leticia Skrevet fredag kl 00:08 Del Skrevet fredag kl 00:08 (endret) Colin. skrev (35 minutter siden): For det første blir det mye vanskeligere å oppdra et individ alene, og for det andre så må man også tenke på at det påvirker individet som oppdras, åpenbart Man slipper iallefall å slite med en konservativ mannebaby i tillegg (for de stakkars kvinnene som må slite med en slik en). https://inyheter.no/08/12/2022/derfor-mister-kvinner-lysten-pa-en-viss-type-menn/ Colin. skrev (35 minutter siden): Hvis det var så enkelt som du fremstiller det, så hadde man ikke ligget på 1,4 nå. Så dette bunner ut i dårlige partner-valg. Det er ganske mange andre årsaker til at fødselstallene ligger på 1,4 enn "dårlige partnervalg". Eksempelvis kosthold, stoffer vi får i kroppen (hva gjør egentlig mikroplast med fertiliteten?) dårlig sædkvalitet, økonomi, dårlig fødsels - og barselomsorg. https://illvit.no/helse/undersogelse-fandt-mikroplast-i-testiklerne-hos-100-pct-af-mandene En kvinne trenger ikke så mye mer enn et ligg med en hun møter på byen for å bli mor, hvis det er mor hun ønsker å bli. Jeg skjønner at du har laget deg en fantasi om at man må være gift for å bli foreldre. Men i den virkelige verden så fungerer det ikke på den måten. Endret fredag kl 00:22 av leticia link 2 Lenke til kommentar
Kassettspiller Skrevet fredag kl 00:08 Del Skrevet fredag kl 00:08 knopflerbruce skrev (Akkurat nå): Og dette beviser ingenting. Det er også slik at personer med f.eks. psykiske lidelser er single som en direkte konsekvens av lidelsen, fordi de har annet å stri med i livet enn å jakte på en partner. Den generelle trenden som beskrives her er "har lavere livskvalitet" => "er singel" - ikke omvendt. Det er derfor jeg vil ha tall på andelen kvinner som har redusert livskvalitet PÅ GRUNN AV at de er single (ikke at de har redusert livskvalitet og er single, uten årsakssammenheng). Som kilden min selv sier så pent: Sitat – Vi vet ikke om det å ha en kjæreste i seg selv er det som gir bedre livskvalitet for enslige, eller om det er andre forskjeller som spiller inn. Men det er nærliggende å tro at det å ha en fortrolig har betydning for hvordan vi har det, sier Maria Engvik. https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/levekar/statistikk/livskvalitet/artikler-om-livskvalitet/betydelig-bedre-livskvalitet-blant-de-med-kjaereste-enn-blant-single Vi mennesker er flokkdyr og skapt for å være for hverandre. Hvorfor tror du at man ikke får redusert livskvalitet av å være ufrivillig singel? (for det er nettopp det vi prater om i denne tråden) 4 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet fredag kl 00:22 Del Skrevet fredag kl 00:22 Colin. skrev (34 minutter siden): Virker mer som de skriker for full hals på KG når de innser at man heller drar til utlandet enn å forholde seg til dem. 😛 Det gjelder nok de konservative her og tenker jeg. 😄 KG er jeg nå blitt permanent bannet fra, heldigvis. 😁 Mein gott, for en "cesspit" det er. 2 1 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet fredag kl 00:27 Del Skrevet fredag kl 00:27 Colin. skrev (19 minutter siden): Man må endre seg selv slik at man selv oppnår det man har ønsker om. Å ta galt valg gang etter gang, og forvente et annet resultat, er bare tull. Det vet du like godt som alle andre. Helt fint? Du overdriver noe voldsomt. For det første blir det mye vanskeligere å oppdra et individ alene, og for det andre så må man også tenke på at det påvirker individet som oppdras, åpenbart. De fleste ønsker heller ikke å gå denne veien, men dette er igjen en del av det feministiske narrativet om at man har det fint alene og klarer seg selv, trenger ingen støtte, stor og sterk osv. Helt til man sitter der med hovedansvaret for alt og alle kostnader som man selv må ta, enn om man hadde vært to. Hvis det var så enkelt som du fremstiller det, så hadde man ikke ligget på 1,4 nå. Så dette bunner ut i dårlige partner-valg. Virker mer som de skriker for full hals på KG når de innser at man heller drar til utlandet enn å forholde seg til dem. 😛 Jeg kan komme på ihvertfall 3 brukere her på diskusjon som har deltatt etter å ha tittet innom ifra KG, for så å trekke seg tilbake fordi å lese om disse emnene og å diskutere dem med individer som ikke automatisk jabber med dem, blir for sterk kost. Det er noe som gnager såpass hardt at det er nødvendig, for deres mentale helse, å trekke seg ut. Da virker de ikke å være lykkelige når alt kommer til alt, tvert om. Dette er ikke nødvendigvis riktig, all den tid flere forhåndsdømmes før man i det hele tatt vet hva individet har å bringe til bordet. Hvis man ikke opplever interesse blant 20-30 åringer her på berget, mens interessen er enorm for en selv i utlandet, hvem/hva er problemet? Du kan jo godta at det ikke ble noen på deg, men ikke projiser egne tanker på andre. En norsk mann trenger slettes ikke innfinne seg med å være alene eller uten egen familie, all den tid norske menn generelt er svært ettertraktet i utlandet. Jeg kunne ikke vært mindre interessert i en "progressiv karrierekvinne", så fint for dem om de finner kjærligheten blant likesinnede. BS. Man flytter ikke sammen med et individ man ikke kjenner godt nok til å vite hvordan individet er. Gjør man det, så er det nettopp fordi statusen var for god til å si nei til. Hva er de du babler om. Man blir ikke det for sin partner bare fordi man lager middag til sin kjære. Tror feminismen har gått deg til hodet. Haha. Å endre seg selv i et datingmarked vil si å endre seg slik at du har en reell sjans på de damene eller mennene du må ha for å bli lykkelig. Du sier at man "må endre SEG SELV", og å endre "DET MAN HAR ØNSKER OM" er ikke det samme som det første. Hvis du endrer deg selv for å få det du ønsker deg, er det du ønsker deg et fastlåst premiss for endringen du utfører. Hvis du virkelig står for dette med å endre seg selv, tenker jeg vi kan scrolle 200 sider tilbake eller så og begynne å snakke om hva f.eks. menn kan gjøre. Lese bøker. Trene (hvis man har dårlig kondis). Gå ned i vekt (hvis lubben). Lære seg en del nye ting som kan gjøre en selv interessant for andre. Bytte klesstil. Alle disse tingene som menn som innbiller seg at høyden er problemet ikke gidder. Det samme gjelder forøvrig kvinner som kanskje har lyst på en mann som er belest, veltrent etc og hun ikke er det selv. Selvsagt er det vanskeligere å oppdra et barn alene, men det er ikke en uoverkommelig oppgave på noen måte, og det er mer enn godt nok som plan B for en kvinne som vil ha barn og ikke finner riktig far til barnet. Det er en nødløsning for mange, og siden de har livmor er det deres mulighet som vi menn ikke har. Men vi kan ikke styre hvilke genitalia vi er født med, bare hvem vi er og hvordan vi tilnærmer oss mulige partnere. Du kan jo pent holde tyst om dem som trekker seg ut av tråder i perioder, siden du selv har forsvunnet i perioder fordi du ikke tåler at folk er uenig med deg. Menn som opplever "enorm" interesse i utlandet antar jeg ikke bruker månedsvis på prosessen. Eller årevis, for den saks skyld. Det er ikke noen grunn til at "enorm" interesse i utlandet skal implisere at man trenger masse ekstra tid før det materialiserer seg. Litt av poenget med å endre seg er forøvrig nettopp å motvirke det å bli forhåndsdømt. Om jeg går rundt i flekkete klær og ikke dusjer på to uker, blir også jeg forhåndsdømt. Men, da gjør man noe med det, så man faktisk kan bli "vurdert". Du har åpenbart bodd alene hele livet hvis du ikke ser forskjellen mellom å være på besøk hos noen i rykk og napp, og det å faktisk bo sammen over tid. Det ene krever vesentlig bedre samarbeidsevner enn det andre. Du kan ikke vite hvordan det er å bo med noen bare ved å date et par uker. Hvis du mener man ikke blir "Mamma 2.0" av å lage middag til sin kjære, kan vel du klare det, også? Det er dessuten ikke bare snakk om matlaging, men hele pakka rundt husstell o.l. Klesvask, husvask, rydding, organisering etc. Ting et oppegående mannfolk klarer å håndtere hvis han gidder. 1 1 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet fredag kl 00:31 Del Skrevet fredag kl 00:31 Kassettspiller skrev (19 minutter siden): Som kilden min selv sier så pent: https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/levekar/statistikk/livskvalitet/artikler-om-livskvalitet/betydelig-bedre-livskvalitet-blant-de-med-kjaereste-enn-blant-single Vi mennesker er flokkdyr og skapt for å være for hverandre. Hvorfor tror du at man ikke får redusert livskvalitet av å være ufrivillig singel? (for det er nettopp det vi prater om i denne tråden) Og "en fortrolig" trenger ikke være en kjæreste, det kan være en bestevenn, også. Du puler ikke en "fortrolig", normalt sett. Leser du dine egne kilder, egentlig? Den du henviser til viser jo bare til det samme som jeg sier om at denne konklusjonen din bare er et luftslott av antagelser. "Vi vet ikke om det å ha en kjæreste i seg selv er det som gir bedre livskvalitet for enslige, eller om det er andre forskjeller som spiller inn" 3 Lenke til kommentar
Kassettspiller Skrevet fredag kl 00:38 Del Skrevet fredag kl 00:38 (endret) knopflerbruce skrev (8 minutter siden): Og "en fortrolig" trenger ikke være en kjæreste, det kan være en bestevenn, også. Du puler ikke en "fortrolig", normalt sett. Leser du dine egne kilder, egentlig? Den du henviser til viser jo bare til det samme som jeg sier om at denne konklusjonen din bare er et luftslott av antagelser. "Vi vet ikke om det å ha en kjæreste i seg selv er det som gir bedre livskvalitet for enslige, eller om det er andre forskjeller som spiller inn" Ja, og det er helt legitimt å tro at å ha en partner bidrar til livskvalitet. Helt naturlig å skulle ønske seg en partner å dele livet sitt med for å fylle sine behov. Hva får deg til å tro noe annet? Du kan jo begynne med å først lese Maslows behovspyramide: https://ndla.no/r/yrkesliv-i-barne--og-ungdomsarbeiderfag-hs-bua-vg2/maslows-behovspyramide/2ee6a063f5 Endret fredag kl 00:40 av Kassettspiller 3 Lenke til kommentar
P7SA Skrevet fredag kl 00:39 Del Skrevet fredag kl 00:39 2 minutes ago, Duriello said: KG er jeg nå blitt permanent bannet fra, heldigvis. 😁 Mein gott, for en "cesspit" det er. Hey! ☺️Vi to har faktisk flere ting til felles! 🥰 Permanent bannet ✔️ Heldigvis bannet ✔️ (🤣) KG=cesspit ✔️ 🍺🍺 2 1 Lenke til kommentar
Kassettspiller Skrevet fredag kl 00:46 Del Skrevet fredag kl 00:46 knopflerbruce skrev (15 minutter siden): Hvis du virkelig står for dette med å endre seg selv, tenker jeg vi kan scrolle 200 sider tilbake eller så og begynne å snakke om hva f.eks. menn kan gjøre. Lese bøker. Trene (hvis man har dårlig kondis). Gå ned i vekt (hvis lubben). Lære seg en del nye ting som kan gjøre en selv interessant for andre. Bytte klesstil. Alle disse tingene som menn som innbiller seg at høyden er problemet ikke gidder. Hvorfor tror du at dem som klager på høydekravet er slike? 4 Lenke til kommentar
Colin. Skrevet fredag kl 01:26 Del Skrevet fredag kl 01:26 23 minutes ago, knopflerbruce said: Å endre seg selv i et datingmarked vil si å endre seg slik at du har en reell sjans på de damene eller mennene du må ha for å bli lykkelig. Du sier at man "må endre SEG SELV", og å endre "DET MAN HAR ØNSKER OM" er ikke det samme som det første. Hvis du endrer deg selv for å få det du ønsker deg, er det du ønsker deg et fastlåst premiss for endringen du utfører. Klarer du å lese det som formidles, eller? Jeg skriver "Man må endre seg selv slik at man oppnår det man har ønsker om". Man skal ikke endre det man har ønsker om. Hvis man har et ønske om familielivet, så må man endre seg selv slik at man oppnår den drømmen, istedenfor å satse på f.eks 10%-onsere f.eks, for så å sutre når man innser at man dreit seg ut ved å sløse bort sin viktige tid. 28 minutes ago, knopflerbruce said: Hvis du virkelig står for dette med å endre seg selv, tenker jeg vi kan scrolle 200 sider tilbake eller så og begynne å snakke om hva f.eks. menn kan gjøre. Lese bøker. Trene (hvis man har dårlig kondis). Gå ned i vekt (hvis lubben). Lære seg en del nye ting som kan gjøre en selv interessant for andre. Bytte klesstil. Alle disse tingene som menn som innbiller seg at høyden er problemet ikke gidder. Det samme gjelder forøvrig kvinner som kanskje har lyst på en mann som er belest, veltrent etc og hun ikke er det selv. Jeg har ikke sagt noe som helst imot at man burde gjøre sitt beste for å gjøre seg selv attraktiv. Det jeg har påpekt, er at det ikke automatisk vil være godt nok i en kultur der 10%-eren er det man må være, ellers er det "bedre å være alene". Noe som ikke stemmer, da å være alene fører til større sannsynlig mental uhelse. 35 minutes ago, knopflerbruce said: Du kan jo pent holde tyst om dem som trekker seg ut av tråder i perioder, siden du selv har forsvunnet i perioder fordi du ikke tåler at folk er uenig med deg. Jeg understreker jo bare poenget at de ikke er lykkelige, noe som du ikke ønsker å se og ta innover deg. Ja, jeg har selv gjort det, jeg skjønner dem åpenbart, at de sliter, fordi jeg kjenner meg igjen i det selv. Jeg har også vært klar på at jeg ikke er lykkelig alene. 41 minutes ago, knopflerbruce said: Menn som opplever "enorm" interesse i utlandet antar jeg ikke bruker månedsvis på prosessen. Eller årevis, for den saks skyld. Det er ikke noen grunn til at "enorm" interesse i utlandet skal implisere at man trenger masse ekstra tid før det materialiserer seg. Ikke mitt problem at du ikke evner å forstå at alle ikke har samme forutsetninger som deg selv til å kunne reise uten videre og legge livet til et annet sted automatisk. 46 minutes ago, knopflerbruce said: Litt av poenget med å endre seg er forøvrig nettopp å motvirke det å bli forhåndsdømt. Om jeg går rundt i flekkete klær og ikke dusjer på to uker, blir også jeg forhåndsdømt. Men, da gjør man noe med det, så man faktisk kan bli "vurdert". Hvorfor antar du automatisk at dette er gjeldende for de som ikke blir vurdert? Kan være nyvasket og pen i klærne, men har til gode å bli lagt merke til på samme måte som jeg har blitt i utlandet. 50 minutes ago, knopflerbruce said: Hvis du mener man ikke blir "Mamma 2.0" av å lage middag til sin kjære, kan vel du klare det, også? Det er dessuten ikke bare snakk om matlaging, men hele pakka rundt husstell o.l. Klesvask, husvask, rydding, organisering etc. Ting et oppegående mannfolk klarer å håndtere hvis han gidder. Selvfølgelig kan jeg klare det. Jeg er heller ikke imot å lage en god middag til min fremtidige kjære partner. Det er så patetisk disse stråmennene dine... 2 Lenke til kommentar
leticia Skrevet fredag kl 08:03 Del Skrevet fredag kl 08:03 Colin. skrev (6 timer siden): Man skal ikke endre det man har ønsker om Så hvis man har ønsker om å finne seg en mann som er over 180 centimeter høy så skal man ikke endre det ønsket. Snakk om helomvending her fra en som har brukt halve tråden til å sutre om kvinners preferanser. 2 Lenke til kommentar
