Gå til innhold

Er høye drivstoff priser det som skal til for å få flere til å gå over til Elbil?


Simen1

Meningsmålinger  

158 stemmer

  1. 1. Hvordan tror du folk reagerer på markant høyere drivstoffpriser?

    • Får mer lyst på elbil
      49
    • Strekker seg lengre for å bytte til elbil
      42
    • Synes det er bra at fossilbilistene får svi for forbruket sitt
      12
    • Gir elbileiere skadefryd
      43
    • Påvirker ikke lysten på elbil
      22
    • Føler seg økonomisk skviset
      74
    • Frustrasjon over den internasjonale oljeprisen
      33
    • Frustrasjon over skatter og avgifter på drivstoff
      90
    • Gir folk mer lyst til å kjøre fossilbil
      8
    • Gir mer sosial status til folk som viser at de har råd til det høyere prisnivået
      18
    • Føler det straffer svake grupper og de med dårlig råd
      88
    • Føler at det bare skulle mangle at det er dyrt å forurense
      11
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i hverdagen / velge andre transportformer oftere
      21
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i feriene / fly, toge eller annet i stedet for.
      19
    • Tror at fossilbilister vil oppgradere til mer drivstoffgjerrig fossilbil/hybrid
      15
    • Tror prisene vil svinge motsatt vei om en stund så det på sikt ikke betyr så mye
      12
  2. 2. Hvilken NETTO effekt tror du det gir elektrifiseringen av personbilmarkedet?

    • Fremskynder
      73
    • Ingen netto effekt
      69
    • Forsinker
      16


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (20 minutter siden):

Ikke sikkert det blir noen bilferie i år..

Så det blir nok syden, da det er billigere å fly til syden enn å kjøre 50 mil.

Som tatt ut fra mine tanker. Det blir flyferie på meg i år. Bilferie blir for dyrt.

Jeg vurderte til og med å ta bussen til og fra jobb, men sjekket prisene og fant ut at det koster meg dobbelt så mye som drivstoffet jeg eventuelt ville brukt i min bensinsluker, så ulempene med bussing er ikke i nærheten av å være økonomisk fristende.

Lenke til kommentar
10 hours ago, Simen1 said:

Ny prisrekord igjen:

Det er ganske stor forskjell fra begynnelsen av tråden. Men vi er på vei inn i krigspriser, så det vil ikke overraske meg om denne prisen skal svinge mye, eventuelt bare øke mye, det neste halve året.

Ferie: Jeg vet ikke om det blir noe for vår del. Jeg ville ikke akkurat lagt ferien til Svartehavet, så Tyrkia og Bulgaria er ut. Alle feriebyråene har hatt veldig vanskelige tider. Ving hadde det jo ikke akkurat enkelt før Corona heller. En av de største eierne i TUI er russisk og trekker seg. Det har allerede blitt endel kanselleringer på pakkereiser og det vil bli konkurser. Kanskje vi tar oss noen timer ekstra i Tromsø neste gang vi skal til UNN, så kan vi dra på bensinpris-sightseeing.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tipper Rasmus Johanson gliser fra øre til øre nå. 25 kroner/literen var vel det MDG tok til orde for å legge bensinprisen på.

Jeg skal innrømme at det er veldig kjekt å kjøre elbil for tiden. Selv med dagens strømpriser blir det jo bare småtterier i forhold til dette. Og for dere oppe i nord er prisforskjellen enda større. Man må ha et rimelig spesielt bilbehov i dag for å forsvare ekstrakostnaden med bensin/diesel-bil kontra elbil nå.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er ingen løsning å fjerne avgifter hver gang prisen går opp. Hver gang det skjer, øker det bare handlingsrommet for å øke prisene, samtidig som man fjerner statlige inntekter som kan brukes til andre ting, inklusive preventive eller korrigerende tiltak. Det folk sitter igjen med er like dårlig råd men dårligere samfunn.

Løsningen må nås gjennom å gjøre noe med kilden til problemet, ikke å klatte litt utover symptomene i en kort stund.

Endret av tommyb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

https://e24.no/privatoekonomi/i/KzRdly/27-kroner-literen-for-diesel-aldri-sett-noe-tilsvarende

Sitat

Årsaken til at dieselen nå er dyrere enn bensin er begrensningene som er innført i eksporten av råolje fra Russland til Europa.

– Da blir det et skifte fra tyngre til litt lettere varianter av råoljen, som europeiske raffineri benytter. Dette gir igjen ekstra stort press på de internasjonale prisene, da spesielt på diesel, forklarer Hansen.

– Det er årsaken til at vi i dag ser høyere priser på diesel enn på bensin mange steder.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...