Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Tinder er skadelig for menn.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hocanee skrev (4 minutter siden):

Jeg jobber midt i sentrum hvor jeg bor og kan fortelle dere jeg ser helt gjennomsnitts utseende menn med pene damer hele tiden.

Tror en kan bli ganske så virkelighetsfjern om en isolerer seg for mye foran skjermen 

Jeg tror jeg må få legge min støtte til @Kassettspiller her å få påpeke at vi snakker om Tinder her. Det kan jo virke som det er å snevre inn mye i generelle betraktninger, men sjekkeapper er tross alt blitt mer regelen enn unntaket i folks søken etter partner. Om enn ikke i faktiske forhold så hvertfall i søken etter slikt. Det i seg selv burde jo være foruroligende.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (44 minutter siden):

Feil. Kvinner søker lik partnerverdi, det er bare det at kvinner er bedre til å faktisk skaffe seg partnerverdi enn det menn er (f.eks. gjennom å drive sosial og språklig utviklende lek i barnehagen vs fysisk lek som er mindre kognitivt krevende av natur, men her er det mange eksempler)

Kvinner har større utvalg og søker ofte partnere med høyere 'partnerverdi'. Hva du definerer som partnerverdi er imidlertid uklart, men det er flere områder der menn ofte har fordeler enn kvinner.

knopflerbruce skrev (44 minutter siden):

Å se på partnerverdifordelinger som to Bell-kurver som er symmetriske om karakteren 5, er misvisende i det store og hele. En kvinnelig femmer er vesentlig mer attraktiv for menn enn en mannlig femmer er for kvinner, og det er DET vi må gjøre noe med her, gjennom å løfte mennene opp.

Hvorfor er det mer attraktivt?

knopflerbruce skrev (44 minutter siden):

Det du viser til viser jo ikke noe annet enn at noen menn ikke stiller krav overhodet. Det er ikke noe som underbygger at kvinner er for kravstore. Hvis vi snakker om kravstorhet, må vi nesten klare å definere hva som er RIKTIG mengde krav. Og, dette riktige antallet kan kanskje være det omfanget av matching (hvor jeg definerer en match som en som passer sammen fordi hen tilfredsstiller nok av de rasjonelle "krav" som kvinnen eller mannen har)

Menn stiller også krav, men disse kan variere med alder og andre faktorer som erfaring og livssituasjon

knopflerbruce skrev (44 minutter siden):

Det blir veldig rart å diskutere kvinner og "krav" i dating med en innfallsvinkel fra mennenes side, hvor "for mye krav" ikke lenger handler om hva kvinnen trenger for å trives, men hva mannen kan/ønsker/gidder leve opp til.

Selvfølgelig snakker vi fra dette perspektivet når det gjelder menn og Tinder. Kvinner spiller faktisk en stor rolle i dette.

Som jeg har sagt mange ganger så skal dette ikke gå utover noens trivsel, men man bør være mer åpen.

knopflerbruce skrev (44 minutter siden):

For, det er vel ingen data som tilsier at kvinner stiller for høye krav ut fra hva de faktisk behøver selv, er det?

⬇️

Kassettspiller skrev (7 timer siden):

Til syvende og sist vil alle sannsynligvis ha forskjellige meninger om hva som er for høye krav, men poenget mitt er at det kan være en fordel å være mer åpen.

 

knopflerbruce skrev (44 minutter siden):

De dataene du deler skiller heller ikke mellom ulike typer selektivitet og prøver å argumentere for at noe av kvinners selektivitet faktisk ikke er nødvendig for at de skal trives i en relasjon. Da kan man jo ikke slutte at noen er "for kravstor".

Man skulle tro at noe skurrer når flere mennesker blir single og mange av dem ufrivillig. Selvfølgelig spiller flere faktorer inn, men hva folk ser etter i en partner er høyt relevant.

Å antyde at noe av denne selektiviteten er nødvendig for trivsel mener jeg er feil. Man kan være i et godt forhold selv om det er stor forskjell i utdanningsnivå, så her handler det om å fokusere på andre viktige aspekter og være mer åpen.

Endret av Kassettspiller
  • Liker 1
Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (33 minutter siden):

Du blir forstått, men går rundt grøten.

Du gjentar veldig mange spørsmål til å være en som forstår.

knopflerbruce skrev (33 minutter siden):

Jeg prøver bare hale noe mer essens ut av deg, så du ser poengene vi som er uenige med deg og fokkeslasken prøver få frem.

Jeg ser poengene dine, men er ofte uenig.

knopflerbruce skrev (33 minutter siden):

Vi har jo allerede debunket høydekravet som et lite ambisiøst krav, hvor menns fertilitetskrav er langt strengere for en mann som er "godt voksen"

Så du ønsker å diskutere alle potensielle krav og vurdere dem hvert enkelt? Det kan bli vanskelig, men ikke umulig, siden alle har ulike meninger og kan trekke frem relevant forskning.

Endret av Kassettspiller
  • Liker 1
Lenke til kommentar
hocanee skrev (24 minutter siden):

Jeg jobber midt i sentrum hvor jeg bor og kan fortelle dere jeg ser helt gjennomsnitts utseende menn med pene damer hele tiden.

Tror en kan bli ganske så virkelighetsfjern om en isolerer seg for mye foran skjermen 

Partnerverdi handler ikke bare om utseende...

Og det er ingen garanti for at de har møtt hverandre på Tinder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (12 minutter siden):

Kvinner har større utvalg og søker ofte partnere med høyere 'partnerverdi'. Hva du definerer som partnerverdi er imidlertid uklart, men det er flere områder der menn ofte har fordeler enn kvinner.

"Hvorfor er det mer attraktivt?"

Menn stiller også krav, men disse kan variere med alder og andre faktorer som erfaring og livssituasjon

Selvfølgelig snakker vi fra dette perspektivet når det gjelder menn og Tinder. Kvinner spiller faktisk en stor rolle i dette.

Som jeg har sagt mange ganger så skal dette ikke gå utover noens trivsel, men man bør være mer åpen.

⬇️

 

Man skulle tro at noe skurrer når flere mennesker blir single og mange av dem ufrivillig. Selvfølgelig spiller flere faktorer inn, men hva folk ser etter i en partner er høyt relevant.

Å antyde at noe av denne selektiviteten er nødvendig for trivsel mener jeg er feil. Man kan være i et godt forhold selv om det er stor forskjell i utdanningsnivå, så her handler det om å fokusere på andre viktige aspekter og være mer åpen.

Det er ca like mange menn som kvinner, så utvalget i omfang er det samme. Hva er egentlig uklart med partnerverdi? Det er "degree of fit" som definerer partnerverdi for et individ versus et annet. Altså om man er kompatible eller ikke (og kompatibilitet handler også om hvor mye en trenger et forhold, det skal mer til å være kompatibel med en person som har det helt utmerket som singel versus en som er ulykkelig singel).

Menn stiller ikke krav hvis man sveiper på "alt og alle" på Tinder. Det er definisjonen av å ikke stille krav. (og jeg vet det er mange menn som sveiper etter den samme metoden man ofte ser på som den kvinner sveiper etter, inkludert undertegnede, og derfor har jeg heller ikke noe "skadeproblem" fra min Tinderbruk)

Det du sier når du ber folk om å være mer åpen er jo i praksis bare at kvinner må være mer åpne for å date menn de ikke vil ha. Jeg er bare ikke med på den, av grunner allerede forklart. Menn må fortjene å bli vurdert, akkurat som at kvinner må fortjene å bli vurdert. Dog har de gjort den jobben bedre, på gruppenivå.

Ja, noe skurrer, om det er mange ufrivillig single og løsningen ligger hos de ufrivillig single - ikke hos de som velger dem vekk.

Ikke uenig i at man KAN være i et forhold med mange ulikheter, men det er mye mer sannsynlig med et godt forhold mellom personer som er relativt like, enn det er mellom personer som er relativt ulike. Hvis du skal finne ut hvem du skal date, må du filtrere, og utdanningsnivå er et filter som gir mening å bruke. Har du to personer, en med samme utdanningsnivå som det selg (si, en bachelorgrad) og en person som avviker veldig (professor eller ufaglært), er du i de aller, aller fleste tilfeller best tjent med personen med samme grad som deg hvis alt annet ellers ikke indikerer noe annet.

Hvis en skal lete etter partnere, nytter det ikke å klamre seg til mikropromiller - det har vi ikke tid til. Vi må lete der vi har best sjanse til å finne denne berømte nåla i høystakken.

 

Kassettspiller skrev (16 minutter siden):

Du gjentar veldig mange spørsmål til å være en som forstår.

Jeg ser poengene dine, men er ofte uenig.

Så du ønsker å diskutere alle potensielle krav og vurdere dem hvert enkelt? Det kan bli vanskelig, men ikke umulig, siden alle har ulike meninger og kan trekke frem relevant forskning.

Jeg gjentar spørsmål til de blir forklart, og det ikke kommer svar nummer 37 hvor man bare går rundt grøten.

Ja, jeg ønsker å diskutere enkeltkrav, og eventuelt konkretisere dette med hva som er passelig mengde krav. Gjør vi ikke det, blir det bare synsing. Det finnes ikke forskning som kan definere hva som er "riktig" mengde krav, da det er individuelt og ikke definert fra en samfunnsmessig og objektiv kontekst.

Lenke til kommentar

For å ta meg selv som eksempel: de siste par årene har jeg gjort bl.a. følgende:

Lært meg en del "husmorkompetanser" knyttet til safting/sylting o.l. av frukt og bær, samt baking
Gått fra å være ganske inaktiv til å løpe ca 70-80km i uken i snitt i sesong og klare maraton på under 3 timer (og mistet 25kg i prosessen)
Kastet ut de fleste kjedelige klær (minus noe jeg har spart til "skitten arbeid") og kjøpt nye klær som fargemessig og stilmessig passer bedre sammen

Intet av dette egentlig for å bli mer sexy, men det hjelper faktisk veldig på også overfor kvinner og egen selvfølelse. Er dette for mye å be om fra de bortvalgte? Jeg mener nei. Kan jeg, kan dem. Og, jeg kunne gjort mye mer om jeg faktisk VAR ulykkelig som singel.

Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (7 minutter siden):

Det er ca like mange menn som kvinner, så utvalget i omfang er det samme. Hva er egentlig uklart med partnerverdi?

Fordi du skrev dette, virker det som om du tar med faktorer der kvinner har fordeler:

knopflerbruce skrev (56 minutter siden):

Å se på partnerverdifordelinger som to Bell-kurver som er symmetriske om karakteren 5, er misvisende i det store og hele. En kvinnelig femmer er vesentlig mer attraktiv for menn enn en mannlig femmer er for kvinner, og det er DET vi må gjøre noe med her, gjennom å løfte mennene opp.

 

knopflerbruce skrev (8 minutter siden):

Menn stiller ikke krav hvis man sveiper på "alt og alle" på Tinder. Det er definisjonen av å ikke stille krav.

Det står jo der jeg lenket til at de har krav, spesielt når det gjelder langtidsmarkedet.⬇️

 

Kassettspiller skrev (34 minutter siden):

Menn stiller også krav, men disse kan variere med alder og andre faktorer som erfaring og livssituasjon

 

knopflerbruce skrev (11 minutter siden):

Det du sier når du ber folk om å være mer åpen er jo i praksis bare at kvinner må være mer åpne for å date menn de ikke vil ha.

Ja 

 

knopflerbruce skrev (11 minutter siden):

Ja, noe skurrer, om det er mange ufrivillig single og løsningen ligger hos de ufrivillig single

Ja

 

knopflerbruce skrev (12 minutter siden):

Ikke uenig i at man KAN være i et forhold med mange ulikheter, men det er mye mer sannsynlig med et godt forhold mellom personer som er relativt like, enn det er mellom personer som er relativt ulike. Hvis du skal finne ut hvem du skal date, må du filtrere, og utdanningsnivå er et filter som gir mening å bruke. Har du to personer, en med samme utdanningsnivå som det selg (si, en bachelorgrad) og en person som avviker veldig (professor eller ufaglært), er du i de aller, aller fleste tilfeller best tjent med personen med samme grad som deg hvis alt annet ellers ikke indikerer noe annet.

Stemmer det.

knopflerbruce skrev (12 minutter siden):

Jeg gjentar spørsmål til de blir forklart, og det ikke kommer svar nummer 37 hvor man bare går rundt grøten.

Da har jeg ikke sett det. Gjerne still det nå.

Eller så godtar du ikke svarene mine som gode nok.

knopflerbruce skrev (14 minutter siden):

Ja, jeg ønsker å diskutere enkeltkrav, og eventuelt konkretisere dette med hva som er passelig mengde krav. Gjør vi ikke det, blir det bare synsing. Det finnes ikke forskning som kan definere hva som er "riktig" mengde krav, da det er individuelt og ikke definert fra en samfunnsmessig og objektiv kontekst.

Da er det lettere å se på normer og utvikling. Individer påvirkes også av ytre faktorer som samfunnet.

Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (8 timer siden):

Og joda, du kan gjerne snakke om overordnede tanker om antall krav/preferanser osv, men det hele blir veldig ullent og det er langt fra gitt at kvinner har for mange av disse. Det kan godt være at de har for få, og har oversett mange vesentligheter her.

Det kan godt være. Kanskje en mulig forklaring for andelen brutte forhold, og andelen voldelige forhold . Om ikke det er at de har for få krav, så hvertfall at de ikke er nøye nok når de velger en partner. 

 

knopflerbruce skrev (55 minutter siden):

Det går også an å anta at personer som er mer tilfredse med singellivet vil måtte be om mer for at en annen persons inntreden skal bringe med seg noe netto positivt enn i et tilfelle hvor noen er dypt ulykkelig og ensom. Jeg vil anta at sistnevnte godtar en del mer inkompatibilitet.

Det burde være ganske åpenbart at man ønsker en partner som bidrar netto positivt til eget liv. Noe denne forskningen kan gi et innblikk i. 

Menn drar nytte av ekteskap fordi det «roer dem ned», ifølge Dolan.

- Du tar mindre risiko, du tjener mer penger på jobb og du lever litt lengre. Hun, derimot, må holde ut med de greiene og dør fortere enn hvis hun ikke hadde vært gift. Den sunneste og lykkeligste del-gruppen av kvinnelig befolkning er kvinner som aldri har giftet seg eller hatt barn, sa han.

https://www.nettavisen.no/livsstil/ny-studie-kvinner-er-lykkeligere-uten-barn-eller-ektemann/s/12-95-3423689780

Er man ensom og ulykkelig og desperat så ender man fortere opp i noe som ikke vil vare, sannsynligvis fordi man har tatt feil valg. 

 

Lenke til kommentar
19 minutes ago, knopflerbruce said:

For å ta meg selv som eksempel: de siste par årene har jeg gjort bl.a. følgende:

Lært meg en del "husmorkompetanser" knyttet til safting/sylting o.l. av frukt og bær, samt baking
Gått fra å være ganske inaktiv til å løpe ca 70-80km i uken i snitt i sesong og klare maraton på under 3 timer (og mistet 25kg i prosessen)
Kastet ut de fleste kjedelige klær (minus noe jeg har spart til "skitten arbeid") og kjøpt nye klær som fargemessig og stilmessig passer bedre sammen

Så flink du er. Er dette Instagram?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (13 timer siden):

Bare fordi det er det samme for deg så bør du holde innenfor trådens tema, nemlig ting relatert til Tinder. 

Ja, jeg sa ikke at jeg tenkte på ting utenfor Tinder, det var andre som antok at jeg gjorde det. At jeg sier det er det samme for meg om vi snakker på Tinder eller utenfor, handler bare om at man ikke plutselig får andre krav og / eller holdninger til menn eller kvinner bare fordi man tar i bruk en app.

Når vi først snakker om holdninger , så syns jeg de menn du omtalte, Mads Larsen og Preben z Møller ikke er gode, nøytrale eksempler på når man skal ta opp hvordan kvinners oppførsel versus menns oppførsel er. Heller det stikk motsatte enn gode nøytrale eksempler vil jeg si. 

Jeg er enig med deg i at kvinner som gruppe tenker status,(med unntak selvfølgelig) og at dette med god utdanning og jobb er et eksempel på dette. Men igjen, ifølge forskningen som ble lagt frem tidligere i tråden av en meningsmotstander til meg, så søker menn etter ungdommelighet og et pent fysisk utseende hos en kvinne. Min holdning til dette er at både kvinner og menn har forventninger og "krav", og at det blir vanskelig å påstå at det ene kjønnet har flere krav enn det andre kjønnet. Men at kravene er forskjellige. 

 

Lenke til kommentar

@leticia angående det første du skrev⬇️?

leticia skrev (14 timer siden):
Atib Azzad skrev (17 timer siden):

Sorrry for å blande meg, men jeg tror uenigheten kommer av at kilden din beviser en dynamikk som oppstår i en sjekke-app, ikke at kvinner generelt har høyere krav enn menn.

Ingen er altså uenig med funnene i artikkelen, men den forteller oss ikke noe om kvinner generelt, bare den dynamikken som har oppstått på tinder.

Det Leticia etterlyser er altså en kilde som beviser at kvinner generelt sett har høyere krav enn menn.
Det gjør ikke din kilde. Den snakker om en spesifikk tendens som oppstår som følge av en rekke parametere som er særskilt for denne dating-appen.

Da må jeg bare takke deg for innblandingen ;) Og du treffer spikeren på hodet i hele siteringen din 👍

 

leticia skrev (10 minutter siden):

Når vi først snakker om holdninger , så syns jeg de menn du omtalte, Mads Larsen og Preben z Møller ikke er gode, nøytrale eksempler på når man skal ta opp hvordan kvinners oppførsel versus menns oppførsel er. Heller det stikk motsatte enn gode nøytrale eksempler vil jeg si. 

Hvorfor?

leticia skrev (10 minutter siden):

Jeg er enig med deg i at kvinner som gruppe tenker status,(med unntak selvfølgelig) og at dette med god utdanning og jobb er et eksempel på dette. Men igjen, ifølge forskningen som ble lagt frem tidligere i tråden av en meningsmotstander til meg, så søker menn etter ungdommelighet og et pent fysisk utseende hos en kvinne. Min holdning til dette er at både kvinner og menn har forventninger og "krav", og at det blir vanskelig å påstå at det ene kjønnet har flere krav enn det andre kjønnet. Men at kravene er forskjellige. 

Hva tenker du om kildene jeg lenket til?

Endret av Kassettspiller
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Kassettspiller said:

Partnerverdi handler ikke bare om utseende...

Og det er ingen garanti for at de har møtt hverandre på Tinder.

Det som er problemet.

Menn bruker sine erfaringer fra nett og prøver å fremstille alle kvinner med samme kam.

At du ikke er lege eller ingeniør er ikke grunnen til at en har vært singel i 15 år.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
hocanee skrev (8 minutter siden):

Det som er problemet.

Nei, det er fint at det er flere ting som har betydning. 

hocanee skrev (8 minutter siden):

Menn bruker sine erfaringer fra nett og prøver å fremstille alle kvinner med samme kam

Noen, ikke alle. Nå gjør du akkurat det samme bare med menn.

hocanee skrev (8 minutter siden):

At du ikke er lege eller ingeniør er ikke grunnen til at en har vært singel i 15 år.

Kan bidra til det, siden kvinner ofte ser etter menn med lik eller høyere utdanningsnivå.

Endret av Kassettspiller
Lenke til kommentar
1 hour ago, leticia said:

Menn drar nytte av ekteskap fordi det «roer dem ned», ifølge Dolan.

- Du tar mindre risiko, du tjener mer penger på jobb og du lever litt lengre. Hun, derimot, må holde ut med de greiene og dør fortere enn hvis hun ikke hadde vært gift. Den sunneste og lykkeligste del-gruppen av kvinnelig befolkning er kvinner som aldri har giftet seg eller hatt barn, sa han.

https://www.nettavisen.no/livsstil/ny-studie-kvinner-er-lykkeligere-uten-barn-eller-ektemann/s/12-95-3423689780

 

Hvorfor fortsetter du å poste dette dritet? 

Martelè og Herzeleid har på forskjellig vis demonstrert hvorfor denne kilden er for å bruke fagspråk, ræv. Jeg og Kassettspilller har vist til at det finnes mye bedre data fra Norge som du ser ut til totalt overse.

Om det er noen som ikke henger med. Les dette fra Martelè/ChatGPT, første avsnitt her fra Herzeleid, og dette fra meg. 

Endret av P7SA
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (1 time siden):

Partnerverdi handler ikke bare om utseende...

Og det er ingen garanti for at de har møtt hverandre på Tinder.

Det kommer veldig an på hvem du spør. Det er da ingen tvil i at utseende er en av de største verdiene menn vektlegger i dating?

1) Alder
2) Utseende
3) Tidligere seksuell erfaring 

Og så er det vel individuelt hva resten som kommer, er? Unntaket er mer liberale menn, de som står litt på venstresiden. Men de er det ganske å få av i dag dessverre. 

Årsaken til at så mange menn sliter på grunn av tinder er jo fordi de ser alle de vakre jentene som er tilgjengelig og som de ikke får napp hos. Siden de kan velge og vrake (tror de) så blir de grinete når de ikke blir valgt. Er noe absurd ved en mann som er uattraktiv som mener at svært attraktive kvinner skal velge han - og som blir sint fordi disse kvinnene tar andre valg enn det han mener er riktig. Det er jo denne tråden oppsummert. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...