P7SA Skrevet fredag kl 10:05 Del Skrevet fredag kl 10:05 (endret) 2 hours ago, leticia said: 8 hours ago, Colin. said: Man skal ikke endre det man har ønsker om. Så hvis man har ønsker om å finne seg en mann som er over 180 centimeter høy så skal man ikke endre det ønsket. Snakk om helomvending her fra en som har brukt halve tråden til å sutre om kvinners preferanser. Leticia, lite å gjøre på i dag? Du tar en enkelt setning helt ut av kontekst, bare for å lage en stråmann. Opplagt at Colin i avsnittet sitt snakket om å endre adferd dersom man ønsker familieliv og ikke får det til. ⬇️ 8 hours ago, Colin. said: Man skal ikke endre det man har ønsker om. Hvis man har et ønske om familielivet, så må man endre seg selv slik at man oppnår den drømmen, istedenfor å satse på f.eks 10%-onsere f.eks, for så å sutre når man innser at man dreit seg ut ved å sløse bort sin viktige tid. Endret fredag kl 10:08 av P7SA 4 1 1 Lenke til kommentar
Colin. Skrevet fredag kl 10:52 Del Skrevet fredag kl 10:52 Takk @P7SA Er mange som har påpekt det til henne, hvordan hun holder på. Hun forandrer seg ikke. 1 1 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet fredag kl 11:00 Del Skrevet fredag kl 11:00 Kassettspiller skrev (10 timer siden): Ja, og det er helt legitimt å tro at å ha en partner bidrar til livskvalitet. Helt naturlig å skulle ønske seg en partner å dele livet sitt med for å fylle sine behov. Hva får deg til å tro noe annet? Du kan jo begynne med å først lese Maslows behovspyramide: https://ndla.no/r/yrkesliv-i-barne--og-ungdomsarbeiderfag-hs-bua-vg2/maslows-behovspyramide/2ee6a063f5 Jeg kan min Maslow (inkludert kritikken av den). Hvis det er de sosiale behovene du refererer til, er jo nettopp poenget at en kvinne (eller mann) som får det meste (alt?) dekket via nettverket sitt, ikke har det samme insentivet til å ønske seg en kjæreste for enhver pris som en person som ikke har noen nære venner, føler seg ensom og opplever at et liv som singel er uten mening. Det er ingenting i behovspyramiden som dikterer at man MÅ jakte et forhold for å få dekket de sosiale behovene. Du har jo den stereotypiske "pule rundt"-mannen som et svært godt eksempel på dette, også. Han velger jo aktivt å unngå kjærligheten. 2 Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet fredag kl 11:08 Del Skrevet fredag kl 11:08 leticia skrev (10 timer siden): Man slipper iallefall å slite med en konservativ mannebaby i tillegg (for de stakkars kvinnene som må slite med en slik en). https://inyheter.no/08/12/2022/derfor-mister-kvinner-lysten-pa-en-viss-type-menn/ Jeg synes de på ytre venstre oppfører seg som babyer. Kaster maling på bygg, setter seg ned og blokkerer trafikken pga "klima" eller fester "bøter" på teslaer. Nå vet jeg ikke om han definerer seg som mann, dame, "zen" eller hva men denne lederen i Rødt Nessoden kunne vært et eksempel på en eventuell mannebaby? https://www.nrk.no/nordland/halvdan-sivertsen-solgte-teslaen-pa-grunn-av-elon-musk-1.17274944 2 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet fredag kl 11:24 Del Skrevet fredag kl 11:24 (endret) DukeNukem3d skrev (17 minutter siden): Jeg synes de på ytre venstre oppfører seg som babyer. Kaster maling på bygg, setter seg ned og blokkerer trafikken pga "klima" eller fester "bøter" på teslaer. Nå vet jeg ikke om han definerer seg som mann, dame, "zen" eller hva men denne lederen i Rødt Nessoden kunne vært et eksempel på en eventuell mannebaby? https://www.nrk.no/nordland/halvdan-sivertsen-solgte-teslaen-pa-grunn-av-elon-musk-1.17274944 Tja, så demonstrering mot ting er barnslig? Vi har jo disse og da, skikkelige mannebabyer her. https://www.aftenbladet.no/innenriks/i/KVAEo/politiet-faar-kritikk-for-at-de-lot-hoeyreekstreme-demonstrere-i-kristiansand Endret fredag kl 11:26 av Duriello 3 1 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet fredag kl 12:06 Del Skrevet fredag kl 12:06 Kassettspiller skrev (10 timer siden): Hvorfor tror du at dem som klager på høydekravet er slike? Fordi det er en absurd klage. Å kverulere om det er 2% eller 50% som har høydekrav er en ting (inkludert om det faktisk er mennene selv som har skylden for at slike ønsker oppstår), men det er fortsatt mange nok "fisk i havet" til at det ikke er et problem å finne mange nok potensielle partnere som ikke feller en over om man er så og så høy. Forøvrig er høydekrav fra menn minst like vanlig, men det løser jo damene bare ved å sikte seg inn mot andre menn. Er det virkelig for mye forlangt at menn som klager heller bare bruker kreftene sine på de kvinnene som ikke bryr seg sånn om deres høyde? Jeg kan også sutre og grine om "krav" til at man skal like å reise mye, eller drikke alkohol, men da sikter man seg bare mot andre personer som ikke har den type preferanser og godtar at man "ikke rakk å bli vurdert som person" av de som filtrerer menn på slike kriterier. Fair game. 1 1 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet fredag kl 12:18 Del Skrevet fredag kl 12:18 DukeNukem3d skrev (1 time siden): Jeg synes de på ytre venstre oppfører seg som babyer. Kaster maling på bygg, setter seg ned og blokkerer trafikken pga "klima" eller fester "bøter" på teslaer. Nå vet jeg ikke om han definerer seg som mann, dame, "zen" eller hva men denne lederen i Rødt Nessoden kunne vært et eksempel på en eventuell mannebaby? https://www.nrk.no/nordland/halvdan-sivertsen-solgte-teslaen-pa-grunn-av-elon-musk-1.17274944 Hva har dette med å innta mannebabyrollen i et forhold å gjøre? Det er jo bare tull. Hvis han her tar oppvasken, stiller han vesentlig bedre på den parameteren enn alle ute i det politiske koko-høyre som kaller slikt "kvinnfolkarbeid". (forøvrig gir jeg tommel opp til de som selger sin Tesla - det finnes andre elbiler) 1 2 Lenke til kommentar
leticia Skrevet fredag kl 12:22 Del Skrevet fredag kl 12:22 (endret) Colin. skrev (1 time siden): Takk @P7SA Er mange som har påpekt det til henne, hvordan hun holder på. Hun forandrer seg ikke. Å? Var det kun menn som ikke skulle forandre på ønskene sine? Mens "kravstore" kvinner må, fordi det passer ikke inn i det antifeministiske narrativet at kvinner skal ha valgmuligheter... Endret fredag kl 12:38 av leticia 2 Lenke til kommentar
leticia Skrevet fredag kl 12:25 Del Skrevet fredag kl 12:25 DukeNukem3d skrev (1 time siden): Jeg synes de på ytre venstre oppfører seg som babyer. Kaster maling på bygg, setter seg ned og blokkerer trafikken pga "klima" eller fester "bøter" på teslaer. Nå vet jeg ikke om han definerer seg som mann, dame, "zen" eller hva men denne lederen i Rødt Nessoden kunne vært et eksempel på en eventuell mannebaby? https://www.nrk.no/nordland/halvdan-sivertsen-solgte-teslaen-pa-grunn-av-elon-musk-1.17274944 Hva i all verden har dette å gjøre med at man ikke tar sin del av ansvaret i et forhold? 2 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet fredag kl 13:08 Del Skrevet fredag kl 13:08 Bare som et apropos til trådens egentlige topic. Ta en titt på portrettbildet her: https://www.vg.no/nyheter/i/JbwE96/valentinesday-ikke-skuff-kjaeresten-i-dag Tenk om disse mennene som klager over at de aldri får matcher kunne lagt ned nok innsats til at de hadde 5-6 så gode bilder på profilen sin. Det ville garantert hjulpet dem en del. Dette er sånn du tar en selfie. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå