knutinh Skrevet 7. oktober 2021 Del Skrevet 7. oktober 2021 Oddvardm skrev (24 minutter siden): Javel ja. Du er en 'beliver' bekrefter du. Ok. Hyggelig at folk er ærlige selv når det er det mest usannsynlige de tror på. Jeg aner ærlig talt ikke hva du snakker om. Hvis du holder deg til å quote meg og vise tydelig hvilke innspill du kritiserer så hadde det vært fint. -k 1 Lenke til kommentar
Oddvardm Skrevet 7. oktober 2021 Del Skrevet 7. oktober 2021 (endret) knutinh skrev (1 time siden): Hvis vestlig sivilisasjon bryter sammen i tap av tillit, polarisering og elendighet, vil USA bestå, og vil de respektere gjeld til lille Norge? Dette var det jeg siktet til i mitt innlegg. At USA vil bestå etter at vi andre har returnert til steinalderen. Endret 7. oktober 2021 av Oddvardm Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 7. oktober 2021 Del Skrevet 7. oktober 2021 (endret) Oddvardm skrev (11 minutter siden): Dette var det jeg siktet til i mitt innlegg. At USA vil bestå etter at vi andre har returnert til steinalderen. Jeg trodde at det var opplagt at dette var retorisk; at dersom «vestlig sivilisasjon»*) bryter sammen så vil antagelig ingen føle behov for å betjene gjeld pådratt seg av forfedrene (eller respektere eierskap som ikke gavner dem), ei heller Amerikanere. -k *) Jeg mener ikke her en fredfylt og organisert overgang til f.eks. en Kinesisk dominert verdens-orden ala den vi så fra England til USA for 100 år siden, men heller endeliktet til Romer-riket hvor samfunnet og vår kunnskap på mange måter gjorde store tilbakesteg i århundrer. Endret 7. oktober 2021 av knutinh 1 Lenke til kommentar
Oddvardm Skrevet 7. oktober 2021 Del Skrevet 7. oktober 2021 knutinh skrev (Akkurat nå): Jeg trodde at det var opplagt at dette var retorisk; at dersom vestlig sivilisasjon bryter sammen så vil antagelig ingen føle behov for å betjene gjeld pådratt seg av forfedrene (eller respektere eierskap som ikke gavner dem), ei heller Amerikanere. -k Ikke uenig i det. Mitt poeng var at det vet vi fra tidligere erfaringer er sant. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 7. oktober 2021 Del Skrevet 7. oktober 2021 Oddvardm skrev (3 timer siden): Spørsmålet blir; Hva er de da? Det er også en refleksjon av et land sin produksjon. 1 Lenke til kommentar
Verm Skrevet 7. oktober 2021 Del Skrevet 7. oktober 2021 Det såkalte "oljefondet" er en sparegris som også gir avkastning. Det har egentlig ingenting med pensjon å gjøre, tross offisiell navngivning. Det er bare delvis sant at det kun investeres i utland. Det finnes et fond som også investerer i Norge og Norden, og kalles "Folketrygdfondet". Det Norge, og nordmenn sitter igjen med, er verdi-reserver for framtiden. Det gir oss en trygghet, og "fri" fra gjeldsforpliktelser. Jeg vet ikke hvorfor du blander inn konspirasjonsteorier og slikt her. Om noe, så må det vel bare få beslutningen om å investere oljeskattepenger i fond som enda mer gunstig, dersom mesteparten av verden faktisk skulle være "konkurs". Nå lever vi jo i en tid hvor stort sett alt er gjeldsdrevet, så det blir vanskelig å si at noe er konkurs, og da spesielt stater og sentralbanker som selv kan trykke penger osv. Det er fremtida som avgjør hvordan det går. Som regel kan man anta at det vil være en viss framgang. 1 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 7. oktober 2021 Del Skrevet 7. oktober 2021 Verm skrev (20 minutter siden): Jeg vet ikke hvorfor du blander inn konspirasjonsteorier og slikt her. Om noe, så må det vel bare få beslutningen om å investere oljeskattepenger i fond som enda mer gunstig, dersom mesteparten av verden faktisk skulle være "konkurs". Nå lever vi jo i en tid hvor stort sett alt er gjeldsdrevet, så det blir vanskelig å si at noe er konkurs, og da spesielt stater og sentralbanker som selv kan trykke penger osv. Det er fremtida som avgjør hvordan det går. Som regel kan man anta at det vil være en viss framgang. Dette blir litt på siden, men i boken "the Arabs" av Eugene Rogan så får man inntrykk av at Europa har brukt kombinasjonen av militær makt sammen med attraktiv teknologi og offensiv finansiering til å "kue" f.eks Ottomanerne. Først fikk man dem til å bygge ut jernbane og mer eller mindre nyttige prosjekter - for lånte penger. Så krevde man pengene tilbake med militærmakt i bakhånd. Når de ikke greide det så satt man dem under administrasjon. Selv om verden fungerer på en annen måte i 2021 enn i 1900... Hva gjør det med verden at så mange stater har så mye gjeld? -k Lenke til kommentar
Oddvardm Skrevet 7. oktober 2021 Del Skrevet 7. oktober 2021 (endret) Verm skrev (2 timer siden): Det er fremtida som avgjør hvordan det går. Som regel kan man anta at det vil være en viss framgang. Godt sagt. Vi får håpe at vi gjør som vi alltid gjør her på berget i trange tider, stemmer inn til makta de som vi stoler mest på. knutinh skrev (2 timer siden): Hva gjør det med verden at så mange stater har så mye gjeld? Godt spørsmål. Det er kjernen i alt sammen det. I en setning. Endret 7. oktober 2021 av Oddvardm Lenke til kommentar
Oddvardm Skrevet 7. oktober 2021 Del Skrevet 7. oktober 2021 Gavekort skrev (3 timer siden): Det er også en refleksjon av et land sin produksjon. Gavekort, ikke for å kverulere men er ikke det GNP (Gross National Product)? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 7. oktober 2021 Del Skrevet 7. oktober 2021 Oddvardm skrev (3 timer siden): Gavekort, ikke for å kverulere men er ikke det GNP (Gross National Product)? Valuta er en representasjon av BNP. Det er litt av grunnen til at vi har valutakurser. Så ja, men også nei. 1 Lenke til kommentar
Oddvardm Skrevet 7. oktober 2021 Del Skrevet 7. oktober 2021 (endret) Gavekort skrev (1 time siden): Valuta er en representasjon av BNP. Det er litt av grunnen til at vi har valutakurser. Så ja, men også nei. Ok. BNP = Butto Nasjonal Produkt måles i norske kroner og ikke i dollar. Skal vi innføre valutakurser i BNP så blir det vel ikke riktig. Tenker en liten forenkling kan være på sin plass. Hvis man måler hvor rik man er i form av kjøpekraft er man rik hvis man har 1 million kroner og et brød koster 500.000,- kroner? Svaret er NEI så klart. Er man rik hvis vi eier en andel av en bedrift som har en stor omsettning? Kanskje hvis bedriten har en rimelig stor avkastning. Deri ligger svaret tror jeg. Kjøpekraften hos lønnsmottakeren og lønnsomheten i bedriftene. Gjeld er en byrde på alt. Med en for stor gjeld minsker kjøpekrafta (ønsker ikke en lang diskusjon) og lønnsomheten. Nærmer vi oss nå? Endret 7. oktober 2021 av Oddvardm Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 7. oktober 2021 Del Skrevet 7. oktober 2021 Penger er ikke penger og gjeld er ikke gjeld. I makroøkonomi så handler alt om produkt og midler i sirkulasjon. Skulle staten betalt forbrukslån med SPU-penger så ville det vært like effektivt som å trykke sedler for å betale. Jeg er ikke økonomilærer på fritiden min, så ta gjerne å søk opp litt info på makroøkonomi fremfor at vi fortsetter denne digresjonen. Lenke til kommentar
Oddvardm Skrevet 7. oktober 2021 Del Skrevet 7. oktober 2021 (endret) Gavekort skrev (12 minutter siden): Penger er ikke penger og gjeld er ikke gjeld. I makroøkonomi så handler alt om produkt og midler i sirkulasjon. Skulle staten betalt forbrukslån med SPU-penger så ville det vært like effektivt som å trykke sedler for å betale. Jeg er ikke økonomilærer på fritiden min, så ta gjerne å søk opp litt info på makroøkonomi fremfor at vi fortsetter denne digresjonen. Det du sier her Gavekort (foruten å være feil) er at midler i sirkulasjon er det som bestemmer kjøpekraten og produkter (varer og tjenester) som omløpsmidlene kan konsumere kan representere lønnsomheten i bedriftene? For å være litt kverulerende (igjen) vil det da være et positivt moment hvis omløpsmidlene blir værende i banken (les på få hender)? Endret 7. oktober 2021 av Oddvardm Lenke til kommentar
Oddvardm Skrevet 20. oktober 2021 Del Skrevet 20. oktober 2021 (endret) Gavekort skrev (På 7.10.2021 den 22.50): Penger er ikke penger og gjeld er ikke gjeld. I makroøkonomi så handler alt om produkt og midler i sirkulasjon. Skulle staten betalt forbrukslån med SPU-penger så ville det vært like effektivt som å trykke sedler for å betale. Jeg er ikke økonomilærer på fritiden min, så ta gjerne å søk opp litt info på makroøkonomi fremfor at vi fortsetter denne digresjonen. Tenker jeg skulle blåse liv i diskusjonen igjen. Gavekort hadde noen innlegg som jeg ikke helt forsto. Kanskje jeg er dum, men for å si det slik; for å forstå økonomi må man forstå penger, hvordan de oppstår og hvordan de fordeles ut i samfunnet. Dutche Welle (DW) er en faktabasert media (nyheter og dokumentarer) kanal som jeg bruker å hente informasjon fra. Denne dokumentaren ser på alle aspekter med hva som inngår i pengesystemet, som igjen er grunnlaget for vår økonomi. Ser en litt nøye på det er det slett ikke noe hokuspokus. Det er sunn fornuft. Ta en kikk så får dere selv dømme. Enkelt og godt forklart. Endret 20. oktober 2021 av Oddvardm Lenke til kommentar
Oddvardm Skrevet 20. oktober 2021 Del Skrevet 20. oktober 2021 (endret) Og har dere lidd dere gjennom forrige reportasje, kan der se denne reportasjen (gammel) som behandler Japan's økonomi fra etter krigen og frem til i dag (rundt 2014). Her merker man seg likheten mellom Japan og Kina. Man ser hvordan markedsøkonomien (USA) endret Japans økonomi fra et mer sentralt styrt system som bragte velstand til folket (en fortsettelse av krigs økonomi), til et mer åpent økonomisk system med penge trykking, valutasvingninger, internasjonal finansiering, mer makt over pengepolitikken til private banker og aksjonærer. I det hele tatt en analyse i globalisering. En god og lærerik dokumentar for dem som vil. Endret 20. oktober 2021 av Oddvardm Lenke til kommentar
Oddvardm Skrevet 27. oktober 2021 Del Skrevet 27. oktober 2021 Her kan dere se hvem som svindler hvem. De største finans institusjonene i verden. Lenke til kommentar
Oddvardm Skrevet 29. oktober 2021 Del Skrevet 29. oktober 2021 Her er siste fra Kina og Evergrande krisen. Velkommen til Kina. Men ikke bare skjer slikt i Kina, Citygroup i 2009 er hei og hå i samme båt 🤠😒 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå