Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bremseskive bak blir varm under bremsing.


Windoge

Anbefalte innlegg

I fjor byttet verkstedet caliper, bremser og bremseskive på venstre side bak fordi det hang fast. Her om dagen merket jeg tilfeldigvis at bremseskiven der vi byttet alt var veldig varm, men merkeverkstedet mente at caliperen ikke hang, så jeg tok den med til de som byttet delene, men de fant heller ikke noe feil, annet enn at bremseskiven faktisk blir varm under bruk. 

Har gjort litt feilsøking selv, og funnet ut at bremseskiven ikke blir særlig varm når jeg ikke bremser. Da blir den pisslunken, men så snart jeg bruker bremsen under kjøring blir bremseskiven så varm at jeg ikke kan ta på den. 
 

Noen som vet hva problemet kan være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 minutes ago, sedsberg said:

Jeg skjønner ikke helt problemet her? Det er jo sånn bremser virker. De gjør bevegelsesenergi om til varme. Blir den varmere på ene siden enn den andre?

På venstre side bak blir den så varm at jeg brenner meg på bremseskiven etter nedbremsing. Det skrev jeg i mitt første innlegg.  Samme side blir ikke spesielt varm når jeg ikke bremser. Høyre side blir ikke ikke særlig varm under bremsing. 

Endret av Windoge
Lenke til kommentar

Da har du enten luft i bremsesystemet bak, en treg caliper eller gåene bremseslanger. Eventuellt rust og rask i sporene til bremseklossene slik at de ikke beveger seg lett.

Problemet er da at enten bremser ikke ene siden nok, eller så henger den andre siden på for mye.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Som sedsberg skriver så blir bremseskivene varme ved bremsing.
Bremseskivene skal i utgangspunktet ikkje blir varme under vanleg køyring, blir bremseskivene varme utan at du har brukt bremsene så er det eit eller anna som skaper friksjon (bremsekraft) også utan at bremsene blir brukt.

Om det berre er bremseskiva på venste bakside som blir varm så indikerer på at det er berre denne bremseskiva som fungerer slik at all bremsekrafta blir tatt opp av bremseskiva på venstre side og ikkje likt fordelt på begge sidene. Dette tyder på at bremseskiva på høgre side ikkje fungerer som den skal.

Faren ved dette er at bremsekrafta blir dårlegare når bremseskivene blir varme, det vil føre til at du lettare kan miste bremsene om du bremser mykje på berre ei bremseskive. Eit anna momnet er at når bremsene tek ujamnt slik at det er meir bremsekraft på venstre side så vil dette føre til at bilen dreier seg mot venstre ved nedbremsing.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, sedsberg said:

Da har du enten luft i bremsesystemet bak, en treg caliper eller gåene bremseslanger. Eventuellt rust og rask i sporene til bremseklossene slik at de ikke beveger seg lett.

Problemet er da at enten bremser ikke ene siden nok, eller så henger den andre siden på for mye.

Kan ikke alle steder som utfører EU-kontroll sjekke hvor mye bilen bremser?

Lenke til kommentar
8 minutes ago, sedsberg said:

Det er en av testene så det må de kunne. Betyr ikke at de gidder å ta seg tid til det i andre anledninger.

Har akkurat foretatt en kjøretur uten bremsing fra start til slutt, og skiven bak ble ikke varm. Den blir fort varm ved nedbremsing, så det betyr at verkstedet i det minste kan flytte fokus fra at bremsen henger til at varmen i hvert fall oppstår under bremsing. 

Endret av Windoge
Lenke til kommentar
2 hours ago, The Avatar said:

Som sedsberg skriver så blir bremseskivene varme ved bremsing.
Bremseskivene skal i utgangspunktet ikkje blir varme under vanleg køyring, blir bremseskivene varme utan at du har brukt bremsene så er det eit eller anna som skaper friksjon (bremsekraft) også utan at bremsene blir brukt.

Om det berre er bremseskiva på venste bakside som blir varm så indikerer på at det er berre denne bremseskiva som fungerer slik at all bremsekrafta blir tatt opp av bremseskiva på venstre side og ikkje likt fordelt på begge sidene. Dette tyder på at bremseskiva på høgre side ikkje fungerer som den skal.

Faren ved dette er at bremsekrafta blir dårlegare når bremseskivene blir varme, det vil føre til at du lettare kan miste bremsene om du bremser mykje på berre ei bremseskive. Eit anna momnet er at når bremsene tek ujamnt slik at det er meir bremsekraft på venstre side så vil dette føre til at bilen dreier seg mot venstre ved nedbremsing.

Begge bremseskivene blir varme. Problemet er at venstre bremseskive blir unormalt varm. Høyre side er innenfor normalen. 

Lenke til kommentar
Windoge skrev (2 timer siden):

På venstre side bak blir den så varm at jeg brenner meg på bremseskiven etter nedbremsing. Det skrev jeg i mitt første innlegg.  Samme side blir ikke spesielt varm når jeg ikke bremser. Høyre side blir ikke ikke særlig varm under bremsing. 

 

Kanskje på tide å bytte calibret på høyre side også.

Lenke til kommentar
Windoge skrev (3 minutter siden):

Kanskje, men tror de færreste bytter bare på synsing. Regner med de klarer å finne ut av dette før de bytter. 

Hvis venstre side blir varmere enn høyre side og den ikke henger så er det åpenbart mer bremsekraft på den siden, så da er det vel ikke mye synsing.

 

Edit, kan også være at det er luft. Men da har de gjort noe galt.

Endret av bruker-540634
Lenke til kommentar
1 minute ago, bruker-540634 said:

Hvis venstre side blir varmere enn høyre side og den ikke henger så er det åpenbart mer bremsekraft på den siden, så da er det vel ikke mye synsing.

Tja, nå har sedsberg foreslått ting som bremseslanger eller luft i systemet som en mulig synder, så da blir det synsing så lenge det er snakk om åpenbare alternativer som er synderen. 

Lenke til kommentar
Windoge skrev (Akkurat nå):

Tja, nå har sedsberg foreslått ting som bremseslanger eller luft i systemet som en mulig synder, så da blir det synsing så lenge det er snakk om åpenbare alternativer som er synderen. 

Ja jeg skrev det, jeg redigerte posten min. Men da hadde man merket det på pedalen skulle man tru.

Lenke til kommentar
Windoge skrev (1 time siden):

Årsaken var kast i bremseskiva. 

…på venstre side? En (over-)opphetet skive kan slå seg og sånn sett få kast og i så fall kan kastet ha vært symptomet og ikke årsaken.

En tanke - Hvis du har manuelt håndbrekk, kunne du ha testet om du fikk lik varmeutvikling på begge sider; håndbrekket strammer bremsene bak via wire og ikke hydraulikken (bremserørene, -pedalen).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...