Gjest 08676...a87 Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden 5 hours ago, Orion666 said: Norges lover er kjønnsnøytrale. Skaff deg en god advokat som har lest dem. Og du tror det hjelper? Mødre får fortsatt fordeler i rettssystemet, bare fordi de er mødre. Norske myndigheter vil ikke engang ta til seg forskningsinfo som tilsier at det er best med 50/50-fordeling av barn. Det skjer nesten ikke at en dommer dømmer for 50/50-fordeling. Jepp, bare spør en advokat. Jeg var gjennom dette selv for et par år siden. Anonymous poster hash: 08676...a87 Lenke til kommentar
Martelè Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Gjest 08676...a87 skrev (22 minutter siden): Og du tror det hjelper? Mødre får fortsatt fordeler i rettssystemet, bare fordi de er mødre. Norske myndigheter vil ikke engang ta til seg forskningsinfo som tilsier at det er best med 50/50-fordeling av barn. Det skjer nesten ikke at en dommer dømmer for 50/50-fordeling. Jepp, bare spør en advokat. Jeg var gjennom dette selv for et par år siden. Anonymous poster hash: 08676...a87 Det er vel kanskje like greit. Vi lever friere i dag, og personlig ser jeg ikke så mye av nødvendigheten for ekteskap anno 2024. Det faktum at de fleste i dag ikke evner å samarbeide når de møter motgang, forsterker bare denne meningen min Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Gjest 08676...a87 skrev (32 minutter siden): Og du tror det hjelper? Mødre får fortsatt fordeler i rettssystemet, bare fordi de er mødre. Norske myndigheter vil ikke engang ta til seg forskningsinfo som tilsier at det er best med 50/50-fordeling av barn. Det skjer nesten ikke at en dommer dømmer for 50/50-fordeling. Jepp, bare spør en advokat. Jeg var gjennom dette selv for et par år siden. Anonymous poster hash: 08676...a87 Du får ikke 50-50-fordeling om mor var den som byttet bleier, dro på foreldremøter, laget matpakken og alt det andre. Så er jo (heldigvis) ikke alle fedre slik at de unngår den type oppgaver, men så lenge det i praksis er en todeling mellom de som har en slags balanse/likestilling og de som kjører en stereotyp forsørger/oppdrager-rollefordeling med mannen som forsørger og kvinnen som den som har hovedansvaret for barna (spesielt når de er små), kan du ikke få 50-50 i det store bildet fordi grunnlaget for en slik fordeling ikke er tilstede. Det er et problem hvis menn som helt reelt har deltatt i oppdragelsen og omsorgen i like stor grad som mor ikke får 50-50, men det er det ingen som har vist til såvidt jeg vet. Det er ikke godt nok å peke på det overordnede bildet hvor disse blandes med tradisjonalistene, hvor det er helt rett at mor får omsorgen siden hun har hatt den hele tiden ellers. 2 2 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Gjest 08676...a87 skrev (23 minutter siden): Og du tror det hjelper? Mødre får fortsatt fordeler i rettssystemet, bare fordi de er mødre. Norske myndigheter vil ikke engang ta til seg forskningsinfo som tilsier at det er best med 50/50-fordeling av barn. Det skjer nesten ikke at en dommer dømmer for 50/50-fordeling. Jepp, bare spør en advokat. Jeg var gjennom dette selv for et par år siden. Anonymous poster hash: 08676...a87 50 / 50 fordeling skal vel i hovedsak brukes når foreldrene samarbeider godt og bor i nærheten av hverandre. Et en barnefordelingssak kommer så langt som til domstolene våre sier meg at samarbeidet er alt annet enn godt. Kanskje derfor det nesten ikke skjer at en dommer dømmer 50 / 50. Personlig så mener jeg at utgangspunktet bør være 50 / 50 (og nesten halvparten av splittede forhold ender opp i dag med nettopp denne fordelingen). Likevel så har mange barn en sterkere tilknytning til mor enn til far. Så tilstedeværelse for barna mens forholdet varer kan gi seg utslag i hvor barna ønsker å bo når forholdet tar slutt. Å være tilhenger av tradisjonelle kjønnsroller mens forholdet varer, for så å bli veldig opptatt av likestilte roller når forholdet tar slutt, det blir veldig feil. Hvis flere foreldre (begge kjønn) hadde greid å tenke på barnas beste ved et brudd så hadde vi sett færre saker i rettsapparatet. Jeg har sett eksempler på noe av det verste (foreldre som bruker barna som et våpen mot hverandre), men også eksempler på noe av det beste (foreldre og steforeldre som oppfører seg som en stor lykkelig familie, feirer jul, skoleavslutninger osv sammen). Sistnevnte er et eksempel til etterfølgelse. 1 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Gjest 08676...a87 skrev (1 time siden): Og du tror det hjelper? Mødre får fortsatt fordeler i rettssystemet, bare fordi de er mødre. Norske myndigheter vil ikke engang ta til seg forskningsinfo som tilsier at det er best med 50/50-fordeling av barn. Det skjer nesten ikke at en dommer dømmer for 50/50-fordeling. Selvsagt hjelper det! En dommer kan ikke dømme noen til å samarbeide, det gir seg selv. Du kan ikke saksøke en forelder for delt omsorg og 50/50 samarbeid. Men hvis du er smart, har en god sak og tenker langsiktig kan du saksøke den andre forelderen og tilby et forlik før dommen faller. Da vinner barna, ikke den ene forelderen. 1 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden (endret) Orion666 skrev (9 timer siden): Norges lover er kjønnsnøytrale. Skaff deg en god advokat som har lest dem. Mange tror det og håper Norge er kommet dit, men sånn er det ikke. Jeg kan begynne med selveste likestillingsloven: §1 3.ledd: Loven tar særlig sikte på å bedre kvinners og minoriteters stilling. Kvinner har også særlige rettigheter flere steder i samme lov, samt i en rekke andre lover. Så nei, loven er IKKE kjønnsnøytral og det er veldig lett å bevise. Så kan man jo alltids diskutere om det er hensiktsmessig kjønnsforskjellsbehandling eller ikke, samt om faktisk likestilte deler av loven rammer kjønnene ulikt på grunn av andre forhold. Endret 3 timer siden av Simen1 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Simen1 skrev (22 minutter siden): §1 3.ledd: Loven tar særlig sikte på å bedre kvinners og minoriteters stilling. Kvinner har også særlige rettigheter flere steder i samme lov, samt i en rekke andre lover. Du refererer en målsetting, ikke en rettighet. Gi meg gjerne eksempler på særrettigheter, så har vi en diskusjon. 1 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden leticia skrev (2 timer siden): Likevel så har mange barn en sterkere tilknytning til mor enn til far. Så tilstedeværelse for barna mens forholdet varer kan gi seg utslag i hvor barna ønsker å bo når forholdet tar slutt. Å være tilhenger av tradisjonelle kjønnsroller mens forholdet varer, for så å bli veldig opptatt av likestilte roller når forholdet tar slutt, det blir veldig feil. Dette er ofte(st?) sant når barna er veldog små. Heldigvis jevner dette seg oftest etterhvert som de blir eldre, og her hviler det et ekstra ansvar på de skilte foreldrene. Jeg er ellers enig med alt du skriver i innlegget jeg siterer fra. 👍🏻 1 Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden (endret) *Redigert pga feil* Endret 2 timer siden av Krig og fred Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden (endret) @Orion666 Du skrev ingenting om lovmessig rettighet. Du skrev at norges lover er kjønnsnøytrale. Det stemmer ikke og nå har du fått et eksempel. Du kan bla videre til §10 om du vil ha et til, som er litt mer konkret. Men det stopper selvsagt ikke der. Mange lover er kjønnsdiskriminerende. Barneloven, trygdeloven etc etc. Poenget var bare å avkrefte myten om av loven er kjønnsnøytral slik du påsto og som flere her åpenbart trodde på. Det er det altså ikke. Jeg ser du prøver å legge opp til diskusjon om rettigheter, men det er jeg ikke interessert i. Jeg ville bare avvise en konkret faktafeil og det ser jeg meg ferdig med nå. Endret 2 timer siden av Simen1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Orion666 skrev (19 minutter siden): Dette er ofte(st?) sant når barna er veldog små. Heldigvis jevner dette seg oftest etterhvert som de blir eldre, og her hviler det et ekstra ansvar på de skilte foreldrene. Jeg er ellers enig med alt du skriver i innlegget jeg siterer fra. 👍🏻 Min erfaring er at de som hadde best tilknytning til mor også har det som voksne, og motsatt de som hadde best tilknytning til far også har det som voksne. Det har egentlig ingenting å si om det er mor eller far man er mest tilknyttet. Poenget her er at man legger grunnlaget for en god tilknytning når de er små. Ja, man kan få god tilknytning til begge, at det jevner seg ut som du sier. Men den største tryggheten finner man i den man vært best tilknyttet de første årene. (Dette kan også være far, det er ikke alltid mor). At man som barn i en skilsmissesituasjon hvor det meste føles kaotisk og utrygt velger å tilbringe mest tid med den man føler seg tryggest hos, og mest sett av, er kanskje ikke så rart. Foreløpig er dette oftere mor. Men man kan legge ned innsats når barna er små for å utjevne dette. Det er også viktig som du sier at foreldrene er sitt ansvar bevisst for å sikre en best mulig oppvekst for barna uavhengig hvem de tilbringer mest tid hos. Som nevnt så syns jeg personlig at utgangspunktet bør være 50 / 50 men det er ikke alltid det går av diverse årsaker. 1 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Simen1 skrev (1 time siden): @Orion666 Du skrev ingenting om lovmessig rettighet. Du skrev at norges lover er kjønnsnøytrale. Det stemmer ikke og nå har du fått et eksempel. Du kan bla videre til §10 om du vil ha et til, som er litt mer konkret. Men det stopper selvsagt ikke der. Mange lover er kjønnsdiskriminerende. Barneloven, trygdeloven etc etc. Poenget var bare å avkrefte myten om av loven er kjønnsnøytral slik du påsto og som flere her åpenbart trodde på. Det er det altså ikke. Jeg ser du prøver å legge opp til diskusjon om rettigheter, men det er jeg ikke interessert i. Jeg ville bare avvise en konkret faktafeil og det ser jeg meg ferdig med nå. Jeg svarte på ditt innlegg: «Mange tror det og håper Norge er kommet dit, men sånn er det ikke. Jeg kan begynne med selveste likestillingsloven: §1 3.ledd: Loven tar særlig sikte på å bedre kvinners og minoriteters stilling. Kvinner har også særlige rettigheter flere steder i samme lov, samt i en rekke andre lover. Så nei, loven er IKKE kjønnsnøytral og det er veldig lett å bevise. Så kan man jo alltids diskutere om det er hensiktsmessig kjønnsforskjellsbehandling eller ikke, samt om faktisk likestilte deler av loven rammer kjønnene ulikt på grunn av andre forhold.» Over og ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå