Gå til innhold

Er høye drivstoff priser det som skal til for å få flere til å gå over til Elbil?


Simen1

Meningsmålinger  

158 stemmer

  1. 1. Hvordan tror du folk reagerer på markant høyere drivstoffpriser?

    • Får mer lyst på elbil
      49
    • Strekker seg lengre for å bytte til elbil
      42
    • Synes det er bra at fossilbilistene får svi for forbruket sitt
      12
    • Gir elbileiere skadefryd
      43
    • Påvirker ikke lysten på elbil
      22
    • Føler seg økonomisk skviset
      74
    • Frustrasjon over den internasjonale oljeprisen
      33
    • Frustrasjon over skatter og avgifter på drivstoff
      90
    • Gir folk mer lyst til å kjøre fossilbil
      8
    • Gir mer sosial status til folk som viser at de har råd til det høyere prisnivået
      18
    • Føler det straffer svake grupper og de med dårlig råd
      88
    • Føler at det bare skulle mangle at det er dyrt å forurense
      11
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i hverdagen / velge andre transportformer oftere
      21
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i feriene / fly, toge eller annet i stedet for.
      19
    • Tror at fossilbilister vil oppgradere til mer drivstoffgjerrig fossilbil/hybrid
      15
    • Tror prisene vil svinge motsatt vei om en stund så det på sikt ikke betyr så mye
      12
  2. 2. Hvilken NETTO effekt tror du det gir elektrifiseringen av personbilmarkedet?

    • Fremskynder
      73
    • Ingen netto effekt
      69
    • Forsinker
      16


Anbefalte innlegg

3 minutes ago, Simen1 said:

Tråden handler ikke om styrte virkemidler. Den høye bensinprisen man kunne se på en av Tromsøs stasjoner fredag i forrige uke var en toppnotering i tid og sted som ikke var påført av noe styrt virkemiddel. Det er ikke uvanlig å finne bensinpriser under 15 kr andre steder i landet og på andre dager.

Jeg forstår at din intensjon ikke var å snakke om høye drivstoff som et virkemiddel, og det skrev jeg også i mitt forrige innlegg. Men ut fra spørsmålet "er høye drivstoffpriser det som skal til" osv., valgte jeg å diskutere hva jeg tenker kan bidra "for å få flere til å gå over til elbil". Jeg synes det er mer konstruktivt enn å diskutere hvorvidt du har skadefryd eller ikke, som enkelte andre foretrakk å bruke tråden til. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kajac skrev (13 minutter siden):

Men hvor miljøvennlig er det å bytte ut relativt nye biler med elbiler? Og er det hensiktsmessig å bytte ut bare for å bytte ut? At vi hele tiden kjøper nytt fremfor å gjenbruke og ta vare på ting er en enorm miljøbelastning.

Fristende å svare veldig her, siden bilen likevel kan få et langt liv selv om første eier ikke er livslangt monogam til den bilen. Skroter man en relativt ny bil så er det gode grunner for det (f.eks kondemnert). Men nå vet jeg ikke hvilken skala du bruker for å måle miljøvennlighet så det blir umulig å svare.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
tommyb skrev (8 minutter siden):

Men ut fra spørsmålet "er høye drivstoffpriser det som skal til" osv.

Vel, for det første var det ikke mitt spørsmål. Tittelen på tråden kom fra moderatoren som splittet dette ut fra en annen tråd.

For det andre så kan jeg ikke se noen insinuasjon i spørsmålet om at det er avgiftsøkninger som skal forårsake økte drivstoffpriser. Toppen på fredag skyldes jo faktorer som oljepris, valuta og (manglende) lokal konkurranse - ikke avgiftsøkninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 minutter siden):

Fristende å svare veldig her, siden bilen likevel kan få et langt liv selv om første eier ikke er livslangt monogam til den bilen. Skroter man en relativt ny bil så er det gode grunner for det (f.eks kondemnert). Men nå vet jeg ikke hvilken skala du bruker for å måle miljøvennlighet så det blir umulig å svare.

Poenget er at skal "alle" over på elbil, så må en god del nyere fossilbiler skrotes. Ellers må de enten sendes ut av landet (slik at vi flytter problemet), eller så må de ut på bruktmarkedet, og er da fremdeles en av disse 2,5 millioner fossilbiler du nevner. Derfor må vi anta at fossilbiler, nye som gamle, må vrakes og erstattes av elbiler for at dette regnskapet skal gå opp. Og det er ikke miljøvennlig, selv om det kanskje, i beste fall, bedrer luften en smule i storbyene.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tilbake til disse svake gruppene som noen fronter halve befolkningen med.

Det er ca 2,5 millioner bensin/diesel personbiler i landet

Det er ca 110 000 aleneforeldre i landet, der en ukjent andel har bil.

Det er ca 370 000 uføretrygdede i landet, der en ukjent andel har bil.

Det var ca 223 000 minstepensjonister i landet (2008, så det kan ha endret seg), der en ukjent andel har bil.

Det er ca 240 000 studenter i landet, der en ukjent andel har bil.

Disse økonomisk tyngede gruppene utgjør altså ca 943 000 personer, der andelen som eier bil sannsynligvis er betydelig lavere enn for befolkningen generelt. Det er som nevnt ca 2,5 millioner bensin/diesel personbiler i Norge og befolkningen teller ca 5,5 millioner. Noen eier mer enn én bil.

Endret av Simen1
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Kajac skrev (35 minutter siden):

Poenget er at skal "alle" over på elbil, så må en god del nyere fossilbiler skrotes. Ellers må de enten sendes ut av landet (slik at vi flytter problemet), eller så må de ut på bruktmarkedet, og er da fremdeles en av disse 2,5 millioner fossilbiler du nevner. Derfor må vi anta at fossilbiler, nye som gamle, må vrakes og erstattes av elbiler for at dette regnskapet skal gå opp. Og det er ikke miljøvennlig, selv om det kanskje, i beste fall, bedrer luften en smule i storbyene.

Du fant altså ut helt på egenhånd at det å bytte ut alle fossilbiler, nye som gamle, med elbiler, uten å eksportere de, nærmest over natta, ikke er lurt? Gratulerer! ;)

Slik fungerer det i praksis: Norske biler lever i gjennomsnitt ca 18 år og har i gjennomsnitt 4,5 eiere i sitt liv. Nye biler erstatter de nesten nye, som igjen selges brukt og erstatter de litt gamle, som igjen selges brukt og erstatter de ganske gamle, som igjen selges brukt og erstatter de veldig gamle, som igjen vrakpantes. Dersom bensinpriser, elbilincentiver eller andre ting gjør at nybilsalget øker relativt til tidligere år, så vil bilbestanden øke og denne rekka potensielt gå raskere. Det kan senke gjennomsnittlig levetid på bilene og antall eiere. Øker f.eks nybilsalget 20% fordi elbiler plutselig har blitt noe "alle" må ha, så forplanter dette seg utover i eierkjeden og gjennomsnittsalderen krymper med ~20%. Eller så gir det flere biler på veiene. Eller begge deler. Hvis du ser på bilenes levetid som en befolkningspyramide så får man en periode med økt "tykkelse" ved de yngste bilene, som med tiden forplanter seg oppover i levealder.

Ikke glem at vi lever i et globalt marked. Blir det overskudd av brukte fossilbiler her i landet så faller prisnivået på disse her hjemme, og gjør det mer attraktivt å eksportere disse. Jeg har selv solgt dieselbil til Polen for ikke så mange år siden i forbindelse med at jeg kjøpte elbil og at etterspørselen var laber i hjemmemarkedet allerede da. Polen har svært høy andel kullkraft i kraftmiksen sin, så av hensyn til klimagassutslipp er jeg svært fornøyd med at den gikk akkurat dit. Elbiler har mindre klimagevinst i kullkraftland enn f.eks her. Polen har 38 millioner innbyggere så det markedet mettes nok ikke så lett av norske bensin/diesel-biler. Papirarbeidet med salg ut av landet var enkelt, så det kan jeg anbefale flere! Hvis mange følger mitt eksempel kan elektrifiseringen gå raskere enn den normale 18-årige pipelinen.

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 timer siden):

Noen eier mer enn én bil.

Nesten alle med elbil har minst 2 biler.
Jeg kjenner ingen som kun har 1 elbil, flere som har bare 1 dieselbil.
Naboen har 3 små elbiler. En står alltid på lading.
Søsters og mannen har elbil og diesel.
Flere venner har elbil og diesel.

De bruker elbilen gjennom bommen, og diesel på langturer.

Lenke til kommentar

I dag så jeg bensinprisen på 20,22kr her i Tromsø.
Jeg tror vi må bli vant til priser over 20kr nå.

Jeg er 2 år unna å kjøpe meg en elbil. Spørs om jeg orker å vente så lenge.

Det skal da bli godt å slippe å tenke på bensin og bensinpriser.

Endret av DJViking
  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Dubious said:

Nesten alle med elbil har minst 2 biler.
Jeg kjenner ingen som kun har 1 elbil, flere som har bare 1 dieselbil.
Naboen har 3 små elbiler. En står alltid på lading.
Søsters og mannen har elbil og diesel.
Flere venner har elbil og diesel.

De bruker elbilen gjennom bommen, og diesel på langturer.

Jeg bor Nord i landet og kjenner veldig mange som kun har elbil. Noen har hatt det i mange år.

Selv har jeg også hatt elbil som eneste bil i 2 år og kunne aldri tenkt meg noe annet igjen.

Det er hovedsakelig Tesla det går i blandt mine kjenninger grunnet ladenettverk og rekkevidde, men nå har jo de andre produsentene kommet på banen med biler man kan bruke på lange distanser også.

Endret av Complexity
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Har elbil som bil nr.2. blir nok noen år til før bil nr.1 blir el. Utvalget i familiebiler er mildt sagt fortsatt elendig. Vi er avhengig av tidvis god bagasjeromsplass og 4wd på vinteren. Tror nok at det er rundt 5-10år til at barnefamilier flest kan invistere i en kurant elbil, og da på bruktbilmarkedet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
34 minutes ago, Powertrainer said:

Har elbil som bil nr.2. blir nok noen år til før bil nr.1 blir el. Utvalget i familiebiler er mildt sagt fortsatt elendig. Vi er avhengig av tidvis god bagasjeromsplass og 4wd på vinteren. Tror nok at det er rundt 5-10år til at barnefamilier flest kan invistere i en kurant elbil, og da på bruktbilmarkedet.

Spørs jo veldig hvor kresen man er da. Jeg har ett barn og klarer meg fint med en Tesla Model 3 som er en sedan. Barnevogna går i bagasjerommet og barnesetet sitter fint med isofix så ikke noe problem.

Men har man flere unger kan det jo strax bli behov for mere plass. Finnes ett greit utvalg av store biler der ute men prisene er ganske høye enda siden de er såppas nye.

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Complexity skrev (6 timer siden):

Spørs jo veldig hvor kresen man er da. Jeg har ett barn og klarer meg fint med en Tesla Model 3 som er en sedan. Barnevogna går i bagasjerommet og barnesetet sitter fint med isofix så ikke noe problem.

Men har man flere unger kan det jo strax bli behov for mere plass. Finnes ett greit utvalg av store biler der ute men prisene er ganske høye enda siden de er såppas nye.

Hovedsaklig prisen jeg tenkte på, utvalget vil jo komme seg mer og mer etterhvert men prisnivået er nok for høyt for de fleste barnefamilier enn så lenge. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Det er dyrt å være fattig" er et ordtak med mye sannhet. Man må i mange tilfeller ha litt penger for å gjøre de smarte manøvrene økonomisk. Når man har stram økonomi er det ikke bare å snu det på kort tid ved å spare eller foreta andre lignende tiltak. Har man stram økonomi så har man i de fleste tilfeller også gjort alle tiltak man kan. Over lang tid ja, men ikke nødvendigvis før 2025.

Jeg synes det er like mye feil å bruke en stor gruppe som kan bytte til elbil for å si at alle kan gjøre det. I dag kan ikke alle med sine bruksområder og hverdagsøkonomi bytte til elbil, så enkelt er det. Men en gang i fremtiden håper jeg vi er der.

Jeg har ikke i overkant god økonomi men jeg prioriterte denne endringen i 2012 fordi jeg kunne ta meg råd til investeringen og så hvor mye jeg ville spare på det. Men jeg har mange bekjente som jeg ikke ser hvordan skulle fått det til nå.

Jeg har også lyst til å bygge et system som gjør meg totalt uavhengig av prissvingningene  på utenlandskablene men det er en investering jeg ikke kan ta meg råd til ennå (i norge). Og jeg vet mange med stram økonomi hadde spart mye på det men har selvsagt ikke råd til investeringen.

Endret av Theo343
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Dubious skrev (10 timer siden):

Nesten alle med elbil har minst 2 biler.
Jeg kjenner ingen som kun har 1 elbil, flere som har bare 1 dieselbil.
Naboen har 3 små elbiler. En står alltid på lading.
Søsters og mannen har elbil og diesel.
Flere venner har elbil og diesel.

De bruker elbilen gjennom bommen, og diesel på langturer.

Nå er vel neppe DIN omgangskrets statistisk representativ...

Nesten alle som har SMÅ elbiler, har en ICE-bil i tillegg.

Omtrent alle som har en STOR elbil, har kun den ene bilen, eller så har de en liten elbil i tillegg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (9 timer siden):

Har elbil som bil nr.2. blir nok noen år til før bil nr.1 blir el. Utvalget i familiebiler er mildt sagt fortsatt elendig. Vi er avhengig av tidvis god bagasjeromsplass og 4wd på vinteren. Tror nok at det er rundt 5-10år til at barnefamilier flest kan invistere i en kurant elbil, og da på bruktbilmarkedet.

Hvor langt ruller elbilen pr år vs ICE bilen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Powertrainer said:

Hovedsaklig prisen jeg tenkte på, utvalget vil jo komme seg mer og mer etterhvert men prisnivået er nok for høyt for de fleste barnefamilier enn så lenge. 

Ser Tesla har en haug med Model 3 Long Range AWD innbyttebiler på lager nå for 360k +

Da får man jo bra rekkevidde, god firehjulsdrift og rask lading. Det mange betaler på service og drivstoff dekker vel  lån på en slik. 

Tror ikke det er så lenge til hvermansen får råd til en slik. 

Men det er litt vondt for meg å se som betalte vesentlig mere for en slik for 2 år siden :p

 

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, Dubious said:

Nesten alle med elbil har minst 2 biler.
Jeg kjenner ingen som kun har 1 elbil, flere som har bare 1 dieselbil.
Naboen har 3 små elbiler. En står alltid på lading.
Søsters og mannen har elbil og diesel.
Flere venner har elbil og diesel.

De bruker elbilen gjennom bommen, og diesel på langturer.

Her er litt faktisk statistikk. Nå er ikke utvalget 100% representativt, men det er statistikk basert på over 15.000 deltakere: https://elbil.no/elbilisten-2021-stadig-flere-klarer-seg-med-bare-elbil/

Av de elbilistene som har svart så har 41% kun en bil, og det er da altså en elbil. 59% har 2 eller flere biler i husholdningen, derav minst en elbil. Og av disse 59% har 9% kun elbiler. (Man kan anta den prosenten vil øke ettersom folk erstatter sine fossile nr 2 biler med elbiler. Nesten ingen kjøper nå ny fossilbil.)

Man kan også si det på denne måten, 50% av elbilister eier minst en fossilbil i tillegg til minst en elbil.

Personlig har det blitt noen år nå med kun en elbil. Om vi kjøper en nr 2 bil så vil den også være elbil.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (20 minutter siden):

Ser Tesla har en haug med Model 3 Long Range AWD innbyttebiler på lager nå for 360k +

Da får man jo bra rekkevidde, god firehjulsdrift og rask lading. Det mange betaler på service og drivstoff dekker vel  lån på en slik. 

Tror ikke det er så lenge til hvermansen får råd til en slik. 

Men det er litt vondt for meg å se som betalte vesentlig mere for en slik for 2 år siden :p

 

Tesla model 3 er et latterlig godt kjøp i den prisklassen. Akkurat der har jeg vanskeligheter for å se seriøs konkurranse slik som man ser rundt 600k merket.

2019 mod SR+ brukt:

41 mil rekkevidde, god plass, gode ytelser, ekstremt lavt forbruk (HER kjører du billig) og autopilot for 300 000.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

Ser Tesla har en haug med Model 3 Long Range AWD innbyttebiler på lager nå for 360k +

Da får man jo bra rekkevidde, god firehjulsdrift og rask lading. Det mange betaler på service og drivstoff dekker vel  lån på en slik. 

Tror ikke det er så lenge til hvermansen får råd til en slik. 

Men det er litt vondt for meg å se som betalte vesentlig mere for en slik for 2 år siden :p

 

For de som har råd og føler det dekker behovet så er det absolutt en god deal. Personlig savner jeg elbiler som har tilstrekkelig bakkeklaring med 4wd og tilstrekkelig bagasjeromsplass. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...