Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Er høye drivstoff priser det som skal til for å få flere til å gå over til Elbil?


Simen1

Meningsmålinger  

158 stemmer

  1. 1. Hvordan tror du folk reagerer på markant høyere drivstoffpriser?

    • Får mer lyst på elbil
      49
    • Strekker seg lengre for å bytte til elbil
      42
    • Synes det er bra at fossilbilistene får svi for forbruket sitt
      12
    • Gir elbileiere skadefryd
      43
    • Påvirker ikke lysten på elbil
      22
    • Føler seg økonomisk skviset
      74
    • Frustrasjon over den internasjonale oljeprisen
      33
    • Frustrasjon over skatter og avgifter på drivstoff
      90
    • Gir folk mer lyst til å kjøre fossilbil
      8
    • Gir mer sosial status til folk som viser at de har råd til det høyere prisnivået
      18
    • Føler det straffer svake grupper og de med dårlig råd
      88
    • Føler at det bare skulle mangle at det er dyrt å forurense
      11
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i hverdagen / velge andre transportformer oftere
      21
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i feriene / fly, toge eller annet i stedet for.
      19
    • Tror at fossilbilister vil oppgradere til mer drivstoffgjerrig fossilbil/hybrid
      15
    • Tror prisene vil svinge motsatt vei om en stund så det på sikt ikke betyr så mye
      12
  2. 2. Hvilken NETTO effekt tror du det gir elektrifiseringen av personbilmarkedet?

    • Fremskynder
      73
    • Ingen netto effekt
      69
    • Forsinker
      16


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (24 minutter siden):

Jeg laster opp et bilde fra lokalavisa i dag. 2132951250_Bestkvalyslettabensinpris.jpg.a7b97563b4e2a5ac302d4ed5a2a8723c.jpg

Senterpartiet er sikkert i harnisk, mens vi elbilister kan le ekstra høyt på vei forbi bensinstasjonen.

Kan ikke si jeg er spesielt begeistret for dette selv om jeg er elbilist. Er idiotisk hvor høye de prisene er blitt. Men denne gangen er det over hele europa, så kan ikke skylde på staten denne gangen.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det fine med å passere runde tall er medieoppmerksomhet som igjen kan være det lille sparket bak som skal til for å utløse et elbilsalg for noen. Prisene er i hovedsak "høye" på grunn av inflasjon over mange år, men folk reagerer mer på kortvarige topper og bunner. Man kunne like gjerne plottet prisen for nøkkelost og fått omtrent samme stigningstall over mange år.

For klimaets del er det bare en fordel at drivstoffprisene fortsetter å øke.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Kajac skrev (3 timer siden):

Kan ikke si jeg er spesielt begeistret for dette selv om jeg er elbilist. Er idiotisk hvor høye de prisene er blitt. Men denne gangen er det over hele europa, så kan ikke skylde på staten denne gangen.

Prisen ville vært halvert om det ikke var for staten.

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (1 time siden):

Jeg er uenig, det skaper bare økonomiske problemer for de som sliter og har lite fra før. Mange er avhengige av bil uansett om det er dyrt eller ikke, kan være alt fra funksjonshemming til småbarnsfamilier.

Nå har vi vel vært gjennom noen ganger her på forumet at fossilbiler er et dyrere valg enn elbil i alle prisklasser.. Skal du ha noe billigere enn (el)bil så blir det sykling, kollektivt eller gange.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (3 minutter siden):

Har man ikke kapital har man ikke noe valg, uavhengig om driften er dyrere eller ikke

Det stemmer. Har man ikke kapital så går man og får suppe av bymisjonen eller noe sånt. Da regner jeg med bilen, uansett type og stand, er solgt eller vraket for pant for lenge siden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Aha, så nå endrer du altså forutsetningene til at kjøperen ikke bare må være blakk, men også ha null kredittverdighet og ingen fossilbil fra før? La meg gjette: Det kommer ennå flere ad hoc forutsetninger som liksom skal sette kjepper i hjulene for å bytte fra fossilbil til elbil. Til slutt ender vi opp med et absurd scenarie der du endelig får sagt "hva sa jeg?" og føler du har vunnet diskusjonen.

PS. Et av kriteriene banker gir lån på, deriblant rammelån til bolig, er kundens forventede utgifter framover. Velger kunden å beholde fossilbil så velger kunden også høyere utgifter til drivstoff og bompenger. Da får de mindre lån, sammenlignet med hvis de velger elbil.

Endret av Simen1
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (2 timer siden):

Jeg er uenig, det skaper bare økonomiske problemer for de som sliter og har lite fra før. Mange er avhengige av bil uansett om det er dyrt eller ikke, kan være alt fra funksjonshemming til småbarnsfamilier.

Nei, de som sliter og har lite fra før (les: ikke bil) de vil ikke påvirkes av høye drivstoffpriser.

Funksjonshemmede får støtte til ombygging av elbil på samme måte som de får samme støtte ved kjøp av fossilbil.

Skjønner ikke helt hvorfor småbarnsfamilier burde holde seg unna elbiler de heller. Jeg kjenner mange småbarnsfamilier som kjører nettopp elbil.

Du leter bare etter argumenter å kaste mot elbilene uten å ha tenkt gjennom argumentene. Jeg lurer bare på hva motivet er.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Powertrainer said:

La meg nevne et høyst aktuelt senario for deg som mange i norges land kan kjenne seg igjen i. La oss si at man har gjort sitt bidrag til fremtidig norsk arbeidskraft ved å få et par barn noe som gjør økonomien noe mer presset, såpass presset at det huslånet man eventuellt får innvilget tilsvarer at man må bosette seg litt utenfor allfarvei. Det resulterer ofte i daglig pendling til jobb og barnehage på la oss si 12-15mil. Hvis man da skal forsøke å invistere i en elbil for å dekke det formålet så må man ihvertfall opp i en prisklasse rundt 100 000kr. Det man derimot har råd til når sparing er uaktuellt pga løpende utgifter som småbarnsfamilie er en brukt dieselbil til 20 000kr.

Det er dette vi har fordelingspolitikk til

Endret av Wisd0m
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Aha, så nå endrer du altså forutsetningene til at kjøperen ikke bare må være blakk, men også ha null kredittverdighet? La meg gjette: Det kommer ennå flere ad hoc forutsetninger som liksom skal sette kjepper i hjulene for å bytte fra fossilbil til elbil. Til slutt ender vi opp med et absurd scenarie der du endelig får sagt "hva sa jeg?" og føler du har vunnet diskusjonen.

PS. Et av kriteriene banker gir lån på, deriblant rammelån til bolig, er kundens forventede utgifter framover. Velger kunden å beholde fossilbil så velger kunden også høyere utgifter til drivstoff og bompenger. Da får de mindre lån, sammenlignet med hvis de velger elbil.

Skal man ha rimeligst mulig bil er det bare å innse at dette er en gammel fossilbil, særlig ute på landet hvor man ikke betaler bompenger, ferje og annet. Det er trolig også mest miljøvennlig å slite ut bilene fremfor å bytte inn i elbil. En annen ting som stadig glemmes er investeringskostnadene for å få seg lader. Bor man i blokk er det ofte snakk om like mye som bilen er verdt i både direkte kostnader og indirekte gjennom husleien. Denne diskusjonen har man jo hatt utallige ganger. Man kan også nevne at tiden det tar å hurtiglade, om man skal hente og bringe barn over slike distanser, kan bli ganske utfordrende.

Ps. funksjonshemmede klarer ikke lade sin egen bil pga. utfordrende ladestasjoner!!!

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (10 minutter siden):

Aha, så nå endrer du altså forutsetningene til at kjøperen ikke bare må være blakk, men også ha null kredittverdighet og ingen fossilbil fra før? La meg gjette: Det kommer ennå flere ad hoc forutsetninger som liksom skal sette kjepper i hjulene for å bytte fra fossilbil til elbil. Til slutt ender vi opp med et absurd scenarie der du endelig får sagt "hva sa jeg?" og føler du har vunnet diskusjonen.

PS. Et av kriteriene banker gir lån på, deriblant rammelån til bolig, er kundens forventede utgifter framover. Velger kunden å beholde fossilbil så velger kunden også høyere utgifter til drivstoff og bompenger. Da får de mindre lån, sammenlignet med hvis de velger elbil.

Man får primært lån med utgangspunkt i oppspart egenkapital , som må tilsvare 15prosent av den totale lånesummen, eller 17,5 prosent hvis man tar med statsomkostningene. Unntaket er hvis man har kausjonist

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På de 3 nybilene jeg har kjøpt i min bil karriere har jeg fått tilbudt fullfinansiering hos alle 3, hos Nissan kunne jeg få fullfinansiering med 0,99% låst rente og, nå har jeg aldri fullfinansiert noen bil men har skutt inn minimum 1/4 av prisen selv, men muligheten for fullfinansiering med relativt gode vilkår var der heletiden. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (22 minutter siden):

Aha, så nå endrer du altså forutsetningene til at kjøperen ikke bare må være blakk, men også ha null kredittverdighet og ingen fossilbil fra før? La meg gjette: Det kommer ennå flere ad hoc forutsetninger som liksom skal sette kjepper i hjulene for å bytte fra fossilbil til elbil. Til slutt ender vi opp med et absurd scenarie der du endelig får sagt "hva sa jeg?" og føler du har vunnet diskusjonen.

PS. Et av kriteriene banker gir lån på, deriblant rammelån til bolig, er kundens forventede utgifter framover. Velger kunden å beholde fossilbil så velger kunden også høyere utgifter til drivstoff og bompenger. Da får de mindre lån, sammenlignet med hvis de velger elbil.

Gammel elbil med elendig rekkevidde som bil nr1 til en småbarnsfamilie? 😆

Kollega som hadde 1. gen e-golf kom seg ikke hjem engang etter jobb når det er kaldt her, noe det ofte er på vinteren. 5-6 mil rekkevidde og svinkaldt i bilen for å spare strøm. 

Har siste e-golf nå og klarer seg helt fint idag. 

Endret av Randeboy
  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (11 minutter siden):

Nei, de som sliter og har lite fra før (les: ikke bil) de vil ikke påvirkes av høye drivstoffpriser.

Funksjonshemmede får støtte til ombygging av elbil på samme måte som de får samme støtte ved kjøp av fossilbil.

Skjønner ikke helt hvorfor småbarnsfamilier burde holde seg unna elbiler de heller. Jeg kjenner mange småbarnsfamilier som kjører nettopp elbil.

Du leter bare etter argumenter å kaste mot elbilene uten å ha tenkt gjennom argumentene. Jeg lurer bare på hva motivet er.

Jeg prøver bare å ha et realistisk og nyansert syn på temaet. Kan legge til at jeg har empati med de som velger og få barn og sikre norske ressurser for fremtiden til tross for at det byr på blant annet økonomiske utfordringer for majoriteten av befolkningen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (3 minutter siden):

Skal man ha rimeligst mulig bil er det bare å innse at dette er en gammel fossilbil, særlig ute på landet hvor man ikke betaler bompenger, ferje og annet.

Nei, fossilbilen er ikke billigst bare fordi innskuddsprisen eller billånet er noe lavere enn for en elbil. Fossilbilen er dyrest fra første dag. Si et beløp så skal jeg vise deg hvordan. Egentlig har vi vært gjennom dette mange ganger allerede her i forumet, så det er rart den myten fortsatt lever.

Nidar2 skrev (4 minutter siden):

Det er trolig også mest miljøvennlig å slite ut bilene fremfor å bytte inn i elbil.

Miljøvennlig på hvilken måte?

CO2: Differansen mellom produksjon av fossilbil og elbil tilsvarer ca 2 års utslipp fra en ny fossilbil. Eldre fossilbiler forurenser mer så da tar det raskere tid.

NOx: Elbilen vinner på miljø fra første dag

Partikler: Elbilen vinner på miljø fra første dag

osv

Nidar2 skrev (9 minutter siden):

En annen ting som stadig glemmes er investeringskostnadene for å få seg lader. Bor man i blokk er det ofte snakk om like mye som bilen er verdt i både direkte kostnader og indirekte gjennom husleien.

Aha, ennå flere ad hoc "forutsetninger". Hva blir det neste? At hele fylket blokka står i har for liten strømtilførsel sånn at det må monteres dieselaggregater for å drifte de to nye laderne og at aggregatene må belastes de to stakkars bileierne?

 

Nidar2 skrev (12 minutter siden):

Denne diskusjonen har man jo hatt utallige ganger. Man kan også nevne at tiden det tar å hurtiglade, om man skal hente og bringe barn over slike distanser, kan bli ganske utfordrende.

Ennå mer ad hoc "forutsetninger". Når kommer -40 grader og motvind? 40 mil mellom hjem og barnehage, campingvogn på slep osv?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Powertrainer skrev (1 minutt siden):

Jeg prøver bare å ha et realistisk og nyansert syn på temaet. Kan legge til at jeg har empati med de som velger og få barn og sikre norske ressurser for fremtiden til tross for at det byr på blant annet økonomiske utfordringer for majoriteten av befolkningen.

Du har helt rett! Skal man ha et moderat og fornuftig bilhold så kjøper man brukt fossilbil. Siden dette er en elbiltråd er svært mange blendet for andre løsninger enn nettopp elbil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...