Gå til innhold

Er høye drivstoff priser det som skal til for å få flere til å gå over til Elbil?


Simen1

Meningsmålinger  

158 stemmer

  1. 1. Hvordan tror du folk reagerer på markant høyere drivstoffpriser?

    • Får mer lyst på elbil
      49
    • Strekker seg lengre for å bytte til elbil
      42
    • Synes det er bra at fossilbilistene får svi for forbruket sitt
      12
    • Gir elbileiere skadefryd
      43
    • Påvirker ikke lysten på elbil
      22
    • Føler seg økonomisk skviset
      74
    • Frustrasjon over den internasjonale oljeprisen
      33
    • Frustrasjon over skatter og avgifter på drivstoff
      90
    • Gir folk mer lyst til å kjøre fossilbil
      8
    • Gir mer sosial status til folk som viser at de har råd til det høyere prisnivået
      18
    • Føler det straffer svake grupper og de med dårlig råd
      88
    • Føler at det bare skulle mangle at det er dyrt å forurense
      11
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i hverdagen / velge andre transportformer oftere
      21
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i feriene / fly, toge eller annet i stedet for.
      19
    • Tror at fossilbilister vil oppgradere til mer drivstoffgjerrig fossilbil/hybrid
      15
    • Tror prisene vil svinge motsatt vei om en stund så det på sikt ikke betyr så mye
      12
  2. 2. Hvilken NETTO effekt tror du det gir elektrifiseringen av personbilmarkedet?

    • Fremskynder
      73
    • Ingen netto effekt
      69
    • Forsinker
      16


Anbefalte innlegg

bzzlink skrev (2 timer siden):

Snittet for Ruter som dekker stor Oslo er 220 Wh pr passasjerkm.

Så 1 person alene i elbil bruker allerede mindre energi på å fraktes enn 1 person på t-bane. Og elbilen har 3-8 plasser ekstra uten at energibehovet går opp nevneverdig. 

Jeg vet ikke hvordan det tallet er beregnet, men om vi forutsetter at vi faktisk skal ha et kollektivtilbud vil denne trafikken måtte gå uansett. Det høres jo ikke riktig ut at du kan ta med fem passasjerer i elbilen uten at energiforbruket økes nevneverdig, mens forbruket ville mangedobles om de samme fem tok t-banen (om det er det du mener).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
15 minutes ago, frohmage said:

Jeg vet ikke hvordan det tallet er beregnet, men om vi forutsetter at vi faktisk skal ha et kollektivtilbud vil denne trafikken måtte gå uansett. Det høres jo ikke riktig ut at du kan ta med fem passasjerer i elbilen uten at energiforbruket økes nevneverdig, mens forbruket ville mangedobles om de samme fem tok t-banen (om det er det du mener).

Og her er du inne på noe.

Kollektivtransport kjører altfor mye tomt. De har potensiale til å gjøre det mye mer energieffektivt om de kun kjørte Tbane i rushen og el minibusser resten av døgnet.

Kollektivtilbudet kunne vært det samme for bruker, hvis det ble satt opp on demand. Istedenfor å kjøre tomme busser, baner og tog store deler av døgnet.

Lenke til kommentar

Buss ligger an til å bli utkonkurrert av elsykler. Med en snitthastighet på ca. 25 km og "melkerute" er det rimelig åpenbart at den er tregere enn elsykler som tar direkterute. Ser ikke ut til at det er mulig å få opp hastigheten heller noe særlig, hastigheten har vært ca. 25 km de ca. 10 siste årene:

https://www.kommuneprofilen.no/Profil/Samferdsel/DinRegion/samf_buss_transport_region.aspx

Trafikkbelegget har vært rundt 30-40 prosent. Den kunne det antagelig vært gjort noe med ved å slutte å kjøre på kveldstid og midt på dagen. Problemet med å kutte rutene midt på dagen er at man havner i en konflikt med fagforeninger og heltidsstillinger, så da betaler man bussjåfør for å forurense midt på dagen. 

Elbiler vil utkonkurrere tog og det meste av annen transport hvor areal ikke er en issue. Det gjenstår bare å se hvor mye ressurser politikerne vil bruke for å vise at det er de som løser problemene. Sannheten blir nok at det er litium-batterier pakket i sykler og biler som løser klimaproblemet tilknyttet transport. Kanskje noen få busser i rushen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

De har potensiale til å gjøre det mye mer energieffektiv

Om du kan effektivisere kollektivtrafikken er jo det tipp topp, men spørsmålet var vel om hvorvidt det var mere klimavennlig (eller miljøvennlig/energieffektivt, for den del) å kjøre i egen elbil bak bussen enn å sitte på med den.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal man på død og liv ha kollektivtrafikk? Jeg kjøper ikke argumentet/forutsetning med at det er noe vi skal ha for en hver pris. Kollektivtrafikk bør som alt annet inngå i en kost/nytte vurdering, og det for hver rute og hver eneste avgang.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (På 12.11.2021 den 13.58):

Hvorfor skal man på død og liv ha kollektivtrafikk? Jeg kjøper ikke argumentet/forutsetning med at det er noe vi skal ha for en hver pris. Kollektivtrafikk bør som alt annet inngå i en kost/nytte vurdering, og det for hver rute og hver eneste avgang.

For alle de som av forskjellige årsaker ikke kan kjøre bil. Hvis alle de skulle hatt taxikort så tror jeg man har fått et kapasitetsproblem

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (På 12.11.2021 den 13.50):

Buss ligger an til å bli utkonkurrert av elsykler. Med en snitthastighet på ca. 25 km og "melkerute" er det rimelig åpenbart at den er tregere enn elsykler som tar direkterute. Ser ikke ut til at det er mulig å få opp hastigheten heller noe særlig, hastigheten har vært ca. 25 km de ca. 10 siste årene:

Jeg er også i en situasjon hvor det er raskere å sykle enn å kjøre buss. Jeg antar at det har noe med kosten ved å ha en sjåfør som gjør at bussen må ta mange passasjerer som gjør at ruten må stoppe mange steder og skjeldne avganger.

Hvis "bussen" hadde tatt 10 passasjerer og var førerløs og visste mye om passasjerene så kunne man muligens ha tatt seg råd til "ekspressbusser" som gikk mer punkt til punkt.

Sitat

Trafikkbelegget har vært rundt 30-40 prosent. Den kunne det antagelig vært gjort noe med ved å slutte å kjøre på kveldstid og midt på dagen. Problemet med å kutte rutene midt på dagen er at man havner i en konflikt med fagforeninger og heltidsstillinger, så da betaler man bussjåfør for å forurense midt på dagen. 

Jeg bruker kollektiv på kvelden sjeldent, men når jeg bruker det så er det stor økonomisk gevinst. Å betale en bussbillett heller enn å kjøre taxi er økonomisk, og når man kan gjøre det fram til midnatt så er det mulig å ta en øl og komme seg hjem uten at det koster skjorta.

Sitat

Elbiler vil utkonkurrere tog og det meste av annen transport hvor areal ikke er en issue. Det gjenstår bare å se hvor mye ressurser politikerne vil bruke for å vise at det er de som løser problemene. Sannheten blir nok at det er litium-batterier pakket i sykler og biler som løser klimaproblemet tilknyttet transport. Kanskje noen få busser i rushen.

Hvis 600.000 borgere skal komme seg til jobb/skole med sykkel innenfor et lite område så må man bruke areal på sykkel-vei. Problemet er at denne veien må ha stor kapasitet om sommeren, og har liten nytteverdi om vinteren.

Hvis alle kjøretøy i by etterhvert blir elektrisk så kan man kanskje få kjøretøy som er en mellomting mellom buss og bil, eller mellom privat og kollektiv?

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi var over 20 kroner også her i går. Det påvirker ikke bilvalget mitt det minste, for prisene på bil er blitt sykt dyre de siste årene, og bensin- eller strømprisene blir vekslepenger til sammenlikning. Jeg har ønsket å bytte i flere år, men det lønner seg slett ikke.

Lenke til kommentar

Her i Nord-Norge er 4WD en nødvendighet.
Da går prisen opp betydelig på elbiler.

Jeg sjekket prisene på bukte elbiler med firehjulstrekk på Finn. Ingen billigere enn 250K. 
Det er Tesla og Audi som dominerer
https://www.finn.no/car/used/search.html?engine_fuel=0%2F4&sales_form=1&sort=PRICE_ASC&wheel_drive=2

Hvis jeg skal ha meg en midlertidig elbil, så blir det nok sikkert en nybil når jeg likevel må opp en god del i pris. Som jeg da senere kan bytte inn mot noe annet. Så fremt ikke bilforhandleren flår meg på pris. Jeg har hørt en skrekkhistorie om en som skulle bytte inn og bilforhandleren bare satt ned innbytteprisen, igjen og igjen.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

 Bor man noen meter over havoverflaten her i nord så er 4wd nærmest et must vil jeg si. Her jeg bor er det tidvis dårlig med kommunal brøyting og strøing, og bratte bakker som må forseres for å komme hjem. Har allerede elbil som bil nr.2 men kommer meg ikke hjem med den på de glatteste dagene. Min neste bil nr.1 blir nok mest sannsynlig elbil med 4wd og hengerfeste. Ungene har kanskje da blitt såpass store at man greier seg med en polestar 2 eller volvo xc40 electric fra bruktmarkedet.

Lenke til kommentar
Sitat

Nåja.. bor også i Nord og har en del år på veiene. Går helt fint uansett hvordan bilen trekker men det er en fordel ned firehjulsdrift.

Nåja, kan vel ikke si at brøyting på Tromsøya er standaren for Nord Norge, Vi har vel helst den beste brøytingen i landsdelen :)

Ellers så er min erfaring at en helt gjenomsnittlig Nordnorsk vinterdag, ofte ender opp med som hovedoppsalg i nyhetene hvis det skjer i sør-Norge. Da fra Trondheim og sørover.

Helt klar fordel med 4x4

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, leifeinar said:

Nåja, kan vel ikke si at brøyting på Tromsøya er standaren for Nord Norge, Vi har vel helst den beste brøytingen i landsdelen :)

Ellers så er min erfaring at en helt gjenomsnittlig Nordnorsk vinterdag, ofte ender opp med som hovedoppsalg i nyhetene hvis det skjer i sør-Norge. Da fra Trondheim og sørover.

Helt klar fordel med 4x4

 

Nei det er sant, men så ferdes jeg mye rundt utenfor Tromsø også. Jeg driver også med brøyting til tider så vet hvor ille det kan bli.

Men alikevell sjelden det er problemet å kjøre bil uten firehjulsdrift.

Når det er sakt så har jeg firehjulsdrift på min egen bil. Helt klart en fordel men jeg kunne klart meg fint uten og slik jeg har gjort på noen tidligere biler. 

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg bor i Trøndelag, og bruker firehjulsdrift noen ganger i året, og ja jeg vet det ikke kan sammenlignes med dere i nord, men poenget er at det er kjekt å ha når det trengs.

Ser mange på Youtube må ha drahjelp for å komme seg løs fordi de har spart penger og kjøpt tohjulsdrift.
Med firhjulsdrift hadde de kommet løs på egen hånd, eller ikke satt seg fast i det hele tatt.
Vinninga gikk opp i spinninga, bokstavelig talt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...