reduserte størrelser på kjøttkakepakkene, som vil si at folk spiser mindre kjøtt og veier opp for det med kanskje en potet eller to ekstra på tallerkenen.

Et femte er dusj vs badekar/spabad. De som produserer og selger sistnevnte har sikkert merket det på salget allerede med strømprisene.

Sånn er det i utlandet også. Regn med at produsenter av elektriske koketopper setter nye salgsrekorder i Tyskland og Øst-europa.

Alt kortreist vil få litt hjelp i konkurransen mot langreist. Ferier, varer etc.

Poenget er at forbruket skyves i retning mindre energikrevende. Det kan potensielt hjelpe klimaet også.

Endret av Simen1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...