Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Tinder er skadelig for menn.

Anbefalte innlegg

Kassettspiller skrev (2 timer siden):

La oss kalle menn for sutrete når dem tar opp ting dem sliter med! 🙄

Jeg synes i alle fall det å kalle menn (og kvinner) patetiske når de er fortvilet over at de opplever å ikke nå opp hos potensielle partnere er temmelig ufint, på grensen til ondskapsfullt, og det fremstår som et forsøk på å tøffe seg gjennom å sparke andre som også ligger nede. Om en som kvinne (eller mann) lar seg imponere av slik oppførsel er jeg redd en risikerer en ubehagelig overraskelse. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan det være en idé å lete etter noen å date på andre måter enn via en skjerm? Jeg tror mange vemmes av tanken på å dykke inn i disse kjøttmarkedappene for bare å spyttes ut på andre siden ferdig tygd og mentalt utmattet.

Før internett var folk plent nødt til å møtes fysisk for å finne ut om man passer for hverandre. Jeg tror det kan være sunt for mange.

• Liker 2
Lenke til kommentar
herzeleid skrev (32 minutter siden):

Jeg synes i alle fall det å kalle menn (og kvinner) patetiske når de er fortvilet over at de opplever å ikke nå opp hos potensielle partnere er temmelig ufint, på grensen til ondskapsfullt, og det fremstår som et forsøk på å tøffe seg gjennom å sparke andre som også ligger nede. Om en som kvinne (eller mann) lar seg imponere av slik oppførsel er jeg redd en risikerer en ubehagelig overraskelse. 

Jeg vil si at det er ondskapsfullt.

Godt voksne folk burde vite at slike innlegg påvirker en del som leser dem, spesielt usikre (gjerne unge) personer som kanskje titter innom slike tråder for å få en forklaring på hvorfor de sliter. Mange av disse har faktisk gjort alt de kan for å fremstå som et bra valg. Å lese kommentarer om at man ikke gjør nok eller at man bare sutrer, gjør jo ikke saken noe bedre.

Det er alltid folk som vil tråkke på andre og hvorfor dem gjør sånt varier nok. Men uansett årsaken til å tråkke ned andre, så er jo handlingene det samme og det kan faktisk være skadelig.

Men at dem ikke ser problemet med at flere blir ufrivillig single og at folk sliter med å oppnå urealistiske krav burde fortelle sitt. I mange tilfeller kan man faktisk møtes i midten og det tenker jeg flere hadde hatt godt av.

Endret av Kassettspiller
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (4 timer siden):

Hvordan bli 5-10 cm høyere? 🤔

Igjen, fordi Tinder for mange menn ikke viser deres gode kvalifikasjoner...

Hvis du mener alle menn skal bli 5-10cm høyere, får det være din preferanse, men du snakker for deg selv og ikke på vegne av nasjonens kvinner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (2 timer siden):

Fordi de innerst inne vet at de egentlig ikke har noe å bringe til torgs.

Neivel?

En kvinne vil gjerne ha en mann som kan skifte dekk, reparere garasjeporten og klippe plenen.

Har aldri vært i tankene mine at en partner skal ha disse "egenskapene ". Jeg bytter dekk og klipper plenen selv, kan  også fikse garasjeporten eller andre ting som må repareres, hvis ikke det er snakk om oppgaver hvor det må autoriserte håndverkere inn.

De vet egentlig at et forhold består i å gi og ta, men de erkjenner på en underbevisst måte at de egentlig ikke har så mye å bidra med, og overspiller dermed sitt raseri når noen plukker borti denne ubehaglige sannheten.

Å? Så det er der sinnet / hatet mot selvstendige, likestilte kvinner og misogynismen kommer inn? Fordi man vet at man ikke egentlig har så mye å bidra med? Man skal bare ha og ikke gi noe tilbake?

Gargantua skrev (3 timer siden):

Vi kan jo samtidig bringe inn et annet paradoks: Kvinner ønsker likelønn, men dater sjelden eller aldri menn som tjener mindre enn dem selv. Så hva er det? Ønsker dere likelønn, eller at mannen tjener bedre enn dere? Begge deler kan ikke være mulig samtidig. Matematikken kan ikke gå opp.

Matematikken går ikke opp fordi ca 70 % av menn jobber i det private, og ca 70 % av kvinner jobber i det offentlige. Lønnsforskjellene i privat versus offentlig er store. I tillegg så kommer de forskjellene som  er rent kjønnsmessige pga menns og kvinners arbeid verdsettes forskjellig. (Ja, det er enda en forskjell på det området også).

M.a.o, årsaken til at kvinner i hovedsak dater menn med høyere lønn er at menn generelt har høyere lønn.

Jeg har datet alt fra arbeidsledige menn, håndverkere av forskjellige typer, bussjåfør til ingenør. Hvor mange av disse tror du hadde høyere lønn enn meg? Det riktige tallet er null...

Men lik lønn for likt arbeid i alle yrker sier jeg ikke nei takk til.

Dersom en mann til gjengjeld vil ha en kvinne som kanskje er god til og glad i å lage mat, sitter skjellsordene ganske så løst.

Tja. Nå er vel helst de beste kokkene i verden menn da, ikke kvinner. Ingen grunn til å skjelle noen ut fordi de ønsker en partner som er flink i noe. Men hvis man  ønsker denne "egenskapen" kun fordi man har holdninger om at kvinnens plass er på kjøkkenet, og det er nedverdigende for en mann å vaske huset  så stiller saken seg annerledes. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (4 timer siden):

La oss kalle menn for sutrete når dem tar opp ting dem sliter med! 🙄

Ærlig talt, menn skal kunne ta opp problemer de sliter med uten å bli møtt med nedlatende kommentarer. Det er en uting at menn ikke snakker om følelser og utfordringer, og vi bør oppmuntre til åpenhet i stedet for å avvise eller latterliggjøre dem. 

Nei, vi kaller ikke menn "sutrete" ved å ta opp ting menn sliter med. I den grad menn sliter med noe i denne saken, er det å være relevante datingpartnere for de kvinnene de vil ha - og det er et "meg-problem" for den det gjelder. Sutringen er når dette "meg-problemet" plutselig skal konverteres til et "deg-problem", hvor man later som at deres ulykkelighet er forårsaket av at andre stiller for strenge krav. Sånn er det bare ikke. Hvis menn har problemer med dating, får de løse dem - og ikke be andre om å løse deres egenpåførte utfordringer.

Menn kan fint snakke om følelser, men sutring over kravstorhet hos kvinner handler ikke engang om dem selv - men om en tredjepart som ikke har noe med saken å gjøre.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (1 time siden):

Jeg vil si at Tinder er skadelig for begge kjønn.

Egentlig enig med deg her. Men jeg syns det blir å dra det for langt å si at appen er skadelig. Er en kniv skadelig? Eller er den avhengig av brukeren om den er nyttig eller skadelig? Man må bruke verktøyet riktig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (2 minutter siden):

Egentlig enig med deg her. Men jeg syns det blir å dra det for langt å si at appen er skadelig. Er en kniv skadelig? Eller er den avhengig av brukeren om den er nyttig eller skadelig? Man må bruke verktøyet riktig.

For all del. Skadelig slik jeg forstår det er at den skaper urealistiske bilder om dating og er bygd opp slik at de aller fleste ikke passer til premissene i første omgang. 

Likeså er det jo online dating som har vært det store de siste årene så folk tiltrekkes jo disse appene. Om vi skal være skikkelig pedantiske så er det jo fritt valg om man vil opprette profil der eller ikke. 

Endret av Boing_80
  • Liker 2
Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (8 minutter siden):

Menn kan fint snakke om følelser, men sutring over kravstorhet hos kvinner handler ikke engang om dem selv - men om en tredjepart som ikke har noe med saken å gjøre.

Men det er jo slik at dem har noe med saken å gjøre. 

Måten du i flere av dine innlegg har formulert deg så skulle man nesten tro det var en konkurranse om å få menn om å føle seg dårligst.

I tillegg "misforstår" du for å tulle istedenfor å snakke om en problematikk. Tror ikke man kommer lengre med å argumentere med deg.

Endret av Kassettspiller
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (Akkurat nå):

For all del. Skadelig slik jeg forstår det er at den skaper urealistiske bilder om dating og er bygd opp slik at de aller fleste ikke passer til premissene i første omgang. 

Likeså er det jo online dating som har vært det store de siste årene så folk tiltrekkes jo disse appene. 

Ja, jeg skjønner hva du vil frem til. Og er enig i det du skriver her. Og vi er da iallefall enige om at dette er et problem for begge kjønn på appen, ikke bare det ene kjønnet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (34 minutter siden):

Ja, jeg skjønner hva du vil frem til. Og er enig i det du skriver her. Og vi er da iallefall enige om at dette er et problem for begge kjønn på appen, ikke bare det ene kjønnet.

Ja, jeg hadde ikke garantert ikke passet til en typisk Tinder profil. Jeg liker ikke å reise så mye fordi jeg trives best hjemme. Men det betyr ikke at jeg lever et kjedelig liv. Tvert i mot. Jeg trener, liker dataspill, leser bøker, ser filmer og liker å kokkelere. Tur i skogen blir det også. I tillegg jobber jeg heltid. Ikke er jeg særlig fotogen uten at det betyr at jeg ikke er tilfreds med utseendet mitt. Ikke har jeg en kravliste som går over flere bind. Det betyr ikke at jeg ikke har klart for meg hvordan en drømmerpartner bør være, men jeg har levd en stund og har innsett at det utroligste kan skje så man må være åpen og nysgjerrig. Ikke er jeg spesielt høy og hår på hodet har jeg ikke. Men jeg har gått på trynet meg en del ganger i livet (noe uflaks og noe idiotiske avgjørelser) og lært en del lekser som gjør at motgang er noe jeg føler jeg kan bekjempe og er trolig ikke den som stikker av når problemer oppstår. Fikk jo et hjerteinfarkt for 2,5 år siden som har lært meg masse om livet.

Alt dette vil aldri komme frem på Tinder profilen min såfremt jeg ikke skriver det selv. Men hvem gjør vel slikt? Så jeg er trolig av de som blir valgt bort. Nå gjør det meg ingenting og jeg er ikke lenger på Tinder. Har funnet ut at det ikke er noe for meg. Jeg er ikke så opptatt av glamour og perfeksjon. 

Jeg tipper at det er flere kvinner og menn i noenlunde samme situasjon som meg. Fightere, men det ses ikke på dem og de snakker sikkert ikke høyt om det heller. Men når man ser strekkmerkene så ser man tigre og personer som har vært ute ikke bare en vinternatt, men flere vinternetter. Alle disse er jo blitt redusert til "pulbare" eller "ikke pulbare" i disse appene (spissformulerer litt nå). Det som ikke kommer frem er hvem som vil stå ved din side neste gang ulykken rammer deg. Med det mener jeg at folk har ikke tid eller tar seg ikke tid til å bli kjent og gi folk en sjanse. 

Jeg idealiserer ikke de menneskene jeg omtaler som fightere. Det er en mulighet for at det finnes råtne epler også der. Dessverre også en del incel fra begge leire. Poenget mitt er å belyse at mange av de menneskene som gjør lite av seg ofte har mye livserfaring og kan stå imot påkjenninger i livet. De du vil inngå forhold med. De er kanskje ikke de beste til å skrive meldinger, men kanskje har en trygg krok å tilby? Mens Tinder promoterer "rosa sky" ideologien der lykken alltid er en hårsbredd unna. Men det er vel et resultat av tiden vi lever i. The culture of narcisissism lever i beste velgående. 

Jeg har begynt å tenke mer og mer slik de siste årene: du som mann eller kvinne blir avvist pga. et eller annet. Om du blir defensiv og selvødeleggende så gir du egentlig bare den andre rett i at du ble valgt bort. Bruk heller avvisningen til å bli enda bedre versjon av deg selv slik at den som avviste deg blir nødt til reevaluere deg. Skjer det så har du vunnet. Men du vant egentlig da du begynte å jobbe med deg selv. Og det kan være hva som helst. For eks. at du lærer deg å takle avvisninger bedre. Eller at du begynner å trene. Mulighetene er mange, men det vil koste litt å foreta endringene. Den "enkleste" veien er å bli bitter, negativ og projiserende. Der er det dessverre altfor mange mennesker, men disse sliter med andre ting i tillegg så kanskje et forhold ikke bør være det de trenger hjelp for?

Endret av Boing_80
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (4 timer siden):

Jag tänkte på två lite forskjelliga saker som jag skrev i samma settning. 

Hvorfor velger kvinner i Norge att i snitt utdanna sig mer till yrken som ikke har speciellt stora möjligheter för en karriär trots att de har haft en möjligheten i många år? Sen klagas det på mindre i lön etc och att det självklart är samfunnet og männen som får de att ta valen de har tagit. 

Sen får vel de relativt få kvinnene som faktiskt har utdannat sig till noe med större möjlighet till karriär, sitte i styrelser og sånt att ta sig samman och jobba för det i stället för att skylla på gutteklubben grei som du och andra ofta gör.  

Som sagt, tycker en del har en väldigt rar og tragisk förståelse för vad som sker i världen. Kvinner är undertryckta och ska hjälpas och män får skylla sig själva och ta sig samman. 

Kritikken mot lønnsnivået til f.eks. lærere fremmes jo av menn, også - omtrent en av fire lærere er tross alt menn og rammes av det samme lønnsnivået. Det som problematiseres er at lønnen til enkelte yrkesgrupper er lavere enn den burde være, ikke lønnen til kvinnene som jobber i disse yrkesgruppene.

Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (4 minutter siden):

Ja, jeg hadde ikke garantert ikke passet til en typisk Tinder profil.

Jeg vet ikke om det finnes noe som kan kalles en typisk Tinder profil ;) 

Boing_80 skrev (5 minutter siden):

Jeg liker ikke å reise så mye fordi jeg trives best hjemme. Men det betyr ikke at jeg lever et kjedelig liv. Tvert i imot. Jeg trener, liker dataspill, leser bøker og liker å kokkelere. Tur i skogen blir det også. I tillegg jobber jeg heltid.

Det kan godt hende at jeg ville syns at et slikt liv du beskriver som kjedelig. Men jeg elsker jo å reise da. Fellesinteressene vi har er at jeg trener , og liker å være ute i naturen. Men... - man trenger ikke å ha de samme fritidsinteressene heller da. Ikke i større grad enn at man har det fint i hverandres selskap når man har tid sammen. 

Boing_80 skrev (8 minutter siden):

Ikke har jeg en kravliste som går over flere bind.

Det tror jeg de færreste har. Det er vel kanskje bare i amerikanske videoer på forskjellige sosiale medier at man blir presentert for en haug med såkalte "krav". 

Boing_80 skrev (9 minutter siden):

Fikk jo et hjerteinfarkt for 2,5 år siden som har lært meg masse om livet.

Det var trist å høre ❤️ Håper at du har kommet deg etter dette :) 

Boing_80 skrev (11 minutter siden):

Så jeg er trolig av de som blir valgt bort. Nå gjør det meg ingenting og jeg er ikke lenger på Tinder. Har funnet ut at det ikke er noe for meg. Jeg er ikke så opptatt av glamour og perfeksjon. 

Jeg tror ikke at man trenger å være så "perfekt". Bare at man er "god nok". Dette kommer jo heller ikke så tydelig frem på Tinder, men jeg syns personlighet er veldig viktig. Mye viktigere enn utseende osv. De første som ble valgt bort hos meg på Tinder var f.eks de som stod der og flashet muskler og sixpack. Men skjønner jo at de ikke er ute etter noe seriøst...

Lenke til kommentar
Gargantua skrev (4 timer siden):

For et sjokk at du er enig med knopflerbruce. Mannen gjør jo ikke annet enn å simpe. Snodig at kvinner fremdeles faller for det. 

Kvinner kan gjerne ha preferanser de, men for å bruke din egen kilde, er de kanskje noget kresne når det kommer til sveiping. Menn liker 33% av kvinnene de ser, kvinner liker 6,25% av mennene de ser. Og vi vet fra før at de de aller aller fleste kvinnene sveiper til høyre på nøyaktig de samme mennene (topp 20%), slik at vi får en figur som bilde nr 2.

2.jpg

1.jpg

Men, hva er en rimelig andel profiler å sveipe på?

1 av 16 er heller for mange enn for få, hvis det er noen som utmerker seg ut fra spesifikke egenskaper du er på jakt etter. Det er ikke mange ting du skal ha på listen din før langt færre enn det faktisk kvalifiserer.

1 av 3 er bare en dårlig vits. Hvis alle er bra nok, er ingen bra nok. Sikkert kjempeturnon å si til kjæresten sin "Av de siste 1000 profilene jeg sveipet på, så 333 av dem ut som gode kjærestekandidater som jeg sveipet på og håpet på en match - så ble det søren meg deg. Føler du deg ikke unik?" 1 av 3 mennesker er ikke soulmates, da lukter det mer at man er fornøyd bare vedkommende tar seg en dusj en gang i uken og har rett sett genitalia.

• Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (1 minutt siden):

Jeg vet ikke om det finnes noe som kan kalles en typisk Tinder profil ;) 

Det kan godt hende at jeg ville syns at et slikt liv du beskriver som kjedelig. Men jeg elsker jo å reise da. Fellesinteressene vi har er at jeg trener , og liker å være ute i naturen. Men... - man trenger ikke å ha de samme fritidsinteressene heller da. Ikke i større grad enn at man har det fint i hverandres selskap når man har tid sammen. 

Det tror jeg de færreste har. Det er vel kanskje bare i amerikanske videoer på forskjellige sosiale medier at man blir presentert for en haug med såkalte "krav". 

Det var trist å høre ❤️ Håper at du har kommet deg etter dette :) 

Jeg tror ikke at man trenger å være så "perfekt". Bare at man er "god nok". Dette kommer jo heller ikke så tydelig frem på Tinder, men jeg syns personlighet er veldig viktig. Mye viktigere enn utseende osv. De første som ble valgt bort hos meg på Tinder var f.eks de som stod der og flashet muskler og sixpack. Men skjønner jo at de ikke er ute etter noe seriøst...

Poenget mitt som ikke kom så tydelig frem er at avvisning er vondt, men noe vi blir nødt til å tolerere og akseptere. Jeg tror at Incel-gruppen ville blitt mye mindre om folk klarte å takle avvisninger bedre. Men jeg skal være litt forsiktig da det jo viser seg at en del av Incel bevegelsen består av individer som har opplevd omsorgssvikt som små. Når vi blir avvist så blir vi egentlig ikke avvist før vi selv avviser oss. Avviser vi ikke oss selv så tenker vi at det ikke var en match. Men avviser vi oss selv så har vi lagt definisjonsmakten om oss i andres hender. Da tror jeg det er viktig å jobbe med selvfølelsen.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (10 minutter siden):

Kritikken mot lønnsnivået til f.eks. lærere fremmes jo av menn, også - omtrent en av fire lærere er tross alt menn og rammes av det samme lønnsnivået. Det som problematiseres er at lønnen til enkelte yrkesgrupper er lavere enn den burde være, ikke lønnen til kvinnene som jobber i disse yrkesgruppene.

Spørsmålet man egentlig kan stille seg er om hvis det var motsatt, at det var 3 av 4 lærere som var menn, hvordan ville lønnen ha vært da? Det er i hovedsak yrker hvor kvinner er overrepresentert som sliter med lave lønninger.

Men igjen, så gjenspeiler det nok også forskjellen mellom offentlig og privat. Kvinner velger i mye større grad trygge jobber i det offentlige, mens menn tiltrekkes i større grad mer risikofylte yrker med høyere lønn og høyere tillegg i det private. 

Nå skal ikke jeg gå inn i en lang utredning her, men lønna i det offentlige er faktisk skattekroner inntjent i det private for opprettholdelse av velferdsstaten. Det går ikke opp hvis lønna i det offentlige skulle vært like høy. 

Lenke til kommentar
leticia skrev (11 minutter siden):

Poenget mitt er at ganske mange av profilene på Tinder består av folk som sier at de elsker å reise og partneren må like det samme. Det blir som at det å reise mye blir sosial kapital hvoretter en blir målt og overveid. Velstående mennesker har råd til å reise mye. Å reise var før i tiden forbeholdt overklassen og de godt bemidlede. Men ser man på mange nok Tinder profiler virker det som at absolutt alle elsker å reise eller bestige de høyeste tindene. Hadde Tinder vært en app for de som liker å reise så hadde saken vært en annen. Men den er jo ikke det. Hvor realistisk er det? Og det i en tid med økonomisk usikkerhet.

For all del så finnes det folk som elsker å reise. Men la nå ikke det å reise bli en determinerende faktor som overgår alt annet.

En annen ting jeg fremdeles ikke forstår er hvorfor ikke flere velger å være særboere.

Endret av Boing_80
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (6 minutter siden):

Poenget mitt som ikke kom så tydelig frem er at avvisning er vondt, men noe vi blir nødt til å tolerere og akseptere. Jeg tror at Incel-gruppen ville blitt mye mindre om folk klarte å takle avvisninger bedre. Men jeg skal være litt forsiktig da det jo viser seg at en del av Incel bevegelsen består av individer som har opplevd omsorgssvikt som små. Når vi blir avvist så blir vi egentlig ikke avvist før vi selv avviser oss. Avviser vi ikke oss selv så tenker vi at det ikke var en match. Men avviser vi oss selv så har vi lagt definisjonsmakten om oss i andres hender. Da tror jeg det er viktig å jobbe med selvfølelsen.

Skulle likt å vite hva slags gruppe menn du tror du representerer.
Norske menn - neppe.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Neptun1 skrev (6 minutter siden):

Skulle likt å vite hva slags gruppe menn du tror du representerer.
Norske menn - neppe.

I hvertall ikke menn som kommer med unødvendige sure oppgulp på nettforum i en tråd der man diskuterer Tinder :D Sender over litt Samarin.

Endret av Boing_80
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...