Kassettspiller Skrevet mandag kl 18:46 Del Skrevet mandag kl 18:46 leticia skrev (7 minutter siden): Man bruker normalt andre ord enn å kalle dem "kravstore menn" slik som man gjør med kvinner. Nei, dem blir ofte kalt for kravstore og noen blir kalt urealistiske. 2 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet mandag kl 18:48 Del Skrevet mandag kl 18:48 leticia skrev (3 minutter siden): Nei, artikkelen handler i hovedsak om Tinder, høydekrav og menn som opererer seg for å bli høyere. Okei. Det er sikkert sant, jeg kopierte det som stod frem til man treffer betalingsmur iallefall. 🙂 1 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet mandag kl 18:50 Del Skrevet mandag kl 18:50 leticia skrev (22 minutter siden): Hvis de har det som kriterie så er det opp til dem. Men kanskje ikke et lurt trekk hvis man allerede klager på at man sliter med å få dame, fordi man ekskluderer ganske mange med et slikt vektkrav. Det samme vil jo gjelde for de kvinner som har et høydekrav. At de ekskluderer endel. (og hvis de vil ha ei som veier under 60 kilo så må de passe seg for å gjøre henne gravid, da legger man gjerne på seg en del, og ikke alltid man greier å gå ned i vekt igjen). Men dette med vekta henger ofte også sammen med høyde. Det er lettere å finne ei på 1.55 som veier under 60 kilo enn å finne ei på 1.75 som gjør det. Nettopp. Og hvis du sitter igjen enten med en kjæreste, eller med en lykkelig singeltilværelse, har du jo satt kravene riktig ut fra den situasjonen du befinner deg i. Det er når du er ulykkelig over å være singel og samtidig har masse krav og kriterier, at det lønner seg å være hard på hvilke av dette du kan se bort fra. Og da er jo ting som høyde og vekt åpenbare kandidater for noe som kan løsnes litt på uten at det koster for mye. Det er verre med kriterier som at man selv ikke vil ha barn og ofre noe sånt for å ha en større datingpool å ta av. Dog må det kanskje til av og til (hei, mann 45+ som vil ha barn). 3 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet mandag kl 18:56 Del Skrevet mandag kl 18:56 Gjest 08676...a87 skrev (9 minutter siden): Du svarte ikke på om du latterliggjør kvinner som velger å få større bryster med silikon, på samme måte. Kan svare for egen del, nei det gjør jeg ikke. Duckface derimot.. Og menn som opererer inn stylter i leggen for å bli høyere, kom nettopp med på lista over ting jeg kan vurdere å kødde med/om. 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet mandag kl 19:13 Del Skrevet mandag kl 19:13 (endret) knopflerbruce skrev (2 timer siden): Vi er i det store og hele enige (selv om jeg tror jeg er litt mindre opptatt av høyde enn deg). Det er mer proporsjonene jeg får litt icks av om man havner ute i periferien av normalfordelingen. Jeg er egentlig ikke så opptatt av høyde som det kan virke. Jeg tenker bare at det er naturlig at kvinner vil ha høyere menn, av samme årsak som menn vil ha små og unge kvinner. knopflerbruce skrev (2 timer siden): det er den sære ideen spesielt kortere menn har om at nesten alle kvinner autodiskvalifiserer menn som er under 180cm som er helt koko. Jeg er enig i dette. Det virker til å handle om et mindreverdighetskompleks (eller å legge bort fokus fra at det er andre årsaker til at man ikke får napp.) Enklere å skylde på høyden. Kanskje det egentlig ikke handler om kvinners påståtte krav heller, men at man sammenligner seg med andre menn som man føler man ikke kan konkurrere med. Man har på en måte gitt opp på forhånd, og havner inn i en slags selvoppfyllende profeti. knopflerbruce skrev (2 timer siden): Det er heller ikke et problem om det finnes en håndfull menn der ute som er nøye på BMI, det er om flere titalls prosent sitter der og krever en kvinne med vesentlig lavere BMI enn seg selv at man har et problem hvor disse mennene setter seg i en vanskelig posisjon i datingmarkedet siden det er mange menn om få kvinner, og kvinnene i seg selv typisk finner seg noen med omtrent samme "degree of fitness". Hvilket gjør nåløyet enda trangere. Enig i dette også. Endret mandag kl 20:53 av leticia utfylling 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet mandag kl 19:27 Del Skrevet mandag kl 19:27 Duriello skrev (18 minutter siden): Kan svare for egen del, nei det gjør jeg ikke. Duckface derimot.. Og menn som opererer inn stylter i leggen for å bli høyere, kom nettopp med på lista over ting jeg kan vurdere å kødde med/om. Duckface ja 😄 Sånn generelt så syns jeg ikke man skal fikse på kroppen uansett, så sant det ikke er medisinsk begrunnet. Nå var det ikke ment som en latterliggjøring av såpass lave menn heller da, men av situasjonen, hvor lavt man faktisk måtte gått ned i høyde. Skulle lett ganske lenge for å finne en så lav mann (har aldri sett en så lav voksen mann noengang). Som å finne nåla i høystakken det der... 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet mandag kl 19:30 Del Skrevet mandag kl 19:30 leticia skrev (2 minutter siden): Duckface ja 😄 Sånn generelt så syns jeg ikke man skal fikse på kroppen uansett, så sant det ikke er medisinsk begrunnet. Nå var det ikke ment som en latterliggjøring av såpass lave menn heller da, men av situasjonen, hvor lavt man faktisk måtte gått ned i høyde. Skulle lett ganske lenge for å finne en så lav mann (har aldri sett en så lav voksen mann noengang). Som å finne nåla i høystakken det der... Hvor lav var denne fyren egentlig?! 😅 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet mandag kl 19:34 Del Skrevet mandag kl 19:34 (endret) Duriello skrev (15 minutter siden): Hvor lav var denne fyren egentlig?! 😅 For min del måtte han vært 1,53... på høyde med en 12 - 13 åring Endret mandag kl 19:46 av leticia 1 Lenke til kommentar
Tastaturkriger Skrevet mandag kl 23:04 Del Skrevet mandag kl 23:04 leticia skrev (5 timer siden): Det er menn som er bremseklossen på antall barn i forhold, ikke kvinner. Og det er klart flere kvinner enn menn som ønsker seg flere enn to barn: Mens 34 prosent av kvinnene ønsker seg tre barn, er det bare 25 prosent av mennene som ønsker seg det samme. Hele 50 prosent av mennene synes to barn er nok. Hvorfor får vi ikke flere enn to barn? Joda. Men de tallene må du se opp mot at ufrivillig barnløshet øker for et økende antall menn. Hvis enkeltmenn fikk nok barn med forskjellige kvinner til å kompensere, så er det jo greit mtp befolkningsveksten. 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet mandag kl 23:21 Del Skrevet mandag kl 23:21 Tastaturkriger skrev (6 minutter siden): Joda. Men de tallene må du se opp mot at ufrivillig barnløshet øker for et økende antall menn. Hvis enkeltmenn fikk nok barn med forskjellige kvinner til å kompensere, så er det jo greit mtp befolkningsveksten. Akkurat det argumentet regnte jeg med at kom til å komme. Men det var ganske mange barnløse menn før i tiden også. Det er faktisk ingen menneskerett å få barn, og det er ikke bare bare å gå gravid og å føde heller med de risikoene det innebærer (jeg har 5 fullførte). Så jeg kjenner meg ikke igjen i din "at kvinner kan gjøre som de vil fører til at det blir færre barn" (selv om det selvsagt kan gjelde for kvinner som gruppe likevel). Ser du for deg at kvinner skal tvinges til å føde barna til menn de ikke vil ha? Hvordan tenker du at dette med ufrivillig barnløshet skal løses? Da helst fra et manneperspektiv ettersom damer kan ordne dette på en klinikk hvis de vil. 2 Lenke til kommentar
Tastaturkriger Skrevet mandag kl 23:30 Del Skrevet mandag kl 23:30 leticia skrev (2 minutter siden): Akkurat det argumentet regnte jeg med at kom til å komme. Men det var ganske mange barnløse menn før i tiden også. Det er faktisk ingen menneskerett å få barn, og det er ikke bare bare å gå gravid og å føde heller med de risikoene det innebærer (jeg har 5 fullførte). Så jeg kjenner meg ikke igjen i din "at kvinner kan gjøre som de vil fører til at det blir færre barn" (selv om det selvsagt kan gjelde for kvinner som gruppe likevel). Ser du for deg at kvinner skal tvinges til å føde barna til menn de ikke vil ha? Hvordan tenker du at dette med ufrivillig barnløshet skal løses? Da helst fra et manneperspektiv ettersom damer kan ordne dette på en klinikk hvis de vil. Her diskuterte jeg bare mekanismer. Du introduserer dette med menneskerett. Det er et moralsk argument. Jeg har ikke tatt stilling til moral. Jeg er ikke interessert i praktisk moral, fordi moral på et høyere plan er vanskelig å begrunne med annet enn praktisk funksjon som manipulering av mennesker og befolkninger, som en slags ferniss som dekker over underliggende spillteori. Det er derimot et spennende spørsmål om kulturer som gir mennesker mindre frihet, er mer autoritære, arkaiske og patriarkalske, faktisk resulterer i økt barn fordi progressive kulturer undergraver seg selv, eventuelt via levestandardøkning og tilgjengelighet på prevensjon. Lenke til kommentar
leticia Skrevet mandag kl 23:36 Del Skrevet mandag kl 23:36 Tastaturkriger skrev (1 minutt siden): Det er derimot et spennende spørsmål om kulturer som gir mennesker mindre frihet, er mer autoritære, arkaiske og patriarkalske, faktisk resulterer i økt barn fordi progressive kulturer undergraver seg selv, eventuelt via levestandardøkning og tilgjengelighet på prevensjon. Det er vel egentlig ikke noe særlig å lure på. Altså det med at mindre frihet, mer fattigdom, mindre prevensjon osv fører til flere barn. Men for egen del så setter jeg menneskers frihet såpass høyt at et slikt samfunn ønsker jeg ikke å ta del i. Og det er ikke bare et gode for moder jord at befolkningsveksten bare går i været. Faktisk syns jeg det er en god ting at befolkningsveksten avtar hvis man ser miljømessig på det. I forhold til velferdsstaten er det selvsagt en ulempe i den fasen hvor man har svært mange eldre, og få unge til å ta seg av dem, både fysisk og økonomisk. 3 Lenke til kommentar
Tastaturkriger Skrevet mandag kl 23:40 Del Skrevet mandag kl 23:40 leticia skrev (Akkurat nå): Det er vel egentlig ikke noe særlig å lure på. Altså det med at mindre frihet, mer fattigdom, mindre prevensjon osv fører til flere barn. Men for egen del så setter jeg menneskers frihet såpass høyt at et slikt samfunn ønsker jeg ikke å ta del i. Og det er ikke bare et gode for moder jord at befolkningsveksten bare går i været. Faktisk syns jeg det er en god ting at befolkningsveksten avtar hvis man ser miljømessig på det. I forhold til velferdsstaten er det selvsagt en ulempe i den fasen hvor man har svært mange eldre, og få unge til å ta seg av dem, både fysisk og økonomisk. Helt enig. Det er de brå demografiske forandringene som er problemet for institusjonene våre og for å opprettholde pyramidespillet. Og nei, har ingen tro på at vi kommer til å oppleve tvungen forplantning. Menn er ensomme ulver, de klarer ikke generere noen sånne konspiratoriske politiske aksjoner, og om en beslutter noe sånt politisk, så fordufter alle kvinner fortere enn du kan si flybillett. 2 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet i går, 01:11 Del Skrevet i går, 01:11 Tastaturkriger skrev (2 timer siden): Joda. Men de tallene må du se opp mot at ufrivillig barnløshet øker for et økende antall menn. Hvis enkeltmenn fikk nok barn med forskjellige kvinner til å kompensere, så er det jo greit mtp befolkningsveksten. Men hvis disse ufrivillige barnløse er på Tinder, hvorfor sitter de der da og putter "Long term looking for short" (som enhver oppegående kvinne leser som "er her for hookups, men later som jeg er seriøs"), eller "still figuring it out" som hva de er ute etter? Det er da INGEN som vil ha noen unge med mister "jeg vet ikke hva jeg vil, assa - vi finner vel ut av det til slutt". Som om noen har interesse av å være noens hobby mens de finner ut av seg selv og sine behov? Dette er Tinder-realiteten, og hvis du tar det der + elendige profiler, hvor bioene enten er tomme, inneholder bare tomprat og ikoner, eller er full av dårlig språk, er det jo ikke rart at tinger som det er. I en av disse WWU-podcastene har jo vår kjære Mads Larsen gjort et poeng av at 95% eller noe sånt av alle mannlige profiler sveipes vekk umiddelbart - men hvis du sveiper vekk det over og f.eks. hiver på et par kriterier til om ønske om barn eller kjæledyr, er det faktisk ikke mer enn 5% du sitter igjen med - og allerede da har du jo mye du skal vurdere og potensielt vrake noen over. På meg er det bare absurd at barnløse menn ikke f.eks. klarer å lage en Tinder-profil som er fullstendig utfylt og fri for språkfeil. Det er mind-boggling hvor liten innsats folk legger ned før de klager. 1 Lenke til kommentar
P7SA Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden (endret) 11 hours ago, Kassettspiller said: Nei, dem blir ofte kalt for kravstore og noen blir kalt urealistiske. Yepp, jeg har sett det altfor mange ganger. Menn som har ett eller få krav, for eksempel at kvinnen skal være normalvektig/slank, blir ofte kritisert som kravstore. De får høre at det ikke finnes så mange slanke kvinner, og at de bør være mer realistiske. Spørsmål som "Er du sånn selv?" og lignende kommer raskt. Kvinner med mange krav, gjerne en lang rekke som totalt sett blir veldig urealistisk, får derimot sjelden høre at de bør senke kravene sine. De får nesten aldri spørsmål om de kan levere det samme de forventer av menn, som for eksempel god humor, høy utdanning, millionlønn, er veltrent, høy, sterk, bredskuldret, handy, osv. Mange av dem føler at de fortjener "den helt perfekte imaginære mannen" og tror at drømmemannen bare er et steg unna, så lenge de ikke går på kompromiss med kravene. Slikt leser man oftere når (online) feminister står bak kommentarene og tipsene. Det er en stor forskjell i holdningene til kvinnelige og mannlige krav. Hvor er likestillingen i det? 🤷♂️ Kvinners holdninger kan føre til at mange kvinner ender opp med å sikte på de samme mennene – menn som ligger (langt) over deres egen liga. Dette kan gjøre at attraktive menn utnytter kvinner for sex, eller at menn som er mindre attraktive bruker enda mindre attraktive kvinner på samme måte. Derfor får (visse) kvinner rett i at det er mange menn på Tinder som kun er ute etter sex. Men, som jeg har påpekt før, er dette til en viss grad selvforskyldt. Når mange kvinner søker menn over sitt eget nivå, og sprer beina relativt lett, ofte i håp om å "ligge seg til en kjæreste", så blir markedet/Tinder deretter. At mange kvinner tror at menn og kvinner er ganske like når det gjelder sex, kan gjøre det vanskelig for enkelte å forstå hvorfor menn lettere bruker kvinner for sex. Studier og eksperimenter viser at menn og kvinner faktisk er veldig forskjellige på dette området. For eksempel: Trykk på play (starter på 12 sek) og se frem til 1:53. Jeg vil ikke avsløre resultatene, men de er relevante for å forstå hvorfor menn er mer tilbøyelige til å bruke kvinner for sex. Om man ikke ser klippet og lurer på poenget mitt. Poenget at når single menn får tilbud om sex, vil de ofte gripe sjansen. Menn er mer tilbøyelige til å takke ja til sex med en ukjent kvinne, enn til en date med en ukjent kvinne. Dette påvirker naturlig nok dynamikken på Tinder, spesielt når kvinner flokker seg rundt de samme mennene. Menn som har mange matcher, vil i visse tilfeller velge sex fremfor forpliktelse. Menn som ser etter kjærligheten, vil også være åpen for sex med kvinner med dersom muligheten er der. Og ekstra kjekke menn som kun er ute etter sex, vil ofte bruke Tinder som arena for å utnytte kvinner med urealistiske forventninger – kvinner som tror de fortjener menn over sitt nivå. Tilbake til kravene: Martele skrev et bra innlegg om forskjellen i holdninger rundt krav, og om hykleriet og dobbeltstandarden. Jeg er veldig enig i det han påpekte. ⬇️ On 1/3/2025 at 3:38 PM, Martelè said: Hm. Jeg opplever det motsatte. At kvinner blir oppfordret til å ha høye krav, men hvis menn har det, så blir de skjelt ut eller ansett som "kresen". Selv fra andre menn. Hykleri deluxe Ellers er det relativt godt vedtatt at kvinner har flere krav når det gjelder faktorer som ikke handler om utseende. "Among most mammals, females are typically the more selective sex, as their minimum effort for producing offspring (i.e., being pregnant and giving birth) is much higher than minimum effort for males (i.e., producing sperm). This is true for humans as well: women are the more selective sex for most traits with the exception of physical attractiveness, in which men are typically more selective (Buss & Schmitt, 1993; Castro & Lopes, 2011; Regan et al., 2000). " Men når kvinner på Tinder i tillegg har høyest krav til utseende, (den store majoriteten av "likes" går til en liten andel visuelt attraktive menn), er det ikke rart at norske kvinner blir sett på som veldig kravstore. Så, hva er løsningen på den norske kvinnens kravstorhet? En enkel og brutal løsning: De som har urealistiske krav kan forbli single, og i stor grad barnløse. Genene deres stopper opp etter en generasjon eller tre. Disse kvinnene finner ikke menn i utlandet som lever opp til kravene heller. Menn derimot, kan lettere søke seg til utlandet og finne kvinner med mer realistiske krav – til stor frustrasjon for kravstore norske kvinner. Endret 19 timer siden av P7SA 2 1 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden P7SA skrev (4 timer siden): Yepp, jeg har sett det altfor mange ganger. Menn som har ett eller få krav, for eksempel at kvinnen skal være normalvektig/slank, blir ofte kritisert som kravstore. De får høre at det ikke finnes så mange slanke kvinner, og at de bør være mer realistiske. Spørsmål som "Er du sånn selv?" og lignende kommer raskt. Kvinner med mange krav, gjerne en lang rekke som totalt sett blir veldig urealistisk, får derimot sjelden høre at de bør senke kravene sine. De får nesten aldri spørsmål om de kan levere det samme de forventer av menn, som for eksempel god humor, høy utdanning, millionlønn, er veltrent, høy, sterk, bredskuldret, handy, osv. Mange av dem føler at de fortjener "den helt perfekte imaginære mannen" og tror at drømmemannen bare er et steg unna, så lenge de ikke går på kompromiss med kravene. Slikt leser man oftere når (online) feminister står bak kommentarene og tipsene. Det er en stor forskjell i holdningene til kvinnelige og mannlige krav. Hvor er likestillingen i det? 🤷♂️ Kvinners holdninger kan føre til at mange kvinner ender opp med å sikte på de samme mennene – menn som ligger (langt) over deres egen liga. Dette kan gjøre at attraktive menn utnytter kvinner for sex, eller at menn som er mindre attraktive bruker enda mindre attraktive kvinner på samme måte. Derfor får (visse) kvinner rett i at det er mange menn på Tinder som kun er ute etter sex. Men, som jeg har påpekt før, er dette til en viss grad selvforskyldt. Når mange kvinner søker menn over sitt eget nivå, og sprer beina relativt lett, ofte i håp om å "ligge seg til en kjæreste", så blir markedet/Tinder deretter. At mange kvinner tror at menn og kvinner er ganske like når det gjelder sex, kan gjøre det vanskelig for enkelte å forstå hvorfor menn lettere bruker kvinner for sex. Studier og eksperimenter viser at menn og kvinner faktisk er veldig forskjellige på dette området. For eksempel: Trykk på play (starter på 12 sek) og se frem til 1:53. Jeg vil ikke avsløre resultatene, men de er relevante for å forstå hvorfor menn er mer tilbøyelige til å bruke kvinner for sex. Om man ikke ser klippet og lurer på poenget mitt. Poenget at når single menn får tilbud om sex, vil de ofte gripe sjansen. Menn er mer tilbøyelige til å takke ja til sex med en ukjent kvinne, enn til en date med en ukjent kvinne. Dette påvirker naturlig nok dynamikken på Tinder, spesielt når kvinner flokker seg rundt de samme mennene. Menn som har mange matcher, vil i visse tilfeller velge sex fremfor forpliktelse. Menn som ser etter kjærligheten, vil også være åpen for sex med kvinner med dersom muligheten er der. Og ekstra kjekke menn som kun er ute etter sex, vil ofte bruke Tinder som arena for å utnytte kvinner med urealistiske forventninger – kvinner som tror de fortjener menn over sitt nivå. Tilbake til kravene: Martele skrev et bra innlegg om forskjellen i holdninger rundt krav, og om hykleriet og dobbeltstandarden. Jeg er veldig enig i det han påpekte. ⬇️ Ellers er det relativt godt vedtatt at kvinner har flere krav når det gjelder faktorer som ikke handler om utseende. "Among most mammals, females are typically the more selective sex, as their minimum effort for producing offspring (i.e., being pregnant and giving birth) is much higher than minimum effort for males (i.e., producing sperm). This is true for humans as well: women are the more selective sex for most traits with the exception of physical attractiveness, in which men are typically more selective (Buss & Schmitt, 1993; Castro & Lopes, 2011; Regan et al., 2000). " Men når kvinner på Tinder i tillegg har høyest krav til utseende, (den store majoriteten av "likes" går til en liten andel visuelt attraktive menn), er det ikke rart at norske kvinner blir sett på som veldig kravstore. Så, hva er løsningen på den norske kvinnens kravstorhet? En enkel og brutal løsning: De som har urealistiske krav kan forbli single, og i stor grad barnløse. Genene deres stopper opp etter en generasjon eller tre. Disse kvinnene finner ikke menn i utlandet som lever opp til kravene heller. Menn derimot, kan lettere søke seg til utlandet og finne kvinner med mer realistiske krav – til stor frustrasjon for kravstore norske kvinner. Hvorvidt kvinner eller menn generelt blir kalt kravstore mest har jeg ingen formening om, men i det etablerte mediebildet virker det mindre akseptert å peke på kvinners krav som årsak eller et problem enn menns. Det jeg har merket meg er at vi nok oftere ser artikler om kvinner som ‘står frem’ med sine krav, og hvordan de ikke oppnår varige relasjoner med menn som oppfyller dem, samtidig som vi ser tidvis voldsomt sterke relasjoner om en ymter frempå at høye krav eller manglende realisme er årsaken. Tvert imot oppfordres jo kvinner til å ikke avstemme krav med virkeligheten. Det tror jeg ikke nødvendigvis er i kvinners interesse. Tilsvarende tendenser tror jeg vi i liten grad ser for menn innenfor ‘hovedstrømsmediene’. ‘Markedsverdi’-debatten for noen år siden, der en kvinne ba to psykologer om råd i et leserinnlegg, tenker jeg tjener som et interessant eksempel. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden P7SA skrev (4 timer siden): Yepp, jeg har sett det altfor mange ganger. Menn som har ett eller få krav, for eksempel at kvinnen skal være normalvektig/slank, blir ofte kritisert som kravstore. De får høre at det ikke finnes så mange slanke kvinner, og at de bør være mer realistiske. Spørsmål som "Er du sånn selv?" og lignende kommer raskt. Kvinner med mange krav, gjerne en lang rekke som totalt sett blir veldig urealistisk, får derimot sjelden høre at de bør senke kravene sine. De får nesten aldri spørsmål om de kan levere det samme de forventer av menn, som for eksempel god humor, høy utdanning, millionlønn, er veltrent, høy, sterk, bredskuldret, handy, osv. Mange av dem føler at de fortjener "den helt perfekte imaginære mannen" og tror at drømmemannen bare er et steg unna, så lenge de ikke går på kompromiss med kravene. Slikt leser man oftere når (online) feminister står bak kommentarene og tipsene. Det er en stor forskjell i holdningene til kvinnelige og mannlige krav. Hvor er likestillingen i det? 🤷♂️ Kvinners holdninger kan føre til at mange kvinner ender opp med å sikte på de samme mennene – menn som ligger (langt) over deres egen liga. Dette kan gjøre at attraktive menn utnytter kvinner for sex, eller at menn som er mindre attraktive bruker enda mindre attraktive kvinner på samme måte. Derfor får (visse) kvinner rett i at det er mange menn på Tinder som kun er ute etter sex. Men, som jeg har påpekt før, er dette til en viss grad selvforskyldt. Når mange kvinner søker menn over sitt eget nivå, og sprer beina relativt lett, ofte i håp om å "ligge seg til en kjæreste", så blir markedet/Tinder deretter. At mange kvinner tror at menn og kvinner er ganske like når det gjelder sex, kan gjøre det vanskelig for enkelte å forstå hvorfor menn lettere bruker kvinner for sex. Studier og eksperimenter viser at menn og kvinner faktisk er veldig forskjellige på dette området. For eksempel: Trykk på play (starter på 12 sek) og se frem til 1:53. Jeg vil ikke avsløre resultatene, men de er relevante for å forstå hvorfor menn er mer tilbøyelige til å bruke kvinner for sex. Om man ikke ser klippet og lurer på poenget mitt. Poenget at når single menn får tilbud om sex, vil de ofte gripe sjansen. Menn er mer tilbøyelige til å takke ja til sex med en ukjent kvinne, enn til en date med en ukjent kvinne. Dette påvirker naturlig nok dynamikken på Tinder, spesielt når kvinner flokker seg rundt de samme mennene. Menn som har mange matcher, vil i visse tilfeller velge sex fremfor forpliktelse. Menn som ser etter kjærligheten, vil også være åpen for sex med kvinner med dersom muligheten er der. Og ekstra kjekke menn som kun er ute etter sex, vil ofte bruke Tinder som arena for å utnytte kvinner med urealistiske forventninger – kvinner som tror de fortjener menn over sitt nivå. Tilbake til kravene: Martele skrev et bra innlegg om forskjellen i holdninger rundt krav, og om hykleriet og dobbeltstandarden. Jeg er veldig enig i det han påpekte. ⬇️ Ellers er det relativt godt vedtatt at kvinner har flere krav når det gjelder faktorer som ikke handler om utseende. "Among most mammals, females are typically the more selective sex, as their minimum effort for producing offspring (i.e., being pregnant and giving birth) is much higher than minimum effort for males (i.e., producing sperm). This is true for humans as well: women are the more selective sex for most traits with the exception of physical attractiveness, in which men are typically more selective (Buss & Schmitt, 1993; Castro & Lopes, 2011; Regan et al., 2000). " Men når kvinner på Tinder i tillegg har høyest krav til utseende, (den store majoriteten av "likes" går til en liten andel visuelt attraktive menn), er det ikke rart at norske kvinner blir sett på som veldig kravstore. Så, hva er løsningen på den norske kvinnens kravstorhet? En enkel og brutal løsning: De som har urealistiske krav kan forbli single, og i stor grad barnløse. Genene deres stopper opp etter en generasjon eller tre. Disse kvinnene finner ikke menn i utlandet som lever opp til kravene heller. Menn derimot, kan lettere søke seg til utlandet og finne kvinner med mer realistiske krav – til stor frustrasjon for kravstore norske kvinner. Det er fordi menn forventer det uthevede av kvinnene uten å si det. Dessuten, hvis en kvinne vil ha høy utdanning for sin mann er hun sannsynligvis høyt utdannet selv. Det er helt fair å be om det da. De mannlige og kvinnelige kravene er faktisk nesten helt like, hvis du bare unngår å spørre de ureflekterte mennene som tror det er nok at hun er "snill å grei". Menn som har tenkt seg om, vil trekke frem slike elementer som du gjør på vegne av kvinner. Det er jo ikke akkurat sexy å ha ti tommeltotter for en kvinne, for å si det sånn. Kvinner søker menn på samme nivå, å påstå noe annet er bare uredelig. Det du påstår er bare svada som gjentas om igjen uten noen konkrete eksempler, engang. En velutdannet kvinne med høy kulturell kapital, søker ikke over "sitt nivå" om hun vraker enkle menn som vil ha en matlager og barnepasser. Tvert imot er det du ber om at kvinner skal gå ned i nivå, fordi menn er single. It makes no sense. Det er mennene som er desperate og som må endre sin egen situasjon - ikke kvinnene som må tilpasse seg etter andres behov. Poenget med sex er ellers litt karikert slik du fremstiller det, men det er (enda) et eksempel på hvordan menn som gruppe skyter seg i foten. Når de lar kuken bestemme, gjør de også at kvinner vil se på mannlige fremstøt som en måte å få pult på - uansett hva intensjonen faktisk er. Den eneste gruppen som kan endre dette er faktisk menn selv, kvinnene kan ikke noe for at menn prøver seg på dem. Inkludert alle mennene som sikter over sitt nivå. Hvis kvinner flokker seg rundt de samme mennene, burde jo heller menn spørre seg hvordan de kan forbedre profilene sine så de IKKE blir valgt bort. Det er ikke noe mer enn at man ikke er attraktiv nok som er grunnen til det - at man spiller et spill hvor de fleste man sikter mot er over ens nivå. Løsningen er å løfte eget nivå. Myten om at menn som finner kvinner i utlandet frustrerer norske kvinner er bare manosfæreretorikk som ikke har hold i virkeligheten. Mulig du er en sånn som sitter der og er valgt bort og kompenserer med å spre antikvinnelig pisspreik for å "ta igjen" på alle damene som valgte deg bort, men du har ikke noen relevante poenger her. De fleste menn ser etter akkurat de samme kvalitetene i en partner som det kvinner gjør. Intelligens, humor, sunnhet, godhet, språklig kompatibilitet - and the list goes on. End of discussion. 