leticia Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Martemor skrev (16 minutter siden): Hvorfor ikke bare gi faen i alt, og heller klare seg selv? Det er mange som klarer seg helt fint uten partner. Noen velger også å leve et slikt liv helt frivillig. 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Gouldfan skrev (22 minutter siden): Det er det jeg har sagt hele tiden, og prøvd å få fram. Lykke og hva vi liker er relativt. Ja. Men det er likevel faktorer som generelt bidrar til lavere grad av lykke, som f.eks helseutfordringer og fattigdom. Gouldfan skrev (30 minutter siden): Det er jo det som er mitt erkepoeng, du kritiserer dag til dag og taler for personlig frihet som rikdom gir Personlig frihet er viktig, og det kan være andre ting enn penger som kan gi en slik frihet. Men økonomisk frihet gir en så sterk frihet og så store valgmuligheter at den må ligge i bunn. T.o.m i Asia som du nevner så har de dyrene blitt skaffet til veie på en måte, om det er penger eller andre økonomiske systemer som byttehandel som har vært årsaken til at man har fått mulighet til å drive med dette. Gouldfan skrev (36 minutter siden): det er mye bedre å bli lykkelig av små ting, å leve i nuet, enn å tru at du får lykke av å ruge på en haug penger.... Enig i det uthevede. En lykke som er mulig pga økonomiske midler. Det er det som jeg snakker om, at man må ha nok penger (eller andre midler) for å leve et godt liv, ikke at man må ha "en haug". 2 Lenke til kommentar
Martelè Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden leticia skrev (53 minutter siden): T.o.m i Asia som du nevner så har de dyrene blitt skaffet til veie på en måte, om det er penger eller andre økonomiske systemer som byttehandel som har vært årsaken til at man har fått mulighet til å drive med dette De er mennesker, og ikke mindre verdt Lenke til kommentar
leticia Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) Martelè skrev (18 minutter siden): De er mennesker, og ikke mindre verdt Ingen her som har sagt at de er mindre verdt. Vi snakker om grad av lykke her, og hva som må til for å være lykkelig. Min påstand er da at for å få tak i husdyr så må man ha en form for økonomisk system for å skaffe dette til veie. Det trenger ikke være et pengesystem, men via andre former for økonomisk handel. Endret 2 timer siden av leticia 3 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) leticia skrev (25 minutter siden): Ingen her som har sagt at de er mindre verdt. Vi snakker om grad av lykke her, og hva som må til for å være lykkelig. Min påstand er da at for å få tak i husdyr så må man ha en form for økonomisk system for å skaffe dette til veie. Det trenger ikke være et pengesystem, men via andre former for økonomisk handel. Ja selvfølgelig er det en handel, men det er noe annet enn å kjøpe dyre ting her i Norge, som dyre biler, dyre vesker, smykker osv. Det er latterlig at folk her i Norge med dyre skinnvesker, kjoler og smykker ser ned på folk i 3 verden som blir lykkelige av et par griser og en hønsegård med kyllinger i hagen. Høns og grisen gir egg og kjøtt, og kokosnøtter og bananer i hagen kan selges og spises.. Hva er skinnvesker og smykker godt for? Eller de andre materielle ting vi bruker penger på, inkludert mine interesser... Sett i forhold? Det har jo kun en interesse for oss, dvs om de ikke øker i verdi.. dvs materielle ting. Poenget blir at man gledes av enkle ting i hverdagen... Mens andre ikke enser at de fikk igjen 40k på skatten, eller tjente 1 mill mer enn ifjor.. Endret 2 timer siden av Gouldfan 1 Lenke til kommentar
Martelè Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden leticia skrev (30 minutter siden): Ingen her som har sagt at de er mindre verdt. Vi snakker om grad av lykke her, og hva som må til for å være lykkelig. Min påstand er da at for å få tak i husdyr så må man ha en form for økonomisk system for å skaffe dette til veie. Det trenger ikke være et pengesystem, men via andre former for økonomisk handel. 🤣åååh ok Lenke til kommentar
leticia Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Gouldfan skrev (12 minutter siden): Ja selvfølgelig er det en handel, men det er noe annet enn å kjøpe dyre ting her i Norge, som dyre biler, dyre vesker, smykker osv. Da er vi enige om det. Som sagt, man trenger ikke masse penger, man trenger nok til å leve greit. Hva som er greit får være opp til den enkelte å avgjøre. Gouldfan skrev (12 minutter siden): Det er latterlig at folk her i Norge med dyre skinnvesker, kjoler og smykker ser ned på folk i 3 verden som blir lykkelige av et par griser og en hønsegård med kyllinger i hagen. Enig. Omtrent like latterlig som at det finnes folk som ser ned på folk som blir lykkelige av dyre skiñnvesker, kjoler og smykker. (Jeg er ganske minimalistisk selv, og ser ikke ned på folk som har andre ting som gjør dem glad enn det som funker for meg så du bommet hvis du rettet denne mot meg). Gouldfan skrev (12 minutter siden): Hva er skinnvesker og smykker godt for? Eller de andre materielle ting vi bruker penger på, inkludert mine interesser...? Igjen, folk er forskjellige, og bryr seg om forskjellige ting. Jeg har bare pekt på noen faktorer som generelt kan medføre lavere grad av lykke. 2 Lenke til kommentar
Colin. Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden 15 hours ago, P7SA said: Noe annet jeg føler å trekke frem når det kommer til manglende "likestilling" / vidt forskjellige holdninger til. Snakkes det om kvinner på 30+ år, så trekkes det ofte positivt frem at disse fint kan få barn alene. For kvinner trenger jo ikke menn for å få barn. (Spesielt noe visse feminister liker å trekke frem.) Kvinner kan fint gjøre dette 100% på egenhånd. Men når det er snakk om 30+ år gamle kvinner i kombinasjon med mye eldre menn, si 50+. Ja da er det plutselig blitt kjempe farlig at det er en knøttliten risiko for at mannen dør før barnet er 18. Eventuelt er det plutselig blitt krise om hun må stå for hakket over 50% av oppdragelsen fordi mannen er gammel og ikke bidrar nok. Men å argumentere positivt for situasjoner der kvinner står for 100% selv og alltid er helt alene. Det kommer naturlig. 🙄 "Rart" det der med at når ting inkluderer eldre menn så skal ting ofte fremstilles så negativt som mulig. Ihvertfall når visse feminister er med å uttaler seg. SPOT ON! Veldig godt sagt, og helt riktig. En tankegang som er lett å gjennomskue. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 16 minutter siden Del Skrevet 16 minutter siden "Strebing", "karrierestress", "kjas og mas" og liknende uttrykk er bare generelt pisspreik for å forsvare en motstandsløs hverdag blottet for noen ambisjoner, hvor du kjeder deg halvt ihjel og ikke har noen mål å fylle dagene med. De beste seirene er jo de du har jobbet og slitt for, med setbacks og liknende langs veien. Skal du få den ordentlig gode mestringsfølelsen, karamellen du kan suge på en god stund, må du også putte deg i en posisjon hvor du kan mislykkes og godta at det hårete målet kanskje var for hårete. Det er ikke noe lykke av å stå opp om morgenen, sitte på verandaen til sola går ned mens du venter på en unnskyldning for å legge deg og vente på neste dag. Det blir som i skolen - det gir ikke lykke/trivsel å sitte i klasserommet og gjøre masse ting som du vet du får til/ikke får til, det som gir deg lykke/trivsel er når du ser en vei fremover i noen du føler er vanskelig og ganske ofte såvidt klarer å navigere langs den og komme i mål klokere enn da du startet fordi du overlevde frustrasjonen og hindringene underveis. Når det gjelder lykke i afrikanske land, så er det grunner til at vi velger det bort her hjemme. For, vi KAN leve det livet om vi vil - det er bare å kjøpe et småbruk og drive litt med høns om du vil, det. Den store forskjellen er at de ikke er i en posisjon hvor de kan velge vårt liv like enkelt som vi kan velge deres. 1 Lenke til kommentar
Kassettspiller Skrevet 8 minutter siden Del Skrevet 8 minutter siden knopflerbruce skrev (6 minutter siden): "Strebing", "karrierestress", "kjas og mas" og liknende uttrykk er bare generelt pisspreik for å forsvare en motstandsløs hverdag blottet for noen ambisjoner, hvor du kjeder deg halvt ihjel og ikke har noen mål å fylle dagene med. De beste seirene er jo de du har jobbet og slitt for, med setbacks og liknende langs veien. Skal du få den ordentlig gode mestringsfølelsen, karamellen du kan suge på en god stund, må du også putte deg i en posisjon hvor du kan mislykkes og godta at det hårete målet kanskje var for hårete. Det er ikke noe lykke av å stå opp om morgenen, sitte på verandaen til sola går ned mens du venter på en unnskyldning for å legge deg og vente på neste dag. Det blir som i skolen - det gir ikke lykke/trivsel å sitte i klasserommet og gjøre masse ting som du vet du får til/ikke får til, det som gir deg lykke/trivsel er når du ser en vei fremover i noen du føler er vanskelig og ganske ofte såvidt klarer å navigere langs den og komme i mål klokere enn da du startet fordi du overlevde frustrasjonen og hindringene underveis. Når det gjelder lykke i afrikanske land, så er det grunner til at vi velger det bort her hjemme. For, vi KAN leve det livet om vi vil - det er bare å kjøpe et småbruk og drive litt med høns om du vil, det. Den store forskjellen er at de ikke er i en posisjon hvor de kan velge vårt liv like enkelt som vi kan velge deres. Ellers går det bra? Lenke til kommentar
leticia Skrevet 5 minutter siden Del Skrevet 5 minutter siden Kassettspiller skrev (2 minutter siden): Ellers går det bra? Tom for argumenter så du må gå til personangrep? Lenke til kommentar
Kassettspiller Skrevet 2 minutter siden Del Skrevet 2 minutter siden leticia skrev (Akkurat nå): Tom for argumenter så du må gå til personangrep? Dette er ikke ment som et personangrep, men et faktisk spørsmål, siden flere av disse tingene ofte kan skyldes at folk har hatt det vanskelig fra før av. Jeg kan godt komme med argumentasjoner rundt innlegget men det blir desverre ikke relevant til denne tråden. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet akkurat nå Del Skrevet akkurat nå Kassettspiller skrev (2 minutter siden): Dette er ikke ment som et personangrep, men et faktisk spørsmål, siden flere av disse tingene ofte kan skyldes at folk har hatt det vanskelig fra før av. Jeg kan godt komme med argumentasjoner rundt innlegget men det blir desverre ikke relevant til denne tråden. Mens det å besvare spørsmålet ditt slik det står er relevant? Det er jo det du inviterer til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå