Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Tinder er skadelig for menn.

Anbefalte innlegg

knopflerbruce skrev (14 minutter siden):

Du klarte å dokumentere at kvinner har nøkterne krav. Og det takker vi for. Det var ikke noe ekstremt der i det hele tatt. Eller står du fortsatt ved at du mener at det er "kravstort" å be om en mann som støtter dem i deres ambisjoner, eller tar sin halvdel av husarbeidet? Det er det kilden din sier. Blant annet.

Akkurat. Dette er ikke noe som er kravstort. Hva gjør slike menn når de bor alene? Lever de i et grisehus eller leier inn hjelp siden det er så vanskelig å finne frem vaskefilla? Hvorfor blir de menn som er slik plutselig "allergiske" mot å gjøre husarbeid  de uansett måtte gjøre da de bodde alene etter at de finner seg samboer? 🥴

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
knopflerbruce skrev (9 minutter siden):

To foreldre er fint å ha, men da unner vi kanskje barna å slippe å miste pappa til alderdommen mens de selv er relativt unge? Det er en tåpelig situasjon å sette ungene sine i settingen at de studerer, potensielt jobber ved siden av, og oppi det har en far på 75+ som har skrantende helse og trenger at de setter av tid til å hjelpe til der i tillegg. Folk i 20-årene må ha plass til å leve også, ikke bare studere, jobbe og passe på familien.

Dette er et viktig og godt poeng. Faktisk så kan man bli hindret til å utvikle seg selv hvis man blir satt i den situasjonen med en gammel forelder som man må passe på.

Jeg skjønner det er forskjeller på folk. Men da jeg var i 20 årene så var jeg gift, hadde kjøpt hus, studerte / jobbet, drev med idrett og var godt igang med å skape egen familie. (Alle barn kom mens jeg var i 20 årene). I en slik situasjon så trenger man gjerne sine egne foreldre som kan bistå med barnepass, i stedet for at det er du som må passe på dine gamle foreldre. Jeg er glad for at jeg hadde både unge, spreke foreldre og besteforeldre som kunne hjelpe til når man trengte avlastning. Hadde situasjonen vært snudd så kunne jeg sett langt etter mye av dette som er nevnt ovenfor.

• Liker 2
Lenke til kommentar
leticia skrev (6 minutter siden):

Jeg er glad for at jeg hadde både unge, spreke foreldre og besteforeldre som kunne hjelpe til når man trengte avlastning. Hadde situasjonen vært snudd så kunne jeg sett langt etter mye av dette som er nevnt ovenfor.

Jeg sporer litt av her, men når du nevnte det med avlastning, så ble jeg påmint om det som tilsynelatende er blitt en trend for unge foreldre (millennials+) i dag.
Og det er at de regelmessig dumper ungene sine hos foreldrene
sine fordi de trenger litt ro i heimen. Dette synes jeg personlig er umodent.
Hvis man bestemmer seg for å få barn, så skal man være skuddsikker på at en kan ta seg av dem på egenhånd, med null til minimal ekstern hjelp, eller "avlasting" som noen kaller det.
Jeg kjenner noen som gjør slik, og det er bare cringe

Endret av Martelè
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Martelè skrev (2 minutter siden):

Jeg sporer litt av her, men når du nevnte det med avlastning, så ble jeg påmint om det som tilsynelatende er blitt en trend for unge foreldre (millennials+) i dag.
Og det er at de regelmessig dumper ungene sine hos foreldrene
sine fordi de trenger litt ro i heimen. Dette synes jeg personlig er umodent.
Hvis man bestemmer seg for å få barn, så skal man være skuddsikker på at en kan ta seg av dem på egenhånd, med null til minimal ekstern hjelp, eller "avlasting" som noen kaller det.
Jeg kjenner noen som gjør slik, og det er bare cringe

Ok. Besteforeldre har gjerne lyst til å tilbringe tid med barnebarna sine da. Men det må være på besteforeldres premisser, man må ikke føle seg tvunget til å passe barnebarna. (Jeg blir iallefall glad for å bli spurt om å være med barnebarna,  og jeg spør også selv).

Men enig med deg at man ikke kan basere seg på besteforeldre når man får barn. Er man 2 foreldre så kan man avlaste hverandre (gjelder kanskje ikke for de kvinner som har menn som ikke engang gidder å ta en bæsjebleie, stakkars damer som er sammen med en sånn).

Men hadde man i tillegg til å stå alene med ansvaret for barn måtte passe på eldre foreldre, så kunne belastningen bli for stor. Det er ikke alltid så lett å få hjelp fra kommunen til de eldre heller. Poenget mitt, man må få ha sitt eget liv, eldre foreldre må ikke være en bremsekloss for ens egen utvikling.

Når vi først er innom det å være umoden, så kan ikke jeg tenke meg noe mer umodent enn en mann som ikke kan ta gjensidig ansvar for barn og husstell.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (11 minutter siden):

Du må se hva de måler også da???

• Happiness is measured using six categories including GDP per capita, social support, and healthy life expectancy, among others.

Ja? Kommer det snart et argument her for hvorfor fattige afrikanere er lykkeligere enn nordmenn? Jeg er svært spent. Jeg hører gjerne meningene dine, men de må være mer enn hule påstander.

Endret av Orion666
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Orion666 skrev (9 minutter siden):

Ja? Kommer det snart et argument her for hvorfor fattige afrikanere er lykkeligere enn nordmenn? Jeg er svært spent. Jeg hører gjerne meningene dine, men de må være mer enn hule påstander.

Vår rikdom bruttonasjonalprodukt og levealder er bedre.

Jeg bare sier at andre folk er lykkeligere Mentalt enn oss, og snakker mer med hverandre og familien og naboene...

Jeg tenker mer på hva som skjer oppe i hue altså, og ikke så mye hva som skjer i lommeboka.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (6 minutter siden):

Vår rikdom bruttonasjonalprodukt og levealder er bedre.

Jeg bare sier at andre folk er lykkeligere Mentalt enn oss, og snakker mer med hverandre og familien og naboene...

Jeg tenker mer på hva som skjer oppe i hue altså, og ikke så mye hva som skjer i lommeboka.

Dette er hva du opprinnelig sa, og som fikk meg til å poste en faktisk undersøkelse av forholdene:

Orion666 skrev (49 minutter siden):

Maslow er bullshit som rike tror på, folk i Afrikas fattigere land har høyere lykkegrad enn rike bortskjemte Exit-folk i kalde Norge...

Undersøkelsen jeg postet indikerer altså at dette ikke stemmer. De lykkeligste landene i verden er alle nordeuropeiske, og alle de skandinaviske landene er blant de øverste ti.

Dette behøver selvsagt ikke være fasit for det som kan være en god diskusjon, men det bidrar i det minste til å skape en ramme for hva som er forutsetningene for lykke og hvordan lykke kan måles.

Siden du starter undertråden hadde det vært bedre om du gikk inn indette med et åpent sinn heller enn å angripe andres argumenter mens du endre din opprinnelige påstand.

Jeg hadde faktisk forventet mer og bedre fra deg. Du er mer ordfør enn mange andre her, og jeg tenkte at dette speiler innholdet ditt. My bad.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Orion666 skrev (59 minutter siden):

Dette er hva du opprinnelig sa, og som fikk meg til å poste en faktisk undersøkelse av forholdene:

Undersøkelsen jeg postet indikerer altså at dette ikke stemmer. De lykkeligste landene i verden er alle nordeuropeiske, og alle de skandinaviske landene er blant de øverste ti.

Dette behøver selvsagt ikke være fasit for det som kan være en god diskusjon, men det bidrar i det minste til å skape en ramme for hva som er forutsetningene for lykke og hvordan lykke kan måles.

Siden du starter undertråden hadde det vært bedre om du gikk inn indette med et åpent sinn heller enn å angripe andres argumenter mens du endre din opprinnelige påstand.

Jeg hadde faktisk forventet mer og bedre fra deg. Du er mer ordfør enn mange andre her, og jeg tenkte at dette speiler innholdet ditt. My bad.

Det er mitt inntrykk at det er slik, og jeg mener både Maslow og FN baserer seg på økonomi, da er det ikke noe sjokk at Sweitz og Norge kommer først. Om jeg husker korrekt så har Zweits lovlig assistert selvmord... Dette burde muligens endre statistikken litt, jeg skal kikke litt på det.

https://www.forskning.no/helse-lykke/er-vi-egentlig-sa-lykkelige-i-norden/2349685

Jo Sweitz med lovlige selvmord har ca 1/3 høyere selvmord sammenlignet med feks nordiske land og andre europeiske land.

Du må se på spørsmålet som stilles som i linken, i vårt vestlige syn som vi selv mener er perfekt så spør vi om økonomisk ladede spørsmål og karriere.

I et annet land med annet livssyn så spør de om noe helt annet enn hvordan lommeboka di føler seg.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (21 minutter siden):

Det er mitt inntrykk at det er slik, og jeg mener både Maslow og FN baserer seg på økonomi, da er det ikke noe sjokk at Sweitz og Norge kommer først. Om jeg husker korrekt så har Zweits lovlig assistert selvmord... Dette burde muligens endre statistikken litt, jeg skal kikke litt på det.

https://www.forskning.no/helse-lykke/er-vi-egentlig-sa-lykkelige-i-norden/2349685

Jo Sweitz med lovlige selvmord har ca 1/3 høyere selvmord sammenlignet med feks nordiske land og andre europeiske land.

Du mener fremdeles at afrikanere er lykkeligere enn nordmenn?

(Hverken Sveits eller Norge er øverst i kåringen jeg refererte til, det er Finland. FYI.)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Orion666 skrev (3 minutter siden):

Du mener fremdeles at afrikanere er lykkeligere enn nordmenn?

(Hverken Sveits eller Norge er øverst i kåringen jeg refererte til, det er Finland. FYI.)

Jeg har jo hatt det som et poeng i tråden at Finland er først, til din informasjon så er Finland mye fattigere og har lavere pensjon og trygd enn feks Norge og Sverige.

Lenke til kommentar

Sitat fra link om FN s happiness undersøkelser....

Over 100.000 personene fra 140 land deltar og svarer på dette. 

De får alle beskjed om å svare på spørsmålet:

Tenk på en stige fra 0 til 10. Toppen av stigen representerer det best mulige livet for deg. Bunnen er det verst mulige livet. På hvilket trinn på stigen vil du si at du befinner deg for øyeblikket?

Vs

De har forsøkt å endre litt på spørsmålet. De har for eksempel og erstattet «et best mulig liv» med «et mest harmonisk liv». 

Da blir resultatet et annet.

Sitat 

Hvis den rangeringen hadde stilt spørsmålet på en litt annen måte, for eksempel hvor mye glede og latter folk har i hverdagen, hadde vi nok ikke kommet like godt ut på denne statistikken, mener hun. 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 minutt siden):

Over 100.000 personene fra 140 land deltar og svarer på dette. 

De får alle beskjed om å svare på spørsmålet:

Tenk på en stige fra 0 til 10. Toppen av stigen representerer det best mulige livet for deg. Bunnen er det verst mulige livet. På hvilket trinn på stigen vil du si at du befinner deg for øyeblikket?

Vs

De har forsøkt å endre litt på spørsmålet. De har for eksempel og erstattet «et best mulig liv» med «et mest harmonisk liv». 

Da blir resultatet et annet.

Veldig spennende spørsmål som en kan tolke på alternative intellektuelle måter. "Best" og "harmonisk" kan høres fint ut, men da spørs det om dette betyr å ignorere problemer, drifte gjennom livet etc. Synes det var kult å tenke over, men kanskje det bare er jeg som er pedantisk

Lenke til kommentar

Jeg har jo hatt det som et poeng i tråden at Finland er først, til din informasjon så er Finland mye fattigere og har lavere pensjon og trygd enn feks Norge og Sverige.

Finland er ikke i Afrika.

Ifølge denne oversikten (hvor Norge faktisk er på andreplass), er ikke Finlands GDP mye lavere enn i Norge. Jeg har vært en del i Finland, og de har jo også høy levestandard, god og gratis utdanning og gode helsetjenester til alle. Mye likt Norge, altså.

IMG_1300.png

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Orion666 skrev (7 minutter siden):

Finland er ikke i Afrika.

Ifølge denne oversikten (hvor Norge faktisk er på andreplass), er ikke Finlands GDP mye lavere enn i Norge. Jeg har vært en del i Finland, og de har jo også høy levestandard, god og gratis utdanning og gode helsetjenester til alle. Mye likt Norge, altså.

IMG_1300.png

Du fikk med deg at jeg og forskerne er kritiske til hvordan vestlige land og FN stiller spørsmålene????

Bytter du ut karriere og lommebok med harmonisk liv så blir resultatet helt annerledes...

Lenke til kommentar

Du fikk med deg at jeg og forskerne er kritiske til hvordan vestlige land og FN stiller spørsmålene????

Bytter du ut karriere og lommebok med harmonisk liv så blir resultatet helt annerledes...

Du angriper altså at en god økonomi er viktig for følelsen av lykke?

Vel….i Norge blir man jo i noen grad tatt vare på selv om man er fattig, og man får fremdeles helsestell.

Hadde jeg derimot vært fattig og bodd i slummen i Harare ville derimot fattigdommen vært et stengsel mellom livet jeg lever og det å føle lykke. Jeg ville bekymret meg for regninger til helsetjenester, tilgang til rent vann og til god utdanning for barna mine og deres venner. For min del er det innlysende at relativt fravær av økonomiske bekymringer er en forutsetning for et lykkelig liv.

Jeg tror absolutt at barna i Harare kan føle øyeblikk av ekstatisk lykke, men mange av dem vil dessverre ikke leve lange og lykkelige liv.

https://www.statista.com/statistics/971283/life-expectancy-at-birth-in-zimbabwe-by-gender/

Forventet levealder i Zimbabwe er 62 år for kvinner. De som bor i slummen i Harare topper nok ikke denne statistikken. Det er mange færre år, og mange av disse årene blir tilbrakt i uhelse, dessverre. 
https://www.undp.org/sites/g/files/zskgke326/files/2023-11/undp-zwe-file-factsheet-globalfund-hivgrant.pdf

Ca 1,3 millioner mennesker i Zimbabwe lever med HIV (dette er heldogvis en skarp nedgang!), og de har generelt sett ikke tilgang til de samme medisinene som vi nordmenn heldigvis har.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (16 minutter siden):

Du kommer ikke bort fra at fattigdom og det å  ikke vite om nok har mat til neste dag medfører seg endel stress som ikke akkurat bidrar til å øke lykkefølelsen. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...