leticia Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden Gouldfan skrev (3 minutter siden): Det samme kan man jo si om meningsløst karriere strebing med bekostning av familietur med litt bil og utenlandsreiser Nei, det kan man ikke si. Har man karriere og penger til bil og utenlandsreise så lurer man ikke på om man har mat til neste dag. Fattigdom fører til både kortere liv, mer sykdom (fordi man ikke har samme tilgang til helsetjenester) og mindre lykke. Jeg har ikke tid til å gå noe mer inn på dette nå, men @Orion666 har oppsummert dette ganske godt i sitt innlegg. 1 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden (endret) leticia skrev (55 minutter siden): Nei, det kan man ikke si. Har man karriere og penger til bil og utenlandsreise så lurer man ikke på om man har mat til neste dag. Fattigdom fører til både kortere liv, mer sykdom (fordi man ikke har samme tilgang til helsetjenester) og mindre lykke. Jeg har ikke tid til å gå noe mer inn på dette nå, men @Orion666 har oppsummert dette ganske godt i sitt innlegg. De har faktisk bedre privat helsetjenester med forsikring enn oss, slipper å stå i kø for behandling. Medisiner derimot er dyrere enn i Norge med resepter. Min kone som er vant til private helsetjenester, er negativt sjokkert av det offentlige helsevesenet i Norge og Sverige…. Vi er uenige om karriere-stress på bekostning av familien og jeg tror ikke at penger og unødvendige meningsløse utenlandsreiser gjør deg mer lykkelig. Kanskje om likes på facebook og Instagram gjør deg happy… Jeg er veldig klar for å bli gammel i Asia med penger og mye bedre liv der i sola enn et norsk f.eks. gamlehjem «grøss» Da reiser jeg for å være der i lengre perioder, ikke shoppingtur til London og middag i Roma dagen etter… Faktisk kan dag til dag liv være mer spennende… F.eks at man blir mer lykkelig av enkle ting i livet. Hva skal du bli lykkelig av om du allerede har alt, som de i Exit-serien? En million til endrer ingenting om du har 5 fra før? Har du hørt om denne kjente norske filosofen? https://no.wikipedia.org/wiki/Arne_Næss et intervju med Næss, for de som ikke vet hva han drev med så i hovedsak studerte han gjennom hele livet filosofi og hva som gjør mennesket lykkelig. Stikkord det er ikke penger eller $tadig nye "ting". https://www.flux.no/artikler/noe-helt-gaerent-med-de-voksne?srsltid=AfmBOoqc28cU2IkKTFTmISNMLocEofI6_w9LXLT498HczE6pLrLhYNrK Endret 6 timer siden av Gouldfan Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden 3 minutes ago, Gouldfan said: Min kone som er vant til private helsetjenester, er negativt sjokkert av det offentlige helsevesenet i Norge og Sverige…. Nøyaktig det samme er min kone. Hun kommer fra et land i den tredje verden, og helsetjenestene var bedre der enn hva hun har erfart i Norge. 1 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Gouldfan skrev (1 time siden): Fikk dere med dere at jeg nevnte Afrika som verdensdel og ikke det laveste landet på FN sin liste nemlig Zimbabwe? Jeg sa at jeg og forskere er kritiske til hvordan spørsmålene etter «vestlig tenkemåte» stilles??? Jeg tviler sterkt på at Zimbabwe er lavest, det er bare et eksempel. Jeg har ikke sjekket, men jeg antar at land som Mali og DR Congo rangerer enda lavere. Men jeg ER faktisk interessert i hvordan du utfordrer vilkårene i rangeringen. Har du lust til å utdype? Hvilke forskere peker du på? Kan du oppsummere og lenke deres synspunkter og hvordan de er i konflikt med (den litt tilfeldige) undersøkelsen jeg refererte? På forhånd takk. Jeg er ikke sarkastisk. 2 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden (endret) Orion666 skrev (13 minutter siden): Jeg tviler sterkt på at Zimbabwe er lavest, det er bare et eksempel. Jeg har ikke sjekket, men jeg antar at land som Mali og DR Congo rangerer enda lavere. Men jeg ER faktisk interessert i hvordan du utfordrer vilkårene i rangeringen. Har du lust til å utdype? Hvilke forskere peker du på? Kan du oppsummere og lenke deres synspunkter og hvordan de er i konflikt med (den litt tilfeldige) undersøkelsen jeg refererte? På forhånd takk. Jeg er ikke sarkastisk. Zimbabwe kom sist i FNs happiness undersøkelse Finland kom først. Linkene jeg siterte fra fra forskerne på Lund universitetet i Sverige, fant som sagt ut at svarene ble anderledes om man byttet ut steg med ulike grader av lykkelige liv (som tar for seg i overført penger og karriere) versus hvor harmonisk er ditt liv.. Filosofen Arne Næss, levde i enkle kår på en Stillehavs øy i siste deler av sitt liv. Han studerte et helt liv om lykke og mente i forskjell fra Leticia at det var mer viktig å leve i "nuet" som han sa. Vi unngår da de som lever i misær i slummen på fyllinga i 3 verden. Min kones oppvekst var feks veldig enkel, men hun var lykkelig, og hun synes livet på landet i Asia med lek i skogen, er mye bedre enn skjerm tiden som barna har nå. Jeg også hadde en barndom med mye cowboy og indianer lek i skogen, og det var mye aktivitet og skigåing og lek og vi fikk røde skinn. Endret 6 timer siden av Gouldfan Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Gouldfan skrev (4 minutter siden): Zimbabwe kom sist i FNs happiness undersøkelse Finland kom først. Diskuter gjerne premissene slik jeg inviteter deg til å gjøre. Jeg mener helt oppriktig at det kan bli en interessant diskusjon. Jeg mener IKKE at jeg forvalter resepten for befolkningens lykke. 2 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden (endret) leticia skrev (1 time siden): Nei, det kan man ikke si. Har man karriere og penger til bil og utenlandsreise så lurer man ikke på om man har mat til neste dag. Fattigdom fører til både kortere liv, mer sykdom (fordi man ikke har samme tilgang til helsetjenester) og mindre lykke. Jeg har ikke tid til å gå noe mer inn på dette nå, men @Orion666 har oppsummert dette ganske godt i sitt innlegg. De som lever lengst idag er gamle folk som lever på landet i Italia og Japan, kosthold og gener er sannsynligvis årsaken.. Endret 6 timer siden av Gouldfan Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden (endret) Orion666 skrev (21 minutter siden): Diskuter gjerne premissene slik jeg inviteter deg til å gjøre. Jeg mener helt oppriktig at det kan bli en interessant diskusjon. Jeg mener IKKE at jeg forvalter resepten for befolkningens lykke. Leste du dette fra Forskning? https://www.forskning.no/helse-lykke/er-vi-egentlig-sa-lykkelige-i-norden/2349685 Jeg er heller ikke alltid så flink til å lese linker, men denne sier at jeg har rett. Altså lykke undersøkelsen til FN blir helt annerledes altså om man endrer på spørsmålet. Jeg tenker ikke da på de som lever i slummen, de er jo heller ikke i flertall i land som Filippinene og Thailand. Endret 6 timer siden av Gouldfan Lenke til kommentar
Kassettspiller Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden (endret) knopflerbruce skrev (5 timer siden): Gratulerer. ved hjelp av chatGPT har du altså klart å dokumentere at kvinner på 40+ faktisk kan brukes til å forplante seg. Hvilket gjør denne "jeg må ha en kvinne i 20-årene" for menn som er et stykke oppi åra enda snodigere. "Hjelp, jeg er så redd for å få et barn med genetiske problemer"-ideen er latterlig. Det er ingen som VIRKELIG vil ha barn som har latt en, statistisk sett, lav risiko (det er ikke sånn at vi snakker mange titalls prosent sjanse for noe her, in any case) stoppe seg. Spesielt siden vi da snakker om menn som, ifølge din kilde, ikke har noen større issues - slik at man har mer å gå på hos en potensiell mamma. Veldig spesiell tankegang. At 40 åringer kan forplante seg er en ting, men dem skal i tillegg gå gravide! Ofte mer risikabelt å gå gravid og enda mer om mannen også er eldre. knopflerbruce skrev (5 timer siden): To foreldre er fint å ha, men da unner vi kanskje barna å slippe å miste pappa til alderdommen mens de selv er relativt unge? Det er en tåpelig situasjon å sette ungene sine i settingen at de studerer, potensielt jobber ved siden av, og oppi det har en far på 75+ som har skrantende helse og trenger at de setter av tid til å hjelpe til der i tillegg. Folk i 20-årene må ha plass til å leve også, ikke bare studere, jobbe og passe på familien. Så ekstra fint at kona og/eller helsevesenet kan ta mesteparten av jobben (om det trengs) 😘 Endret 6 timer siden av Kassettspiller Lenke til kommentar
leticia Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Kassettspiller skrev (5 minutter siden): Så ekstra fint at kona og/eller helsevesenet kan ta mesteparten av jobben (om det trengs) 😘 Ikke så fint for kona da. Skjønner virkelig ikke hva de tenker med de som går for en så mye eldre mann. (Jeg skjønner hvis man er ekstremt fattig og vil komme seg ut av fattigdom og trenger den eldre mannen som en slags "sugardaddy", men ikke ellers. ) 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Gouldfan skrev (34 minutter siden): De som lever lengst idag er gamle folk som lever på landet i Italia og Japan, kosthold og gener er sannsynligvis årsaken.. Enig med deg angående kosthold, at det har mye å si. Lenke til kommentar
leticia Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden (endret) Gouldfan skrev (2 timer siden): Vi er uenige om karriere-stress på bekostning av familien og jeg tror ikke at penger og unødvendige meningsløse utenlandsreiser gjør deg mer lykkelig. Kanskje om likes på facebook og Instagram gjør deg happy… Jeg er veldig klar for å bli gammel i Asia med penger og mye bedre liv der i sola enn et norsk f.eks. gamlehjem «grøss» Da reiser jeg for å være der i lengre perioder, ikke shoppingtur til London og middag i Roma dagen etter… Jeg mener at premisset ditt her er feil. Altså det punktet om at karriere går på bekostning av familien. Det handler om hvordan man innretter seg i det daglige. Klart, er man så opptatt av karriere at man ikke får til noe annet utenom, så er kanskje ikke det riktige valget å få egne barn. Men hvis man vil ha en familie og er likestilte partnere som bakker hverandre opp så er saken en annen. Da får man til familielivet på en god måte samtidig som barna får dekket sine behov. I tillegg så får man med penger mulighet til flere valg enn man gjør på landsbygda i Asia. (Nå var det opprinnelig fra min side Afrika det var tenkt på her da, bare så det er klart). Og når det gjelder det miljømessige du trekker frem her, jeg har ikke satt mine bein på et fly på 13 år, så du forurenser ganske mye mer enn meg med de lange flyturene dine til Asia. Når jeg reiser så reiser også jeg for å være i lengre perioder, dog reiser jeg med bil, ikke fly, og holder meg på dette kontinentet, det blir det en mye lavere forurensning av enn hvordan du reiser. Gouldfan skrev (2 timer siden): Hva skal du bli lykkelig av om du allerede har alt, som de i Exit-serien? En million til endrer ingenting om du har 5 fra før? Jeg er enig med deg at lykke ikke øker jo mer penger man har. det holder å ha nok, slik at man har trygghet for eget liv. Derfor anbefaler man å ha en buffer på 1 - 3 månedslønner i tilfelle noe uforutsett skulle skje. Min påstand er at fravær av penger fører til mer stress og ikke bidrar til økt lykke. Ikke slik som du fremstiller det med exit - gutta. Endret 5 timer siden av leticia fant en leif 1 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden (endret) leticia skrev (6 minutter siden): Jeg mener at premisset ditt her er feil. Altså det punktet om at karriere går på bekostning av familien. Det handler om hvordan man innretter seg i det daglige. Klart, er man så opptatt av karriere at man ikke får til noe annet utenom, så er kanskje ikke det riktige valget å få egne barn. Men hvis man vil ha en familie og er likestilte partnere som bakker hverandre opp så er saken en annen. Da får man til familielivet på en god måte samtidig som barna får dekket sine behov. I tillegg så får man med penger mulighet til flere valg enn man gjør på landsbygda i Asia. (Nå var det opprinnelig fra min side Afrika det var tenkt på her da, bare så det er klart). Og når det gjelder det miljømessige du trekker frem her, jeg har ikke satt mine bein på et fly på 13 år, så du forurenser ganske mye mer enn meg med de lange flyturene dine til Asia. Når jeg reiser så reiser også jeg for å være i lengre perioder, dog reiser jeg med bil, ikke fly, og holder meg på dette kontinentet, det blir det en mye lavere forurensning av enn hvordan du reiser. Jeg er enig med deg at lykke ikke øker jo mer penger man har. det holder å ha nok, slik at man har trygghet for eget liv. Derfor anbefaler man å ha en buffer på 1 - 3 månedslønner i tilfelle noe uforutsett skulle skje. Min påstand er at fravær av penger fører til mer stress og ikke bidrar til økt lykke. Ikke slik som du fremstiller det med exit - gutta. Jeg har aldri fløyet med noe som helst fly, kun bil, buss, båt og tog. Jeg sa jeg ønsker å bli gammel i Asia, fordi livet der er mye bedre enn i Norge eller Sverige, og da må jeg ta et fly, men det er fordi jeg skal bo der, eller være der lenge og nyte livet. Det med meningsløse utenlandsreiser var bare en generell ting som folk med "for" mye penger bruker tid på og bil, hytte, båt osv. Jeg vet ikke, men jeg ville ikke vært lykkelig med noe sånt... Endret 5 timer siden av Gouldfan Lenke til kommentar
Kassettspiller Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden leticia skrev (28 minutter siden): Ikke så fint for kona da. Skjønner virkelig ikke hva de tenker med de som går for en så mye eldre mann. (Jeg skjønner hvis man er ekstremt fattig og vil komme seg ut av fattigdom og trenger den eldre mannen som en slags "sugardaddy", men ikke ellers. ) Man elsker jo mannen. Lenke til kommentar
leticia Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Gouldfan skrev (10 minutter siden): Jeg har aldri fløyet med noe som helst fly, kun bil, buss, båt og tog. Jeg sa jeg ønsker å bli gammel i Asia, fordi livet der er mye bedre enn i Norge eller Sverige, og da må jeg ta et fly, men det er fordi jeg skal bo der, eller være der lenge og nyte livet. Det med meningsløse utenlandsreiser var bare en generell ting som folk med "for" mye penger bruker tid på og bil, hytte, båt osv. Jeg vet ikke, men jeg ville ikke vært lykkelig med noe sånt... Ok. Vi må vel bare innse at lykke er forskjellig fra person til person ettersom personer er forskjellige 😃 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden (endret) leticia skrev (15 minutter siden): Ok. Vi må vel bare innse at lykke er forskjellig fra person til person ettersom personer er forskjellige 😃 Det er det jeg har sagt hele tiden, og prøvd å få fram. Lykke og hva vi liker er relativt. For meg så er det hifi og film. For deg og andre er det totalt uinteressert. For noen kan det være en fet bil, Totalt uinteressant for meg For noen kan det være en liten gård med gris og høns... Feks i Asia, selvrealisering med noen husdyr og ferske egg hver dag. Det er jo det som er mitt erkepoeng, du kritiserer dag til dag og taler for personlig frihet som rikdom gir. Filosofer er uenige med deg, og det er mye bedre å bli lykkelig av små ting, å leve i nuet, enn å tru at du får lykke av å ruge på en haug penger.... Endret 5 timer siden av Gouldfan 1 Lenke til kommentar
Martemor Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Hvorfor ikke bare gi faen i alt, og heller klare seg selv? ❤️ Drite i Tinder, drite i å prøve å bli akseptert, drite i å føle at man ikke strekker til? Vi blir møtt med krav hver eneste dag; til slutt får man nok. 1 Lenke til kommentar
Kassettspiller Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Martemor skrev (3 minutter siden): Hvorfor ikke bare gi faen i alt, og heller klare seg selv? ❤️ Drite i Tinder, drite i å prøve å bli akseptert, drite i å føle at man ikke strekker til? Vi blir møtt med krav hver eneste dag; til slutt får man nok. Ehh, hørt om å klare seg selv i samfunnet? Er ikke bare drite i alt og da går det bra. Flere vil fremdeles slite med sitt. Lenke til kommentar
leticia Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden (endret) Kassettspiller skrev (26 minutter siden): Man elsker jo mannen. Når man kommer så langt at man er i et forhold så er dette ofte fakta ja. Men jeg tenkte på kvinner som bevisst kun går etter menn som er 20 - 30 år eldre før forholdet blir etablert. Endret 4 timer siden av leticia 1 Lenke til kommentar
Kassettspiller Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden leticia skrev (2 minutter siden): Når man kommer så langt at man er i et forhold så er dette ofte fakta ja. Men jeg tenkte på kvinner som bevisst kun går etter menn som er 20 - 30 år eldre før forholdet blir etablert. Fordi det finnes folk som liker eldre menn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå