knopflerbruce Skrevet lørdag kl 21:57 Del Skrevet lørdag kl 21:57 Boing_80 skrev (2 timer siden): Uenig. Jeg har vært litt i begge leire, og det er derfor jeg engasjerer meg - fordi jeg vet så inderlig godt at hvis man gidder "ta seg sammen" så kan du faktisk gjøre nok til at det blir en målbar forskjell av det. Og, jeg vet også nytten av å ta tak i ting tidlig - fordi det er dumt å vente til et problem blir så stort at du ikke klarer overbevise deg om at du klarer løse det. Det er lettere å slanke bort 10 kg etter at du er vant med å være aktiv, enn det er å være sofagris og skulle barbere bort 100 kg, for å si det sånn. Det ene er et "magadrag" noen uker på våren, før sommerkroppen sitter, og det andre er.... noe annet. Men, steg 1 er å innse at du selv er problemet, ikke "kravstore kvinner" eller noe annet eksternt som bare er en bortforklaring. 1 Lenke til kommentar
Martelè Skrevet lørdag kl 22:19 Del Skrevet lørdag kl 22:19 leticia skrev (5 timer siden): Av å være hyggelig? Syns du det er bedre å bli en "incel" da, slik at man havner utenfor alle "soner"? Det ideelle er vel å ikke være i noen av de to gruppene Lenke til kommentar
Kassettspiller Skrevet lørdag kl 22:20 Del Skrevet lørdag kl 22:20 knopflerbruce skrev (30 minutter siden): Fordi det de fleste damene som ytrer seg offentlig i denne debatten savner, er menn som IKKE har latt seg sakke akterut på ulike felt. Da tenker jeg f.eks. på det å tilegne seg kulturell kapital, men også estetisk sans. Og, dette stemmer jo overens med det statistikkene viser - at det er "de mennene" som sliter på TInder. Du vet, motpolen til kjekkasen (les: person som har tatt vare på kroppen og vet hvordan man kler og pynter seg) med høy inntekt og ambisjoner (les: motpolen til gutta som sa "gidderikke" i mattetimen og aldri leste en novelle uten at de ble tvunget til det). Tror du at menn som sliter på Tinder er slike? Ikke tar vare på kroppen, har dårlig hygiene og ikke kler seg bra? knopflerbruce skrev (32 minutter siden): Og før du svarer "det er teoretisk mulig at noen klarer seg uten det og det" - jawohl, men det er nå disse folkene her vi snakker om. Ikke skoletapere som ble fotballproffer, eller den ene som fikk VM-gull i septiktømming. Beklager, men jeg forstår virkelig ikke dem som mener at man automatisk blir ambisiøs bare ved å ta høyere utdanning. 3 Lenke til kommentar
Kassettspiller Skrevet lørdag kl 22:23 Del Skrevet lørdag kl 22:23 knopflerbruce skrev (29 minutter siden): Jeg har vært litt i begge leire, og det er derfor jeg engasjerer meg - fordi jeg vet så inderlig godt at hvis man gidder "ta seg sammen" så kan du faktisk gjøre nok til at det blir en målbar forskjell av det. Og, jeg vet også nytten av å ta tak i ting tidlig - fordi det er dumt å vente til et problem blir så stort at du ikke klarer overbevise deg om at du klarer løse det. Det er lettere å slanke bort 10 kg etter at du er vant med å være aktiv, enn det er å være sofagris og skulle barbere bort 100 kg, for å si det sånn. Det ene er et "magadrag" noen uker på våren, før sommerkroppen sitter, og det andre er.... noe annet. Men, steg 1 er å innse at du selv er problemet, ikke "kravstore kvinner" eller noe annet eksternt som bare er en bortforklaring. Hva med dem som følger rådene, men likevel mislykkes? Det er flott at det fungerte for deg, men samtidig kan du ikke anta at de samme rådene vil gi samme resultat for alle andre. 3 Lenke til kommentar
leticia Skrevet lørdag kl 22:37 Del Skrevet lørdag kl 22:37 Martelè skrev (12 minutter siden): Det ideelle er vel å ikke være i noen av de to gruppene Hvis man er ute etter forhold, så ja. Men man kommer lenger hvis man er hyggelig og utadvendt og kan kommunisere med en kvinne på en slik måte at hun får lyst til å prate med deg igjen. 2 Lenke til kommentar
leticia Skrevet lørdag kl 22:56 Del Skrevet lørdag kl 22:56 Kassettspiller skrev (29 minutter siden): Beklager, men jeg forstår virkelig ikke dem som mener at man automatisk blir ambisiøs bare ved å ta høyere utdanning. Det handler om å ville litt "mer". Helsefagarbeider versus sykepleier, snekker versus byggingeniør, kontormedarbeider versus siviløkonom, advokatsekretær versus jurist osv. Lenke til kommentar
Martelè Skrevet lørdag kl 22:58 Del Skrevet lørdag kl 22:58 (endret) Kassettspiller skrev (34 minutter siden): Hva med dem som følger rådene, men likevel mislykkes? Det er flott at det fungerte for deg, men samtidig kan du ikke anta at de samme rådene vil gi samme resultat for alle andre. Alle burde gå sin egen vei og finne ut hva som funker for at de skal nå sine mål. Det blir bare stress om en skal copy-paste et regelsett som om det skulle vært en universell oppskrift for suksess Endret lørdag kl 22:58 av Martelè 2 Lenke til kommentar
leticia Skrevet lørdag kl 23:12 Del Skrevet lørdag kl 23:12 Martelè skrev (12 minutter siden): Alle burde gå sin egen vei og finne ut hva som funker for at de skal nå sine mål. Kanskje det er hovedproblemet med samfunnet, at folk er redd for å skille seg ut? Alle skal ha denne "A4 - måten" å leve på? 3 Lenke til kommentar
Kassettspiller Skrevet lørdag kl 23:16 Del Skrevet lørdag kl 23:16 (endret) leticia skrev (20 minutter siden): snekker versus byggingeniør Beklager, men du skjønner at den ene har mye mer erfaring i praksis, mens den andre i teori? Ganske ulike jobber faktisk. Finnes mange som er gode i teori, men håpløse i praksis, noe som ofte gjør mye av arbeidet deres ubrukelig om dem ikke får hjelp. Finnes også der det ikke går ann å sammenligne yrker i yrkesfag med andre, for eksempel gullsmed. Håper virkelig ingen tenker at yrkesfag er automatisk enklere yrker. Og håper heller ingen lar være å date noen fordi personen har tatt yrkesfag... Martelè skrev (18 minutter siden): Alle burde gå sin egen vei og finne ut hva som funker for at de skal nå sine mål. Det blir bare stress om en skal copy-paste et regelsett som om det skulle vært en universell oppskrift for suksess Enklere sagt enn gjort for mange. Endret lørdag kl 23:16 av Kassettspiller 4 Lenke til kommentar
Martelè Skrevet lørdag kl 23:16 Del Skrevet lørdag kl 23:16 leticia skrev (3 minutter siden): Kanskje det er hovedproblemet med samfunnet, at folk er redd for å skille seg ut? Alle skal ha denne "A4 - måten" å leve på? Det kan godt være. Spesielt her i Norge 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet lørdag kl 23:46 Del Skrevet lørdag kl 23:46 Kassettspiller skrev (13 minutter siden): Beklager, men du skjønner at den ene har mye mer erfaring i praksis, mens den andre i teori? Ganske ulike jobber faktisk. Beklager, men du skjønner at mange av de som tar en universitetsutdanning først har tatt yrkesfag innen samme tema, mange sykepleiere har f.eks først tatt fagbrev som helsefagarbeider fordi det er enklere å få gode karakterer i yrkesfag enn hvis man tar studiespesialisering? Og at disse tar påbygg etter fagbrevet (eller dropper fagbrevet og tar påbygg med en gang), for å komme seg et hakk høyere i utdanningssystemet. Jeg sier ikke at det er noe galt i å "bare" ha fagbrev, tar man fagbrev har man faktisk en fullført utdanning. Men det er mange som dropper ut av vgs før de kommer så langt... Jeg ville ha foretrukket en mann med høyere utdanning, men det betyr ikke at døren ville vært lukket for en med fagbrev så sant han har de samme holdningene til familielivet som meg selv. Men det er uansett irrelevant ettersom jeg ikke har noen planer om å bytte ut min mann. 2 Lenke til kommentar
Kassettspiller Skrevet i går, 00:26 Del Skrevet i går, 00:26 (endret) leticia skrev (40 minutter siden): enklere å få gode karakterer i yrkesfag enn hvis man tar studiespesialisering? Jasså? Selv om elever på yrkesfag ofte får lavere karakterer i noen fag, så er dette et komplekst tema med flere forklaringer. Man kan ikke bare anta at det skyldes lavere kompetanse, da prestasjoner varierer mye basert på individuelle ferdigheter. Dessuten hvor har du det fra at det er lettere å få karakterer der? Varierer jo veldig når det kommer til hvilke fag, egenskaper og om du kan sammenligne dem. Ulike linjer = flere ulike fag. Studieforberedende utdanning er heller ikke nødvendigvis vanskeligere, spesielt om man kan litt teori. Bare fordi høyere utdanning finnes, så betyr det ikke automatisk at den fører til mer kunnskap. Ofte handler det bare om ulike typer oppgaver og et annet fokus på spesifikke områder innen feltet. Å anta at høyere utdanning alltid tilsvarer mer kunnskap er jo oftest en misoppfatning. Men dessverre finnes det mange som fortsatt har slike fordommer. Så håper at alle legger seg bak fordommene og ikke sveiper vekk en person pga. han/hun har et fagbrev. Btw, hvorfor hermer du etter mine skrivemåter/ bruken av ord som beklager? Endret i går, 00:27 av Kassettspiller 4 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet i går, 08:55 Del Skrevet i går, 08:55 Kassettspiller skrev (9 timer siden): leticia skrev (9 timer siden): snekker versus byggingeniør Beklager, men du skjønner at den ene har mye mer erfaring i praksis, mens den andre i teori? Ganske ulike jobber faktisk. Jeg @leticias bilde på ulike ambisjoner står seg godt også med det eksemplet. Jeg har kjennskap til en del typer av begge sortene og kan trygt si at det er forskjell på ambisjonsnivå selv om det er ulike arbeidsmåter. 1 Lenke til kommentar
Gjest 08676...a87 Skrevet i går, 09:33 Del Skrevet i går, 09:33 Jeg har en fin historie om bygningsingeniør/arkitekt vs snekker. Sjefen for snekkerne ringer sin sjef "du, hvis vi skal følge de tegningene her, så mister jeg en mann, for det er ikke mulig å få til det tegningene sier uten at siste spiker settes inne i hulrommet". Så det at folk som er bra på teori automatisk er smartere enn folk som er bra i praksis, er bare for teit. Selv har jeg bare VGS, men har en IQ et sted mellom 125-140. Men pga helseproblemer kom jeg meg aldri videre i utdanning. Men folk kjører gladelig 4 timer frem og tilbake for å benytte seg av min kunnskap innen et felt. Det finnes dumme folk med universitetsutdannelse, og det finnes veldig smarte folk som ikke har mer enn VGS. Jeg har truffet flere slike selv. Så Leticia og andre kvinner som kun er interessert i andre med universitetsutdannelse, er enkelt og greit ganske trangsynte. Anonymous poster hash: 08676...a87 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet i går, 09:58 Del Skrevet i går, 09:58 Fin historie men både den og du bommer helt på poenget. I historien er det sånn at snekker og ingeniør/arkitekt utfyller hverandres roller. Ingeniøren eller arkitekten løser et annet sett med problemer enn det snekkeren gjør. De gjør alle en god jobb og kan være smarte og engasjerte på sitt område. Likevel, en ingeniør/arkitekt gir gjerne mer omsetning og profitt til sin arbeidsgiver (kr/år) enn det en snekker gjør, både ved fakturering ut til kunde og ved lønning av den ansatte. Selv om den ene tenker så det knaker og den andre tar i fysisk til svetten spruter. Lønnsforskjellen skyldes tilbud vs etterspørsel. Det er vanskeligere å få tak i en ingeniør enn å få tak i en snekker, fordi nåløyet i utdanningen er smalere for ingeniøren enn for snekkeren. Det krever mindre innsats i utgangspunktet å bli snekker enn å bli ingeniør. Hadde de to personene byttet plass, f.eks ved skille mellom ungdomskole og videregående, så ville man antagelig fått en elendig ingeniør og en bra snekker. Det krever mindre av en "ingeniørtype" å bli snekker, enn det kreves av en "snekkertype" å bli ingeniør. For sistnevnte kan oppgaven fort bli umulig. 2 Lenke til kommentar
Martelè Skrevet i går, 10:37 Del Skrevet i går, 10:37 Av en eller annen grunn er menn mindre pirkete på partners utdanningsnivå 🤔 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet i går, 11:01 Del Skrevet i går, 11:01 Kassettspiller skrev (10 timer siden): Dessuten hvor har du det fra at det er lettere å få karakterer der? Kanskje fordi jeg selv har tatt begge deler? Jeg har yrkesfag innen ett felt, og studiespesialisering og høyere utdanning innen ett annet felt. Jeg har lærervenner som underviser innen begge deler? Og ja, jeg har barn som har tatt begge deler. Og også andre venner som har tatt begge deler. Grunnlaget for at man tar yrkesutdannelse for så å hoppe på et år med påbygg er fordi det er allmenn kjent at det er enklere å få gode karakterer på yrkesfag. Det gir folk som ønsker å ta høyere utdanning en fordel i køen for å komme inn på studiet. Kassettspiller skrev (10 timer siden): Btw, hvorfor hermer du etter mine skrivemåter/ bruken av ord som beklager? Å? Var det ikke så kjekt når egne hersketeknikker ble brukt imot deg? Det var helt bevisst ordbruk fra min side for å få deg til å tenke litt... Andre ting du gjerne kan roe ned er alt maset om "fordommer og bevis" 🥴 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet i går, 11:13 Del Skrevet i går, 11:13 Simen1 skrev (1 time siden): Det krever mindre av en "ingeniørtype" å bli snekker, enn det kreves av en "snekkertype" å bli ingeniør. For sistnevnte kan oppgaven fort bli umulig. Ja, vi trenger selvsagt begge deler likevel, men det er forskjell i ambisjonsnivå som nevnt og som jeg oppfatter deg til å være enig i. Når jeg snakker om høyere utdanning versus lavere, så er det et bakteppe der i tillegg. Det handler om forskjeller i selvopplevde holdninger mellom bygd og by, holdninger til kjønn som er mer vanlig på bygda enn i byene og mer vanlig blant folk med lavere utdanning enn med høy. Det er nok en medvirkende årsak til at kvinner velger å trekke mot byene mens bygdegutter blir sittende igjen uten dame. Kvinneundertrykkende religionsutøvelse som også er mer vanlig i bygdene hjelper heller ikke på. Så det er også en demografisk problemstillig dette. Hvis kvinnene velger å dra fra bygda for å ta høyere utdanning er det også mer sannsynlig at hun finner seg en kjæreste som har det samme. 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet i går, 11:25 Del Skrevet i går, 11:25 Martelè skrev (38 minutter siden): Av en eller annen grunn er menn mindre pirkete på partners utdanningsnivå 🤔 Det er de. Er du av typen som vil ha en konemor som jobber deltid og tar seg av barn og hjem, (eller kan gjerne jobbe fullt så lenge hun fremdeles tar seg av barn og hjem) så er ikke utdanning til konemor så viktig. Likevel er det menn der ute som foretrekker at kvinnen er på cirka samme nivå som han intellektuelt, og at de kan prate om det meste som foregår i samfunnet uten problemer. (Det var vel et innlegg for kanskje rundt en måned siden som omhandlet nettopp dette. En mann som var frustrert over at han og dama ikke hadde noe å prate om fordi alt hun var interessert i var såkalte influensere mens han trengte en samtalepartner for å snakke om politikk, økonomi og samfunn). 1 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet i går, 11:43 Del Skrevet i går, 11:43 (endret) Kassettspiller skrev (13 timer siden): Tror du at menn som sliter på Tinder er slike? Ikke tar vare på kroppen, har dårlig hygiene og ikke kler seg bra? Beklager, men jeg forstår virkelig ikke dem som mener at man automatisk blir ambisiøs bare ved å ta høyere utdanning. Det er oftest ikke de som er omvendt av de du snakker om i første setning som er i gruppen som ikke sliter. Gode bilder gjør mye. Og, å GIDDE FYLLE UT BIOEN. Helst uten å skrive norsk på nivå med en syvåring. Og, den der "langsiktig, men åpen for kortsiktig" kan man drite i som mann - ALLE kvinner leser det som "ONS hunter in disguise". Da skal du i alle fall ha en bio som er tydelig på at det er et langsiktig forhold som er pri 1. Jeg satt litt på twitch i går kveld, og den kvinnelige streameren satt faktisk og filtrerte Tinder-dudes i sin jakt på en date for et forhold. Bildekvaliteten er en ting, men hva hjelper det når hun først luker bort over halvparten på enten at de ikke har info om hva de er ute etter, eller ikke matcher at hun vil ha "long term only"? Og, så luker bort over halvparten på at bioen er enten tom, nesten tom, eller med bare svada? Og det er FØR bildene og den personlige infoen ellers kommer i spill. Forbedringspotensialet er jo helt hinsides. Å være tydelig og få en kamerat som skriver grei norsk til å se over rettskriving kan absolutt ALLE få til. No questions asked. Og, det samme med å GIDDE å fylle ut infoen appen ber om. Carelessness er turn-off, uansett kjønn. Det er ingen som har påstått at man automatisk blir ambisiøs bare ved å ta høyere utdanning. Prater du bare random nonsense for å ha noe å skrive, eller kan du sitere noen av trådens brukere på at de har sagt akkurat dette? Endret i går, 11:45 av knopflerbruce 1 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå