Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Er høye drivstoff priser det som skal til for å få flere til å gå over til Elbil?


Simen1

Meningsmålinger  

158 stemmer

  1. 1. Hvordan tror du folk reagerer på markant høyere drivstoffpriser?

    • Får mer lyst på elbil
      49
    • Strekker seg lengre for å bytte til elbil
      42
    • Synes det er bra at fossilbilistene får svi for forbruket sitt
      12
    • Gir elbileiere skadefryd
      43
    • Påvirker ikke lysten på elbil
      22
    • Føler seg økonomisk skviset
      74
    • Frustrasjon over den internasjonale oljeprisen
      33
    • Frustrasjon over skatter og avgifter på drivstoff
      90
    • Gir folk mer lyst til å kjøre fossilbil
      8
    • Gir mer sosial status til folk som viser at de har råd til det høyere prisnivået
      18
    • Føler det straffer svake grupper og de med dårlig råd
      88
    • Føler at det bare skulle mangle at det er dyrt å forurense
      11
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i hverdagen / velge andre transportformer oftere
      21
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i feriene / fly, toge eller annet i stedet for.
      19
    • Tror at fossilbilister vil oppgradere til mer drivstoffgjerrig fossilbil/hybrid
      15
    • Tror prisene vil svinge motsatt vei om en stund så det på sikt ikke betyr så mye
      12
  2. 2. Hvilken NETTO effekt tror du det gir elektrifiseringen av personbilmarkedet?

    • Fremskynder
      73
    • Ingen netto effekt
      69
    • Forsinker
      16


Anbefalte innlegg

tommyb skrev (53 minutter siden):

Det er ingen løsning å fjerne avgifter hver gang prisen går opp. Hver gang det skjer, øker det bare handlingsrommet for å øke prisene, samtidig som man fjerner statlige inntekter som kan brukes til andre ting, inklusive preventive eller korrigerende tiltak. Det folk sitter igjen med er like dårlig råd men dårligere samfunn.

Løsningen må nås gjennom å gjøre noe med kilden til problemet, ikke å klatte litt utover symptomene i en kort stund.

Fjerne avgiftskroner som går til å finansiere korrupte elitiske karrierepolitikere og et forvokst byråkrati er en god ide, kilden til problemet er den  svake norske økonomien og ikke kun oljeprisen i all den tid den har vært høyere før uten at vi fikk drivstoffpriser på 24-26 kr.

Endret av bruker-540634
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
11 minutes ago, Theo343 said:

"Det er greit". Sier Støre som kjører konas elbil på jobb og parkerer og lader gratis.

Det er fornuftig å bytte ut fossil persontransport til elektrisk. Det sparer miljøet, forbruker og samfunnet for store summer. 

De som fortsetter å kjøre fossilet mener svært ofte at ladestrukturen ikke er god nok. Da er det mer fremtidsrettet å gjøre lading bedre, enn å gjøre bensin billigere.

Europa er på vei inn i en energikrise, og kunne man knipset og byttet alle personbiler til elektriske så hadde det hjulpet mye. Det er langt mer energieffektivt å bruke bensinen i produksjon av strøm å lade biler med enn å konvertere den til energi i bilmotorer. 
(Jeg mener ikke at man skal bygge bensinkraftverk, men satt på spissen så hadde det vært bedre seg energiøkonomisk).

  • Liker 5
Lenke til kommentar
1 hour ago, bruker-540634 said:

Fjerne avgiftskroner som går til å finansiere korrupte elitiske karrierepolitikere og et forvokst byråkrati er en god ide, kilden til problemet er den  svake norske økonomien og ikke kun oljeprisen i all den tid den har vært høyere før uten at vi fikk drivstoffpriser på 24-26 kr.

Bruke media og politikere til å få det til å se ut som det er mangel på en vare. Deretter bruke finans næringen for å presse disse prisene oppover til der det passer å ha dem, så man får ranet befolkningen mest mulig.

Lenke til kommentar
Just now, Kjøleskap said:

Også fascinerende hvordan det bare skjer når oljeprisen går oppover. Når det snakkes om billigste oljepris på lenge forblir drivstoffprisen den samme.

Det var ganske billig for 2 år siden når den lå rundt 30 dollar. 10-12 kroner en god stund husker jeg. Dette er litt sammensatt da kronekursen også spiller en rolle, samt den globale etterspørselen etter raffinerte produkter.

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (3 timer siden):

De som fortsetter å kjøre fossilet mener svært ofte at ladestrukturen ikke er god nok. Da er det mer fremtidsrettet å gjøre lading bedre, enn å gjøre bensin billigere.

Forsåvidt riktig, er en av de som synes det

Det hjelper ikke å sette opp prisen på drivstoff når det ikke er bra nok lademuligheter

Alternativet er å flytte, eller bytte jobb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (4 timer siden):

Det er fornuftig å bytte ut fossil persontransport til elektrisk. Det sparer miljøet, forbruker og samfunnet for store summer. 

De som fortsetter å kjøre fossilet mener svært ofte at ladestrukturen ikke er god nok. Da er det mer fremtidsrettet å gjøre lading bedre, enn å gjøre bensin billigere.

Europa er på vei inn i en energikrise, og kunne man knipset og byttet alle personbiler til elektriske så hadde det hjulpet mye. Det er langt mer energieffektivt å bruke bensinen i produksjon av strøm å lade biler med enn å konvertere den til energi i bilmotorer. 
(Jeg mener ikke at man skal bygge bensinkraftverk, men satt på spissen så hadde det vært bedre seg energiøkonomisk).

Det er lange ventetider på elbiler, så bilene byttes ut så fort de får til.

Svært få elbiler som står lenge på lager.

Norge kunne tatt ut råvarer, men miljøfolka stopper alle slike planer, og da vil det ta mange tiår før man har fått alle over på strøm.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Facinerende hvor fort hopp i oljeprisen forplanter seg til bensin og diesel-pumpene, som om råoljen gikk med lydens hastighet fra borehull til bensinstasjonen. Mon tro om det dagens fall på rundt 14% forplanter seg like raskt?

https://investor.dn.no/#!/Ravare/C1/BrentSpot

Grunnen til at bensinprisen på Svalbard er så lavt er fordi bensinen ligger på store tankeanlegg. Dem selger da til den prisen det ble kjøpt inn for og ikke etter hva råoljen koster nå.
https://www.nordlys.no/roger-fra-ballangen-vager-ikke-a-sette-opp-bensinprisen-kundene-kjorer-jo-rundt-med-vapen/s/5-17-955062

Bensinprisen der er rett over 10kr literen.

Rart det ikke er noe slike bensin-reservoar her på fastlandet.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
DJViking skrev (2 minutter siden):

Rart det ikke er noe slike bensin-reservoar her på fastlandet.

Det er jo det. Anlegget på Skjelnan i Tromsø rommer på øyemål ca 50 000 kubikkmeter fordelt på 12 tanker. Usikker på hva som er i hver av de, men regner med at bensin og diesel er en stor del av dette. Skip har et annet tankanlegg lokalisert ved stakkevollvegen på Tromsøya og fly vet jeg ikke. Kanskje det er nedgravde tanker på flyplassen.

Poenget er at det finnes en rekke tankanlegg rundt om kring. I tillegg vet vi jo at råolje ikke raffineres til bensin, diesel og jetfuel på et øyeblikk og at de også trenger en hel del frakt langs hele landet. Oljeprisen forplanter seg fra råoljeindeksene til bensinpumpa mye raskere enn oljen.

Lenke til kommentar
6 hours ago, WiiBoy said:

Det er fornuftig å bytte ut fossil persontransport til elektrisk. Det sparer miljøet, forbruker og samfunnet for store summer. 

De som fortsetter å kjøre fossilet mener svært ofte at ladestrukturen ikke er god nok. Da er det mer fremtidsrettet å gjøre lading bedre, enn å gjøre bensin billigere.

Europa er på vei inn i en energikrise, og kunne man knipset og byttet alle personbiler til elektriske så hadde det hjulpet mye. Det er langt mer energieffektivt å bruke bensinen i produksjon av strøm å lade biler med enn å konvertere den til energi i bilmotorer. 
(Jeg mener ikke at man skal bygge bensinkraftverk, men satt på spissen så hadde det vært bedre seg energiøkonomisk).

Jeg har kjørt elbil siden 2012. Det var ikke poenget.

Lenke til kommentar
kremt skrev (16 timer siden):
bruker-540634 skrev (17 timer siden):

Fjerne avgiftskroner som går til å finansiere korrupte elitiske karrierepolitikere og et forvokst byråkrati er en god ide, kilden til problemet er den  svake norske økonomien og ikke kun oljeprisen i all den tid den har vært høyere før uten at vi fikk drivstoffpriser på 24-26 kr.

Bruke media og politikere til å få det til å se ut som det er mangel på en vare. Deretter bruke finans næringen for å presse disse prisene oppover til der det passer å ha dem, så man får ranet befolkningen mest mulig.

Det er mulig at jeg er litt for lite konspirasjonsteoretisk, men HVA mener du myndighetene har gjort for å presse opp prisene på bensin og diesel? Har de satt opp avgiftene eller noe sånt? Er ikke prisøkningene et resultat av tilbud og etterspørsel?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bruker-540634 skrev (18 timer siden):

Fjerne avgiftskroner som går til å finansiere korrupte elitiske karrierepolitikere og et forvokst byråkrati er en god ide, kilden til problemet er den  svake norske økonomien og ikke kun oljeprisen i all den tid den har vært høyere før uten at vi fikk drivstoffpriser på 24-26 kr.

Du vet at disse prisene er felles for hele verden akkurat nå? Både i land som Sverige, England og Tyskland har prisen for lengst passert 20-kroningen. For eksempel er billigste bensinpris nå i Berlin 21,68 kroner. Og dyreste bensinpris i Paris er på 27,90 kroner.

Selv i USA har snittprisen på bensin passert 10 kroner literen, som er over en dobling av normalen der borte.

Endret av Kajac
  • Liker 2
Lenke til kommentar
18 hours ago, bruker-540634 said:

Fjerne avgiftskroner som går til å finansiere korrupte elitiske karrierepolitikere og et forvokst byråkrati er en god ide, kilden til problemet er den  svake norske økonomien og ikke kun oljeprisen i all den tid den har vært høyere før uten at vi fikk drivstoffpriser på 24-26 kr.

Det er en forsvinnende liten del av statens inntekter som går til politikere og papirpuffing, de virkelige store pengene går til ting som sykehus og veier. Forøvrig feilplassert antipati da drivstoffsprisene har samme vekst i hele verden nå - det er en helt annen politiker som har skylden for det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...