Gå til innhold

Er høye drivstoff priser det som skal til for å få flere til å gå over til Elbil?


Simen1

Meningsmålinger  

158 stemmer

  1. 1. Hvordan tror du folk reagerer på markant høyere drivstoffpriser?

    • Får mer lyst på elbil
      49
    • Strekker seg lengre for å bytte til elbil
      42
    • Synes det er bra at fossilbilistene får svi for forbruket sitt
      12
    • Gir elbileiere skadefryd
      43
    • Påvirker ikke lysten på elbil
      22
    • Føler seg økonomisk skviset
      74
    • Frustrasjon over den internasjonale oljeprisen
      33
    • Frustrasjon over skatter og avgifter på drivstoff
      90
    • Gir folk mer lyst til å kjøre fossilbil
      8
    • Gir mer sosial status til folk som viser at de har råd til det høyere prisnivået
      18
    • Føler det straffer svake grupper og de med dårlig råd
      88
    • Føler at det bare skulle mangle at det er dyrt å forurense
      11
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i hverdagen / velge andre transportformer oftere
      21
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i feriene / fly, toge eller annet i stedet for.
      19
    • Tror at fossilbilister vil oppgradere til mer drivstoffgjerrig fossilbil/hybrid
      15
    • Tror prisene vil svinge motsatt vei om en stund så det på sikt ikke betyr så mye
      12
  2. 2. Hvilken NETTO effekt tror du det gir elektrifiseringen av personbilmarkedet?

    • Fremskynder
      73
    • Ingen netto effekt
      69
    • Forsinker
      16


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har kasko pluss, men skal endre til kasko i  oktober 2022, for da gjelder ikke "pluss" forsikringen lengre.
Eneste en får da er lavere egenandel.
Bilen er verdt opp mot 400k.

Skal dobbeltsjekke i 2022 før jeg endrer, men jeg har ihvertfall lagt en plan for å ikke betale mer enn nødvendig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (10 timer siden):

Ikke krav til kasko i bilens levetid. Kun i 11 år. Denne er jo 22 år.

Så jeg kunne spart mye penger de siste 10 årene.
Det svir... 

Det blir ikke noen ny bil fra HMS.
Jeg tjener for godt nå for å få ny bil gjennom HMS.
Samt nå har jeg også lyst å eie bilen selv. Kan da enklere bytte bil senere en dag.

Endret av DJViking
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
DJViking skrev (12 timer siden):

Så jeg kunne spart mye penger de siste 10 årene.

Redd for det gitt. Men se på det som en (kostbar) lærdom.

DJViking skrev (12 timer siden):

Det svir... 

Lærepenger gjør ofte det.

Men husk å ta en forsikringsrunde minst annethvert år. Helst hvert år. MYE penger å spare på det.

Lenke til kommentar
tommyb skrev (21 timer siden):

Den har nok bare blitt stående på samme forsikring.

ja, viktig å ha et bevisst forhold til forsikring. Hvis man bare beholder den gamle forsikringen, så vil forsikringsselskapene "belønne" loyaliteten din med å skru prisene opp og opp, MYE mer enn konsumprisindeksen ellers.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 11/22/2021 at 2:00 PM, Dubious said:

Derfor burde det være krav om sjåførkort i alle kjøretøy.
Bare å få chip på førerkortet, og leser i alle kjøretøy.

 

Her følger jeg deg ikke.
Kjøretidsbestemmelser kommer ikke til anvendelse for privatpersoner/personbil  (førerkort klasse B)
Og bra er det!

Så hva du skulle ønske å oppnå med chip i førerkortet, er ikke godt å si.

 

Lenke til kommentar
On 11/22/2021 at 5:36 AM, Simen1 said:

Spørsmålet har vært oppe før, men ble ikke noe særlig diskutert. Jeg tror ikke 4 timer med priser over 2 kr gjør noe utslag i elbilsalget. Det samme gjelder generelt høye priser denne sesongen (80-110 øre/kWh), selv om det merkes ekstra godt etter en sesong med unormalt lave priser. Det er fortsatt lønnsomt med elbil, med god marin.

Det som blir interessant fremover, er om forhøyet effektavgift også vil gi markant høyere "pumpepris" på hurtigladestasjonene?

Allerede i dag er det jo slik at elbil ikke har noen særlig lavere kostnad enn bensin på vinterstid pr km, hvis man må benytte disse hurtigladestasjonene (ser bort fra bomavgifter, ferge etc her).

Hvis Fortum, Mer etc skal benytte sin sedvanlige faktor på 3 (eks kr 1,50 for strøm med nettleie gir kr 4-5,- ut til kunde), kan vi risikere å se "skrekkelige" pumpepriser på hurtigladestasjonene.
Eks 2,50 kan da teoretisk gi en pumpepris 7,50 pr kWt.
Med et forbruk på snille 2 kWt vinterstid (som i realiteten kan ende med å ligge vesentlig høyere med god kupevarme), kan det resultere i kr 15,- pr. mil (kanskje opp mot 19,- med god kjørekomfort)
Da må bensinprisen opp i minimum 25,-, trolig nærmere 30,-, for å utligne ulempen med elektrisitet som energikilde.

Endret av Mind The Gap
Lenke til kommentar
Mind The Gap skrev (50 minutter siden):

Det som blir interessant fremover, er om forhøyet effektavgift også vil gi markant høyere "pumpepris" på hurtigladestasjonene?

Omleggingen av nettleie gjelder kun husstander. Hurtigladere regnes som næringslivskunder og jeg har ikke hørt at nettleien skal endres for disse.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Mind The Gap skrev (52 minutter siden):

Allerede i dag er det jo slik at elbil ikke har noen særlig lavere kostnad enn bensin på vinterstid pr km, hvis man må benytte disse hurtigladestasjonene (ser bort fra bomavgifter, ferge etc her).

Det stemmer ikke. Selv på vinterstid fordi forutsetningen din er feil. Det aller meste av lading som foregår skjer med hjemmeladere. Hurtigladere brukes også mye mindre på vinteren enn på sommeren fordi de fleste legger flesteparten av sine lengre bilturer nettopp til sommeren. Så hva "pumpeprisen" er på vinterstid er egentlig nesten irrelevant for totaløkonomien i bilholdet. Det blir litt som å si at du fant bananer til 30 kr/stk på Gardemoen - ergo er banan svindyrt i forhold til epler som du fant på tilbud på Rema til 19 kr/kg.

Bensin/diesel-brukerne har ikke egne billige bensinpumper hjemme på husveggen. De er pent nødt til å kjøpe bensin/diesel fra en forhandler uansett pris. En pris som ligger rundt 20 kr/l nå for tida her i Tromsø.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mind The Gap skrev (1 time siden):

Hvis Fortum, Mer etc skal benytte sin sedvanlige faktor på 3

Du regner helt feil fordi du glemmer at den største kostnaden til Fortum er kapitalkostnaden til hurtigladerne. Dvs. faktoren du snakker om er kanskje i størrelseorden 1,2 og alle de andre kostnadene som utgjør differansen mellom strømprisen på ca 1 kr/kWh og utsalgsprisen på ca 5 kr har kanskje også en faktor 1,2. Fortum tar ikke ut massevis av utbytte, så disse 0,2 går i hovedsak til nye investeringer.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Simen1 said:

Omleggingen av nettleie gjelder kun husstander. Hurtigladere regnes som næringslivskunder og jeg har ikke hørt at nettleien skal endres for disse.

Det er jeg helt oppmerksom på.
Men jeg ser ikke bort fra at når finansdepartementet/Statnet/med fler har kvesset knivene sine, vil næringslivskunder oppleve vesentlig forhøyelse av disse.
Se ikke bort i fra at det vil være relativt nært forestående.

Bedrifter har jo allerede i en rekke år betalt timesleie og effektavgift, så det er eventuelt bare en potensiell økning vi snakker om:

https://www.elvia.no/nettleie/alt-om-nettleie/nettleiepriser-og-effekttariff-for-bedrifter-i-oslo-og-viken/

Effekttariff – bedriftskunder

 

 

Elvia effekttafikk bedriftskunder.png

Lenke til kommentar
3 hours ago, Simen1 said:

Det stemmer ikke. Selv på vinterstid fordi forutsetningen din er feil. Det aller meste av lading som foregår skjer med hjemmeladere. Hurtigladere brukes også mye mindre på vinteren enn på sommeren fordi de fleste legger flesteparten av sine lengre bilturer nettopp til sommeren. Så hva "pumpeprisen" er på vinterstid er egentlig nesten irrelevant for totaløkonomien i bilholdet. Det blir litt som å si at du fant bananer til 30 kr/stk på Gardemoen - ergo er banan svindyrt i forhold til epler som du fant på tilbud på Rema til 19 kr/kg.

Bensin/diesel-brukerne har ikke egne billige bensinpumper hjemme på husveggen. De er pent nødt til å kjøpe bensin/diesel fra en forhandler uansett pris. En pris som ligger rundt 20 kr/l nå for tida her i Tromsø.

Nei, kommentaren er bygget på praktisk erfaring av elbil benyttet i yrkessammenheng.

Jeg benytter meg også av "hjemmelading" (bolig/kontor), så langt det lar seg gjøre, men det er i praksis da primært for "matpakkekjøring" til lokale bedrifter.
For reiser til kunder oppholdende seg geografisk langt fra mitt kontor, er hurtiglading helt essensielt.
Da utgjør ikke fulladingen før avreise særlig mye av det totale forbruket.

Dessuten er det dessverre slik at de færreste hoteller tilbyr ladefasiliteter.
Ikke få ganger har jeg måttet tilbringe en 30-60 min etter endt arbeidsdag på en hurtigladestasjon, før jeg kan reise til hotellet.

Så foreløpig er det slik at elbil er godt egnet for kort og mellomdistanse, mens drivstoffbil er det soleklare valget ved lengre reiser.
Særlig vinterstid.

PS! Det er heller ikke noen grunn til å bestride at ladetid ved disse ladestasjonene er tapt arbeidstid.
For min del mer enn utligner det sparte kostnader i bomavgift/ferge.

Men det er helt greit, må må bare realitetsorientere seg, og velge "rett verktøy" til de forskjelllige prosjektene/oppdragene.

 

PS!

"Hurtigladere brukes også mye mindre på vinteren enn på sommeren"
For meg er det helt motsatt.
Jeg benytter slike ladestasjoner betydelig mer på vintertid, enn om sommeren.
Rekkevidden blir jo, slik du selv helt sikkert har erfart, betydelig redusert om vinteren.
Du har sikkert ferie- og fritidsreiser om sommeren i tankene.
For min del er oppdragsmengden snarere noe høyere om vinteren, enn midt i fellesferien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mind The Gap skrev (26 minutter siden):

Det er jeg helt oppmerksom på.
Men jeg ser ikke bort fra at når finansdepartementet/Statnet/med fler har kvesset knivene sine, vil næringslivskunder oppleve vesentlig forhøyelse av disse.
Se ikke bort i fra at det vil være relativt nært forestående.

Takk for eksemplet. Så det koker egentlig ned til at du spekulerer i at det kan bli vesentlig høyere nettleie for næringskunder? Jeg utelukker ikke at du kan få rett, men jeg tror bedrifter vil rope mye høyere enn forbrukere om forutsgibarhet. Spesielt selskaper der strøm er viktig kostnad, sånn som Fortum. Økning blir det nok, men neppe noe vesentlig.

En annen ting er at elbilandelen i bilparken øker jevnt og trutt. Det betyr at hver ladestasjonene vil få flere kunder og bli mer jevnt brukt. De investerte jo for forventet behov et stykke frem i tid og det kommer altså. Det betyr bedre forhold mellom kWh solgt og kW toppeffekt. Hurtigladere med mange plasser blir gjerne mer jevnt brukt enn de med få plasser, samt at mulighetene for lastdeling er bedre. I sum betyr dette at energiprisen vil dominere kostnadsbildet i økende grad og på bekostning av effektleddet i nettleia.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Simen1 said:

Så det koker egentlig ned til at du spekulerer i at det kan bli vesentlig høyere nettleie for næringskunder

Helt korrekt.
Forutsigbarhet pleier jo ikke å være Finansdepartmentet/politiske partier sin paradegren.
Bare se hvordan de nylig vinglet i forbindelse en mulig økning i avgiftene for nykjøp av elbiler.

Men jeg tror ikke man behøver å være særlig klarsynt for å forstå at nettleien også vil øke for bedriftene fremover.
Her kommer både økte fiskale avgifter og politisk korrekthet til anvendelse.

Hva som derimot stadig forundrer meg er at bedrifter med mer høyt forbruk skal være unntatt fra avgifter vanlige forbrukere må betale.

https://e24.no/olje-og-energi/i/Jo8gp7/regjeringen-snur-etter-omstridt-avgjoerelse-krypto-datasentre-slipper-full-elavgift

Quote

Mens vanlige kunder betaler en avgift på 16,13 øre per kilowattime for leveranse av kraft, betaler industrien en redusert sats på 0,505 øre per kilowattime.

 

Jeg forstår den historiske begrunnelsen, f.eks.gruvedrift i Sulitjelma.
Dette var jo hjørnestensbedrifter, som utgjorde eneste muligheten til å beholde arbeidsplasser og bosetning.

Men at dagens enorme datasentre skal være fritatt for slike avgifter, enten de drifter Se og Hør (aka Facebook), eller for den del mining, gartnerier/drivhus, ser jeg lite formålstjenelig.

 

PS! 

Jeg er absolutt ikke negativ til at våre nordlige fylker har reduserte avgifter for strøm.
Tvert i mot, med de klimatiske forholdene i disse landsdelene, mener jeg at det omhandler sikkerhetspolitiske hensyn, ved å ha innbyggere spredt over hele landet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Simen1 said:

En annen ting er at elbilandelen i bilparken øker jevnt og trutt. Det betyr at hver ladestasjonene vil få flere kunder og bli mer jevnt brukt.

Jeg har en mistanke om at Fortum/Tesla med fler, kommer til å installere store batteribanker for å jevne ut "peakene".
For jo flere elbiler som tas i bruk, jo høyere kommer disse effekttoppene til å bli, og det vil bli problematisk.

Lenke til kommentar
Mind The Gap skrev (7 timer siden):

Her følger jeg deg ikke.
Kjøretidsbestemmelser kommer ikke til anvendelse for privatpersoner/personbil  (førerkort klasse B)
Og bra er det!

Så hva du skulle ønske å oppnå med chip i førerkortet, er ikke godt å si.

 

Hvorfor er det bra at folk kjører i 12 timer uten pause?

Personbiler kan gjøre like mye skade som vogntog.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Dubious said:

Hvorfor er det bra at folk kjører i 12 timer uten pause?

Personbiler kan gjøre like mye skade som vogntog.

2 tonn versus 60 tonn. 
Like mye skade?

 

Uten at jeg noen gang har vært yrkessjåfør, har jeg jo fått meg med tilstrekkelig til å forstå at "Forskrift om kjøre- og hviletid for vegtransport" er ekstremt byråkratisk, og lite egnet for personbiltrafikk.


https://www.vegvesen.no/kjoretoy/yrkestransport/kjore-og-hviletid/dognhvil/
"Hovedregelen er at du hvert døgn skal hvile sammenhengende i 11 timer eller minst tre pluss ni timer.
[...]
Hovedregelen er at du etter maksimalt fire og en halv times kjøring skal ta 45 minutters pause.

Fire og en halv times kjøring regnes som en kjøreperiode. Kjøretiden kan være sammenhengende eller oppstykket. Daglig kjøretid kan ikke være på mer enn ni timer."

 

12 timer kontinuerlig kjøring som du nevner,  er nok ikke spesielt vanlig, men det er helt uproblematisk med kjøreturer på 6-8 timer eller mer.
Kanskje avbrutt av noen korte "power-naps" på noen minutter.
Det ville ikke ha vært forenlig med forskriftene for hviletid, men er helt uproblematisk med tanke på trafikksikkerhet.
Husk også at tungtransportsjåfører har dette som yrke, og ikke har mulighet til å ta en ukes ferie etter å ha tilbakelagt et langt strekk.

Problemet med ladepausene for elbil, er at man ikke får tatt pausene når man føler seg sliten, men snarere når ladestasjonens geografiske plassering dikterer det.
Da føler man ikke nødvendigvis behov for hvile.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 hours ago, Simen1 said:

kapitalkostnaden til hurtigladerne.

Jeg har ikke lest meg opp på dette, men vet du noe om hvilke avskrivningssatser som benyttes?
Er avskrivningstiden som benyttes 3, 5 eller 10 år?

Og når disse driftsmidlene er avskrevet, og antall ladestasjoner er tilstrekkelig utbygd, tenker du at vi kan anta at Fortum med fler, kommer til å redusere "pumpeprisene" betydelig?

Lenke til kommentar
Mind The Gap skrev (24 minutter siden):

2 tonn versus 60 tonn. 
Like mye skade?

Tonn/vekt har lite å si.

En trøtt person i en personbil kræsjer inn i en bil med en familie..
En trøtt person kjører inn i siden på en lastebil, lastebilen kjører av veien, eller kjører på bilen med familien..

Var ikke snakk om kjøre- og hviletid bestemmelser som for vogntog, kun kort og skriver, så en slipper å etterforske så mye når personen har kjørt av veien.
Da vil de ha en ekstra grunn til å ta pauser.
Kan de bevise at du har kjørt i 12 timer uten pause så kan du si adjø til utbetling fra forsikringen.
 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...