Gå til innhold

Er høye drivstoff priser det som skal til for å få flere til å gå over til Elbil?


Simen1

Meningsmålinger  

158 stemmer

  1. 1. Hvordan tror du folk reagerer på markant høyere drivstoffpriser?

    • Får mer lyst på elbil
      49
    • Strekker seg lengre for å bytte til elbil
      42
    • Synes det er bra at fossilbilistene får svi for forbruket sitt
      12
    • Gir elbileiere skadefryd
      43
    • Påvirker ikke lysten på elbil
      22
    • Føler seg økonomisk skviset
      74
    • Frustrasjon over den internasjonale oljeprisen
      33
    • Frustrasjon over skatter og avgifter på drivstoff
      90
    • Gir folk mer lyst til å kjøre fossilbil
      8
    • Gir mer sosial status til folk som viser at de har råd til det høyere prisnivået
      18
    • Føler det straffer svake grupper og de med dårlig råd
      88
    • Føler at det bare skulle mangle at det er dyrt å forurense
      11
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i hverdagen / velge andre transportformer oftere
      21
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i feriene / fly, toge eller annet i stedet for.
      19
    • Tror at fossilbilister vil oppgradere til mer drivstoffgjerrig fossilbil/hybrid
      15
    • Tror prisene vil svinge motsatt vei om en stund så det på sikt ikke betyr så mye
      12
  2. 2. Hvilken NETTO effekt tror du det gir elektrifiseringen av personbilmarkedet?

    • Fremskynder
      73
    • Ingen netto effekt
      69
    • Forsinker
      16


Anbefalte innlegg

tommyb skrev (13 minutter siden):

Sikkert, men det er jo ikke slik at vi får velge mellom bensinpris og boliglånsrente. Både størrelse på lån, hastighet på rentestigning og bensinpris er variable så jeg er usikker hvorfor det er relevant.

Folk som har boliglån har nødvendigvis tatt det opp for 0-x år siden. Da lånet var nytt måtte det passere boliglånsforskriftens krav om at man skal klare 5% renteøkning. De aller fleste har lenge hatt lavere renter enn de startet med og dermed akkumulert romslighet i økonomien sin. Klart noen få har rotet bort pengene og satt seg i så mye gjeld at de ikke lengre klarer 5% renteoppgang, men er jo ikke et eventuelt bilkjøp sin skyld.

Sånn, nå har jeg svart på ditt innlegg, kan du svare på mitt nå?

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tommyb skrev (27 minutter siden):

Usikker på hva det er jeg skal forsøke vise fram. Et eksempel på noen som vil få mindre penger å sette av til elbil dersom bensinprisen går opp?

Hvorfor?

Samma det. Sett bare inn tall du mener folk kan kjenne seg igjen i så vi får en følelse for hvor gigantisk problemet høye bensinpriser er.

Lenke til kommentar
12 hours ago, Simen1 said:

 Ser man på reelle salgstall fra september så valgte hele 91,3% av privatpersoner som kjøpte ny bil, en elbil.

77%. 91% tallet inkluderte 13% PHEV som vel for de fleste praktiske formål utover å trekke henger ikke er videre kompromisset vs. ICE. Dette er også en 'utleveringsmåned' for et visst elbilmerke som stort sett bare selger biler hver tredje måned og som nå leverte en oppdemmet etterspørsel av en ny(ish) modell, som nok blåser opp tallene en del (opp 10% fra måneden før etter hva jeg kan se)

Utover det så har du nok en vesentlig bias når du bare ser på nybilmarkedet. Nybilkjøpere har vesentlig bedre råd enn det meste av det bilbrukende publikum og kan prioritere svært anneledes enn de fleste.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
3 hours ago, Simen1 said:

Angående resten av innlegget så vil jeg bare nevne et bil ikke er noen menneskerett og heller ikke noe alle børe prioritere så beinhardt i alle mulige livssituasjoner og økonomiske situasjoner.

Det er det nok ikke, men for noen som bor på bygda er det fryktelig vanskelig å leve uten noen form for bil. Mange bygder i norge er rene sovebyer og arbeidsstedene og selv livsnødvendigheter som mat kan være flere mil unna. Valget blir fort å enten måtte ha bil eller bruke enda mye mer på mer sentral bolig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 timer siden):

@FrihetensRegn Vennligst kutt idiotforklaringer om hva lån er og ikke er.

Angående resten av innlegget så vil jeg bare nevne et bil ikke er noen menneskerett og heller ikke noe alle børe prioritere så beinhardt i alle mulige livssituasjoner og økonomiske situasjoner.

Hvem skal pleie deg når du blir gammel og invalid når du har så lite respekt for småbarnsfamilier som sliter økonomisk? Skal vi slutte å produsere unger så vi får råd til den elbilen du så sneversynt etterspør?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (9 timer siden):

Angående resten av innlegget så vil jeg bare nevne et bil ikke er noen menneskerett og heller ikke noe alle børe prioritere så beinhardt i alle mulige livssituasjoner og økonomiske situasjoner.

Alle avgifter har tapere. Når taperen er en skipsreder ved navn Fredriksen eller en boligmegler med Audi TT og vestkantsleik så føler kanskje ikke så mange sympati, men når taperen er en alenemor med 4 barn som alle skal på fotballtrening, som må kjøre stilas til jobben 60 km unna, som må igjennom Oslo til jobb, og som på en eller annen måte er nødt til å kjøre en gammel oljefyrt HiAce for å få livet til å gå opp så er det lettere å føle sympati.

Hvis samfunnet innfører en avgift for å dytte oss i en retning (drikke mindre, røyke mindre, slippe ut mindre CO2) så er det en mild måte å overstyre den frie vilje. For noen vil det være en ulempe. Disse vil komme i avisen og folk vil føle at avgiften er urettferdig. Kanskje at vi må gjøre unntak for <gruppe X>.

Jeg tror at man må bestemme seg for hvor vi vil, og hva som er så viktig for oss at vi er villige til å legge tøyer på den fri vilje, og ta konsekvensene av det. Hvis slike avgifter fører til at noen "på bunnen" av hierarkiet får store ulemper så burde vi antagelig løse det med å jobbe for mer likhet (e.g. likelønn) slik at den nevnte alenemoren fikk mer penger å rutte med. Men fremdeles opplevde stort tap av velstand pga sine disponeringer slik at hun har et sterkt insentiv for å bytte bosted, jobb eller levevis slik at de endringene samfunnet prioriterer hardt blir gjennomført.

-k

  • Liker 4
Lenke til kommentar
tommyb skrev (7 timer siden):

Jeg opplever ikke at noen i denne tråden her kommer til å utvise stor evne til å kjenne seg igjen i hvordan det er å ha anstrengt økonomi, men hva om vi fyller inn variablene

Årlig kjørelengde * forbruk * (20 kr - normalpris) vs (normal årslønn - faste utgifter)

2.000 * 1 * (20 - 15) vs (110.200 - 87.840 - mat og andre utgifter) ?

Kort kjørelengde, arvet Grand Cherokee,  standard rate stipend og studielån minus gjennomsnittlig husleie 1-roms. 22.360 før kost og abonnementer. 40.000, derav 10.000 i merkost til bensin, ikke inndekning. Foreldre må sponse bensin, forsikring og øl. Tid til å bygge opp egenkapital: ikke mulig å begynne på før om tre år.

Skjønner fortsatt ikke hva du forsøker å oppnå her, latterliggjøre de som ikke har råd til å ta billån? Eksemplet må kjøre bensin i minst tre år til. Men da skal de kanskje inn i boligmarkedet også? Bra at bilen er nedbetalt, i alle fall. Det vil forhåpentligvis være billige elbiler på markedet før den gamle dør.

Da har jeg fylt inn variablene dine. Meningsløs øvelse. Maken til hersketrang har jeg sjelden sett, da.

Student med både leilighet og bil? Som atpåtil bruker 10 liter på mila? Er dette et eksempel du mener folk kan kjenne seg igjen i?

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Simen1 said:

Student med både leilighet og bil? Som atpåtil bruker 10 liter på mila? Er dette et eksempel du mener folk kan kjenne seg igjen i?

Leid 1-roms, ja. Alle studenter bor ett sted, og det er kun unntaksvis på studenthjem. Mange jeg gikk sammen med bodde i to-roms sokkelleilighet. Det er også ganske vanlig å arve bil når man blir atten. At du ikke kan sympatisere med studenter, får du nesten svare for selv. Og jeg har heller ikke noen interesse av å hjelpe deg, jeg har interesse av store bagasjerom, jeg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Øke bensinpriser vil først og fremst ramme de svakeste i samfunnet. Det som har ikkje råa til ny elbil, men har behov for bra rekkevidde. Det rammer også større familier med begrenset budsjet, da det er ikkje mye billig/brukt av elbiler på markedet som dekker behovet.

De vanskeligstilte blir rammet ekstra, mens @Simen1 kan le ekstra høyt. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
sverreb skrev (6 timer siden):

77%. 91% tallet inkluderte 13% PHEV som vel for de fleste praktiske formål utover å trekke henger ikke er videre kompromisset vs. ICE. Dette er også en 'utleveringsmåned' for et visst elbilmerke som stort sett bare selger biler hver tredje måned og som nå leverte en oppdemmet etterspørsel av en ny(ish) modell, som nok blåser opp tallene en del (opp 10% fra måneden før etter hva jeg kan se)

Utover det så har du nok en vesentlig bias når du bare ser på nybilmarkedet. Nybilkjøpere har vesentlig bedre råd enn det meste av det bilbrukende publikum og kan prioritere svært anneledes enn de fleste.

Jeg gjenga korrekt. 91,3% av privatpersoner som kjøpte ny bil i september valgte elbil. (ren elbil, ikke pluggbare hybrider). 77,5% er tallet når man inkluderer bedriftsmarkedet, i hovedsak til leasing-markedet.

Ja, det det er utleveringsmåned hos Tesla, uten at det betyr at elbilandelen ville vært flat eller sunket hvis de hadde levert jevnt. Elbilandelen er generelt på vei opp.

Jeg har flere ganger presisert forskjellen på nybilmarkedet og brukt - hvor mye bedre mener du jeg burde presiert det?

Lenke til kommentar
sverreb skrev (6 timer siden):

Det er det nok ikke, men for noen som bor på bygda er det fryktelig vanskelig å leve uten noen form for bil. Mange bygder i norge er rene sovebyer og arbeidsstedene og selv livsnødvendigheter som mat kan være flere mil unna. Valget blir fort å enten måtte ha bil eller bruke enda mye mer på mer sentral bolig.

Jeg svarte på et innlegg om minstepensjonister og uføretrygdede. Går ut i fra at de ikke bruker bygda som soveby for arbeidsstedet sitt. Folk som etter beskrivelsen knapt har råd til noen bil i det hele tatt bør nok vurdere livsnødvendigheter fremfor bil. Hvor mye skal man slite ut fattigdomskortet som argument mot elbil når det egentlig er et argument mot bil generelt?

Lenke til kommentar
knutinh skrev (50 minutter siden):

Alle avgifter har tapere. Når taperen er en skipsreder ved navn Fredriksen eller en boligmegler med Audi TT og vestkantsleik så føler kanskje ikke så mange sympati, men når taperen er en alenemor med 4 barn som alle skal på fotballtrening, som må kjøre stilas til jobben 60 km unna, som må igjennom Oslo til jobb, og som på en eller annen måte er nødt til å kjøre en gammel oljefyrt HiAce for å få livet til å gå opp så er det lettere å føle sympati.

Hvis samfunnet innfører en avgift for å dytte oss i en retning (drikke mindre, røyke mindre, slippe ut mindre CO2) så er det en mild måte å overstyre den frie vilje. For noen vil det være en ulempe. Disse vil komme i avisen og folk vil føle at avgiften er urettferdig. Kanskje at vi må gjøre unntak for <gruppe X>.

Jeg tror at man må bestemme seg for hvor vi vil, og hva som er så viktig for oss at vi er villige til å legge tøyer på den fri vilje, og ta konsekvensene av det. Hvis slike avgifter fører til at noen "på bunnen" av hierarkiet får store ulemper så burde vi antagelig løse det med å jobbe for mer likhet (e.g. likelønn) slik at den nevnte alenemoren fikk mer penger å rutte med. Men fremdeles opplevde stort tap av velstand pga sine disponeringer slik at hun har et sterkt insentiv for å bytte bosted, jobb eller levevis slik at de endringene samfunnet prioriterer hardt blir gjennomført.

-k

Enig i det, men nå handler ikke tråden om å justere avgifter. Det var bare en observasjon at bensinprisen spratt så høyt her en dag i forrige uke. Blir det sånn permanent så får man heller klare å ha to tanker i hodet på en gang og gi f.eks økt stønad til f.eks 4barns alenemødre for å kompensere for økte utgifter, uten at alle andre grupper får det samme. Vi snakker tross alt om en økning i familieutgiftene på i størrelseorden noen hundrelapper i måneden.

Lenke til kommentar
tommyb skrev (26 minutter siden):

Leid 1-roms, ja. Alle studenter bor ett sted, og det er kun unntaksvis på studenthjem. Mange jeg gikk sammen med bodde i to-roms sokkelleilighet. Det er også ganske vanlig å arve bil når man blir atten. At du ikke kan sympatisere med studenter, får du nesten svare for selv. Og jeg har heller ikke noen interesse av å hjelpe deg, jeg har interesse av store bagasjerom, jeg.

Jeg har ingen problem med å sympatisere med studenter, men leilighet kontra hybel er ofte en luksus noen koster på seg og da går det gjerne på bekostning av andre ting som bil. Helt greit at folk prioriterer, men å velge luksus-påkost i pose og sekk og så klage på at det koster har jeg lite sympati for. Mange studenter bor på hybel i stedet for leilighet og har sykkel i stedet for bil.

Jeg kan fortsatt ikke se noe korrigert regnestykke fra deg etter at jeg påpekte at 1 liter bensin pr km kanskje var i meste laget, selv for en arvet Grand Cherokee. Hvor relevant mener du den er for studenttilværelsen? Når jeg ser ut over parkeringsplassen ved studentsamskipnadens boligkomplekser så ser jeg sjelden den typen biler. Det vanligste virker å være enten små "riskokere" eller 10-20 år gamle "arvebiler" kupe, stasjonsvogn, hatchback etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har nok snakket om noe litt annet, da jeg argumenterer for at jeg ikke synes høye drivstoffspriser er et bra styrt virkemiddel. For å få opp andelen elbiler må man ta utgangspunkt i de gruppene der det er vanskeligst å bytte eller elbilen er et dårlig alternativ. "Vanlige, gjennomsnittlige" husholdninger er allerede på vei over på elbil (i Norge) enten det er som nybil nå, eller når de senere skal kjøpe bruktbil om noen år. De tiltakene vi trenger bør derfor, i min personlige mening, være rettet mot de som faller utenfor dette, og da synes jeg ikke å ramme økonomien deres er et godt grep.

Høye drivstoffspriser kan nok få noen til å bytte bil tidligere. Men samtidig kan det være en økonomisk belastning, som demonstrert, for de som har nedbetalte biler og spesielt anstrengt økonomi. Men som sagt, dette er ikke gjennomsnittshusholdningene. Det er outliers.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 1.10.2021 den 18.25):

Det stemmer. Har man ikke kapital så går man og får suppe av bymisjonen eller noe sånt. Da regner jeg med bilen, uansett type og stand, er solgt eller vraket for pant for lenge siden.

Jeg har ikke råd til el-bil med 5 seter, 2(til nøds 1.8t) tonns henger på krok som du kommer deg 1000km på til under 100'000kr.
Vis meg en bil til den prisen, så skal jeg gå over til el-bil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...