Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Tinder er skadelig for menn.


Anbefalte innlegg

Gavekort skrev (9 timer siden):

  Jeg tror ikke du forstår hva jeg prater om. Jeg snakker ikke om de som tar seg tid til å gi deg smuler av oppmerksomhet av god vilje. Jeg snakker om de som gir deg smuler av oppmerksomhet fordi de vil skape sitt virtuelle harem av matcher til sin egen selvrealisering.

Også... Et tu. Offermentalitet? Dette her er ren victim blaming. Hva skriker vel sunn datingkultur som å invalidere følelsene til menn/kvinner som har blitt manipulert for å booste ego/trygghet/selvrealisering til sosiopater?

Som er grunnen til at det er på overtid at man tar et oppgjør med denne ukulturen. For tredje gang så snakker jeg ikke om ghosting. Ghosting er et avslag og sløser bort relativt lite tid.

Og hvordan vet du hvem som gjør hva, og at disse du påstår eksisterer faktisk finnes? Du prøver jo bare å være tankeleser og anta masse negativt rundt dette du kaller "smuler av oppmerksomhet".

Bevares, det er sikkert en eller annen som har holdt på sånn, men det er ikke i nærheten av å være noen normal å holde på sånn rett og slett fordi folk flest er ålreite mennesker.

Løsningen er jo uansett enkel - det er opp til deg å bestemme om du syns noen svarer for tregt, og bruker det som grunnlag for å kutte kontakten eller starte å prate med andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 20486...e26
Uderzo skrev (10 timer siden):

Du beskriver jo problemet her. Ikke rart at han sluttet å skrive til deg, hvorfor kaste bort tiden?

Dette er en ganske vanlig opplevelse menn har på disse appene, vet du hvor slitsomt det er å matche med en kvinne som er helt uengasjert? Det er for det meste en enveis samtale, med av og til noen korte kommentarer i retur. Ingen spørsmål, ingen forsøk på å bli kjent med deg, forundrer meg ikke om de korte svarene er klipp og lim som gjenbrukes. Og omtrent et svar i døgnet, om du er heldig.
Nei, hvis ikke kvinnen viser tegn på å ville bli kjent med meg så slutter jeg å skrive, og det blir som regel med det siden det kun er jeg som holder samtalen gående.
Høres ut som det var tilfellet her også, han sluttet å skrive, du ventet på han skulle skrive, tok ikke kontakt selv.

Jeg er veldig lite aktiv på disse appene om dagen, men da jeg var aktiv så opplevde jeg kun 1 gang at en match var ærlig og sa at hun var i kontakt med flere og beklaget at jeg ikke nådde opp(jeg parafraserer, hun sa det på en hyggelig måte).
Jeg takket for ærligheten og ønsket henne lykke til videre, ironisk nok fikk jeg aldri svar :lol:

Hvorfor er det så rart? Jeg svarte jo på alt han spurte meg om. Nei det vet jeg ikke hvor slitsomt er. Som kvinne får du lett over 1000. Likes fort. Vet du hvor slitsomt det er i lengden? Som kvinne blir du som rogn også angriper både torsken og laksen deg samtidig . Da må man plukke ut og man må sortere riktig etter rekkefølge nummer og strategisk. Men som ofte er det kun sex de er ute etter eller det dumme spørsmålet - hva ser du etter her inne da-. Da er det bare og blokke å løpe. 

Anonymous poster hash: 20486...e26

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (På 17.8.2024 den 11:37 PM):

Men nå snakket jeg ikke om ghosting. Synes også det er drøyt å kalle folk "slitsomme og desperate folk" for stalkere.

Veldig enig med deg. Har vært borti 1 sånn som til slutt sa det direkte (og 1 etterpå som jeg er nokså sikker på var tilsvarende, men sa det riktignok ikke direkte). Jeg var ute etter kjærlighet og forhold, og trodde det var gjensidig (ble også fortalt det var det), men jeg var altså en "stalker" når jeg oppsøkte kontakt, forholdsbyggende felles opplevelser, og normal utvikling til en partnerrelasjon. Følte jo det var som å snakke til en vegg til tider, og at jeg var en slags byrde, og når jeg konfronterte det så kom løgnene om at joda kjærligheten var gjensidig den. Tidvis kunne den også oppleves slik. Sikkert når vedkommende var "på" og ikke hadde andre i kikkerten/tilgjengelig akkurat den dagen, eller ble redd for å miste trofė nr X i rekka av sine prospekter. Men løgnen ble gjennomskuet begge ganger. Slikt kan være enormt forvirrende, utmattende, og bli en stor påkjenning avhengig av hvor lenge man henger i luften som agnet på kroken. 

Råd til de som er på jakt etter kjærligheten: Vær åpen om hva du ser etter, og se etter ektehet og noen som helhjertet er interessert i deg. Noen du kjenner at faktisk bryr seg om deg, og som lar ordene de uttaler vise seg igjen i praksis. Ikke kast bort tid på falske folk som spiller et spill på jakt etter Mr Perfect. Perfekte mennesker finnes uansett ikke, så et slikt spill vil neppe noen gang komme i mål/avsluttes uansett. Dukker det tilfeldigvis noe "bedre" opp i horisonten så stikker de fort dersom muligheten byr seg. Spesielt hvis de får litt oppmerksomhet fra den de har satt døren på gløtt for. 

Ekte stalkere finnes de også og er motbydelige, men playere som bare leker og lyver er ikke stort bedre. Når de får en følelse av at du er centimetre fra å gjennomskue dem så er det du som plutselig er problemet. Du din stalker.

Edit: Bør kanskje legge til at jeg aldri har brukt Tinder. Dette er real-life-caser.

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
Lenke til kommentar
Gjest 92050...8fa
Gjest 20486...e26 skrev (4 timer siden):

Hvorfor er det så rart? Jeg svarte jo på alt han spurte meg om. Nei det vet jeg ikke hvor slitsomt er. Som kvinne får du lett over 1000. Likes fort. Vet du hvor slitsomt det er i lengden? Som kvinne blir du som rogn også angriper både torsken og laksen deg samtidig . Da må man plukke ut og man må sortere riktig etter rekkefølge nummer og strategisk. Men som ofte er det kun sex de er ute etter eller det dumme spørsmålet - hva ser du etter her inne da-. Da er det bare og blokke å løpe. 

Anonymous poster hash: 20486...e26

Og av de 1000 er det kanskje 5 som er seriøse.. Hvordan skal man finne ut av det? 

Det at mennene ikke er kresne og tar hva som helst gjør ikke dating eller det å finne kjærligheten lett for damer.. Noen av oss gidder ikke det der. Selv har jeg ikke brukt tinder kommer ikke til å gjøre det heller. 

Anonymous poster hash: 92050...8fa

Lenke til kommentar
Gjest 20486...e26
Gjest 92050...8fa skrev (10 minutter siden):

Og av de 1000 er det kanskje 5 som er seriøse.. Hvordan skal man finne ut av det? 

Det at mennene ikke er kresne og tar hva som helst gjør ikke dating eller det å finne kjærligheten lett for damer.. Noen av oss gidder ikke det der. Selv har jeg ikke brukt tinder kommer ikke til å gjøre det heller. 

Anonymous poster hash: 92050...8fa

En stor andel av de som har Tinder av menn har på seg knullebrillene. Nei det burde vært visse krav for å slippe inn på Tinder, slik at vi kvinner fikk lettere valg. 

Anonymous poster hash: 20486...e26

Lenke til kommentar
Gjest 20486...e26 skrev (3 timer siden):

En stor andel av de som har Tinder av menn har på seg knullebrillene. Nei det burde vært visse krav for å slippe inn på Tinder, slik at vi kvinner fikk lettere valg. 

Anonymous poster hash: 20486...e26

Hvis man kunne sett sveipeandelen på folk som sveiper på en selv, ville mye løst seg selv fordi de som vil ha et forhold vil nødvendigvis være litt mer kresne enn dem som bare vil ha et ligg.

For å si det sånn: hvis jeg hadde Tinder-betalt-versjon og en søt babe sveipet på meg, ville jeg blitt veldig skeptisk om hun sveipet på 30-60% av profilene, for å si det sånn. Da er man jo bare en av svært mange, og det er mye mer attraktivt å være en som faktisk er utvalgt.

Det største problemet med Tinder, foruten layouten, er jo folk som sveiper på nesten alt og dermed ødelegger profilenes funksjon som filter.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Spør du meg, så er det bare lekkert at folk ødelegger på Tinder og andre apper.
Forhåpentligvis når vi et punkt der folk bare innser at den "gamledagse" måten å kurtisere
på var bedre. Mer menneskelig og autentisk i person, enn via en skjerm.

Min mening er min alene

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Martelè skrev (6 timer siden):

Spør du meg, så er det bare lekkert at folk ødelegger på Tinder og andre apper.
Forhåpentligvis når vi et punkt der folk bare innser at den "gamledagse" måten å kurtisere
på var bedre. Mer menneskelig og autentisk i person, enn via en skjerm.

Min mening er min alene

Jeg tror også vi fort kan ende der at flere unge ser (digitale) "kjøttmarkeder" som ganske ulekre, og søker mot mer "menneskelige" arenaer. For så vidt tror jeg egentlig vi allerede er der, gitt at de aller færreste kvinner har særlig mange sexpartnere selv om slike arenaer tilbyr en nærmest ubegrenset tilgang, og det virker som svært mange fortsatt treffer hverandre på andre arenaer som studiested, arbeid, aktiviteter og sosiale sammenhenger. Da tror jeg samtidig vi bør motarbeide impulsen til å gjøre "gameldags" sosialisering og sjekking tabu.

Lenke til kommentar
Martelè skrev (11 timer siden):

Siden når har in-person kommunikasjon vært tabu? haha

Som du kanskje ser skriver jeg ‘motarbeide impulsen til å gjøre’, ikke er.

Eksempler på denne inpulsen så vi da en ung student tok til orde for å kunne ta kontakt på en høflig og respektfull måte i hverdagen og ble møtt med en kampanje mot seksuell trakassering.

https://www.nrk.no/ytring/er-det-ikke-bare-a-si-hei_-1.14588380

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, herzeleid said:

Som du kanskje ser skriver jeg ‘motarbeide impulsen til å gjøre’, ikke er.

Eksempler på denne inpulsen så vi da en ung student tok til orde for å kunne ta kontakt på en høflig og respektfull måte i hverdagen og ble møtt med en kampanje mot seksuell trakassering.

https://www.nrk.no/ytring/er-det-ikke-bare-a-si-hei_-1.14588380

En mer raus fremstilling kan vel være at det startet en diskusjon hvor flere kvinner fikk anledning til å lufte misnøye rundt uønsket kontakt og oppmerksomhet.
Det vil selvsagt ikke gjelde alle, slik ikke all kontakt er uønsket, men det er en unyansert fremstilling at denne psykologistudenten liksom ble kneblet for sitt ydmyke ønske, jeg tror ikke man er noe nærmere en bedre sosial kontakt i offentlige rom dersom man ikke annerkjenner denne delen av problemstillingen.

Fra inlegget som fulgte:

[...]Det er ikke sånn at jeg ikke vil prate med folk. Jeg elsker det, men problemet er at man aldri vet hva en avvisning kan føre til, og da kan man føle seg truet.

De fleste meldingene (emneknagg #villebarepratelitt på twitter) er fra kvinner som har opplevd ubehagelige og truende situasjoner i det offentlige rom.
Felles for historiene, er at de har blitt oppsøkt av menn som bare ville prate litt.

Menn tenker ikke over dette på samme måte som oss kvinner.
Jeg tror det er viktig for dem å lese om det, for å se hvor vanlig det er med ubehagelig kontakt.

– Hva håper du å oppnå med en slik debatt?

Det jeg håper man kan oppnå, er at man tenker seg om en ekstra gang.
Menn tenker at det de ønsker seg, eller vil, er viktigere enn det vi vil.
Jeg håper de kan lese erfaringene og tenke seg om flere ganger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (1 time siden):

En mer raus fremstilling kan vel være at det startet en diskusjon hvor flere kvinner fikk anledning til å lufte misnøye rundt uønsket kontakt og oppmerksomhet.
Det vil selvsagt ikke gjelde alle, slik ikke all kontakt er uønsket, men det er en unyansert fremstilling at denne psykologistudenten liksom ble kneblet for sitt ydmyke ønske, jeg tror ikke man er noe nærmere en bedre sosial kontakt i offentlige rom dersom man ikke annerkjenner denne delen av problemstillingen.

Fra inlegget som fulgte:

[...]Det er ikke sånn at jeg ikke vil prate med folk. Jeg elsker det, men problemet er at man aldri vet hva en avvisning kan føre til, og da kan man føle seg truet.

De fleste meldingene (emneknagg #villebarepratelitt på twitter) er fra kvinner som har opplevd ubehagelige og truende situasjoner i det offentlige rom.
Felles for historiene, er at de har blitt oppsøkt av menn som bare ville prate litt.

Menn tenker ikke over dette på samme måte som oss kvinner.
Jeg tror det er viktig for dem å lese om det, for å se hvor vanlig det er med ubehagelig kontakt.

– Hva håper du å oppnå med en slik debatt?

Det jeg håper man kan oppnå, er at man tenker seg om en ekstra gang.
Menn tenker at det de ønsker seg, eller vil, er viktigere enn det vi vil.
Jeg håper de kan lese erfaringene og tenke seg om flere ganger.

Ingen har så vidt jeg kan se skrevet at studenten ble kneblet så her synes jeg du bommer. 

Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (14 minutter siden):

Greit nok, jeg er ikke enig i at det er motarbeid heller, det er bare et viktig inspill til dette med å ta kontakt uoppfordret.

Her tror jeg vi må ta et steg tilbake. På meg virker det svært sannsynlig at om et ønske om å kunne ta kontakt med andre i hverdagen på en hyggelig og respektfull måte møtes med fiendtlighet og en kampanje mot seksuell trakassering, vil færre tørre å gjøre nettopp det. Resultatet, tror jeg, er at flere drives mot "kjøttmarkedene" som mange kvinner og menn klager over. Det tror jeg er negativt for både kvinner og menn. 

 

Sitat

 

Dritt lei menn som «bare vil snakke litt»

«Er det ikke bare å si hei?», spurte en 24 år gammel mannlig psykologistudent på NRKs debattsider i helga. Han ønsket å sette spørsmålstegn ved sosiale normer som gjør det vanskelig å ta kontakt med fremmede i det offentlige rom, for eksempel på T-banen.

Sosiale medier-profil Christine Krieg tok raskt til motmæle på Twitter, og delte innlegget med teksten «Vill gjetting: Han føler aldri behovet for å snakke med andre menn på T-banen».

https://www.dagbladet.no/nyheter/dritt-lei-menn-som-bare-vil-snakke-litt/71199213

 

 

Et viktig innspill ville vært å svare saklig på ytringen, gjerne med at nettopp det den unge studenten tok til orde for er helt fint, men at vi også må være bevisste på fallgruver og ugreie situasjoner. Denne responsen var ikke noe slikt.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, herzeleid said:

Her tror jeg vi må ta et steg tilbake. På meg virker det svært sannsynlig at om et ønske om å kunne ta kontakt med andre i hverdagen på en hyggelig og respektfull måte møtes med fiendtlighet og en kampanje mot seksuell trakassering, vil færre tørre å gjøre nettopp det. Resultatet, tror jeg, er at flere drives mot "kjøttmarkedene" som mange kvinner og menn klager over. Det tror jeg er negativt for både kvinner og menn.

Et viktig innspill ville vært å svare saklig på ytringen, gjerne med at nettopp det den unge studenten tok til orde for er helt fint, men at vi også må være bevisste på fallgruver og ugreie situasjoner. Denne responsen var ikke noe slikt.

Ja, det var en slik fremstilling jeg mente var unøyaktig, det var derfor jeg klippet inn mange av de faktiske uttalelsene i det påfølgende inlegget.
Jeg synes nettop responsen var noe slikt, det nevnes at det er hyggelig om folk vil snakke, men at disse kvinnenes opplevelser med slik uoppfordret kontakt også er noe å være bevisst, noe de opplever at mange menn ikke ér.

Det er tydelig at vi ikke leser dette inspillet likt, men jeg vet ikke helt hva mer det er å si.

Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (3 minutter siden):

Ja, det var en slik fremstilling jeg mente var unøyaktig, det var derfor jeg klippet inn mange av de faktiske uttalelsene i det påfølgende inlegget.
Jeg synes nettop responsen var noe slikt, det nevnes at det er hyggelig om folk vil snakke, men at disse kvinnenes opplevelser med slik uoppfordret kontakt også er noe å være bevisst, noe de opplever at mange menn ikke ér.

Det er tydelig at vi ikke leser dette inspillet likt, men jeg vet ikke helt hva mer det er å si.

Responsen var dette: 

Sitat

Sosiale medier-profil Christine Krieg tok raskt til motmæle på Twitter, og delte innlegget med teksten «Vill gjetting: Han føler aldri behovet for å snakke med andre menn på T-banen».

Med en påfølgende kampanje mot seksuell trakassering. Det du har sakset ut er fra et intervju etter hun allerede har kommet med denne fiendtlige responsen og kampanjen mot studentens oppfordring til å ta kontakt på en hyggelig og respektfull måte. Jeg tror det er dumt å applaudere en slik "Trumpsk" oppførsel, og jeg synes det er rart å ikke se at det kan føre til at færre tør å gjøre nettopp det studenten oppfordret til; å ta kontakt i hverdagslige settinger på en hyggelig og respektfull måte. 

Lenke til kommentar
Just now, herzeleid said:

Responsen var dette: 

Med en påfølgende kampanje mot seksuell trakassering. Det du har sakset ut er fra et intervju etter hun allerede har kommet med denne fiendtlige responsen og kampanjen mot studentens oppfordring til å ta kontakt på en hyggelig og respektfull måte. Jeg tror det er dumt å applaudere en slik "Trumpsk" oppførsel, og jeg synes det er rart å ikke se at det kan føre til at færre tør å gjøre nettopp det studenten oppfordret til; å ta kontakt i hverdagslige settinger på en hyggelig og respektfull måte. 

Jeg tenker at det er poenget hun fremfører, at det allerede finnes mye av denne kontakten, og at det hovedsakelig dreier seg om menn som oppsøker kvinner (ikke alltid til trygg effekt for begge parter).
Men jeg ser ikke hva mer vi skal diskutere, jeg tenker det er et viktig inspill, du tenker det er fremført for antagonistisk.
Ja-ja.

Jeg tror uansett alle er enig i at det skal være mulig å kontakte hverandre på en hyggelig og respektfull måte, men at det er viktig å være bevisst at det finnes mye kontakt som oppleves ubehagelig og uønsket for én part, mens den andre er ignorant til denne effekten, kanskje fordi man mangler dette perspektivet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...