Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Tinder er skadelig for menn.

Anbefalte innlegg

2 minutes ago, leticia said:

Ta mitt eget eksempel,  400 menn daglig, ved 6,25 % er det 25 menn til daglig. Jeg syns det er mer enn nok å forholde seg til i løpet av en dag. Syns ikke du? Eller hadde du kost deg med å snakke med 400 nye kvinner per dag? Hvor mange forhold hadde det gitt deg tror du når du skal balansere så mange kvinner samtidig? (Hvis det er forhold du er ute etter da).

Igjen, takk for at du fremhever mitt poeng. Tinder er en oppmerksomhetsmaskin laget for kvinner. Tinder er ikke laget for at menn skal få seg et forhold.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
fredrik2 skrev (43 minutter siden):

Hvorfor velger kvinner i Norge att i snitt utdanna sig mer till yrken som ikke har speciellt stora möjligheter för en karriär trots att de har haft en möjligheten i många år? Sen klagas det på mindre i lön etc och att det självklart är samfunnet og männen som får de att ta valen de har tagit. 

Jeg vet ikke hva som foregår inni hodene på alle andre kvinner. Men hvordan man blir oppdratt kan spille en rolle her, gutter skal være tøffe, jenter søte og omsorgsfulle... Når man velger å utdanne seg innen et yrke i offentlig sektor må man forvente at lønnen blir lavere.

fredrik2 skrev (45 minutter siden):

Sen får vel de relativt få kvinnene som faktiskt har utdannat sig till noe med större möjlighet till karriär, sitte i styrelser og sånt att ta sig samman och jobba för det i stället för att skylla på gutteklubben grei som du och andra ofta gör.  

Gutteklubben grei er faktisk en ting, det er ikke å skylde på noe. Du forstår sikkert hvorfor man ble nødt til å lage egne lover på dette med styrevirksomhet f.eks .Det hadde man ikke hatt behov for hvis gutteklubben grei bare var en myte.

Men ja, det jobbes av kvinnene, men holdninger tar lang tid å endre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (4 minutter siden):

Igjen, takk for at du fremhever mitt poeng. Tinder er en oppmerksomhetsmaskin laget for kvinner. Tinder er ikke laget for at menn skal få seg et forhold.

Tinder er laget for å tjene penger.

Jeg syns man er litt naiv hvis man tror at de har laget appen som et anfall av snillisme for å hjelpe kvinner og menn til å få seg varige forhold.

Jo fortere man innser dette, jo lettere blir det sikkert å logge seg av og prøve å finne noen IRL.

• Liker 3
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Martelè said:

Damer spør ofte menn om hva de tilbyr i et forhold ("bring to the table"), men av en eller annen grunn, blir de rasende om de selv får det spørsmålet. Hvorfor? 🤔

Fordi de innerst inne vet at de egentlig ikke har noe å bringe til torgs. En kvinne vil gjerne ha en mann som kan skifte dekk, reparere garasjeporten og klippe plenen. Ingen syns det er noe rart. Dersom en mann til gjengjeld vil ha en kvinne som kanskje er god til og glad i å lage mat, sitter skjellsordene ganske så løst. Hvorfor blir de så rasende? Det kalles kognitiv dissonans. De vet egentlig at et forhold består i å gi og ta, men de erkjenner på en underbevisst måte at de egentlig ikke har så mye å bidra med, og overspiller dermed sitt raseri når noen plukker borti denne ubehaglige sannheten. Da oppstår dissonansen; de forsøker å tilpasse terrenget til kartet, ikke motsatt. Når det ikke går, blir de sinte.

Vi kan jo samtidig bringe inn et annet paradoks: Kvinner ønsker likelønn, men dater sjelden eller aldri menn som tjener mindre enn dem selv. Så hva er det? Ønsker dere likelønn, eller at mannen tjener bedre enn dere? Begge deler kan ikke være mulig samtidig. Matematikken kan ikke gå opp.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, leticia said:

Tinder er laget for å tjene penger.

Helt klart. Og produktet de selger er håp. Håp til desperate menn. Vi har jo andre datingapper som Bumble, The League, Luxy og Seeking, hvor kvinner kan bruke det gratis, mens menn må betale. Tinder har ikke gått så langt, da. Ennå.

Endret av Gargantua
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (5 minutter siden):

Vi kan jo samtidig bringe inn et annet paradoks: Kvinner ønsker likelønn, men dater sjelden eller aldri menn som tjener mindre enn dem selv. Så hva er det? Ønsker dere likelønn, eller at mannen tjener bedre enn dere? Begge deler kan ikke være mulig samtidig. Matematikken kan ikke gå opp.

Den der likte jeg faktisk, haha

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Kassettspiller said:

Aldri hørt om menn som blir rasende av å skulle fortelle om seg selv og hva dem kan bidra med i et forhold 🙃

Aldri hørt om noen som blir rasende om noen setter pris på evnene deres heller, enten det er matlaging eller dekkskift.

Eneste jeg kan se for meg ville vært irriterende var dersom man mente jeg var mindre mann om jeg ikke kunne skifte dekk, eller at kvinners plass er på kjøkkenet.

Men slike nyanseringer gjør det kanskje vanskeligere å dyrke frem sånn voldsom indignasjon?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (21 minutter siden):

Aldri hørt om noen som blir rasende om noen setter pris på evnene deres heller, enten det er matlaging eller dekkskift.

Eneste jeg kan se for meg ville vært irriterende var dersom man mente jeg var mindre mann om jeg ikke kunne skifte dekk, eller at kvinners plass er på kjøkkenet.

OK? Hva er det du vil frem til som har med mitt innlegg å gjøre?

Atib Azzad skrev (21 minutter siden):

Men slike nyanseringer gjør det kanskje vanskeligere å dyrke frem sånn voldsom indignasjon?

Hæ?

Har jeg sagt noe om at noen blir rasende over andre sine evner? Eller har jeg sagt at man blir mindre mann eller kvinne av å ikke følge tradisjonelle kjønnsroller? Skulle bare svare på et enkelt påstand.

Endret av Kassettspiller
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (6 timer siden):

Jeg fant en litt artig kalkulator: https://igotstandardsbro.com/

La oss legge inn noen helt vanlige krav blant kvinner på Tinder og andre apper. Vi antar kvinnen selv er 33 år.

Jeg la inn disse variablene for en potensiell partner:

Alder: 32-39 (svært få kvinner ønsker en veldig mye yngre mann, men litt eldre går greit).

Må være ugift.

Alle raser er lov.

Høyde: Minst 5'11 (ca 180 cm)

Ingen med BMI over 30 (fedme)

Inntekt: Minimum $60.000 (ca 674.000 NOK, ikke et arbitrært tall, da det var det deltakerne på Tinderfesten var ganske nærme. De sa riktignok 700.000, men la oss gi de litt slack)

Resultat: 2,3% av menn passer til beskrivelsen. Hva får den kvinnen til å tro at hun har det som skal til for å kapre de mennene? Hun må sveipe til venstre på 97,7% av alle mennene på Tinder. Og noen sier at kvinner ikke er kravstore. Når du velger bort 49 av 50 stykker, er du rimelig kravstor i mine øyne.

Alle raser? Hunder mener du? Eller katter?

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Just now, Boing_80 said:

Alle raser? Hunder mener du? Eller katter?

Ja, rase. Det er helt ok å bruke ordet rase som en oversettelse av det engelske race. Har du lagt merke til at de ordene er nesten helt like? Det er som om de har samme etymologiske utspring!

1.png

Lenke til kommentar
Gargantua skrev (1 minutt siden):

Ja, rase. Det er helt ok å bruke ordet rase som en oversettelse av det engelske race. Har du lagt merke til at de ordene er nesten helt like? Det er som om de har samme etymologiske utspring!

1.png

Altså, er du kjip eller er du uvitende? Ordet rase brukes ikke til å inndele menneskelig varians med. Etnisitet er det rette ordet. 

Endret av Boing_80
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (1 minutt siden):

Dette diskuterte vi til døde i oktober. Jeg ser ingen grunn til å forsøple denne tråden med samme semantiske flisespikkeri.

Da er du den dusten som ikke ville lære og forstå. Når du kan definere ordet rase som du vil så definerer jeg deg som jeg vil. Sue me.

Endret av Boing_80
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser egentlig ikke poenget med å ha en saklig debatt om dette temaet med enkelte her inne, spesielt etter det man har sett i andre tråder og på andre forum...

Alle vet forskjellen mellom kravstore krav og ikke-kravstore krav. Man kan sikkert diskutere i det uendelige hva som regnes som kravstort eller ikke, men det vil alltid være uenighet om dette.

Uansett er det viktig å ha forståelse for sin egen partnerverdi og hva man ser etter i en relasjon. Problemet for mange som ønsker å øke sin partnerverdi, er jo at det ofte stilles urealistiske krav – både for menn og kvinner. Dette kan bidra til et usunt selvbilde og gjøre situasjonen enda verre.

Bli gjerne den beste versjonen av deg selv, men for de av dere som allerede har gjort dette, så kan det være frustrerende å ikke lykkes i datingmarkedet. Spesielt når folk sier: "Du må bare forbedre deg selv," . Dette kan for noen bidra til et usunt selvbilde, fordi det kan føles som om man aldri er bra nok. 🥺

Endret av Kassettspiller
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, leticia said:

Jeg vet ikke hva som foregår inni hodene på alle andre kvinner. Men hvordan man blir oppdratt kan spille en rolle her, gutter skal være tøffe, jenter søte og omsorgsfulle... Når man velger å utdanne seg innen et yrke i offentlig sektor må man forvente at lønnen blir lavere.

Klart det kan vara en del men det anses ju som den enda förklaringen rätt ofta. 

Och som jag skrev, denna typen förklaringar gäller bara kvinner, män ska bara ta sig samman om noe går emot dem.

1 hour ago, leticia said:

Gutteklubben grei er faktisk en ting, det er ikke å skylde på noe. Du forstår sikkert hvorfor man ble nødt til å lage egne lover på dette med styrevirksomhet f.eks .Det hadde man ikke hatt behov for hvis gutteklubben grei bare var en myte.

Det er sikkert en liten del ja men det sista du skriver stämmer ju inte nödvändigtsvis. Väldigt många bedrifter har verksamhetet der det mest jobbar män och där män har flertal i alla delar av organisationen. Då finns det självklart andra förklaringar än gutteklubben grei till att styret inte heller er jämställt. 

(orsaken till att det ser ut som det gör är att alltför få kvinner har rätt utdanning och är intresserade av att arbeide der. De kvinnene som finns er veldigt eftertraktade)

Er som styren i idrettsklubber. I Sverige ska alla styren vara jämlika oberoende av om det handlar om ridning där kvinner er i en klar majoritet eller idretter der män er i en klar majoritet. Så man bestämmer att styret inte ens får ha samma distribution som de som er i klubben. 

Lenke til kommentar

Jeg har svart på en god del kommentarer i denne tråden. Til glede for noen og til ergrelse for andre. Jeg vil si at Tinder er skadelig for begge kjønn. Men hva er premissene? 

I tiden vi lever i skal alt skje så fort. Vi ser det overalt. Effektivitet, produkitivitet og profitt. Det er mantraet for ganske mange. Fordi vi blir oppmuntret/oppfordret til å forte oss går vi egentlig glipp av livet. Det farer forbi og vi rekker å få med oss noen snutter før det meste forsvinner i støy. Vi rekker ikke å se helheten, men ser delene slik at bildet forblir ukomplett. Med dette mener jeg at folk flest rekker ikke å bli kjent på et dypere nivå før man enten forkaster eller tar imot en potensiell partner. 

Jeg er sikker på at det her på Diskusjon.no er både menn og kvinner som har opplevd livets dybder som mange i storsamfunnet aldri vil være i nærheten av å erfare. Å klare seg gjennom alvorlig sykdom ved å ikke mistet motet er ikke mange som klarer. Å klare å ta seg utdannelse og få seg en god jobb til tross for å ha opplevd omsorgssvikt som liten er en bragd. Vi vet i dag hvordan omsorgssvikt preger et barn som senere blir voksen. Alenemoren som til tross for dårlig økonomi jobber på spreng ved å ta seg utdannelse samtidig som hun har en deltidsjobb og et barn å ta vare på, gjør sikkert alt dette for å skape seg en bedre fremtid Disse menneskene er kanskje ikke de som sier mest, gjør mye ut av seg eller er konstant i fokus. Men de kan gi masse kjærlighet til en potensiell partner. På diverse datingapper faller de kanskje ut av seleksjonen fordi de ikke gjør som alle andre. For de vil kanskje ikke være som alle andre. For de er Tinder skadelig fordi en app som er erkekapitialistisk i bunn vil aldri vil se helheten. Der er det glamour og overfladisme som gjelder. Dessverre tror altfor mange at det å reise, ha ørten dusin fritidsaktiviteter og tusen digitale venner er prototypen på det å være vellykket. Men hva når livet skjer og vi må tilpasse oss endringer som var uforutsigbare. Min teori er at de menneskene som har opplevd utfordringer før vil lettere kunne tilpasse seg det nye. De er fightere og gir ikke opp. Men det blir ikke avisoppslag om disse menneskene. Men de er vinnere selv om de er tause og tilbaketrukne.

Alt slikt vil en app som Tinder aldri klare å fange opp fordi det er ikke deisgnet for slikt. Det er en app som egentlig segmenterer seg til det øvre borgerskapet. Klassereise og sosial mobilitet er den ikke interessert i.

Løsningen slik jeg ser det er å slette appen og la de prosentene som tydeligvis har fått for seg at de kan inndele folk i ligaer/nivåer holde på med det. For alle andre er det kanskje på tide å kontakte virkelige mennesker. Eller forsøke å oppleve de virkelige møtene. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (30 minutter siden):

Och som jag skrev, denna typen förklaringar gäller bara kvinner, män ska bara ta sig samman om noe går emot dem.

Jeg er ikke enig i denne betraktningen, altså at menn bare skal ta seg sammen, mens kvinner skal løftes frem. Jeg syns folk generrelt, kjønnsuavhengig, lener seg litt for mye på samfunnet og velferdsstaten vi har i Norge.

Jeg er for at man skal bli sett på som personer,  ikke kjønn. Man skal altså ikke løfte kvinner frem, bare sørge for at de ikke blir diskriminert pga kjønnet. Apropos diskriminering. Dette beskriver hvor store forskjeller det er i verden bare fordi man er født med feil kjønn.

https://fn.no/tema/menneskerettigheter/kvinner-og-likestilling

Uansett. Dette blir bare et sidespor i en debatt om datingapper.

fredrik2 skrev (41 minutter siden):

Väldigt många bedrifter har verksamhetet der det mest jobbar män och där män har flertal i alla delar av organisationen. Då finns det självklart andra förklaringar än gutteklubben grei till att styret inte heller er jämställt. 

(orsaken till att det ser ut som det gör är att alltför få kvinner har rätt utdanning och är intresserade av att arbeide der. De kvinnene som finns er veldigt eftertraktade)

Jeg tenkte ikke spesielt på styresammensetningen, men hvordan rekruttering foregår. Kvinner som holdes utenfor sosialt, blir trakassert osv.

Men igjen,  dette har ingen sammenheng med datingappene, så den diskusjonen passer kanskje bedre i en annen tråd. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (2 timer siden):

Helt klart. Og produktet de selger er håp. Håp til desperate menn. Vi har jo andre datingapper som Bumble, The League, Luxy og Seeking, hvor kvinner kan bruke det gratis, mens menn må betale. Tinder har ikke gått så langt, da. Ennå.

Jeg har ikke hørt om de andre appene du nevner. Men syns det var ekstremt hvis det stemmer at kvinner kan bruke det gratis, mens menn må betale.  Det syns jeg blir veldig feil.

Er ellers enig i at de selger håp til desperate menn. Men det er vel ikke noe som tilsier at menn som ikke har lykken med seg utenfor appen plutselig skulle bli attraktiv bare fordi de logger seg på...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...