Gå til innhold

Er høye drivstoff priser det som skal til for å få flere til å gå over til Elbil?


Simen1

Meningsmålinger  

158 stemmer

  1. 1. Hvordan tror du folk reagerer på markant høyere drivstoffpriser?

    • Får mer lyst på elbil
      49
    • Strekker seg lengre for å bytte til elbil
      42
    • Synes det er bra at fossilbilistene får svi for forbruket sitt
      12
    • Gir elbileiere skadefryd
      43
    • Påvirker ikke lysten på elbil
      22
    • Føler seg økonomisk skviset
      74
    • Frustrasjon over den internasjonale oljeprisen
      33
    • Frustrasjon over skatter og avgifter på drivstoff
      90
    • Gir folk mer lyst til å kjøre fossilbil
      8
    • Gir mer sosial status til folk som viser at de har råd til det høyere prisnivået
      18
    • Føler det straffer svake grupper og de med dårlig råd
      88
    • Føler at det bare skulle mangle at det er dyrt å forurense
      11
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i hverdagen / velge andre transportformer oftere
      21
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i feriene / fly, toge eller annet i stedet for.
      19
    • Tror at fossilbilister vil oppgradere til mer drivstoffgjerrig fossilbil/hybrid
      15
    • Tror prisene vil svinge motsatt vei om en stund så det på sikt ikke betyr så mye
      12
  2. 2. Hvilken NETTO effekt tror du det gir elektrifiseringen av personbilmarkedet?

    • Fremskynder
      73
    • Ingen netto effekt
      69
    • Forsinker
      16


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@tommyb Siden du sliter med å finne et regnestykke folk kan kjenne seg igjen i så skal jeg gjøre jobben for deg. Gjennomsnittlig kjørelengde er

Gjennomsnittlig brutto månedslønn er 48 750 kr

Gjennomsnittlig kjørelengde er 11152 km/år eller 929 km/mnd

Hvis forbruket ligger på 0,7 liter på mila og prisen blir vedvarende 20 kr i stedet for 16 kr så utgjør det en månedlig merkostnad på 929 * 0,07 * 4 kr = 260 kr, eller 0,53% av gjennomsnittlig månedslønn. Dersom husleia øker med 260 kr/mnd så er det ofte mye mer forståelse å finne. Det er forståelig, kpi og alt det der. Men drivstoff ser ut til å ha en egen evne til å fyre opp folk og krisemaksimere. Ofte med svake grupper som frontfigurer for en langt større gruppe, som egentlig har råd til det. Hvor ofte dras ikke alenemødre, studenter, uføre og minstepensjonister frem som de store ofrene hver gang det skal diskuteres noe som angår privatøkonomi? Ut fra tv-debattenem og denne tråden, skulle man jo tro at det ikke finnes arbeidsføre nordmenn her i landet.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Simen1 said:

Jeg har ingen problem med å sympatisere med studenter, men leilighet kontra hybel er ofte en luksus noen koster på seg og da går det gjerne på bekostning av andre ting som bil. Helt greit at folk prioriterer, men å velge luksus-påkost i pose og sekk og så klage på at det koster har jeg lite sympati for. Mange studenter bor på hybel i stedet for leilighet og har sykkel i stedet for bil.

Jeg kan fortsatt ikke se noe korrigert regnestykke fra deg etter at jeg påpekte at 1 liter bensin pr km kanskje var i meste laget, selv for en arvet Grand Cherokee. Hvor relevant mener du den er for studenttilværelsen? Når jeg ser ut over parkeringsplassen ved studentsamskipnadens boligkomplekser så ser jeg sjelden den typen biler. Det vanligste virker å være enten små "riskokere" eller 10-20 år gamle "arvebiler" kupe, stasjonsvogn, hatchback etc.

Det så jeg ikke. Har faktisk fortsatt ikke sett det innlegget. Det er naturligvis en km/mil-feil fra min side. Syntes det ble litt mye bensinutgifter for så korte distanser. Jeg valgt den fordi samboeren min hadde en sånn, og jeg vet akkurat hvordan det er når en nedbetalt bil drikker mye bensin. Ikke ti liter på mila, da. Jeg mente å skrive 1 liter på mila. Bilselgeren sa tre. :-g

At man eier en bil er ikke diskvalifiserende for å være student, det er noe mange utenfor bykjerner gjør fra de fyller 18, siden det ikke finnes kollektivtransport. Grand Cherokee reflekterer derfor på hvordan behov foreldrene hadde da de kjøpte den, og ikke på studenttilværelsen. Hva man arver er ikke en funksjon av hva man trenger.

Som sagt så bor mange rundt universitetet her i sokkelleiligheter. Det er generelt få hybler tilgjengelig. Rekkehus og eneboliger. Det er kun de siste årene det har blitt påfylt med studentblokker her, kanskje andelen som bor i slike har økt nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Simen1 said:

@tommyb Siden du sliter med å finne et regnestykke folk kan kjenne seg igjen i så skal jeg gjøre jobben for deg. Gjennomsnittlig kjørelengde er

Gjennomsnittlig brutto månedslønn er 48 750 kr

Gjennomsnittlig kjørelengde er 11152 km/år eller 929 km/mnd

Hvis forbruket ligger på 0,7 liter på mila og prisen blir vedvarende 20 kr i stedet for 16 kr så utgjør det en månedlig merkostnad på 929 * 0,07 * 4 kr = 260 kr, eller 0,53% av gjennomsnittlig månedslønn. Dersom husleia øker med 260 kr/mnd så er det ofte mye mer forståelse å finne. Det er forståelig, kpi og alt det der. Men drivstoff ser ut til å ha en egen evne til å fyre opp folk og krisemaksimere. Ofte med svake grupper som frontfigurer for en langt større gruppe, som egentlig har råd til det. Hvor ofte dras ikke alenemødre, studenter, uføre og minstepensjonister frem som de store ofrene hver gang det skal diskuteres noe som angår privatøkonomi? Ut fra tv-debattenem og denne tråden, skulle man jo tro at det ikke finnes arbeidsføre nordmenn her i landet.

 

Det er ikke noe mål for meg å finne et regnestykke du kjenner deg igjen i. Hva er hensikten? Hva er det du driver med? Du beviser at gjennomsnittsmennesker i fast jobb har råd til elbil - føler du at det var et nødvendig bidrag? Eller relevant for det jeg snakker om?

Vi snakket om de som ikke har gått over til elbil, ikke sant? Da må du forholde deg til alle de gruppene som ikke er gjennomsnittlige.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
14 minutes ago, sedsberg said:

Eller de kan bytte til elbil og faktisk spare penger. :D

Hvis du går fra nedbetalt bil til billån på 4000 kr/mnd, kan du ikke spare penger med mindre du brukte mer enn 4000 kr i mnd på den nedbetalte bilen. Du ser det, ikke sant? "Faktisk" passer ikke da.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Drivstoffprisene har forresten vært ganske stabile de siste 10 årene.

1091399954_Screenshot2021-10-05at09-54-4509654Priserpdrivstoff(kronerperliter)ettermnedBensinblyfri95oktanPriser....png.8e9dff3980366ba4c0c836d26d880a26.png

I august 2011 var gjennomsnittsprisen (utsalg inklusive alle avgifter) på bensin 14,06 kr. I august 2021 var den 17,15. Hadde den fulgt KPI skulle den vært 17,66. Jeg tok for enkelhets skyld ikke med diesel men det er samme historie der. Jeg bruker gjennomsnittspriser både før og etter, siden jeg ikke har noen topp-priser fra 2011 i sammenligne årets topp-priser med.

Lenke til kommentar
tommyb skrev (20 minutter siden):

Det så jeg ikke. Har faktisk fortsatt ikke sett det innlegget. Det er naturligvis en km/mil-feil fra min side. Syntes det ble litt mye bensinutgifter for så korte distanser. Jeg valgt den fordi samboeren min hadde en sånn, og jeg vet akkurat hvordan det er når en nedbetalt bil drikker mye bensin. Ikke ti liter på mila, da. Jeg mente å skrive 1 liter på mila. Bilselgeren sa tre. :-g

Så da går ditt Cherokee-regnestykke fra 10 000 kr/år til en tusenlapp i året, eller 83 kr/mnd. Skrekk og gru. Jeg har hatt svært trang økonomi i studietida selv og har god forståelse for at man må spinke og spare der man kan, men seriøst, 83 kr/mnd for privilegiet å kjøre bil av og til er ikke all verden. Det koster mer å spandere på seg en enkeltveis bussreise 3 ganger i måneden. Eller 1 pils på byen pr mnd.

tommyb skrev (16 minutter siden):

Det er ikke noe mål for meg å finne et regnestykke du kjenner deg igjen i. Hva er hensikten? Hva er det du driver med? Du beviser at gjennomsnittsmennesker i fast jobb har råd til elbil - føler du at det var et nødvendig bidrag? Eller relevant for det jeg snakker om?

Vi snakket om de som ikke har gått over til elbil, ikke sant? Da må du forholde deg til alle de gruppene som ikke er gjennomsnittlige.

Poenget er at folk flest har mulighet til å bytte til elbil. Poenget er ikke å lete under en hver stein for å finne syke oldemødre man kan gråte for. Folk flest kan bytte til elbil. Kun ~15% av den norspe personbilparken består av elbiler. Resten kjøper bensin eller diesel - frivillig - og klager på det selv om ekstremprisen i forrige uke i denne omgang bare var et engangstilfelle, ikke vedvarende prisnivå, og det kun gikk ut over de som bor i Tromsø og kun de som hadde skrape tom tank akkurat den dagen, og som tross dagsprisen valgte å fylle full tank. Da kostet det et par hundrelapper ekstra den ene gangen. Skrekk og gru. Folk som snur på krona valgte kanskje å fylle bare litt den dagen og heller etterfylle noen dager senere.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan ikke ALLE gå over til elbil, hverken i 2021 eller i 2022. Bruktmarkedet er ikke modent til det enda, og ikke nybilmarkedet heller. Tror vi bare må akseptere at om vi får 90% over på elbil, så er det kjempebra. Derfra og ut så vil markedsmekanismen selv sørge for resten, men det vi gå gradvis og det vil ta endel år.

Med stadig minkende etterspørsel så blir det færre og færre bensinstasjoner, og stadig vanskeligere og dyrere å få kjøpt bensin og diesel. Trenger ikke å øke avgiften noe.

Regner med at i 2030 så har vi nok en elbilandel på 99 - 100%.

Endret av Hanhijnn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (1 time siden):

Ja faen, hva skal folk med dårlig råd med bil? De kan holde seg hjemme eller sykle milevis. Jævla fattig-idioter.

Det er vel ingen tvil om at Simen1 ikke er så begeistret for dem med dårlig råd etter denne tråden, nei 😅

Men som jeg har illustrert i mange tråder allerede, så er det fullt mulig å ha bil selv om man er trygdet eller minstepensjonist. I "verdens rikeste land" skal ikke bilen være forbeholdt de velstående. Og det er den ikke heller, selv om elbilen fremdeles er det til en viss grad. Inntil man får brukte elbiler ned til 10 000-kronersklassen, så vil gamle fossilbiler være eneste alternativet for en del folk. Og jo mer de skal "straffes" for å kjøre med forbrenningsmotor, jo lenger tid tar det før de får råd til elbil. Ikke akkurat det jeg vil kalle en vinn-vinn-situasjon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kajac skrev (4 minutter siden):

Det er vel ingen tvil om at Simen1 ikke er så begeistret for dem med dårlig råd etter denne tråden, nei 😅

Jeg oppfatter det som en konspirert og helt feil konklusjon. Det har ingenting med virkeligheten å gjøre. Jeg har stor sympati for de med dårlig råd generelt og foreslår i mange sammenhenger hvordan de kan få det bedre. I denne tråden har jeg foreslått at folk med dårlig råd kan spare penger på å bytte til elbil så de får mer råd til andre ting. At det ikke passer absolutt alle får så være. Disse gruppene dras ofte frem for å latterliggjøre og forsvare fossilbilbruken til en mye større gruppe, de som kan spare penger på å bytte til elbil. Konsentrer dere om de store gruppene. Vi har pratet nok om unntakene nå.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Jeg oppfatter det som en konspirert og helt feil konklusjon. Det har ingenting med virkeligheten å gjøre. Jeg har stor sympati for de med dårlig råd generelt og foreslår i mange sammenhenger hvordan de kan få det bedre. I denne tråden har jeg foreslått at folk med dårlig råd kan spare penger på å bytte til elbil så de får mer råd til andre ting. At det ikke passer absolutt alle får så være. Disse gruppene dras ofte frem for å latterliggjøre og forsvare fossilbilbruken til en mye større gruppe, de som kan spare penger på å bytte til elbil. Konsentrer dere om de store gruppene. Vi har pratet nok om unntakene nå.

Du fremstår som veldig "anti-fattig" i denne tråden i hvert fall. Men bra det ikke er intensjonen :) 

Mange har gjerne ikke råd til å spare til elbil uten å kvitte deg med fossilbilen. Om de da trenger bilen i hverdagen, så kan de jo ikke dette. Det er selvsagt veldig mange som kunne hatt elbil, men som velger fossilbil. Sånn som dem som "trenger" minst 800 km rekkevidde, 2 tonn hengervekt, syv seter og lasteplan for å i det hele tatt vurdere elektrisk. De er en mye større og viktigere gruppe å "konvertere" enn de stakkarene som knapt nok har råd til å holde liv i sin 1994 Corolla, som de trenger siden det eneste stedet de har råd til å bo og leve er godt ute på landet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Eg har kun råd til en brukt bil til rundt 100'000kr, krava mine er 2 tonns henger på slep, plass til 3 isofix i baksete og plass til 1-2 store barnevogner pluss bagasje. Å helst klare å kommer meg 100mil på en tank. Å jeg bor på bygda ;)
@Simen1 hva har du å anbefale?

Nei, du klarer ikke å komme med et alternativ.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (Akkurat nå):

Du fremstår som veldig "anti-fattig" i denne tråden i hvert fall.

Jeg tipper du er forført av andres mistolkninger og vridninger av mine innlegg. Det er på ingen måte ment anti-fattig. Tvert i mot.

Mange har allerede spart ferdig, i form av bilens restverdi. Mange, ikke alle, har rom i økonomien sin etter mange år med svært lav boligrente, til å ha god margin til å ta opp billån for, et billån som gir netto lavere bilutgifter enn å beholde fossilbilen. Altså spare penger. Jeg vil at "fattige" skal spare penger på bilholdet sitt, sånn at de får mer penger å bruke på andre ting. Hvordan dette kan oppfattes som anti-fattig er en gåte for meg. Det er kun vrangvilje og mistolkninger som ligger bak en sånn påstand.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sveibuen skrev (31 minutter siden):

Eg har kun råd til en brukt bil til rundt 100'000kr, krava mine er 2 tonns henger på slep, plass til 3 isofix i baksete og plass til 1-2 store barnevogner pluss bagasje. Å helst klare å kommer meg 100mil på en tank. Å jeg bor på bygda ;)
@Simen1 hva har du å anbefale?

Nei, du klarer ikke å komme med et alternativ.

Jeg kan anbefale å holde deg til bensin/diesel-bil.

Du kan også være observant på gode tilbud på nr 2-bil om du har plass og mulighet til det. En til de daglige småurene (ikke 100 mil-turene og ikke 2t henger-turene). Kanskje denne om du ikke er kresen på utseende? Den har riktignok bare 2 stk Isofix så du må kanskje vurdere å sette den største av de tre i en annen type sete. Isofix er uansett bare spesifisert opp til 18 kg (vanligvis 4~5 årsalderen) så du må eventuelt vente til den største blir stor nok.

Alternativt holde et våkent blikk for gode tilbud på plugin-hybrider. Jeg er ikke tankeleser så jeg vet ikke når det kommer noe som passer akkurat deg, men det skader ikke å være på utkikk og risikere å finne noe som passer. De eldste Outlander PHEV begynner å nærme seg 100 000 nå. Kanskje vente litt til og prute litt hardt eller spare litt til så får du en fulltreffer. Riktignok bare 2 stk Isofix der også. Vet ikke hvor mye egenkapital du kan få ut av salg av gammelbilen, men det gir kanskje litt bidrag i kassa det også?

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sveibuen skrev (25 minutter siden):

Eg har kun råd til en brukt bil til rundt 100'000kr, krava mine er 2 tonns henger på slep, plass til 3 isofix i baksete og plass til 1-2 store barnevogner pluss bagasje. Å helst klare å kommer meg 100mil på en tank. Å jeg bor på bygda ;)
@Simen1 hva har du å anbefale?

Nei, du klarer ikke å komme med et alternativ.

Du må ha 100 mil rekkevidde fordi? Fordi det er ikke mulig med elbil. Jeg hadde heller brukt tid på å se hvordan du havnet i en situasjon med 3 unger, 100 mil daglig kjøring og enormt plassbehov og kun har 100k til å kjøpe bil for. Det blir dyrt bilhold, mye å spare på å eie elbil :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Simen1 said:

Jeg tipper du er forført av andres mistolkninger og vridninger av mine innlegg. Det er på ingen måte ment anti-fattig. Tvert i mot.

Mange har allerede spart ferdig, i form av bilens restverdi. Mange, ikke alle, har rom i økonomien sin etter mange år med svært lav boligrente, til å ha god margin til å ta opp billån for, et billån som gir netto lavere bilutgifter enn å beholde fossilbilen. Altså spare penger. Jeg vil at "fattige" skal spare penger på bilholdet sitt, sånn at de får mer penger å bruke på andre ting. Hvordan dette kan oppfattes som anti-fattig er en gåte for meg. Det er kun vrangvilje og mistolkninger som ligger bak en sånn påstand.

Den aller største kostnaden med relativt nye biler er avskrivingen. For de med dårlig råd er det også et tema at tilgangen til kapital er enten veldig dyr eller simpelten ikke til stede. Elbiler kapable nok til å tjene som eneste bil, særlig for de som bor i utkanttstrøk medfører stort sett for høye avskrivings og kapitalkostnader til å bli besparende.

For noen som kjører 10-15000km i året med en gammel diesel, så blir selv disse prisene kun en kostnad på 10-15000kr eller 8-12000kr mer enn hva en elbil vil koste. Med det som utgangspunkt så kan vi regne på hva som lønner seg å betale for. Hvis vi antar årlig avskriving på 8% og kapitalkostnad på 5% og legger til grunn 8000kr i potensiell spart energikostnad kan du forsvare å betale 8000/(0.08+0.05) ~=62000kr mer. Om man har ønske om å faktisk kunne ta noen litt lengre turer med bilen så tror jeg nok elbil her enkelt utgår.
 

22 minutes ago, Simen1 said:

Du kan også være observant på gode tilbud på nr 2-bil om du har plass og mulighet til det.

Å holde seg med en ekstra bil bare for å spare litt drivstoff er ekstremt lite sannsynlig at vil være lønnsomt.

Endret av sverreb
  • Liker 2
Lenke til kommentar
sverreb skrev (7 minutter siden):

Den aller største kostnaden med relativt nye biler er avskrivingen. For de med dårlig råd er det også et tema at tilgangen til kapital er enten veldig dyr eller simpelten ikke til stede. Elbiler kapable nok til å tjene som eneste bil, særlig for de som bor i utkanttstrøk medfører stort sett for høye avskrivings og kapitalkostnader til å bli besparende.

For noen som kjører 10-15000km i året med en gammel diesel, så blir selv disse prisene kun en kostnad på 10-15000kr eller 8-12000kr mer enn hva en elbil vil koste. Med det som utgangspunkt så kan vi regne på hva som lønner seg å betale for. Hvis vi antar årlig avskriving på 8% og kapitalkostnad på 5% og legger til grunn 8000kr i potensiell spart energikostnad kan du forsvare å betale 8000/(0.08+0.05) ~=62000kr mer. Om man har ønske om å faktisk kunne ta noen litt lengre turer med bilen så tror jeg nok elbil her enkelt utgår.
 

Å holde seg med en ekstra bil bare for å spare litt drivstoff er ekstremt lite sannsynlig at vil være lønnsomt.

Heldigvis snakker du om en ganske liten gruppe. De aller fleste har kredittverdighet og kan spare penger på å bytte til elbil, sånn at de får mer til overs til å bruke på andre ting. F.eks til å gi barna flere/bedre aktiviteter, ting de ønsker seg etc, eller gi bedre velstand på andre måter. Dette handler om at elbil og bedre levekår går hånd i hanske for veldig mange.

Jeg er selvsagt klar over at det finnes unntak, men nå har vi vel viet ~13 sider av tråden på unntak, så da kan kanskje majoriteten av bensin/diesel-bileiere også få litt oppmerksomhet snart?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...