Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Tinder er skadelig for menn.


Anbefalte innlegg

Når det gjelder krav bør en nok også skille ganske hardt mellom plattformer som tinder og virkeligheten. Det fremstår ganske åpenbart at på en plattform der en part har et veldig mye større utvalg interessenter vil det sannsynligvis drive krav/forventninger opp. Det samme kan man si om det såkalte "kortidsmarkedet", der kvinner har stor tilgang på mer attraktive menn som de ikke nødvendigvis har tilgang på for en varig relasjon. 

Om en derimot ser på sjekking i "virkeligheten" og varige relasjoner vil jeg tro kjønnene stiller likere, men at en har ulike krav/forventninger/preferanser som gjør at kvinner har høye krav på noen områder mens menn har høye på andre. Eksempelvis virker forskningsstatus å være at kvinner generelt vil ha menn med minst like høy sosioøkonomisk status, mens menn foretrekker kvinner som ikke er eldre enn dem selv. 

I alle tilfeller tror jeg en går seg vill om en ser seg blind på et kjønn her. En større andel menn som blir "valgt bort" medfører fort at en andel kvinner ikke finner en partner, og det er her en bør ta innover seg at det vil ramme begge kjønn. For kvinner blir jo også valgt bort av menn som oppfyller deres krav, men som de selv ikke når opp til. 

Så kan en skissere en rekke løsninger. Selvforbedring er åpenbart og noe figurer som Jordan Peterson har oppfordret til svært lenge nå. En annen tilnærming er å se mer på egne valg og "krav". Filtrerer en egentlig hensiktsmessig blant potensielle partnere eller gjør en utvalg som ikke fungerer på sikt (som Mats Larsen sin forskning peker på). En tredje kan være å se hvorvidt dagens datingkultur er hensiktsmessig og "lykkemaksimerende" eller om den har noen destruktive mekanismer som rammer både kvinner og menn. En bør åpenbart ikke bare peke på ett aspekt som hele forklaringen eller løsningen, men en bør samtidig være i stand til å erkjenne enkeltbestanddeler som del av problemkomplekset, om en skal ha et håp om å forstå og kanskje løse utfordringene. 

Heller enn en kamp mellom kjønnene der menn må skjerpe seg eller kvinner må senke kravene bør en ta innover seg helheten og at det antagelig ligger noe i de fleste bekymringene eller utfordringene som skisseres, og at dette rammer alle. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gargantua skrev (1 time siden):

Da får du sende en klage til Cornell University, og påpeke at de har grove metodefeil i sin vitenskaplige artikkel A First Look at User Activity on Tinder.

Selvfølgelig klarer du ikke å innrømme at du tok feil, og når du får fagfellevurderte bevis rett i fleisen, etter å ha mast om det gjentatte ganger, så flytter du målstengene og spør om helt andre ting enn den opprinnelige påstanden som var Menn er oftest ikke like kravstore som kvinner.

Nei, hvorfor skulle jeg det. Jeg betviler ikke deres forskning. 

Men når har det seg slik at deres forskning ikke har til hensikt å vise om et kjønn har større krav til det annet kjønn. Deres formål var å sjekke hvordan kjønn interagerer med appen Tinder og å se etter forskjeller i brukeroppførsel relatert til kjønn. 

De har f.eks kommet frem til at menn ser etter fysikk og ungdommelighet ved en kvinne, mens kvinner ser mer etter status hos en mann. 

De har også kommet frem til at menn i mye større grad enn kvinner bruker appen for å få seg ONS. Hvis ONS er målet så er det kanskje ikke så rart at de trykker liker på så mange, kanskje de er heldige og får napp hos noen hvis de trykker liker hemningsløst. Kvinner er sannsynligvis mer forsiktige ved å luke ut brukere hvis de selv ikke er interessert i ONS. Altså har dette ingenting med krav til en partner å gjøre. 

Konklusjonen til forskerne sier blant annet: De har vist at menn liker flere brukerprofiler. Kvinner oppretter kontakt 3 ganger så ofte via meldinger. Menn selekterer kvinnelige profiler etter at de har fått matcher. 

Forskningen deres viser altså ikke at kvinner er mer kravstore enn menn, og det var den heller ikke ment å vise. Så her kan jeg trygt la målet stå åpent, for du sender stråmannen din langt over mål uansett. 

Lenke til kommentar
herzeleid skrev (58 minutter siden):

Når det gjelder krav bør en nok også skille ganske hardt mellom plattformer som tinder og virkeligheten. Det fremstår ganske åpenbart at på en plattform der en part har et veldig mye større utvalg interessenter vil det sannsynligvis drive krav/forventninger opp. Det samme kan man si om det såkalte "kortidsmarkedet", der kvinner har stor tilgang på mer attraktive menn som de ikke nødvendigvis har tilgang på for en varig relasjon. 

Om en derimot ser på sjekking i "virkeligheten" og varige relasjoner vil jeg tro kjønnene stiller likere, men at en har ulike krav/forventninger/preferanser som gjør at kvinner har høye krav på noen områder mens menn har høye på andre. Eksempelvis virker forskningsstatus å være at kvinner generelt vil ha menn med minst like høy sosioøkonomisk status, mens menn foretrekker kvinner som ikke er eldre enn dem selv. 

I alle tilfeller tror jeg en går seg vill om en ser seg blind på et kjønn her. En større andel menn som blir "valgt bort" medfører fort at en andel kvinner ikke finner en partner, og det er her en bør ta innover seg at det vil ramme begge kjønn. For kvinner blir jo også valgt bort av menn som oppfyller deres krav, men som de selv ikke når opp til. 

Så kan en skissere en rekke løsninger. Selvforbedring er åpenbart og noe figurer som Jordan Peterson har oppfordret til svært lenge nå. En annen tilnærming er å se mer på egne valg og "krav". Filtrerer en egentlig hensiktsmessig blant potensielle partnere eller gjør en utvalg som ikke fungerer på sikt (som Mats Larsen sin forskning peker på). En tredje kan være å se hvorvidt dagens datingkultur er hensiktsmessig og "lykkemaksimerende" eller om den har noen destruktive mekanismer som rammer både kvinner og menn. En bør åpenbart ikke bare peke på ett aspekt som hele forklaringen eller løsningen, men en bør samtidig være i stand til å erkjenne enkeltbestanddeler som del av problemkomplekset, om en skal ha et håp om å forstå og kanskje løse utfordringene. 

Heller enn en kamp mellom kjønnene der menn må skjerpe seg eller kvinner må senke kravene bør en ta innover seg helheten og at det antagelig ligger noe i de fleste bekymringene eller utfordringene som skisseres, og at dette rammer alle. 

Denne teksten/kommentaren er et klinkende klar eksempel på den forsknings manien som har smittet samfunnet vårt. Istedenfor å bli kjent, la ting utvikle seg naturlig og finne felles interesser osv. er alt gjort om til kjedelige tall, statistikk og teori. Alt skal skje fort, effektivt og med minst mulig innsats. Derfor kan personer som Jordan Peterson spre sine teorier for et kastrert publikum som sluker alt rått.

Endret av Boing_80
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (8 minutter siden):

Denne teksten/kommentaren er et klinkende klar eksempel på den forsknings manien som har smittet samfunnet vårt. Istedenfor å bli kjent, la ting utvikle seg naturlig og finne felles interesser osv. er alt gjort om til kjedelige tall, statistikk og teori. Alt skal skje fort, effektivt og med minst mulig innsats. Derfor kan personer som Jordan Peterson spre sine teorier for et kastrert publikum som sluker alt rått.

Jeg synes det er rart at du klarer å lese meg slik, og reaksjonen din virker mer preget av bombastisk retorikk enn refleksjon. Kanskje du vil forsøke å sette ord på og konkretisere hva du reagerer så voldsomt på i mitt innlegg? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
herzeleid skrev (9 minutter siden):

Jeg synes det er rart at du klarer å lese meg slik, og reaksjonen din virker mer preget av bombastisk retorikk enn refleksjon. Kanskje du vil forsøke å sette ord på og konkretisere hva du reagerer så voldsomt på i mitt innlegg? 

Jeg glemte å skrive at innlegget ditt var ok, men jeg snakket om det store fokuset på effektivitet og produktivitet i samfunnet som har smittet over på alt annet. Vi blir til slutt roboter og spenningen med livet blir borte i all statistikk og teorier. Men jeg er kanskje mer en romantiker enn pragmatiker.

Dessuten burde du ta det litt med ro. 

Endret av Boing_80
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (2 minutter siden):

Jeg glemte å skrive at innlegget ditt var ok, men jeg snakket om det store fokuset på effektivitet og produktivitet i samfunnet som har smittet over på alt annet. Vi blir til slutt roboter og spenningen med livet blir borte i all statistikk og teorier. Men jeg er kanskje mer en romantiker enn pragmatiker.

Det er mulig en her snakker litt forbi hverandre. Når vi snakker om og forsøker å løfte problematikken til tendenser og mønstre på samfunnsnivå er det hensiktsmessig å se til statistikk og vitenskapelige teorier. Jeg tror likevel de fleste av oss vil være enige i at romantikken er det viktige i den enkelte relasjon.

Sitat

Dessuten burde du ta det litt med ro. 

Jeg synes igjen dette blir litt rart. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
54 minutes ago, leticia said:

Nei, hvorfor skulle jeg det. Jeg betviler ikke deres forskning. 

Men når har det seg slik at deres forskning ikke har til hensikt å vise om et kjønn har større krav til det annet kjønn.

Jeg siterte et sitat fra kilden, ordrett, og lagde til og med et screenshot av det. Jeg kan oversette det for deg også. "Kvinner bruker den omvendte strategien. De er mye mer selektive med hvem de liker, men har en mye høyere matching-rate på ca 10 prosent."

Jeg vet ikke hvor mye tydeligere du kan få det.

image.jpeg.5157200056534b201bb75580891d6f9a.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
herzeleid skrev (1 time siden):

I alle tilfeller tror jeg en går seg vill om en ser seg blind på et kjønn her. En større andel menn som blir "valgt bort" medfører fort at en andel kvinner ikke finner en partner, og det er her en bør ta innover seg at det vil ramme begge kjønn. For kvinner blir jo også valgt bort av menn som oppfyller deres krav, men som de selv ikke når opp til.

Det var jo noen interessante tall fra statene for en stund siden, hvor dobbelt så mange menn regnet seg som single enn kvinner. Det var vel noe over 30% av kvinnene og noe over 60% for menn, om jeg husker riktig. Så veldig rundt regnet burde hver mann i et partnerskap da ha to kvinner hver.

Det blir jo spekulasjoner, men sjansen er stor for at mange kvinner har funnet seg noen på sjekkeapper som de tror de har sjans på partnerskap med utover kortvarig moro, hvor de mennene er de som går på rundgang mellom sjekkeappkvinnene.

Lenke til kommentar

Jeg tenker at å være kravstor ikke nødvendigvis betyr at man har en rekke store krav, men at det også kan bli et uttrykk som brukes om personer som har veldig mange preferanser som helst skal klaffe. Summen av mange preferanser som vektlegges i overkant høyt kan gjøre at man i praksis oppleves som kravstor.

Litt på siden av dette igjen. Husker jeg hørte om en professor som hadde bedt en kvinnelig klasse liste opp preferanser/egenskaper man ser i hos en partner, og endte opp med flere tavler fulle. Når man gjorde det samme med menn så ble det bare en full tavle, eller ihvertfall signifikant mye mindre enn det som var tilfelle for kvinnene.

-

"An engineer working for Hinge said in a Q&A that 50% of likes sent to women go to the top 25% of women, while 50% of likes sent to men go to only 15% of men."

https://martinvidal.medium.com/dating-apps-are-setting-men-and-women-up-for-failure-but-for-different-reasons-f56ab44d2c71

Dette er ett eksempel som indikerer at kvinner i praksis er mer snevre i sitt valg. 

-

Samantha Joel gikk i lag med over 80 forskere for å studere data fra over titusen par om egenskaper som var viktig for lykkelige og velfungerende forhold. Utseende, høyde, yrke, etnisitet, religion er f.eks egenskaper som er sentrale eller kan stå ganske høyt på en dating app. Disse egenskapene var blant de minst viktige viste studien.

Personlige trekk som f.eks å være dediktert til sin partner, sette pris på sin partner, hvordan man løser konflikter og kommuniserer er eksempler på noen av de mer viktige personlighetstrekkene for et velfungerende forhold. Evnen til å bygge et forhold i lag er viktig. Om man ønsker å se en enkel video direkte relatert til studien som går bedre og mer i detalj, så kan man eventuelt ta en titt på denne. So we’ve been dating all wrong, science says.

Jeg mener ulempen med apper som Tinder er at fokuset på utseende blir så stort at personlighet i praksis blir nedjustert. Hvorfor folk flokkes rundt slike lavkvalitetsapper har jeg i grunn aldri skjønt fra et personlig ståsted. Den gang jeg drev med online dating så var nettsider og brukere med en utdypende profiltekst høyst sentral for å drive selektering. Men jeg har jo skjønt at dagens apper er "gamifiserte" og har mange trekk som appellerer til urhjernen i form av lettvinte og raske dopaminutløsere. Som igjen har vært medvirkende til Tinder sin popularitet. Noe som i grunn er synd, siden fokuset for å skape gode forhold ikke er i høysete på den type apper. Jeg tenker forøvrig at det ikke bare er appene som har skylden. Folk flest burde fått opp øynene for at denne typen apper ikke fungerer optimalt, og heller fokusert mot datingsider/apper som er mindre overfladiske/mer personlighetsfokuserte samt oppsøkt kvinner mer IRL.

Jeg tenker menn bør oppfordre andre menn til å komme seg mer ut fra appene. Det er en stor skjevfordeling på disse med tanke på kjønnsbalansen. På visse IRL datingeventer (f.eks arrangert av sukker) så har det visstnok vært et stort overskudd av kvinner såvidt jeg har sjønt. Så norske kvinner som ønsker partnere finnes det overskudd av, bare ikke på apper. Ellers greit å huske på at kvinner i overskudd finnes det langt flere av i andre land enn Norge.

Kvinner i utlandet vil gjerne på papiret ha samme krav/preferanser som kvinner her. Men i praksis er det lettere å oppfylle disse. F.eks vil ei fra Asia som ønsker en mann over snittet høy og bredskuldret (i Asia) gjerne synes en mann som er hakket under gjennomsnittet herfra er plenty bra nok. Ei fra Asia som ønsker en mann som har økonomi/utdanning på nivå med seg selv eller høyere, vil lettere synes en mann som er gjennomsnittlig her er mer enn plenty. Så disse damene kan på papiret ha samme type preferanser som kvinner her, men i prasis oppleves mindre kravstore siden disse i større grad er godt fornøyd med helt ordinære og gjennomsnittlige menn herfra.

Endret av P7SA
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (29 minutter siden):

Jeg siterte et sitat fra kilden, ordrett, og lagde til og med et screenshot av det. Jeg kan oversette det for deg også. "Kvinner bruker den omvendte strategien. De er mye mer selektive med hvem de liker, men har en mye høyere matching-rate på ca 10 prosent."

Jeg vet ikke hvor mye tydeligere du kan få det.

image.jpeg.5157200056534b201bb75580891d6f9a.jpeg

Du trenger verken tydeliggjøre eller oversette. Jeg har nemlig lest hele forskningsartikkelen på 8 sider som du la ved. 

Og som sagt utallige ganger nå så handler det ikke om at det ene kjønnet har flere krav enn det andre. Det handler om at det er 3 ganger så mange menn på Tinder og for å ha en sjanse så ser de seg nødt til å like flere kvinner enn det kvinner trenger å like menn. Kunne du tenkt deg å matche med hundrevis av kvinner daglig? Ukentlig? Eller tror du det hadde vært litt kjekkere å matche med en kanskje 10 - 20 stykker som du kunne gått videre med? 

Det handler altså om mekanismene i appen, hvordan kvinner og menn oppfører seg i appen, det betyr ikke at det ene kjønnet er mer kravstort, men at de oppfører seg på forskjellig måte. Noe Tinder selvsagt har skjønt. Det er en god forretningside, men ikke fullt så bra for brukerne av appen. Det er verken bra å få hundrevis av liker eller å få tilnærmet ingen. Det hele blir kunstig, og nok engang, det forteller ikke om krav. 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (43 minutter siden):

Det er ikke ofte jeg parafraserer meg selv, men det er mulig @leticia kom inn i diskusjonen om dette etter jeg opprinnelig postet det 21 juli. Kanskje hun kan få litt innsikt i problemstillingen på denne måten.

 

Leticia har vært i tråden i over ett år, men var på en etterlengtet lang utenlandsferie i juni og juli ;) Jeg ser den problemstillingen du vil frem til, men er ikke enig i at det handler om at kvinner er kravstore. 

Lenke til kommentar

Kvinner søker ofte de mest attraktive mennene, men dette fører ofte kun til seksuelle forhold og ikke til langvarige relasjoner. Ikke alle kvinner kan sikre seg en slik mann for et langsiktig forhold, særlig de med lavere partnerverdi. Menn blir også mer kresne når de leter etter langvarige partnere, fordi de har mer langsiktige intensjoner.

Over tid kan det bli vanskeligere for kvinner å ønske seg en partner med tilsvarende partnerverdi. Dette fører til at begge kjønn taper i det lange løp.

https://www.vg.no/nyheter/i/o36p0a/velger-heller-selvutslettelse-enn-aa-begrense-kvinners-datingmakt

Endret av Kassettspiller
  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, fokkeslasken said:

Det var jo noen interessante tall fra statene for en stund siden, hvor dobbelt så mange menn regnet seg som single enn kvinner. Det var vel noe over 30% av kvinnene og noe over 60% for menn, om jeg husker riktig. Så veldig rundt regnet burde hver mann i et partnerskap da ha to kvinner hver.

Nei, det er en misforståelse av tallmaterialet.

Grunnen er at denne statistikken, som trolig er den jeg tenker på, er basert på et utsnitt av totalen. Den fokuserer på mennesker under 30 og ekskluderer alle over.

Så når ei på 28 er sammen med en på 32. Så vil man på dette utsnittet av statistikken få en skjevfordeling. Det pga. av at menn som er over 30 ikke er inkludert.

Som kjent, menn flest foretrekker yngre kvinner. 

Endret av P7SA
Lenke til kommentar
54 minutes ago, leticia said:

Leticia har vært i tråden i over ett år, men var på en etterlengtet lang utenlandsferie i juni og juli ;) Jeg ser den problemstillingen du vil frem til, men er ikke enig i at det handler om at kvinner er kravstore. 

Selektiv i denne sammenhengen kan brukes tilnærmet synonymt med kravstor. Man har høye krav, og selekterer ergo bort flere. Dette er ikke så vanskelig. Du virker å ha hengt deg opp i at kvinner ikke er kravstore, mens dataene sier noe annet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...