1 1 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden herzeleid skrev (8 minutter siden): Hvorvidt kvinner eller menn generelt blir kalt kravstore mest har jeg ingen formening om, men i det etablerte mediebildet virker det mindre akseptert å peke på kvinners krav som årsak eller et problem enn menns. Det jeg har merket meg er at vi nok oftere ser artikler om kvinner som ‘står frem’ med sine krav, og hvordan de ikke oppnår varige relasjoner med menn som oppfyller dem, samtidig som vi ser tidvis voldsomt sterke relasjoner om en ymter frempå at høye krav eller manglende realisme er årsaken. Tvert imot oppfordres jo kvinner til å ikke avstemme krav med virkeligheten. Det tror jeg ikke nødvendigvis er i kvinners interesse. Tilsvarende tendenser tror jeg vi i liten grad ser for menn innenfor ‘hovedstrømsmediene’. ‘Markedsverdi’-debatten for noen år siden, der en kvinne ba to psykologer om råd i et leserinnlegg, tenker jeg tjener som et interessant eksempel. Manglende realisme kan være et poeng, hvis målet er at kvinner skal resignere og gi opp det å finne en mann som passer deres person. Hvis det er "urealistisk" at en kvinne med høy sosial kapital skal finne seg en tilsvarende mann, hvor er det da problemet egentlig ligger her? Jeg savner at det blir litt mer stuerent å sette halen på grisen, fremfor å late som at det ikke er en del forbedringspotensiale å hente hos disse bortvalgte mennene. Men, i jantelovlandet Norge er det jo enklest å si "alt er bra nok, de må ta deg som du er" fremfor å oppfordre folk til å bli bedre versjoner av seg selv. VI hadde gjort menn en stor tjeneste hvis vi sluttet å late som de er ofre for "manglende realisme" eller "kravstorhet". De er ofre for egen udugelighet og utilstrekkelighet, men det kan de faktisk gjøre noe med. 1 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden (endret) knopflerbruce skrev (52 minutter siden): Dessuten, hvis en kvinne vil ha høy utdanning for sin mann er hun sannsynligvis høyt utdannet selv. Det er helt fair å be om det da. Selvsagt. I tillegg så vet man at i forhold hvor begge har høy utdanning så får man større grad av likestilling enn hvis man finner seg en fra bygda med lav utdanning. Den tradisjonelle, konservative, norske mannen er sånn sett i ferd med å utrydde seg selv når kvinner heller velger å få barn med høyt utdannede menn som ikke har noe problem med å være likestilt med kvinnen. knopflerbruce skrev (52 minutter siden): En velutdannet kvinne med høy kulturell kapital, søker ikke over "sitt nivå" om hun vraker enkle menn som vil ha en matlager og barnepasser. Riktig. Tilføy sex til dette så har man karikaturen på den "enkle mann". knopflerbruce skrev (52 minutter siden): Det er mennene som er desperate og som må endre sin egen situasjon - ikke kvinnene som må tilpasse seg etter andres behov. Kunne ikke vært mer enig i dette. Det er noe frastøtende med menn som forventer at kvinner skal rette seg etter hans behov mens han samtidig gir en lang F i hennes behov. Misogynisme på sitt "beste" 🫣 knopflerbruce skrev (52 minutter siden): Hvis kvinner flokker seg rundt de samme mennene, burde jo heller menn spørre seg hvordan de kan forbedre profilene sine så de IKKE blir valgt bort. Hva er kjekt med det da? Da må de kanskje gå i seg selv i stedet for slik som nå, å klage på, og forsøke å endre kvinner 😅🤭 knopflerbruce skrev (52 minutter siden): Myten om at menn som finner kvinner i utlandet frustrerer norske kvinner er bare manosfæreretorikk som ikke har hold i virkeligheten. Mulig du er en sånn som sitter der og er valgt bort og kompenserer med å spre antikvinnelig pisspreik for å "ta igjen" på alle damene som valgte deg bort, men du har ikke noen relevante poenger her. De fleste menn ser etter akkurat de samme kvalitetene i en partner som det kvinner gjør. Intelligens, humor, sunnhet, godhet, språklig kompatibilitet - and the list goes on. End of discussion. Har ingenting å tilføye her, bare sier meg enig og at du treffer bra med kommentaren. Endret 14 timer siden av leticia presisering første ledd 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden knopflerbruce skrev (44 minutter siden): . VI hadde gjort menn en stor tjeneste hvis vi sluttet å late som de er ofre for "manglende realisme" eller "kravstorhet". De er ofre for egen udugelighet og utilstrekkelighet, men det kan de faktisk gjøre noe med. 👏👏👏 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå