Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Tinder er skadelig for menn.

Anbefalte innlegg

Martelè skrev (1 time siden):

Skjønner ikke hvorfor noen folk virker til å være livredde for uenigheter, og har et gjennomgripende behov for at alle skal støtte en og være enig. Man må ha indre styrke til å stå alene. Det er ikke verdens undergang om noen har en annen mening.

Er ikke uenigheter grunnen til at vi er her da? Men nå er jeg faktisk enig med innlegget ditt da :lol:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
herzeleid skrev (51 minutter siden):

Jeg er i utgangspunktet enig. Samtidig så ser jeg at disse diskusjonene ofte ender i at en mer eller mindre refleksivt er uenige heller enn å forsøke å forstå motparten og identifisere hvor uenigheten egentlig ligger. Det opplever jeg som en unyttig uenighet. 

I mange tilfeller tror jeg ikke en egentlig er så uenig som en gir inntrykk av, og at diskusjonen fort blir preget av reaksjon heller enn refleksjon

Hm jau jeg skjønner hva du sier. Men jeg vil utdype...
Jeg innser det at til en viss grad, så er "enighet" og det å ha lagpartnere vitalt for overlevelse (evolusjonært).
Men det jeg prøver å si er at der finnes en fin grense mellom å kritisere noens meninger (som jeg gjør),
og det å faktisk prøve å få noen til å være enig med deg. Et bisarr behov

Lenke til kommentar
leticia skrev (35 minutter siden):

Det gjør de nok. Men kanskje ikke pga de innleggene du tenker på da. 

Antifeminisme er ifølge Oxford English Dictionary motstand mot feminisme eller mot noen feministiske målsetninger. Antifeminisme – Wikipedia

Det er mer enn nok motstand og avsky mot feminisme og feminister i tråden til å kunne bruke ordet antifeminisme etter min mening. 

Når det gjelder misogyni så kan den innta flere former. Det trenger ikke handle om hat. Det kan også være snakk om forakt, fordommer, (som f.eks å kalle kvinner kravstore) nedvurdering, (som innlegget jeg siterte på i en annen tråd før i dag om at menn tror de er bedre sjåfører, men kræsjer dobbelt så ofte, altså 100 % mer enn kvinner selv om de bare kjører 50 % mer),  kontrollbehov (f.eks å ha kontroll over økonomien  og andre former for økonomisk vold) og diskriminering (som f.eks mot gravide i en ansettelsessituasjon). Misogyni kan altså være et veldig vidt begrep og omfatte mye. 

Misogyni – et problem på verdensplan

Jeg har sagt til deg før at jeg ikke har lyst å navngi enkeltbrukere som  jeg syns har kvinnefiendtlige holdninger. Det ønsker jeg fremdeles ikke. Jeg ønsker heller ikke å stå ansvarlig for hva andre brukere (som knopflerbruce) skriver. 

Jeg tipper at så lenge det snakkes dritt om feminisme og feminister i tråden så vil man fremdeles få ordene antifeminisme og misogynisme i retur ;) 

Ny forskning: nettfellesskapet rundt kvinnehat har økt i omfang – Institutt for informasjonsteknologi og kommunikasjon – Høgskolen i Østfold

Syns du det uthevede under høres kjent ut? Beskrivelsen av 5 eller 10 % mennene, de som får "alle" kvinnene, samtidig som man snakker om kravstore kvinner og motbydelige feminister? 

Menn som lever i ufrivillig sølibat og eksplisitt bekjenner seg til kvinnehat – såkalte incels – har de senere årene samlet seg på digitale plattformer. Der dyrker de en offerrolle, samtidig som de uttrykker aggresjon overfor bestemte typer menn, kvinner generelt og feminister spesielt.

Problemet er at du kaller det fordommer fordi du har en annen oppfatning enn andre. Så hva gjør at du og Knop har fasiten på hva som er kravstor eller ikke?

Når det gjelder oss som ikke liker feminismen (i hvert fall meg), så handler det om at begrepet har blitt såpass ødelagt på grunn av flere faktorer. For mange betyr ikke feminisme likestilling. Begrepet blir ofte assosiert med mannehat og ikke likestilling. Derfor velger jeg heller å bruke ordet likestilling.

Hvis man kaller seg feminist,så  blir man veldig ofte misforstått og det orker jeg ikke. Jeg vil heller ikke assosieres med mannehatere som har bidratt til å ødelegge begrepet.

Når man er for de samme målene (likestilling), ser jeg personlig ikke poenget med å krangle om begrepsbruken.

Jeg vil ikke si at jeg ser mye aggresjon i denne tråden. Det virker mer som om folk er opptatt av at flere blir ufrivillig single og ikke åpner seg for mennesker de kanskje burde ha satset på.

Det virker også som om det bare er én person her som har vært åpen om å ha mislykkes på datingmarkedet. For alt vi vet, kan det jo hende at noen av mennene faktisk har kjæreste.

Jeg synes det blir mye svart-hvitt-tenkning her. Hvis noen foretrekker tradisjonelle kjønnsroller, blir de plutselig sett på som misogynistiske typer. Men det er jo ikke slik at kjønnsroller nødvendigvis betyr å undertrykke kvinner. Det finnes ulike grader av dette (for eksempel å styre sin egen økonomi, jobbe og gjøre stereotype oppgaver hjemme). Det viktigste er at kvinnen selv ønsker det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Martelè skrev (32 minutter siden):

Jeg er anti-feminist i den forstand at jeg prioriterer heller egalitarisme, og rettferd for alle og de uheldige. Jeg ser da på feminisme som et selvisk valg

Da prioriterer du jo ironiskt nok ikke egalitarisme. 🙂

Fra wikipedia;

Egalitarian doctrines are generally characterized by the idea that all humans are equal in fundamental worth or moral status.

Er du egalitær kan du jo ikke være anti-feminist. Men å prøve å følge egalitarisme sier jeg stor tommel opp til. 👍👍 Er dog ekstremt vanskelig, med ståa som den er rundt om i verden.. 🙄

Endret av Duriello
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (50 minutter siden):

Problemet er at du kaller det fordommer fordi du har en annen oppfatning enn andre

Les gjerne gjennom denne kommentaren din neste gang du føler for å beskylde andre for å ha fordommer.

Kassettspiller skrev (53 minutter siden):

For mange betyr ikke feminisme likestilling. Begrepet blir ofte assosiert med mannehat og ikke likestilling. Derfor velger jeg heller å bruke ordet likestilling.

Det er en feiloppfatning, en myte. Det er vel i hovedsak antifeministiske krefter som står bak svartmalingen. Og også menn kaller seg for feminister, det er ikke bare kvinner.

https://www.aftenposten.no/norge/i/BWoPzl/hater-feminister-menn-forskerne-har-endelig-svaret

Kassettspiller skrev (59 minutter siden):

Jeg synes det blir mye svart-hvitt-tenkning her. Hvis noen foretrekker tradisjonelle kjønnsroller, blir de plutselig sett på som misogynistiske typer. Men det er jo ikke slik at kjønnsroller nødvendigvis betyr å undertrykke kvinner.

Jeg er enig i at det er mye svart hvitt tenkning selv om vi ikke tenker på de samme tingene. Kjønnsroller er begrensende for individet, både kvinner og menn. De trenger ikke å være undertrykkende,  men i stor grad så mener jeg at de er det. Kjønnsroller er noe man over tid har prøvd å løsrive seg fra, for at folk skal få være seg selv. Å bli hengende i gamle kjønnsrollemønstre er iallefall ikke mye positivt for likestilling.

Kassettspiller skrev (1 time siden):

Det finnes ulike grader av dette (for eksempel å styre sin egen økonomi, jobbe og gjøre stereotype oppgaver hjemme). Det viktigste er at kvinnen selv ønsker det.

Det er viktig at man selv gjør det man ønsker. Og ikke fordi man er sosialisert inn i en rolle. Jeg ønsker reelle valgmuligheter både for kvinner og menn. At man selv velger sine roller altså,  og ikke rollene partneren eller samfunnet rundt ønsker man skal ta.

Men når det gjelder å finne en partner så må man finne noen som kan passe inn i eget liv og egne holdninger. Ikke at man må mene det samme om alt,  men at grunnverdiene er tilnærmet like.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (13 minutter siden):

Da prioriterer du jo ironiskt nok ikke egalitarisme. 🙂

Fra wikipedia;

Egalitarian doctrines are generally characterized by the idea that all humans are equal in fundamental worth or moral status.

Er du egalitær kan du jo ikke være anti-feminist. Men å prøve å følge egalitarisme sier jeg stor tommel opp til. 👍👍 Er dog ekstremt vanskelig, med ståa som den er rundt om i verden.. 🙄

Du misforstår logikken min. Jeg er egalitarist fordi jeg vil ikke snevre meg inn på en eksklusivitet. Det er det jeg prøver å si, med mitt begrensede lexicon

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Duriello said:

Er du egalitær kan du jo ikke være anti-feminist. 

ChatGPT sier i grunn at du tar feil. ⬇️

Ja, det er mulig å være egalitær og samtidig ha en kritisk holdning til visse aspekter ved feminisme og dermed identifisere seg som anti-feminist.

Egalitær innebærer at man er tilhenger av likhet mellom mennesker, uavhengig av kjønn, rase, eller andre forskjeller. Imidlertid er ikke alle som identifiserer seg som egalitære nødvendigvis enige med alle deler av feministisk ideologi eller bevegelse. For eksempel kan noen være uenige i hvordan feminisme blir praktisert, eller de kan ha et annet syn på hva som er de viktigste løsningene på ulikhet mellom kjønnene.

Noen mennesker som er egalitære kan kritisere feminisme for å være ensidig eller for å fokusere for mye på kvinners rettigheter på bekostning av menns rettigheter. Andre kan mene at visse feministiske retninger ikke er inkluderende nok, eller at de kan ha blitt politisert på en måte som de ikke er enige i. Derfor kan det finnes personer som er egalitære, men som ikke ser på seg selv som feminister eller som har en anti-feministisk holdning.

Så ja, det er mulig å være egalitær og samtidig ha en kritisk eller negativ holdning til feminisme, avhengig av hvordan man tolker og vurderer feministiske ideer og praksiser.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 08676...a87
1 hour ago, Kassettspiller said:

Problemet er at du kaller det fordommer fordi du har en annen oppfatning enn andre.

Dette.

Og derfor nytter det heller ikke å diskutere med sånne folk. De er helt lukket for nye ideer og tanker, og vil kjempe for sine egne meninger koste hva det koste vil - som f.eks. ved å gå til personangrep, fordi de ikke har noe bedre å komme med.

Anonymous poster hash: 08676...a87

Lenke til kommentar
leticia skrev (15 minutter siden):

Det er en feiloppfatning, en myte. Det er vel i hovedsak antifeministiske krefter som står bak svartmalingen. Og også menn kaller seg for feminister, det er ikke bare kvinner.

Ville du kalt Sigrid Bonde Tusvik for en feminist? Forresten synes jeg også at en del feminister bidrar til å ødelegge begrepet.

https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/sesong/2019/episode/MDDP11000319

leticia skrev (19 minutter siden):

Det er viktig at man selv gjør det man ønsker. Og ikke fordi man er sosialisert inn i en rolle. Jeg ønsker reelle valgmuligheter både for kvinner og menn. At man selv velger sine roller altså,  og ikke rollene partneren eller samfunnet rundt ønsker man skal ta.

Alle her ønsker det

• Liker 1
Lenke til kommentar
P7SA skrev (6 minutter siden):

P7SA skrev (6 minutter siden):

Du var kjappt på ballen der. 😉 Snedig!

Aii stand corrected.

Jeg føler dog at det fortsatt krasjer litt med dette da;

idea that all humans are equal in fundamental worth or moral status.

Men går nok helt greit. 

Endret av Duriello
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (Akkurat nå):

Alle her ønsker det

Det har du ikke noe grunnlag for å si.

Kassettspiller skrev (2 minutter siden):

Ville du kalt Sigrid Bonde Tusvik for en feminist?

