Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Tinder er skadelig for menn.


Anbefalte innlegg

Ogalaton skrev (6 minutter siden):

 

En enkel løsning på denne påståtte "skjevheten" er vel at mannen har en økonomisk grei jobb, mens kvinnen planlegger/organiserer "familie-ting", slenger sammen noe spiselig for alle og iblant trykker på vaskemaskin-knappen?

Men noe sier meg at du har problemer med denne løsningen...

 

Noe sier meg at du har et problem hvis du bytter menn og kvinner i dette scenariet ditt.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ogalaton skrev (2 minutter siden):

 

En enkel løsning på denne påståtte "skjevheten" er vel at mannen har en økonomisk grei jobb, mens kvinnen planlegger/organiserer "familie-ting", slenger sammen noe spiselig for alle og iblant trykker på vaskemaskin-knappen?

 

Du mente kanskje å skrive en enkel forklaring på denne "skjevheten"? Ja noen innretter livet sitt slik at den ene jobber mer enn den andre (eller har høyere lønn selv om de begge jobber like mye). 

Men en enkel løsning på skjevheten, som var det du faktisk skreiv, er at far tar mer av dette tredje skiftet, da spesielt hvis de begge er i 100 % stilling utenfor hjemmet. Jobber hun ikke i det hele tatt, eller redusert så syns jeg det er mer naturlig at hun tar seg av det meste på hjemmebane. 

Man burde faktisk ta med i betraktning at belastningen det er med dette tredje skiftet i tillegg til full jobb og husarbeid / omsorgsoppgaver, kombinert med en nedprioritering av kvinnehelse kan være en forklaring til hvorfor sykefraværet og uføreandelen er endel høyere hos kvinner enn hos menn. 

Lenke til kommentar
leticia skrev (53 minutter siden):

Det usynlige tredje skiftet er vel kanskje ikke med i tidsbrukundersøkelsen? Bidragene er ulike ja, men det er ikke nødvendigvis likeverdige i forhold til hva som tapper mest av energi. 

Et særlig interessant funn er den skjeve arbeidsdelingen når det gjelder det ofte usynlige planleggings- og koordineringsarbeidet i familien, også kalt det tredje skiftet.  

– Det er fremdeles mødrene som tar dette prosjektlederansvaret. De planlegger de små og store tingene i hverdagen, slik som bursdager, gaver, foreldremøter og om barna har de klærne de trenger.  

 Manglende likestilling gjør at mor fremdeles har en større arbeidsbelastning enn far, med jobb og hovedansvaret for familien og barna.

https://www.oslomet.no/forskning/forskningsnyheter/barnefamilienes-hverdag?utm_source=sdrn%3Avg%3Aarticle%3Aq1zVg1

https://www.vg.no/nyheter/i/q1zVg1/forsker-om-slitne-smaabarnsforeldre-vi-maa-kunne-forvente-mer-av-far

Det stemmer nok at mødrene er best til å huske ulike bursdager, mat som skal være i huset osv bedre enn menn. Dette er biologiske årsaker, akkurat som menn er bedre på mye praktiske ting, eller annet.

Jeg skjønner ikke hva som er galt med dette, kjønnene er ulike, og har ulike egenskaper.

Dette for helt tilbake til jeger og sanker tilværelsen tror jeg...

Jeg har for meg at kona liker å huske bursdager til slekt og venner også, og at hun liker å holde styr på hva slags krydder vi mangler.

Jeg skal spørre henne. Dette har null med at hun er svensk med fillipinsk bakgrunn. 

Jeg tror de fleste kvinner har det på den måten..

Det endrer ikke at jeg har mest ansvar for hus og barn..

Endret av Gouldfan
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Grønn420 said:

Men fortsatt sitter du her og lirer av deg samme pisset dag etter dag... Tror ikke noe av det du skriver stemmer, da hadde du reist og vært gift for lenge siden. Er mye sugarcoating på gang her tror jeg. 

PS: Jeg tviler på at det er så mange kvinner som ser på det som et tap eller et problem at du reiser til utlandet. Tro meg. De fleste driter i det. 

Unnskyld meg, men hvor kommer dette angrepet fra? Jeg er jo den som sitter her og forsvarer at man skal love troskap til sin partner før man har seg med hverandre. Du skriver jo selv at du er irritert på utro individer? Så kommer du nå etter meg? Hva i alle dager. Koko.

Sugarcoating, hvorfor skulle jeg det? Da kunne jeg jo gjort som et annet individ i denne tråden, og trukket frem stats om alt mulig. Er det meg som trekker frem sko-størrelse f.eks? Nei? Så skam deg for å si jeg sugarcoater noe som helst. Har vært ærlig i fra starten, og har også forklart tidligere hvorfor jeg ikke har reist enda. Jeg må vente på å få lov til å ta med uføretrygden. Jeg kan ikke leve et liv et annet sted uten en inntekt, kan jeg vel?

PS. Jeg er fullt klart over at de fleste driter i det. Men om mine erfaringer, tanker og meninger kan hjelpe andre uvalgte til å se at det finnes håp, så er jeg fornøyd.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (6 minutter siden):

Ja, jeg forstår at det kan være vanskelig å skjønne når man selv ikke har (stor) barneflokk. Var det i denne tråden eller en annen tro hvor @Gouldfan beskrev at selv om han var den som stod oppført som kontaktperson så ringte de likevel til mor, samt at de henvendte seg til mor når begge 2 var til stede. Det handler om forventninger i samfunnet. Forventninger man legger både på seg selv, samt forventninger fra folk rundt. 

Og nei, mange fedre melder seg ut når det gjelder barnas klær, eller så er det slik at mor tar dette selv fordi hun ikke stoler på at han gjør det riktig. Det kan altså gå begge veier. Kanskje hun liker å handle inn klær, og han er glad for at han slipper? 

Det med å henvende seg til mor på autopilot er jo direkte diskriminering av mannen. Syns det er en hånlig praksis mot menn, som tydeligvis da også gjør mødre overarbeidet. Noen burde kanskje skrive et par sinte leserbrev på akkurat det der... :)

Hvis mor gjør ting selv fordi hun ikke stoler på mannen, har hun skapt seg et problem selv. Det er hvertfall mitt syn på saken. Det er ikke fars skyld at mor er skeptisk til hans evner, den tilliten bør hun vise. Og la han feile et par ganger før han plukker opp de små detaljene.

Jeg har forøvrig sett liknende i organisasjoner, hvor noen delegerer arbeid, men ikke gir den som får oppgaven frihet til å løse den etter egne ideer og evner. Not a good move hvis du vil ha folk til å gjøre noe på eget initiativ, fordi ingen gidder ta initiativer når man ender opp der hvor en annen bare gjør opp det man har gjort fordi hen hadde masse sterke meninger om detaljer som egentlig var løst godt nok. Det er viktig å vise tillit og gi folk handlingsrom og frihet til å ta avgjørelser selv innenfor de rammene en jobber innunder. Som at hvis far kjøper klær, er det ikke mor som bestemmer farger o.l. (ref dette med organiseringen, litt av essensen er jo at man faktisk må evne å la andre bestemme sånne ting)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 minutt siden):

Det stemmer nok at mødrene er best til å huske ulike bursdager, mat som skal være i huset osv bedre enn menn. Dette er biologiske årsaker, akkurat som menn er bedre på mye praktiske ting, eller annet.

Jeg skjønner ikke hva som er galt med dette, kjønnene er ulike, og har ulike egenskaper.

Dette for helt tilbake til jeger og sanker tilværelsen tror jeg...

Det kan godt hende det er biologiske årsaker, men det kan også være kulturelle årsaker. Det som evt er "galt" med det er at totalbelastningen med full jobb, husarbeid, omsorgsarbeid og det tredje skiftet kan føre til så mye stress og press at man kan bli syk av det. Og det gavner verken kvinnen, parforholdet eller samfunnet. 

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (7 minutter siden):

Det stemmer nok at mødrene er best til å huske ulike bursdager, mat som skal være i huset osv bedre enn menn. Dette er biologiske årsaker, akkurat som menn er bedre på mye praktiske ting, eller annet.

Jeg skjønner ikke hva som er galt med dette, kjønnene er ulike, og har ulike egenskaper.

Dette for helt tilbake til jeger og sanker tilværelsen tror jeg...

Jeg har for meg at kona liker å huske bursdager til slekt og venner også, og at hun liker å holde styr på hva slags krydder vi mangler.

Det endrer ikke at jeg har mest ansvar for hus og barn..

Nøkkelen til et godt forhold er nettopp dette. Bruke hverandres styrker på en fornuftig måte.

Så fremt ikke styrken til mannen er  å se fotball og styrken til kvinnen er å vaske gulv , vel og merke.

 

Endret av Psykake
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Grønn420 said:

Så kan vi avslutte med at det å leve på løgner og være naiv er oppskriften på lykke.

Om noen ønsker å selge en livsløgn til seg selv. Helt greit. Det skal ikke jeg legge meg opp i. Men om noen bevisst prøver å selge livsløgner til andre, som kan påvirke mange, både menn og kvinner, til å få et dårligere liv. Det bare for å prøve å score ett poeng i en kjønnskamp på nett. Da fremstår man direkte ond og egoistisk i mine øyne.

(Sikter ikke mot deg Grønn420.)

 

-

 

@herzeleid Tusen takk for dine innlegg på dette temaet vi har vært innom. 🙏Du er flott og god person. 

Endret av P7SA
Lenke til kommentar
leticia skrev (6 minutter siden):

Det kan godt hende det er biologiske årsaker, men det kan også være kulturelle årsaker. Det som evt er "galt" med det er at totalbelastningen med full jobb, husarbeid, omsorgsarbeid og det tredje skiftet kan føre til så mye stress og press at man kan bli syk av det. Og det gavner verken kvinnen, parforholdet eller samfunnet. 

Nei det er ikke kulturelt. Menn kan gjærne velge klær til barna, men hva skjer da tror du?

Mor liker omtrent garantert ikke fars fargevalg og annet.

Om fedre skal innrede hus osv så går det nok en kule varmt mange steder også..

Dette er ikke kulturelt, det er hvordan vi er skapt.

Som Eia sier i hjernevask.

Likestilling er bra, men bare om vi er enige i at kjønnene er forskjellig men har like rettigheter.

Endret av Gouldfan
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (15 minutter siden):

Det stemmer nok at mødrene er best til å huske ulike bursdager, mat som skal være i huset osv bedre enn menn. Dette er biologiske årsaker, akkurat som menn er bedre på mye praktiske ting, eller annet.

Jeg skjønner ikke hva som er galt med dette, kjønnene er ulike, og har ulike egenskaper.

Dette for helt tilbake til jeger og sanker tilværelsen tror jeg...

Jeg har for meg at kona liker å huske bursdager til slekt og venner også, og at hun liker å holde styr på hva slags krydder vi mangler.

Jeg skal spørre henne. Dette har null med at hun er svensk med fillipinsk bakgrunn. 

Jeg tror de fleste kvinner har det på den måten..

Det endrer ikke at jeg har mest ansvar for hus og barn..

Nei, det finnes INGEN biologi som kan forklare at ett kjønn er bedre til å huske datoer enn et annet. Dessuten har man jo kalendre hengende på kjøleskapdøren hvor sånt står, så det trengs ikke memoreres, engang.

Du vet, menn lager faktisk sin egen mat når de er single og er ikke noe svakere til å planlegge innkjøp enn kvinner. Dette er trivialiteter normale mennesker av alle kjønn håndterer på en god måte. Så er det selvsagt individuelle forskjeller, men ikke på tvers av kjønn*

Hvis kona vet hvilke krydder som mangler, er det fordi hun lager maten i din husholdning (og med attituden du har, tipper jeg det er mest henne som tar den oppgaven). Dette er ikke rakettforskning. Jeg delte vel løpeturen min i dag, på tur hjem fra den gikk jeg innom en coop for å kjøpe rosiner fordi jeg så det var få igjen etter at jeg hadde forsynt meg til kveldsmaten i går (for the record så er jeg ikke innkjøpsansvarlig der jeg er i kveld). Dette handler faktisk bare om hvem som åpner de jævla boksene og bruker dem, og derav merker når noe er tomt eller nesten tomt. Siden hovedansvarlig for matlaging ikke hadde forsynt seg av rosinene, kan hun åpenbart ikke vite at det var på vei å bli tomt, heller.

Alle single menn har jo dette i seg, og det slettes ikke fra hjernemassen idet man dater noen...

*hvis det skulle vise seg å være forskjeller, handler det om å ikke gidde- ikke å ikke kunne

Endret av knopflerbruce
  • Liker 1
Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (2 minutter siden):

Det med å henvende seg til mor på autopilot er jo direkte diskriminering av mannen. Syns det er en hånlig praksis mot menn, som tydeligvis da også gjør mødre overarbeidet.

Ja, jeg er enig i dette. 

 

knopflerbruce skrev (3 minutter siden):

Hvis mor gjør ting selv fordi hun ikke stoler på mannen, har hun skapt seg et problem selv. Det er hvertfall mitt syn på saken. Det er ikke fars skyld at mor er skeptisk til hans evner, den tilliten bør hun vise. Og la han feile et par ganger før han plukker opp de små detaljene.

Helt enig. Min mann har gjort alt med barna fra dag 1, og gjort sine småfeil som ikke er nødvendig å påpeke. Mens andre kvinner henger over skuldrene på mannen og kritiserer. Det fører ikke noe godt med seg. Men jeg er likevel en bedre organisator når det kommer til det 3. skiftet, så det kan godt hende at Gouldfan har rett i at det er noe biologisk også inni bildet her. 

 

knopflerbruce skrev (8 minutter siden):

Det er viktig å vise tillit og gi folk handlingsrom og frihet til å ta avgjørelser selv innenfor de rammene en jobber innunder. Som at hvis far kjøper klær, er det ikke mor som bestemmer farger o.l. (ref dette med organiseringen, litt av essensen er jo at man faktisk må evne å la andre bestemme sånne ting)

Ja, enig i dette også :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (12 minutter siden):

Noe sier meg at du har et problem hvis du bytter menn og kvinner i dette scenariet ditt.

Det er ikke jeg som har et problem om andre velger det... da har de et stort problem selv. Det er gjeteren som skal kommandere hunden, ikke motsatt.

(Sikter her til indre, dominerende instinkter med medfølgende anlegg for hvilket kjønn som passer best til ulike oppgaver, og sier selvfølgelig ikke med dette at kvinner er som hunder)

 

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (6 minutter siden):

Nei det er ikke kulturelt. Menn kan gjærne velge klær til barna, men hva skjer da tror du?

Mor liker omtrent garantert ikke fars fargevalg og annet.

Om fedre skal innrede hus osv så går det nok en kule varmt mange steder også..

Dette er ikke kulturelt, det er hvordan vi er skapt.

Som Eia sier i hjernevask.

Likestilling er bra, men bare om vi er enige i at kjønnene er forskjellig men har like rettigheter.

Jeg kan selvsagt ikke snakke for alle kvinner. 

Men - hvis mannen hadde kommet hjem med klær til barna så hadde jeg ikke kommentert at det var feil farge eller annet. Han har tross alt kjøpt endel klær til dem uten at det har blitt et tema hos meg, bortsett fra den ene gangen da han kom hjem med gylf på strømpebuksa til jentungen da 😆

Om mannen skulle innrede hus så hadde jeg blitt overlykkelig av at jeg slapp det selv. (Jeg liker forøvrig en minimalistisk stil, jo mindre dilldall jo bedre. ) Færre ting å tørke støv av / vaske. 

Jeg overser ikke biologiske ting, men ser at biologi og kultur går hånd i hånd, og noen ganger er det vanskelig å skille på hva som er hva. 

Enig med deg i siste setning hvis man og kan legge til at det er forskjeller innad i hvert kjønn også, og at du tilføyer muligheter i tillegg til rettigheter. 

Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (11 minutter siden):

Du vet, menn lager faktisk sin egen mat når de er single og er ikke noe svakere til å planlegge innkjøp enn kvinner. Dette er trivialiteter normale mennesker av alle kjønn håndterer på en god måte.

Ja, men man ser jo at endel menn på mirakuløst vis "mister" denne evnen når de får samboer / ektefelle 😜

Lenke til kommentar
Ogalaton skrev (11 minutter siden):

Det er ikke jeg som har et problem om andre velger det... da har de et stort problem selv. Det er gjeteren som skal kommandere hunden, ikke motsatt.

(Sikter her til indre, dominerende instinkter med medfølgende anlegg for hvilket kjønn som passer best til ulike oppgaver, og sier selvfølgelig ikke med dette at kvinner er som hunder)

 

Men nå er det jo i den moderne kvinnens natur å ha gjeteregenskaper også, da. Så, her må nok mannen finne seg i å dele på den rollen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ogalaton skrev (17 minutter siden):

(Sikter her til indre, dominerende instinkter med medfølgende anlegg for hvilket kjønn som passer best til ulike oppgaver

En spesifisering av oppgaver her, takk! 

Du vet at kvinner er i overtall når det gjelder å ta høyere utdanning, og at det er partnerforhold hvor det nettopp er kvinnen som har den største inntjeningen? Det kommer bare til å bli mer og mer av den trenden fremover. 

Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (10 timer siden):

Jo

Et tips er å lese flere innlegg. Du kan bruke søkefunksjonen til å finne innlegg som inneholder ordene 'kjærlighet' og 'forhold' i denne tråden.

image.thumb.png.9d8d286a447b923c22708a1d0c718a98.png

63 resultater... I en tråd på 184 sider!!!! 

image.thumb.png.14836a21206306ae7237479897ecdd93.png

Så fortell meg igjen, hvor mye mennene i denne tråden bryr seg om kjærlighet og hvor viktig det er.

Dette er ikke noe annet enn en menn hater/misliker kvinner tråd, hvor enkelte kvinner som ikke er så begeistret for menn kommer innom i blant.

Tenk om det var slik at man datet for kjærligheten og ikke for å få seg et knull. Jeg skulle datet mann etter mann, på jakt etter den riktige. Men er ikke sånn det er. Det er bare sex. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Colin. skrev (52 minutter siden):

Unnskyld meg, men hvor kommer dette angrepet fra? Jeg er jo den som sitter her og forsvarer at man skal love troskap til sin partner før man har seg med hverandre. Du skriver jo selv at du er irritert på utro individer? Så kommer du nå etter meg? Hva i alle dager. Koko.

Sugarcoating, hvorfor skulle jeg det? Da kunne jeg jo gjort som et annet individ i denne tråden, og trukket frem stats om alt mulig. Er det meg som trekker frem sko-størrelse f.eks? Nei? Så skam deg for å si jeg sugarcoater noe som helst. Har vært ærlig i fra starten, og har også forklart tidligere hvorfor jeg ikke har reist enda. Jeg må vente på å få lov til å ta med uføretrygden. Jeg kan ikke leve et liv et annet sted uten en inntekt, kan jeg vel?

PS. Jeg er fullt klart over at de fleste driter i det. Men om mine erfaringer, tanker og meninger kan hjelpe andre uvalgte til å se at det finnes håp, så er jeg fornøyd.

Du er også han som har slengt mest dritt om kvinner på forumet her, med et bedritent, horribelt kvinnesyn. Så det er der angrepet kommer fra. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror dere bør opprette en ny tråd som heter "ja til sexkjøp" og begynne å gå i fakkeltog for å gjøre det lovlig å kjøpe sex. Det er der hele problemet ligger. 

Gjør vi det lovlig, så slipper vi kanskje disse dårlige holdningene ovenfor kvinner. Kvinnene kan leve livet sitt og mennene kan få pult, så har vi alle fått dekket våre behov og hva vi ønsker her i livet. :D Men det blir vel klaging om at unge kvinner ikke vil selge sex da og litt skuffelse når det ikke er 10/10 damer som gjør det. Men det er jo ikke så viktig, for utseende og kropp betyr ikke så mye, ikke sant....?

Endret av Grønn420
Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (35 minutter siden):

Men nå er det jo i den moderne kvinnens natur å ha gjeteregenskaper også, da. Så, her må nok mannen finne seg i å dele på den rollen.

 

leticia skrev (27 minutter siden):

En spesifisering av oppgaver her, takk! 

Du vet at kvinner er i overtall når det gjelder å ta høyere utdanning, og at det er partnerforhold hvor det nettopp er kvinnen som har den største inntjeningen? Det kommer bare til å bli mer og mer av den trenden fremover. 

 

Ser jo nå at min post ble noe off-topic, så jeg laget en ny tråd. Dere er hjertelig velkomne, og det er jo alle andre også.

Her er tråden:

 

 

Endret av Ogalaton
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...