Gå til innhold

Er høye drivstoff priser det som skal til for å få flere til å gå over til Elbil?


Simen1

Meningsmålinger  

158 stemmer

  1. 1. Hvordan tror du folk reagerer på markant høyere drivstoffpriser?

    • Får mer lyst på elbil
      49
    • Strekker seg lengre for å bytte til elbil
      42
    • Synes det er bra at fossilbilistene får svi for forbruket sitt
      12
    • Gir elbileiere skadefryd
      43
    • Påvirker ikke lysten på elbil
      22
    • Føler seg økonomisk skviset
      74
    • Frustrasjon over den internasjonale oljeprisen
      33
    • Frustrasjon over skatter og avgifter på drivstoff
      90
    • Gir folk mer lyst til å kjøre fossilbil
      8
    • Gir mer sosial status til folk som viser at de har råd til det høyere prisnivået
      18
    • Føler det straffer svake grupper og de med dårlig råd
      88
    • Føler at det bare skulle mangle at det er dyrt å forurense
      11
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i hverdagen / velge andre transportformer oftere
      21
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i feriene / fly, toge eller annet i stedet for.
      19
    • Tror at fossilbilister vil oppgradere til mer drivstoffgjerrig fossilbil/hybrid
      15
    • Tror prisene vil svinge motsatt vei om en stund så det på sikt ikke betyr så mye
      12
  2. 2. Hvilken NETTO effekt tror du det gir elektrifiseringen av personbilmarkedet?

    • Fremskynder
      73
    • Ingen netto effekt
      69
    • Forsinker
      16


Anbefalte innlegg

5 hours ago, nightowl said:

Jeg har grublet en stund på svaret ditt, men er fortsatt ikke enig. I det hele tatt.

Det fantes andre elektriske fremkomstmidler før Tesla og Nissan begynte å selge sine. Think hadde noen modeller. Det fantes noen franske elbiler. Og det ble solgt firehjuls elektriske MC-er. (Leaf som ble en storselger kom ikke før enn i 2011. Og Model S kom to år etter dette igjen.)

Fra 2000 og helt frem til noen år siden ble det jevnt og trutt lempet på kostnadene for elbileiere, for å få folk til å bytte. Og i det øyeblikket det lønnet seg å kvitte seg med eksisterende fossilbil og overkomme friksjonen ved å erstatte den med elbil, gjorde man nettopp dette. Et godt eksempel er når det ble gitt tillatelse til å kjøre i kollektivfelt fra 2009. Dette utløste elbilboom i Asker de påfølgende årene. Plutselig kunne man snike seg forbi køen i rushtiden til og fra Oslo.

 

Ingen elektriske biler før Leaf er engang verd å nevne. Alt annet var mikrobiler for folk som ikke trengte bil. 

 

Og der kom jammen kollektivfeltsjalusien som jeg forventet. Da sa jeg jo at vi var ferdige å diskutere. Haters gonna hate. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tommyb skrev (5 timer siden):

Ingen elektriske biler før Leaf er engang verd å nevne. Alt annet var mikrobiler for folk som ikke trengte bil.

Nesten alt var mikrobiler som ofte kunne gjort nytten for de som ikke trengte mye bil, blir mer riktig.

tommyb skrev (5 timer siden):

Og der kom jammen kollektivfeltsjalusien som jeg forventet. [..] Haters gonna hate. 

Hadde jeg vært en av dem som tok buss på arbeid og opplevd kork i kollektivfelt, pga elbiler, ville dette antagelig vært sant. Heldigvis slipper jeg det. De gangene jeg likevel har reist inn til et bysentrum i rushtiden har jeg brukt MC.

Lenke til kommentar

Har eksistert elbiler siden begynnelsen av 1900 tallet, dog så de mere ut som hestkjerrer på den tiden. Teknologiske begrensninger gjorde at det aldri slo helt ann før vi vår tid. Bør nevnes at elektriske tråsykler var ganske populære på begynnelsen av 40-tallet, også i Norge. Teknologiens framsteg, spesiellt på batterifronten har gjort at det nå er liv laga for elektriske doninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (12 timer siden):

Ny type batteri kommer: Faststoffbatteri
Det har mer energi, så lenger kjørerekkevidde, samt kan lade fult opp veldig fort (10 minutter).

https://www.tu.no/artikler/toyotas-faststoffbatteri-skal-vaere-klart-neste-ar/504174?fbclid=IwAR0r4SXZzz975P1Vet4CApeWGzjAaOG03Y3oGBTk9tcMjPY2SNKuF6MrqN0

Lenke til kommentar
3 hours ago, DJViking said:

Ny type batteri kommer: Faststoffbatteri
Det har mer energi, så lenger kjørerekkevidde, samt kan lade fult opp veldig fort (10 minutter).

Syns å ha læst om dette i mange år uten å ha set det demonstrert i virkeligheten, men kan jo kun håpe på det er korrekt og de faktisk får det til.  Mindre gøy for de med elbiler som da nærmest blir verdiløse over natta, men fint for oss andre.  Jeg er dog fortsatt skeptisk til at det kommer til å fungere i nærmeste fremtid før vi faktisk får demonstrert det. 

Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (På 14.10.2021 den 23.21):

Syns å ha læst om dette i mange år uten å ha set det demonstrert i virkeligheten, men kan jo kun håpe på det er korrekt og de faktisk får det til.  Mindre gøy for de med elbiler som da nærmest blir verdiløse over natta, men fint for oss andre.  Jeg er dog fortsatt skeptisk til at det kommer til å fungere i nærmeste fremtid før vi faktisk får demonstrert det. 

Faststoffbatterier er ikke bare på tegnebrettet og i laben. Mercedes startet kommersielt salg av busser med faststoffbatterier i 2020 eller 2019. En produsent jeg ikke husker navnet på startet kommersielt salg av lommebatteribanker i 2018 eller 2019.

De er altså reelle og kommersielt tilgjengelige. Men det er selvsagt grunner til at man ikke finner de i elbiler. De er forsatt ulemper som gjør de uegnet. De som Mercedes bruker har en driftstemperatur på 70°C og fungerer ikke ved romtemperatur. Parkerer du en bil med sånne batterier utenfor huset en sommerdag så er de for "frosne" til å brukes etter få timer. For ikke å snakke om vinteren. I bussene er batteriene godt isolert og er beregnet for kontinuerlig drift store deler av døgnet og lading i oppvarmet garasje resten av døgnet.

De jobber selvsagt med å gjøre de mer anvennelig og tar sikkert noen skritt fremover nå og da. Jeg regner med at de første elbilene med faststoffbatterier får hybride batteripakker der vanlige Li-ion kjemier kan varme opp faststoffbatteriet på starten av kjøreturen. Disse bilene blir neppe veldig egnet som norsk vinterbil. Men gi det noen år til så blir det vel mer og mer egnet og aktuelt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er jo litt begrenset hvor mye prisen på hjemmelading kan gå opp, før alle slenger opp solcellepaneler på taket sitt.

Jeg regnet litt på det for en tid tilbake, og kunne konkludere at en investering i solcellepaneler ville muligens kanskje betale seg over rundt 30 år. Dobler elektrisitetsprisen seg så er det regnestykket da nede i området av 15 år. Da er det plutselig betraktelig mer attraktivt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er vel sterkt avhengig av areal på tak, grader helling, retningen på taket, hvilken breddegrad man er på og en rekke andre faktorer. For meg ser det ut som en temmelig dårlig ROI, og en relativt stygg sak i tillegg. Men mange monterer vel gjerne primært for tech-faktoren og at man kan kalle seg grønn. For ordens skyld befinner jeg meg i Midt-Norge. Sommeren er ikke veldig lang her, og strømprisene har ikke vært ekstremt høye i det siste.

Lenke til kommentar
kremt skrev (11 minutter siden):

Det er vel sterkt avhengig av areal på tak, grader helling, retningen på taket, hvilken breddegrad man er på og en rekke andre faktorer. For meg ser det ut som en temmelig dårlig ROI, og en relativt stygg sak i tillegg. Men mange monterer vel gjerne primært for tech-faktoren og at man kan kalle seg grønn. For ordens skyld befinner jeg meg i Midt-Norge. Sommeren er ikke veldig lang her, og strømprisene har ikke vært ekstremt høye i det siste.

Tak er jo ikke eneste mulighet :) men det er litt plass bestemt ja.

Lenke til kommentar

Så klart vil det ikke være slik at *alle* installerer solceller, men jo flere som gjør det, jo mer vannkraft er det til overs til alle andre, og jo lavere elektrisitetspriser er det. Dette vil altså regulere seg selv, der høyere pris gjør at flere installerer solceller og prisen synker, og lavere pris gjør at færre installerer solceller og prisen øker.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...