Gå til innhold

Er høye drivstoff priser det som skal til for å få flere til å gå over til Elbil?


Simen1

Meningsmålinger  

158 stemmer

  1. 1. Hvordan tror du folk reagerer på markant høyere drivstoffpriser?

    • Får mer lyst på elbil
      49
    • Strekker seg lengre for å bytte til elbil
      42
    • Synes det er bra at fossilbilistene får svi for forbruket sitt
      12
    • Gir elbileiere skadefryd
      43
    • Påvirker ikke lysten på elbil
      22
    • Føler seg økonomisk skviset
      74
    • Frustrasjon over den internasjonale oljeprisen
      33
    • Frustrasjon over skatter og avgifter på drivstoff
      90
    • Gir folk mer lyst til å kjøre fossilbil
      8
    • Gir mer sosial status til folk som viser at de har råd til det høyere prisnivået
      18
    • Føler det straffer svake grupper og de med dårlig råd
      88
    • Føler at det bare skulle mangle at det er dyrt å forurense
      11
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i hverdagen / velge andre transportformer oftere
      21
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i feriene / fly, toge eller annet i stedet for.
      19
    • Tror at fossilbilister vil oppgradere til mer drivstoffgjerrig fossilbil/hybrid
      15
    • Tror prisene vil svinge motsatt vei om en stund så det på sikt ikke betyr så mye
      12
  2. 2. Hvilken NETTO effekt tror du det gir elektrifiseringen av personbilmarkedet?

    • Fremskynder
      73
    • Ingen netto effekt
      69
    • Forsinker
      16


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 minute ago, Powertrainer said:

600 liter og ikke under 18cm klaring. Dårlig med kommunal brøyting her

Model X må jo passe deg da. 21cm bakkeklaring og 2300 liter bagasjerom med setene nede. Vet ikke liter med setene oppe for de kommer i mange utgaver (5-6 og 7 seter) men tipper det er over 600 liter.

Prisene på disse er jo enda litt høy da men de kryper jo ned i pris de og.

Lenke til kommentar

Leppa skråner svakt nedover og går i flukt med neste deksel. Både denne og de andre elbilene jeg har kikket under har vært omtrent som undersiden av et snøbrett, med unntak av hjul og hjuloppheng så klart. Hva så du egentlig for deg? Hvilke fossilbiler mener du er bedre på dette området?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Leppa skråner svakt nedover og går i flukt med neste deksel. Både denne og de andre elbilene jeg har kikket under har vært omtrent som undersiden av et snøbrett, med unntak av hjul og hjuloppheng så klart. Hva så du egentlig for deg? Hvilke fossilbiler mener du er bedre på dette området?

123123312.jpg.da347e4be8a58f081c6e159077f6a3f5.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (44 minutter siden):

Model X må jo passe deg da. 21cm bakkeklaring og 2300 liter bagasjerom med setene nede. Vet ikke liter med setene oppe for de kommer i mange utgaver (5-6 og 7 seter) men tipper det er over 600 liter.

Prisene på disse er jo enda litt høy da men de kryper jo ned i pris de og.

Når tiden er moden kan nok den være et alternativ ja

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Jeg tror noen her bare var på jakt etter å bruke bakkeklaring og jevnhet under bilen som ad hoc argument mot elbiler - også var det ikke noe godt poeng likevel..

Det er ganske typisk på forum og i sosiale medier. Er blitt helt isfront, matet av media som lager drittsaker konstant - ja jeg ser på deg Nettavisen.

Eksempel:

https://dinside.dagbladet.no/motor/elbil-ryker-pa-tilhenger/74300907

Overskrift: ELBIL RYKER PÅ TILHENGER

Sak: Elbiler, som alle andre biler, har en makslast på kroken. Dette må du sjekke før du kjøper. I saken bruker de ID.3 og Honda E-Jizz eller hva den lille rare hondaen heter som eksempel. Hvor mange drar båt med Vw Lupo spør du kanskje? Ikke så mange. Etter dette har de en halv artikkel om førerkort til å dra tilhenger. Misledende overskrift? 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, Dubious said:

Med en leppe foran, som man ser har vært nede i bakken mange ganger.

Eventuelt borti kantsteinene ved parkering. Min V70 har slitasje der etter parkering uten å noen gang ha vært nedi på annet vis. 

1 hour ago, Simen1 said:

Jeg tror noen her bare var på jakt etter å bruke bakkeklaring og jevnhet under bilen som ad hoc argument mot elbiler

Flathet ble tvert imot brukt som et argument for at elbiler kan være litt lavere (enn tilsvarende mål erfart fra ICE-biler) dersom de er helt flate under. Argumentet ble altså brukt til fordel elbil. Dette er ikke argument-pingpong så loosen up a bit.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har vel Model S bakkeklaring på rundt 12 cm med luftfjæringen på lav. Det forklarer nok mye.

Et annet aspekt er hvor lang en bil er, eller mer nøyaktig hvor mye bilen stikker ut forbi akslene og akselavstanden. 20 cm bakkeklaring på en 10 meter lang bil er ikke det samme som 20 cm bakkeklaring på en 4 meter lang bil, eksempelvis. Veien skal ikke kurve ned veldig mye før en bil med 8 meter akselavstand og 20 cm bakkeklaring slår nedi på midten, eksempelvis.

Men bakkeklaring hjelper like mye uavhengig av bilens lengde hvis det er snakk om hindringer på flat vei. F.eks snø og steiner. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

Jeg tror noen her bare var på jakt etter å bruke bakkeklaring og jevnhet under bilen som ad hoc argument mot elbiler - også var det ikke noe godt poeng likevel..

I forhold til pris er det jo et poeng. Er jo nye elbiler på over en halv million som har disse finessene, men om noen år når det kommer flere av de på bruktmarkedet så vil de nok bli oppnåelig for flere,kanskje også med tiden for de som har tildels dårlig økonomi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...