Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Tinder er skadelig for menn.


Anbefalte innlegg

Martelè skrev (7 minutter siden):

Jeg har observert og analysert det du har skrevet på disse trådene.
Den uheldige konklusjonen er at du for en eller annen grunn, er meget biased mot menn.
I din verden, er det bare menn som er gale og som må forbedre seg. Kvinner er helt syndefri og perfekt.
Ikke en èneste gang har du kritisert noe relatert til kvinner selv i mikroskopisk grad.

Dette tankesettet er jeg uenig med og vil ikke assosieres med.
Som sagt i en tidligere kommentar, er jeg en fyr som liker å analysere begge sider
og så forme en utdannet konklusjon. Og det jeg personlig har observert med kjønnene i datingkaoset,
er at der er positiver og negativer hos både kvinner og menn.
Der er flotte mennesker på begge sider. Og det er ganske individuelt og subjektivt.
Jeg forstår også at der er folk med spesifikke tilstander og historie som krever ekstra forståelse før bedømmelse.
Når jeg opererer på den måten, så klarer jeg å se enkeltindivider uten å slutte meg
til bias, agendaer, hasardiøse ideologier og subkulturer etc. Og det er veldig befriende og fresh.

Jeg er "biased" mot menn som vil reversere samfunnsutvikling rundt kvinners frihet, muligheter og likestilling, eller som ikke gidder å ta i et tak selv. Menn som er valgt bort, fortsatt snakker varmt om feminisme og er villige til å fornye seg selv har jeg sympati med.

jeg liker også å se ting fra begge sider, og det er i den prosessen at det fremstår åpenbart at man som mann må gjøre jobben selv. Det henger bare ikke på greip å be kvinner endre datingadferd for å hjelpe menn som ikke kan/orker/vil (you choose which one) tilpasse seg det damene de vil ha faktisk ser etter i menn. Det gjelder på gruppenivå, og individnivå. Hvis noen er interessert i en spesiell kvinne, kan de ikke akkurat be henne om å like vedkommende - denne må selv sørge for at man innehar de kvalitetene som tenner gnisten.

Selvfølgelig kan en finne negative egenskaper hos noen kvinner, men det er irrelevant i en tråd om menn som blir valgt bort. Mennene får ikke noe mer napp av det fokuset, bare potensielle unnskyldninger for å la være å brette opp ermene selv.

Det samme kan jeg si om kvinner som måtte slite med å finne seg matcher på Tinder, men det debatterer vi jo aldri fordi det tross alt ikke er et reelt problem. Siden kvinner faktisk er ganske gode til å tilpasse seg det mennene de vil ha ser etter, som vist ved at de sjeldent havner i denne "jeg blir alltid valgt bort"-situasjonen.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
leticia skrev (59 minutter siden):

Kanskje du selv kan beskrive hva du anser som høye krav da? For jeg hører stadig at det snakkes om damers høye krav, men svært sjelden en spesifisering på hva disse "kravene" egentlig er. 

Mange kvinner har spesifikke forventninger til utseende, som høyde eller kroppsbygning, noe som kan føre til at de utelukker potensielle partnere. Krav knyttet til utdanning og karriere kan også bli en hindring; mange forventer at menn skal ha en viss akademisk bakgrunn eller høyere inntekt. Ofte ser dem etter høy status.

I tillegg kan noen krav knyttet til interesser, livsstil og personlighet skape urealistiske forventninger. Det er helt greit å ha preferanser og noen krav, men det finnes en grense der kravene blir for høye. Som tidligere nevnt har sosiale medier kraftig romantisert mange aspekter ved dating og forhold.

Ikke rart at flere menn opplever kroppspress og press om å fremstå som helt perfekte...

Endret av Kassettspiller
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (1 time siden):

Når gode menn ikke er bra nok for dem, så kan man kanskje konkludere med at kvinner har veldig høye krav.

Sosiale medier, inkludert datingapper har trolig bidratt til en overdrevet oppfatning av hvordan et forhold og en partner bør være. Dette skaper urealistiske forventninger, noe som kan være ødeleggende for mange.

Det er da jævlig mange gode menn og gode kvinner som ikke passer sammen. Å være "god" er ikke noe som automatisk setter en i en posisjon hvor den man selv vil ha blir interessert. Det skal (heldigvis!) litt mer til.

Men, hva er et høyt krav kontra et lavt krav her? Er det for mye forlangt at man ønsker seg en mann som faktisk passer inn i ens liv, som et minimum?

Vi kan godt snakke om hva som er "urealistiske krav", men da bør en også samtidig dokumentere at det faktisk ER krav som forekommer hyppig slik at det ikke blir bare sånn "noen jeg kjenner har sagt at hun vil må en mann med 25cm kuk".

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (38 minutter siden):

Det er da jævlig mange gode menn og gode kvinner som ikke passer sammen. Å være "god" er ikke noe som automatisk setter en i en posisjon hvor den man selv vil ha blir interessert. Det skal (heldigvis!) litt mer til.

Det er jeg helt klar over. Problemet er at for høye krav kan føre til at man går glipp av gode potensielle partnere.

knopflerbruce skrev (38 minutter siden):

Men, hva er et høyt krav kontra et lavt krav her? Er det for mye forlangt at man ønsker seg en mann som faktisk passer inn i ens liv, som et minimum?

Nei, det er helt rimelig å ønske seg noen som passer for deg.

knopflerbruce skrev (38 minutter siden):

Vi kan godt snakke om hva som er "urealistiske krav", men da bør en også samtidig dokumentere at det faktisk ER krav som forekommer hyppig slik at det ikke blir bare sånn "noen jeg kjenner har sagt at hun vil må en mann med 25cm kuk".

Her snakker jeg om hvordan sosiale medier er som stor innflytelse, samt hvordan dette kan påvirke synet på seg selv og andre. Det finnes mye forskning som omhandler hvordan sosiale medier har denne effekten.

Endret av Kassettspiller
Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (4 minutter siden):

Mange kvinner har spesifikke forventninger til utseende, som høyde eller kroppsbygning, noe som kan føre til at de utelukker potensielle partnere. Krav knyttet til utdanning og karriere kan også bli en hindring; mange forventer at menn skal ha en viss akademisk bakgrunn eller høyere inntekt. Ofte ser dem etter høy status.

I tillegg kan noen krav knyttet til interesser, livsstil og personlighet skape urealistiske forventninger. Det er helt greit å ha preferanser og noen krav, men det finnes en grense der kravene blir for høye. Som tidligere nevnt har sosiale medier kraftig romantisert mange aspekter ved dating og forhold.

Ikke rart at flere menn opplever kroppspress og press om å fremstå som helt perfekte...

Mange menn har spesifikke krav til utseende som høyde eller vekt og alder, noe som kan føre til at de utelukker potensielle partnere. Krav knyttet til karriere kan de også ha, typisk at hun skal ha en jobb hvor hun tjener mindre enn han, passer dårlig for selvfølelsen til mange menn at de tjener mindre enn kvinnen. 

Interesser, livsstil og personlighet. Det er vel greit at man finner noen som har interesser, livsstil og personlighet som passer ens egen? Man trenger ikke nødvendigvis ha de samme interessene. Når det gjelder personlighet så skal det ikke så veldig mye til, bare man kan oppføre seg fint og ikke ha antifeministiske holdninger. 

Kvinner opplever også kroppspress og press om å fremstå som helt perfekte. Beskrivelsen din kunne omtrent være snudd om, bare at man bytter ut kvinner med menn i argumentasjonen. 

Lenke til kommentar
leticia skrev (51 minutter siden):

Mange menn har spesifikke krav til utseende som høyde eller vekt og alder, noe som kan føre til at de utelukker potensielle partnere. Krav knyttet til karriere kan de også ha, typisk at hun skal ha en jobb hvor hun tjener mindre enn han, passer dårlig for selvfølelsen til mange menn at de tjener mindre enn kvinnen. 

Men dette er en diskusjon om menn og Tinder. 

leticia skrev (51 minutter siden):

Interesser, livsstil og personlighet. Det er vel greit at man finner noen som har interesser, livsstil og personlighet som passer ens egen? Man trenger ikke nødvendigvis ha de samme interessene. Når det gjelder personlighet så skal det ikke så veldig mye til, bare man kan oppføre seg fint og ikke ha antifeministiske holdninger.

Derfor skrev jeg at det er helt rimelig å ha krav og preferanser, men at det finnes en grense. Er man for kresen, så kan det føre til at man går glipp av folk som kunne passet.

leticia skrev (51 minutter siden):

Kvinner opplever også kroppspress og press om å fremstå som helt perfekte. Beskrivelsen din kunne omtrent være snudd om, bare at man bytter ut kvinner med menn i argumentasjonen. 

Som nevnt så handler dette om menn og Tinder. Det er et viktig tema du tar opp, men bare fordi noen oppfører seg på en bestemt måte, betyr det ikke at man bør gjøre det samme.

Endret av Kassettspiller
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (1 minutt siden):

Men dette er en diskusjon om menn og Tinder. 

Ja? Og menn på Tinder har spesifikke "krav" til hvordan en kvinne skal se ut. 

 

Kassettspiller skrev (2 minutter siden):

Derfor skrev jeg at det er helt rimelig å ha krav og preferanser, men at det finnes en grense. Men er man for kresen, så kan det føre til at man går glipp av folk som kunne passet.

Her syns jeg at man faktisk må skille på krav og preferanser. Folk må få være så kresne som de vil, det er tross alt en stor avgjørelse som de må ta konsekvensen av på godt og vondt. 

 

Lenke til kommentar
leticia skrev (7 minutter siden):

Ja? Og menn på Tinder har spesifikke "krav" til hvordan en kvinne skal se ut. 

Som nevnt er det helt innafor å ha preferanser og krav.

Bare fordi noen oppfører seg på en bestemt måte, så betyr det ikke at man bør gjøre det samme hvis det ikke er til det beste.

leticia skrev (7 minutter siden):

Her syns jeg at man faktisk må skille på krav og preferanser. Folk må få være så kresne som de vil, det er tross alt en stor avgjørelse som de må ta konsekvensen av på godt og vondt. 

Ja, men å være for kresen kan føre til at man går glipp av noe som potensielt kunne vært bra.

Endret av Kassettspiller
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (2 timer siden):

Men dette er en diskusjon om menn og Tinder. 

Derfor skrev jeg at det er helt rimelig å ha krav og preferanser, men at det finnes en grense. Er man for kresen, så kan det føre til at man går glipp av folk som kunne passet.

Som nevnt så handler dette om menn og Tinder. Det er et viktig tema du tar opp, men bare fordi noen oppfører seg på en bestemt måte, betyr det ikke at man bør gjøre det samme.

Poenget hennes er at det er litt søkt å ta det opp som et poeng når det i like stor grad gjelder menn som kvinner. Hvis menn har problemer i datingmarkedet og selv er kravstore på disse måtene, er det rart å problematisere kvinners rolle der, siden det menn først og fremst kan påvirke er menns egne krav og ikke kvinnenes. Vi havner jo da bare der at vi skal få kvinner til å endre seg så menn slipper å løse sine egne problemer.

Dessuten er jo dette "krav" av sorten som lener mot hvem som passer med hvem. Det er ikke kravstort eller urealistisk å ønske seg noen med tilsvarende utdanningsnivå, for eksempel - tvert imot er det naturlig å ha det som et "krav".

Forøvrig, du vet forskjellen mellom "krav" og "preferanser", ikke sant? Ingen ting av det du har listet opp er "krav", det er preferanser folk kan ha. Men en preferanse, i motsetning til et krav, kan en se bort fra. Det er stor forskjell mellom å lese kompetanseKRAV i stillingsannonser, og preferanser ("det er ønskelig at kandidaten har noe av det følgende").

Preferanser (eller "krav", om du vil) kommer forøvrig ofte fra det som må til for å passe sammen, så det er lite trolig at man faktisk går glipp av så mange gode matcher, da det å ikke møte preferansene i seg selv tilsier at personen ikke er en god match.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...