Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Tinder er skadelig for menn.

Anbefalte innlegg

26 minutes ago, leticia said:

Bare pissprat i form av  unnskyldninger og bortforklaringer. Du vet at jeg har vært innom Tinder selv. (selv om det begynner å bli noen år siden). Verken høyde, kroner eller stilling var relevante søkekriterier. 

Anekdotiske og personlige fortellinger har ingen relevans for de store linjene i Tinder-trendene.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gargantua skrev (10 minutter siden):

Jeg husker ikke hvor den "regla" eller munnhellet eller ordtaket kommer fra. Men jeg googlet litt, og fant denne: https://www.urbandictionary.com/define.php?term=rule+of+three

Det der var en rar side... 🫣

Uansett så mener jeg dette er feil. Jeg har iallefall ikke noe problem med å fortelle evt partnere om antall. Og jeg tror ikke det er så tøft å fortelle en dame at du har ligget med så veldig mange heller. Det funker kanskje i guttegjengen som "status". Men en dame vil ikke være sammen med en som blir ansett som en "player". (Kanskje jeg blir anekdotisk her igjen da, men jeg tror ikke det er populært blant damene at partneren har ligget med sykt mange).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Rister på hodet av menn på Tinder: – Jeg fiske, du spise, vi pule

Marthe sin liste av krav er egentlig ikke så høy, forteller hun.

– Jeg vil bare ha en fin og hyggelig profil av en mann, som ser ut til å ha det fint, virker oppegående og hyggelig å henge med. Hvis jeg til og med smiler når jeg ser på profilen hans, er det topp.

https://www.ranablad.no/rister-pa-hodet-av-menn-pa-tinder-jeg-fiske-du-spise-vi-pule/f/5-42-1310941

Jeg tenker at de fleste kvinner er som Marthe her når det er snakk om "krav".

• Liker 2
Lenke til kommentar

Men er det egentlig så galt om kvinner filtrer menn på høyde? Vi er ganske mange menn som filtrerer kvinner på mange forskjellige kriterier som er genetiske. Jeg er selv totalt uinteressert i kvinner med små pupper. Ser ikke på det som diskriminerende, bare en preferanse. Kvinner må få gjøre det samme. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (48 minutter siden):

Men er det egentlig så galt om kvinner filtrer menn på høyde? Vi er ganske mange menn som filtrerer kvinner på mange forskjellige kriterier som er genetiske. Jeg er selv totalt uinteressert i kvinner med små pupper. Ser ikke på det som diskriminerende, bare en preferanse. Kvinner må få gjøre det samme. 

Høyde har ofte en binær effekt i dating (f.eks. under 180 cm? Nei takk), mens preferanser for bryster eller hofter er nok mer varierte.  

Så kan vi kvinner til en viss grad endre bryststørrelse gjennom plastisk kirurgi, push-up BH-er (fremstå som større), syklus, kosthold, "trening" osv, mens en manns høyde kan ikke endres med mindre han tyr til svært ekstreme løsninger.

Uansett så er mitt inntrykk at det er mer akseptabelt å holde narr av "lave" menn enn det er å holde narr av små bryster. 

Man skal få lov til å ha preferanser da. Men så er det vel også slik at  av problemet er mengde høye krav og ikke at noen har noe få vanlige preferanser. Det er vel det mye av denne tråden handler om.

Endret av Kassettspiller
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (36 minutter siden):

Nei, selvsagt er det ikke noe galt med preferanser. Verken for kvinner eller for menn. Dating handler heller ikke om å gi "alle av det andre kjønnet en sjanse'. Det handler om å finne den ene som er riktig for akkurat deg. 💖

• Liker 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (39 minutter siden):

Jeg tenker det selvfølgelig ikke er noe moralsk galt i å ha de preferansene eller kravene en måtte ønske (så lenge vi ikke snakker misbruk osv.), og i mitt hode blir spørsmålet om rett og galt irrelevant. Spørsmålet bør heller være hvorvidt de er hensiktsmessige, der jeg tror de fleste oppegående mennesker ser at en del mennesker kan ha uhensiktsmessige krav eller forventninger som gjør at de ikke når opp hos dem de selv finner gode nok.

Akkurat Tinder, og tilsvarende arenaer der kvinner har lett tilgang på mer attraktive menn, men kun for kortvarige relasjoner, virker det sannsynlig at bidrar til uhensiktsmessige forventninger hos noen kvinner. Det tenker jeg er vel så mye et problem for disse kvinnene som for menn. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (På 14.2.2025 den 17.23):

Ikke alle kan se ut  som så vakre fotomodeller.

Jeg kommenterte ikke utseendet, men komposisjonen i bildet. At det ble tatt av noen som vet hvordan man tar bra bilder (som motstykket til stereotypen "skilt mann på 45 som tar selfie"). Hun der vet hvordan man bruker lys riktig, for eksempel.

(syns jeg ser folk som ser ca sånn ut overalt, hele tiden - ganske gjennomsnittlig blant de som tar greit vare på seg selv, i samme aldersgruppe)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Orion666 skrev (På 14.2.2025 den 17.34):

Hvilke grunner finnes egentlig til å IKKE være kravstor i dine øyne?

Du legger jo inn ganske romslige krav, som gjør at mange menn kommer til vurdering. Derfra og inn skal jo kvinnen -på samme måte som mannen- finne én eneste partner som idéelt sett skal vare livet ut. 
Forklar meg hvorfor man etter å ha gjort en raus grovsortering IKKE skal vurdere sin fremtidige livspartner og den andre forelderen til sin barn med kritiske øyne.

På forhånd takk for et klokt og godt resonnert svar.

Det er nettopp dette som gjelder. Og i prosessen med å ha nok preferanser til at man faktisk kan leve sammen, er det lurt å gi motparten gode grunner til å velge akkurat deg, siden du tross alt trenger TO usannsynligheter samtidig (at du liker X, og X liker deg tilbake). Selv om de to ikke er uavhengige variable, er det ikke sånn at du er sikret at en person du mener passer til deg, tenker det samme om deg. Det er vår jobb som menn å sørge for at de damene vi vil ha, også vil ha oss.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (På 14.2.2025 den 18.38):

Fysiologiske behov, trygghetsbehov, sosiale behov, annerkjennelse og selvrealisering er ALLE faktorer som en  partner bidrar til positivt. Så finnes det også unntak basert på hvilken partner man velger.

Vet ikke med deg, men vil si at det å oppnå slike positive egenskaper med en partner er noe annet enn når man oppnår det med en venn. Om du mener det å ha sex og kos  sammen med en bro (ikke kjærester) er det samme som en å ha det med en partner så mistenker det er snakk om unike relasjoner.

Vel, i praksis er det slik at om du bare plukker en partner på måfå uten å filtrere i det hele tatt, så vil denne bidra negativt. Det er de færreste som faktisk bidrar positivt i den settingen. Det kreves noe spesielt for å være et netto positivt bidrag i en annen persons liv, på det nivået vi snakker om her.

Skal det være noe poeng å ligge med noen eller ha den kosen du refererer til, kreves det også at man føler den andre personen er spesiell. Spesiell nok til at ikke det kunne vært noen andre i nærheten som kunne utfylt den rollen på en like god måte.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (23 timer siden):

Argumentasjonen, særlig fra leticia og knopflerbrue, er at kvinner slett ikke er kravstore. Du innrømmer indirekte i første setning at kvinner ER kravstore. Så det er en forbedring. Videre leter egentlig ikke kvinner etter en livspartner på Tinder, men en de kan imponere venninnene sine med. Ergo filtrerer de på høyde, inntekt, status og utseende. Altså totalt overflatiske verdier. Problemet er at de mennene som kommer gjennom nåløyet, er de 5-10% mest attraktive for alle andre kvinner også. Slik at 80-90% av kvinner konkurrerer om de samme, få mennene. En kvinne på en 5'er eller 6'er på attraktivitetsskalaen vil bare si ja til en 9'er- eller 10'er-mann. Han har masse andre kvinner å velge mellom også. Så han ligger med henne, og ghoster henne etterpå, mens han leter videre etter 8'erne, 9'erne og 10'erne. Ironisk nok blir kravstorheten til kvinner deres bane og grunn til forbitring.

Haha. Dette er like sant som at menn vil ha kvinner de kan vise frem til kameratene sine. By all means, i svært overfladiske subkulturer kan det godt være sånn, men det er ikke spesielt vanlig at kvinner vil ha menn de kan vise frem. Kanskje du er en av disse gutta som må ha slik og sånn pupper/rumpe for å få validert at du valgte en god nok kvinne, av din omgangskrets?

Det med å gå etter "stereotypisk pene" er også menn gjør like mye som kvinner. Alle kjenner jo igjen typene som "alle vil ha". Spørsmålet er om det er verdt å prøve på disse, eller om man tenker at det er mer sannsynlig å lete etter den perfekte match et annet sted. For de (kvinnene) som kommer gjennom nåløyet til den stereotypiske "kjekkas-mannen", har de jo oppnådd mye mer enn en mann som blir avvist av fotomodellkvinnen sin - for eksempel.

Denne myten om kvinner som skal ha mer attraktive menn er morsom. Det du ser er at menn er generelt dårligere til å være/fremstille seg som attraktive partnere, slik at medianmannen er et par "karakterer" lavere på denne skalaen. F.eks. rundt det å ta gode bilder til en datingprofil, det å kle seg bra, eller ta vare på hud og hår. Hvorfor skal en kvinne som er en 8-9 på skalaen sitte igjen med en mann som er 5-6 at best, bare fordi det er få som er over dette? Du har grafene til OKCupid her, og hvis du sorterer menn og kvinner i stigende rekkefølge, vil du se at en femmer-kvinne er midt i haugen, hvor mannen midt i haugen er en treer. Hvorfor skal en femmer-kvinne ønske seg en treer-mann? Sånn om du absolutt skal dra denne "skalaargumentasjonen". Hvis poenget er at man bør sikte seg inn på sitt eget nivå, må jo mennene som scorer lavt slutte å gå etter kvinner som er langt over dem selv, da - for så å så klage over at de blir avvist. Ut fra det du skriver, kanskje de tror de er noen knepp mer attraktive enn de er, og at de derfor mener de kan få noe bedre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (1 time siden):

Jeg kommenterte ikke utseendet, men komposisjonen i bildet. At det ble tatt av noen som vet hvordan man tar bra bilder (som motstykket til stereotypen "skilt mann på 45 som tar selfie"). Hun der vet hvordan man bruker lys riktig, for eksempel.

(syns jeg ser folk som ser ca sånn ut overalt, hele tiden - ganske gjennomsnittlig blant de som tar greit vare på seg selv, i samme aldersgruppe)

Det der er helt klart en over middels vakker kvinner. I vår alder så er det nesten ingen som ser sånn ut lenger (mer som i linken til Leticia)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (5 timer siden):

Fjollete utsagn. Jeg har underbygget påstandene mine med data, tallmateriale, kilder og forskning i mange måneder i denne tråden nå. Kvinner er kravstore. Og at du bare motsier dette med en barnslig emoji som argumentasjon bringer ikke diskusjonen videre.

Du underbygger det med ting som ikke henger sammen. F.eks. har du plutselig blandet inn en random "faktor 3" i en statistikk som ikke har noe grunnlag for å mene noe om det.

Jeg aner ikke hvem du er, men hadde du tredoblet ditt antall hvis du ble spurt? Hvis svaret på det er "nei", hvorfor i huleste skulle det gjelde noen annen? Det frister også å spørre Leticia (og evt. andre kvinner her) om de ville delt det reelle antallet på tre dersom de ble spurt og måtte gitt et svar. I have my doubts. Selv er jeg en helt normal mann som enten ikke ville gitt ut infoen til en random hobo, men hvis det var en legitim grunn å spørre om det, ville jeg vært 100% ærlig.

(ikke minst fordi det er lett å glemme hva man har løyet om, uansett - slik at man risikerer å bli satt fast, og det er det ikke verdt for en sånn bagatell)

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (3 timer siden):

Nei.

Jeg sitter ikke i noen kjeller. Klar hersketeknikk.

Du må huske på at vi snakker om Tinder og andre datingapper her. Kvinner filtrerer på en slik måte at over 90% av mennene aldri kommer til orde engang. Dersom han ikke er over x cm høy, tjener over y kroner i måneden, eller har den og den stillingen, innledes ikke en chat engang; han er automatisk forkastet på grunnlag av overflatiske verdier. Du kan jo stille deg selv følgende spørsmål: Ville din mor valgt din far dersom Tinder (eller lignende) eksisterte på den tiden de ble sammen? Svaret er at høyst sannsynlig ville han blitt valgt bort lenge før de kom i prat.

90%-en du refererer til (om det er 90% eller et mindre tall som er riktig lar jeg ligge) kan fint endre dette selv. De blir valgt bort fordi kvinnene ikke ser noen fremtid i dem, ut fra det de ser i profilene. Å lage en god datingprofil og samtidig justere sin maskulinitet slik at den sammenfaller med det kvinnene man vil ha ser etter, er en god start. Men det gidder man ikke. Det er lettere å klage, og høre på tante Bodil som trøster med "døm får ta dæ som du ær, ellers kan døm ha det så godt".

Det er ikke kvinnenes ansvar at "90%"-en skal få seg noe. Det må de faktisk gjøre seg fortjent til, gjennom å være den partneren kvinnene vil ha. Er du på Tinder, må du levere etter de spillereglene som datingmarkedet der dikterer, eller godta at det blir få likes.

Det går også an å bruke andre apper, hvis man mener de i større grad får frem gode sider ved en selv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
10 minutes ago, knopflerbruce said:

Er du på Tinder, må du levere etter de spillereglene som datingmarkedet der dikterer, eller godta at det blir få likes.

Her er du inne på sakens kjerne. Derfor sammenfaller alle mine poenger med hovedtesten i trådens tittel. Tinder ER skadelig for menn, eller rettere sagt ca 90% av mennene der. Hvorfor er dette så vanskelig å svelge for dere (f.eks. leticia og deg)? Dere bruker ekstremt mye energi på å komme med argumenter som "ja, men det er vanskelig for kvinner også" og "ja, men menn må forbedre seg for å få flere matcher". Sannheten er nå engang slik den er. Jeg har ikke noen forbedringsforslag, jeg bare konstaterer at Tinder er en oppmerksomhetsgenerator for kvinner og ikke en genuin møteplass for menn. Tinder ER giftig og destruktiv for menns selvfølelse.

50d7b601-db67-4942-a8a9-c185eed592d8_910x1198.webp

Endret av Gargantua
  • Liker 5
Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (26 minutter siden):

Det frister også å spørre Leticia (og evt. andre kvinner her) om de ville delt det reelle antallet på tre dersom de ble spurt og måtte gitt et svar

Selvsagt ville jeg ikke ha delt tallet på 3. Jeg hadde svart ærlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
On 2/14/2025 at 5:08 PM, leticia said:

Du kan selvfølgelig påstå dette så mye du vil, men klangen i det hele fra deg og et par andre i tråden her er at det er kvinner som skal endre seg til fordel for menn som ikke når opp i utvelgelsesprosessen. Menn kvinner ikke er interessert i. Menn kvinner ikke vil starte et familieliv med. 

Det er jo du som hele tiden påpeker hvem som initierer skilsmisser i størst grad, ergo disse individene er ikke fornøyde med gitt resultat av sitt valg, ergo de er parten som dreit seg ut. Den som ikke initierer skilsmisse, vil da med større sannsynlighet være mer fornøyd... logisk, ikke sant? Enklere for enkelte individer å projisere enn å gå i seg selv og spørre seg selv hvorfor man valgte dette individet i fra starten av og hvordan man kan endre seg selv for å unngå å gjøre samme ubrukelige valg i fremtiden. Og før man vet ordet av det, så er dating-makten borte vekk gitt. 🐈🍷

5 hours ago, leticia said:

På hvilken måte hjelper det deg egentlig å sitte i kjelleren foran PCen  å gjenta at kvinner er kravstore? (hvis dette er tilfellet for deg).  Tror du damene bare dukker opp automatisk fordi du sier at de har for store krav? Ønsker du egentlig en dame? Hva kan du selv gjøre for å finne en?

Finnes det kvinner som har helt vanvittige krav, ja helt klart. Finnes det menn som har helt vanvittige krav, ja til det også. Men å generalisere kvinner som gruppe til å være kravstore blir helt feil. Jeg tror verken kvinner eller menn har lyst til å være i et forhold med en som ikke bidrar netto positivt til deres eget liv. Og jeg vil tro at de fleste kvinner faktisk ønsker å ha en mann som har boevne og som bidrar likt hjemme.

Statistikk som underbygger et faktum, bør formidles. Da har man best mulighet til å ta et helhetlig rasjonelt valg. For tiden forandrer ens dating-makt, og det er viktig å være føre-var og ta stilling til alle momenter. Noen har dating-makt tidligere enn andre.

5 hours ago, leticia said:

Er det kravstort å velge bort folk man åpenbart aldri hadde passet sammen med? Jeg mener nei.

Så hvorfor har du ikke denne tankegangen om individer som ønsker egen familie med individer som er ifra 20 til 30 uavhengig av egen alder? Hvis man føler man bare passer sammen med disse, hvorfor har du tidligere kritisert eldre for å ønske dette? Her møter du deg selv i døra. 

Jeg f.eks kommer ikke til å vike mye ifra denne tankegangen uavhengig av hvor gammel eller lang tid det tar, fordi jeg har en klar visjon om hvordan jeg ønsker min fremtid skal se ut. Så hvis ikke de med høyde-krav er kravstore, så er ikke jeg det heller. Eventuelt er vi begge kravstore. Ikke noe jamen det går, men ikke det. Hvis enkelte skal få ha sine krav godt forkledd som "ellers passer vi ikke sammen", så kan andre jammen meg ha det også i form av sine krav.

2 hours ago, leticia said:

Rister på hodet av menn på Tinder: – Jeg fiske, du spise, vi pule

Marthe sin liste av krav er egentlig ikke så høy, forteller hun.

– Jeg vil bare ha en fin og hyggelig profil av en mann, som ser ut til å ha det fint, virker oppegående og hyggelig å henge med. Hvis jeg til og med smiler når jeg ser på profilen hans, er det topp.

https://www.ranablad.no/rister-pa-hodet-av-menn-pa-tinder-jeg-fiske-du-spise-vi-pule/f/5-42-1310941

Jeg tenker at de fleste kvinner er som Marthe her når det er snakk om "krav".

Pisspreik og bortforklaring dette her, som du ville ordlagt deg. Man vil ikke se sannheten om den så ligger foran en.

Statistikken om antall single lyver ikke.

• Liker 3
Lenke til kommentar
20 minutes ago, leticia said:

Selvsagt ville jeg ikke ha delt tallet på 3. Jeg hadde svart ærlig.

Så nobelt av deg. Greia med selvrapportering som metode er at vi vet at noen lyver. Men vi vet ikke hvem som lyver. Derfor er selvrapportering som metode ganske utsatt for reliabilitets- og validitetsproblemer. I en undersøkelse - kalt National Longitudinal Study of Adolescent Health - av 7.870 kvinner, sa 45 gravide at de hadde hatt null sex-partnere i løpet av livet. Imponerende.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (17 minutter siden):

Her er du inne på sakens kjerne. Derfor sammenfaller alle mine poenger med hovedtesten i trådens tittel. Tinder ER skadelig for menn, eller rettere sagt ca 90% av mennene der. Hvorfor er dette så vanskelig å svelge for dere (f.eks. leticia og deg)? Dere bruker ekstremt mye energi på å komme med argumenter som "ja, men det er vanskelig for kvinner også" og "ja, men menn må forbedre seg for å få flere matcher". Sannheten er nå engang slik den er. Jeg har ikke noen forbedringsforslag, jeg bare konstaterer at Tinder er en oppmerksomhetsgenerator for kvinner og ikke en genuin møteplass for menn. Tinder ER giftig og destruktiv for menns selvfølelse.

50d7b601-db67-4942-a8a9-c185eed592d8_910x1198.webp

Disse grafene du viser frem. De kan faktisk handle om dårlige profilbilder, dårlig innsats med profilen man lager seg. Ifølge damen i linken jeg la ut så opplevde hun at 95 % av profilene er dårlige. Det kan også handle om det faktiske utvalget av menn på Tinder. Hvis det faktisk nesten bare er uattraktive menn som får seg brukerprofil der så ville det ikke være rart at kvinner syns de er uattraktive. Det du gjør er å ha en antagelse om at utvalget i utgangspunktet faktisk er normalfordelt både blant kvinner og blant menn på Tinder. Men det er slett ikke sikkert at stemmer.

F.eks så syns jeg  det rett og slett er kvalmende / frastøtende de profilene  hvor menn  poserer med døde dyr, noe som også denne dama siktet til. Det er altså ikke attraktivt på noen måte.

Er det Tinder sin feil at 75 % av brukerne der er menn som kjemper om den siste 25 % delen av brukerne (kvinner)? Det er ikke akkurat slik at kvinner blir nektet å få seg en profil der slik at appen skal være "slem mot menn, og skal ødelegge selvfølelsen deres". Som vist i en annen link jeg har lagt ut så er det slik at de som mangler draget på damer på andre arenaer enn datingapper heller ikke har det når de bruker datingapper, og motsatt de som har draget på damer på Tinder også har det i virkeligheten. 

Jeg mener da altså at Tinder ikke er skadelig for menn. Det er menns forventninger om at bare de melder seg på Tinder så skal de ha fri adgang til damer som er skadelig for menn.

Jeg er enig i at appen fungerer dårlig for de fleste, både kvinner og menn. Men å si at den er  skadelig syns jeg blir å dra det for langt.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...