Jeg kjenner henne ikke godt nok / har ikke nok kjennskap til henne. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (5 minutter siden):

Det er kanskje like greit, mitt inntrykk er at hun hører til den stereotypiske "mannehater" gruppen. Merk at dette kun basert på medias framstilling. 

Lenke til kommentar
leticia skrev (3 minutter siden):

Det har du ikke noe grunnlag for å si.

Tja, det er ingen som har sagt noe imot når jeg har spurt om de er imot likestilling. Jeg forstår derfor ikke helt hvorfor du tror at noen her inne nylig skulle være imot det? Hva er grunnlaget for det?

leticia skrev (4 minutter siden):

Dokumentaren jeg linket til et et eksempel hvordan henne som feminist oppfører seg.

Om du ikke vil eller kan se hele så anbefaler jeg å se på klipp fra 02:00, 11:45, 40:15 og 43:06.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (1 minutt siden):

Jeg forstår derfor ikke helt hvorfor du tror at noen her inne nylig skulle være imot det? Hva er grunnlaget for det?

Som vi har vært inne på så tolker vi ting forskjellig. Så grunnlaget er hvordan enkelte ordlegger seg. Jeg får det ikke til å rime å være så sterk motstander av feminisme og samtidig være for likestilling.

• Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (Akkurat nå):

Som vi har vært inne på så tolker vi ting forskjellig. Så grunnlaget er hvordan enkelte ordlegger seg. Jeg får det ikke til å rime å være så sterk motstander av feminisme og samtidig være for likestilling.

Masteroppgaven som jeg har del et par ganger viser til flere eksempler til hvorfor de aller fleste er for likestilling men likevel ikke vil kalle seg feminister.

Sitat

I 2014 var det rekordmange som møtte opp for å markere kvinnedagen 8. mars. Samme år ble det gjort en undersøkelse som viste at kun 19% av kvinner i Norge kaller seg feminister (Nøttveit, 2015) - 11% om en tar menn med i beregningen.

På en spørreundersøkelse utført av Norstat svarte 81% av kvinner og 68% av menn at de var opptatt av likestilling (Nordvik, 2018). Dette er relativt gode tall, og en kan også argumentere for at en del av de som ikke svarte dette fortsatt kan være positive til likestilling selv om de ikke er opptatt av det.

https://bora.uib.no/bora-xmlui/bitstream/handle/11250/2767651/Masteroppgave.pdf?sequence=1&isAllowed=y

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (13 minutter siden):

Det er kanskje like greit, mitt inntrykk er at hun hører til den stereotypiske "mannehater" gruppen. Merk at dette kun basert på medias framstilling. 

Jeg vet hun er komiker da, så hun legger kanskje litt tjukt på også for å få frem noen poeng?

Men som sagt jeg har ikke så god kjennskap til henne. Jeg er ikke så glad i komedie som underholdning.

(Jeg liker bedre å se på skrekkfilmer) 😅🫣

• Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (1 minutt siden):

Jeg vet hun er komiker da, så hun legger kanskje litt tjukt på også for å få frem noen poeng?

Men som sagt jeg har ikke så god kjennskap til henne. Jeg er ikke så glad i komedie som underholdning.

(Jeg liker bedre å se på skrekkfilmer) 😅🫣

Aner ikke. Ikke min form for humor iallefall. Og om det er humor kan vel og tolkes. 🫣

For min del kommer det helt an på typen humor. Gjerne mørk/galgenhumor. 😁

Må jo like skrekkfilmer. 👍😁 Kan spøke å påstå at denne tråden kunne passet fint som en, spesielt tidligere i tråden da anonymfunksjonen ble flittigere brukt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (1 minutt siden):

Aner ikke. Ikke min form for humor iallefall. Og om det er humor kan vel og tolkes. 🫣

For min del kommer det helt an på typen humor. Gjerne mørk/galgenhumor. 😁

Må jo like skrekkfilmer. 👍😁 Kan spøke å påstå at denne tråden kunne passet fint som en, spesielt tidligere i tråden da anonymfunksjonen ble flittigere brukt. 

Tja  syns a "A handmaids tale" er mer passende,  men det blir jo en form for skrekk det også da 🫣

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...