Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Tinder er skadelig for menn.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest c9b14...41e

Datingmarkedet er totalt ødelagt. Prisen på varen er skyhøy, så det blir ikke handel i langsiktige forhold. Når en kvinne som ligger på sofaen og knapt nok i arbeid skal ha menn som har høy utdanning og er veltrente blir det åpenbart markedskrasj. Selv om man som mann er langt over snittet både inntekt, formue og utseendemessig konkurrere man dermed om halvdårlig damer.  

For egen del så tenker jeg at jeg kommer til å legge datinga på hylla fra nå av. Det er begrenset hvor mye av livet mitt jeg ønsker å bruke aktivt på dette her. Å skyve mer tid inn i dette markedet er iallfall helt døfødt. Skulle det dukke opp noen bra underveis er det positivt, men aktiv dating er jeg ferdig med fra nå av. the juice ain't worth the squeeze,

Anonymous poster hash: c9b14...41e

Lenke til kommentar
Gjest 443ea...bbd
Gjest c9b14...41e skrev (4 timer siden):

Selv om man som mann er langt over snittet både inntekt, formue og utseendemessig ...

Som mann kjenner jeg ikke til hvilke parametre kvinner i snitt bruker på å rangere villige menn. Men jeg blir overrasket hvis inntekt, formue og utseende skulle være blant de viktigste parametre. 

Mener du seriøst at du er en bedre match/kandidat enn meg, bare fordi du har en bedre betalt jobb enn meg? Jeg har lyst til å be deg ta en titt i speilet, men det er jo ikke noe poeng — du ser tross alt bedre ut enn meg også 😉

Herregud - det finnes da langt mer med en mann, enn utseende og antall kroner i banken!

Og selv en mann med dårlig betalt jobb, klarer seg som regel helt greit økonomisk i dette landet. Kanskje kvinnene ikke trenger å legge seg ut etter de aller rikeste? (Synd for deg, men fint for oss litt mindre pengesterke da.)

Så ... har du gode verdier? Er du en god samtalepartner? Humor og humør? Hvordan er kvinnesynet ditt? Osv...

Synes du selv at du «er bedre» og mer verdt, enn en gj.snittlig kvinne? Hva tenker du om folk som jobber i barnehage, sykehjem, etc., er du imponert og ser opp til de - eller er dette folk du ser ned på?

Jeg kjenner deg ikke, og bør være ytterst forsiktig med å dømme deg basert på et lite førsteinntrykk. For all del. Du kan være en kjernekar for alt jeg vet. Basert på innlegget ditt alene, uten noen annen informasjon, er jeg redd du ikke fremstår som typen jeg skulle ønske min datter ble sammen med. Beklager. Men det er det inntrykket jeg får. Jobb med deg selv. Prøv å ha gode holdninger. Vær den beste versjonen av det selv. Smil til omverden. Kanskje den smiler tilbake? (Eller kanskje ikke, men det er uansett helt ufarlig å forsøke..)

Anonymous poster hash: 443ea...bbd

Lenke til kommentar

Bra sagt av anonym over. Inntekt, formue og utseende er ekstremt overfladiske verdier, og er kun brukbart til å tiltrekke seg overfladiske kvinner eller som supplementære verdier til at du ellers er en flott fyr.

Ellers er jeg enig med at man ikke nødvendigvis får nok tid til å vise at man er en flott fyr, fordi Tinder allerede har begynt å dingle 5 nye hunks i innboksen til dama, slik at man hele tiden må konkurrere med forestillingen av en annen potensiell partner.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hadde folk bare hatt tid til å bli kjent med hverandre så hadde nok flere vært lykkelig. Den stille mannen som virker kjedelig? Kanskje er vedkommende en skikkelig stå-på-kar som får jobben gjort og har masse tæl, men er ikke den mest brautende eller eminent flink til å skrive en vinner av en første melding? Eller den litt lubne dama som virker lat egentlig har masse energi, godt humør og er en skikkelig omsorgsfull person som er til å stole på og som står ved din side i tykt og tynt?

Men Tinder m.fl har skapt en illusjon der lykken er rett rundt hjørnet og du kan gå glipp av noe veldig bra. Det er leit, men det eneste som funker for menn og kvinner som har gjort det de kunne for å endre på seg selv (det er grenser for hvor mange endringer en kan gjøre) er å trives med livet sitt og ikke stresse med dating og slikt. 

En dame skrev: "Jeg forventer at mannen er høyere enn meg fordi jeg ikke vil se høyere ut enn han i hæler". Okei...bruker du hæler 365 dager i året?

Endret av Boing_80
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (1 time siden):

Hadde folk bare hatt tid til å bli kjent med hverandre så hadde nok flere vært lykkelig. Den stille mannen som virker kjedelig? Kanskje er vedkommende en skikkelig stå-på-kar som får jobben gjort og har masse tæl, men er ikke den mest brautende eller eminent flink til å skrive en vinner av en første melding? Eller den litt lubne dama som virker lat egentlig har masse energi, godt humør og er en skikkelig omsorgsfull person som er til å stole på og som står ved din side i tykt og tynt?

Men Tinder m.fl har skapt en illusjon der lykken er rett rundt hjørnet og du kan gå glipp av noe veldig bra. Det er leit, men det eneste som funker for menn og kvinner som har gjort det de kunne for å endre på seg selv (det er grenser for hvor mange endringer en kan gjøre) er å trives med livet sitt og ikke stresse med dating og slikt. 

Problemet med resonnementet ditt er at det ikke er hverken tid eller kapasitet nok til å "bli kjent med hverandre". Sikkert lett hvis du har én person som kvalifiserer for å være "kjedelig, men ikke totalt uaktuell av andre grunner", men hvis du har 200 stykker vil du jo bare kjøre det samme argumentet for de 197 en hypotetisk kvinne da ikke har tid eller kapasitet til å faktisk gi den sjansen fordi det var 3 andre som fikk den.

Men også den stille mannen har jo alle anledninger til å vise seg fra en interessant side om han vil det, hvis han er "ute i markedet". En ting er jo å innta akkurat den rollen som stille og kjedelig hvis du ikke er på jakt etter noen, men det virker veldig rart å ta på seg den attituden i en setting hvor det kanskje er noen man er interessert i. Eventuelt kanskje denne personen skulle ta hun litt lubne dama som virker lat, og prøve den samme metoden der? Så kan de bruke god tid på hverandre, om de vil (fremfor at det er en person som er kjempeinteressert med en gang og skal få masse tid på seg til å overbevise noen som er mer lunken).

Lenke til kommentar
Gjest 443ea...bbd skrev (På 9.8.2024 den 8:57 PM):

Som mann kjenner jeg ikke til hvilke parametre kvinner i snitt bruker på å rangere villige menn. Men jeg blir overrasket hvis inntekt, formue og utseende skulle være blant de viktigste parametre. 

Mener du seriøst at du er en bedre match/kandidat enn meg, bare fordi du har en bedre betalt jobb enn meg? Jeg har lyst til å be deg ta en titt i speilet, men det er jo ikke noe poeng — du ser tross alt bedre ut enn meg også 😉

Herregud - det finnes da langt mer med en mann, enn utseende og antall kroner i banken!

Og selv en mann med dårlig betalt jobb, klarer seg som regel helt greit økonomisk i dette landet. Kanskje kvinnene ikke trenger å legge seg ut etter de aller rikeste? (Synd for deg, men fint for oss litt mindre pengesterke da.)

Så ... har du gode verdier? Er du en god samtalepartner? Humor og humør? Hvordan er kvinnesynet ditt? Osv...

Synes du selv at du «er bedre» og mer verdt, enn en gj.snittlig kvinne? Hva tenker du om folk som jobber i barnehage, sykehjem, etc., er du imponert og ser opp til de - eller er dette folk du ser ned på?

Jeg kjenner deg ikke, og bør være ytterst forsiktig med å dømme deg basert på et lite førsteinntrykk. For all del. Du kan være en kjernekar for alt jeg vet. Basert på innlegget ditt alene, uten noen annen informasjon, er jeg redd du ikke fremstår som typen jeg skulle ønske min datter ble sammen med. Beklager. Men det er det inntrykket jeg får. Jobb med deg selv. Prøv å ha gode holdninger. Vær den beste versjonen av det selv. Smil til omverden. Kanskje den smiler tilbake? (Eller kanskje ikke, men det er uansett helt ufarlig å forsøke..)

Anonymous poster hash: 443ea...bbd

Kjære anonyme mann. Du treffer veldig bra i dine antagelser hva kvinner ser etter (ut fra egne erfaringer og hva mine venninner er interessert i, men vi kan selvsagt ikke snakke for alle damer). Gode verdier, humor og humør, og kvinnesyn som du sier er det viktigste. 

Vi kvinner har også øyne å se med og liker å se på en kjekkas, men det er ikke han vi ender opp med som far til våre barn. Vi ønsker i all hovedsak en som behandler oss bra og som er en like sterk bidragsyter med hjem og barn som vi selv er. (en kjekkas kan selvsagt inneha disse kvalitetene også, men da er det disse kvalitetene som er tipper vekta i riktig retning, og ikke hans utseende).  Hos oss så er permisjon fordelt 50 / 50 som et eksempel på hvordan vi vil ha livet. At kvinner er oftere sykemeldt enn menn er jammen ikke rart når vi ser hvor mye ansvar de ofte må ta i forhold til mannen i forholdet. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (23 minutter siden):

For menn blir ikke stresset, slitne og syke? Dette er bare unnskyldninger. 

Joda, menn blir også det. Men ikke i like stor grad som kvinner. Fordi

  • Menn må ikke være gravide, og få ødelagt kroppen sin av fødselsskader
  • Menns helse blir forsket mer på, og får raskere hjelp
  • Menn blir tatt mer seriøst i helsevesenet, kvinner blir avfeid som dramatiske, samt at symptomene er forskjellige, f.eks når det er snakk om hjerteinfarkt, og leger ser etter symptomene som menn får.
  • Kvinner tar mer av det 3. skiftet, når kvinner er ferdige på jobb så skal de ordne hus og hjem, kvinner er organisatoren i hjemmet, og tar seg av egne (og ofte også mannens foreldre) i tillegg til sin egen familie
  • Når mannen er ferdig på jobb så er det rett ned i sofaen
  • Kvinner har tunge fysiske løft i helsevesenet som ikke er tilpasset deres kropp / anatomi. 

Unnskyldninger? Hvilke unnskyldninger. Jeg sier hva som er fakta, og nå en oppdatering / forklaring på hvorfor det er slik. Menn må rett og slett ta mer ansvar hjemme slik at de kan beholde en dame. For ja, det er fakta at mange damer forlater mannen sin i 40 -50  årene fordi de er lei av å dra lasset alene. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (2 timer siden):

Joda, menn blir også det. Men ikke i like stor grad som kvinner. Fordi

Jeg skjønner du forsøker å gjøre dette til en konkurranse om hvem som blir mest stresset, slitne og syke. Hvorfor ble dette til en konkurranse?

leticia skrev (2 timer siden):
  • Menn må ikke være gravide, og få ødelagt kroppen sin av fødselsskader

Siden du trekker fram enkelttilfeller i stedet for de store linjene kan jeg få trekke fram at 22 av 22 enkelttilfeller som døde på jobben i 2023 var menn. Menn tar oftere tunge og risikable yrker. NB. Dette er i fredstid. Hvem utkjemper kriger?

leticia skrev (2 timer siden):
  • Menns helse blir forsket mer på, og får raskere hjelp

Jeg ser påstanden men forstår ikke grunnlaget for den. Hvor kommer dette fra?

leticia skrev (2 timer siden):

Menn blir tatt mer seriøst i helsevesenet, kvinner blir avfeid som dramatiske, samt at symptomene er forskjellige, f.eks når det er snakk om hjerteinfarkt, og leger ser etter symptomene som menn får.

Det kan jeg herved avkrefte. Leger, sykepleiere etc er fullt klar over og grundig opplært i kjønnsforskjeller i symptombildet på hjerteinfarkt.

leticia skrev (2 timer siden):

Kvinner tar mer av det 3. skiftet, når kvinner er ferdige på jobb så skal de ordne hus og hjem, kvinner er organisatoren i hjemmet, og tar seg av egne (og ofte også mannens foreldre) i tillegg til sin egen familie

Menn tar mer av det 3. skiftet, når menn er ferdige på jobb så skal det måkes snø, klippes gress, beskjæres hekk, gjøres dugnader, skrus på bil, kjøres på ymse kjøreoppdrag i familiens ærend osv. til familiens beste. Men ofte uten noen takk eller forståelse for at dette også er jobber som må gjøres i familien. De blir tatt for gitt og etter 3. skift er over blir de avkrevd 50% av kvinnenes 3. skift pga "likestilling". Straks det foreslås en deling andre veien hører man "jeg kan ikke", "du er flinkere på manneoppgaver", "vi kan bare sende bilen på verksted, ringe maler for å male huset" etc etc. Hvem skal betale for det? Hvorfor skal det være greit når annet familiearbeid som renhold ikke blir kjøpt inn? Kvinner må finne seg i å enten fordele alt familiearbeid 50/50, eller akseptere høyere prosentandel av "kvinnearbeid" i bytte mot at mannen tar seg av en høyere prosentandel av "mannearbeidet".

leticia skrev (2 timer siden):
  • Når mannen er ferdig på jobb så er det rett ned i sofaen

Et godt bilde på takken for at menn i gjennomsnitt forsørger mer av familieøkonomien enn kvinnene. Fysisk hard jobb, eller lang og hard utdannelse, hardt opparbeidet karriere som kvinnene skummer fløten av og ikke gir anerkjennelse for hardt hjemmearbeid som nevnt over. Menn er ofte usynlige når de gjør hardt hjemmearbeid for familien eller jobber hardt for familiens beste.

Hva med å bruke badevekta / BMI som mål på hvem som sliter sofaen mest i sin familie? Hvem som trenger mer fysisk arbeid..

leticia skrev (2 timer siden):

Kvinner har tunge fysiske løft i helsevesenet som ikke er tilpasset deres kropp / anatomi. 

Menn har i snitt tyngre jobber enn kvinner. Det er det veldig lite tvil om eller anerkjennelse for. Kvinner syter over spesifikke yrker de har valgt selv og syter ytterligere over at de ikke holder sin egen kropp i form, som om det var "menns skyld" at de valgte det yrket eller sliter ut sofaen. Hvorfor tar de ikke ansvar for eget yrkesvalg og fysiske form? Er det "menns skyld" det også?

Dette har jeg god kjennskap til både fra førstehånds, annenhånds og tredjehånds erfaringer. Det virker som en symptomatisk rød tråd når dette skjer med den ene familien etter den andre.

Endret av Simen1
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest 08676...a87
2 hours ago, leticia said:

Joda, menn blir også det. Men ikke i like stor grad som kvinner. Fordi

 ...

Du er sikkert at oppfattelsen at det er kvinner som lider mest i krig også - fordi mennene som kvinnene er gift med, dør.

Anonymous poster hash: 08676...a87

Lenke til kommentar
leticia skrev (4 timer siden):

Joda, menn blir også det. Men ikke i like stor grad som kvinner. Fordi

  • Menn må ikke være gravide, og få ødelagt kroppen sin av fødselsskader
  • Menns helse blir forsket mer på, og får raskere hjelp
  • Menn blir tatt mer seriøst i helsevesenet, kvinner blir avfeid som dramatiske, samt at symptomene er forskjellige, f.eks når det er snakk om hjerteinfarkt, og leger ser etter symptomene som menn får.
  • Kvinner tar mer av det 3. skiftet, når kvinner er ferdige på jobb så skal de ordne hus og hjem, kvinner er organisatoren i hjemmet, og tar seg av egne (og ofte også mannens foreldre) i tillegg til sin egen familie
  • Når mannen er ferdig på jobb så er det rett ned i sofaen
  • Kvinner har tunge fysiske løft i helsevesenet som ikke er tilpasset deres kropp / anatomi. 

Unnskyldninger? Hvilke unnskyldninger. Jeg sier hva som er fakta, og nå en oppdatering / forklaring på hvorfor det er slik. Menn må rett og slett ta mer ansvar hjemme slik at de kan beholde en dame. For ja, det er fakta at mange damer forlater mannen sin i 40 -50  årene fordi de er lei av å dra lasset alene. 

Du har noen poeng, men jeg synes kommentaren din veier tyngst retningen kvinner. Hvor mange kvinner klager ikke over menn som de mener ikke lenger tenner på dem eller har tid til å ha dype samtaler når de er gravide? KG er full av slike. Menn flest tar forsørgerrollen alvorlig, men de kan ikke være alle plasser på en gang. Hvis barnet (når kvinnen er gravid) skal ha det bra så må en av foreldrene jobbe. Da er det mannen som gjør det og noe annet må vike. Ikke fordi han vil det, men fordi biologien setter grenser. Han kommer trøtt hjem og orker kanskje bare mat og litt tid med ungen og kvinnen før han må ta kvelden. Kvinner lager masse drama om at han ikke bryr seg osv. Så jeg tror ikke det er så smart å mene at det ene kjønnet bidrar mer enn det andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 timer siden):

Jeg skjønner du forsøker å gjøre dette til en konkurranse om hvem som blir mest stresset, slitne og syke. Hvorfor ble dette til en konkurranse?

Nei, det  er ingen konkurranse.  Mer en erkjennelse av hva som er, mekanismene som ligger bak, og hva man kan gjøre for å hindre sykemeldinger. Og siden vi diskuterer dating her (som senere fører til forhold i mange tilfeller) så kan det være interessant å vite hvorfor kvinner ofte forlater mennene sine når de er i 40 +. Og siden det er menn som oftest sliter etter et samlivsbrudd, altså at de takler et brudd dårligere, så bør det være i deres egen interesse av å unngå at bruddet skjer. 

https://www.nettavisen.no/livsstil/derfor-forlater-kvinner-mannen-sin/s/12-95-3423906638

Simen1 skrev (6 timer siden):

Siden du trekker fram enkelttilfeller i stedet for de store linjene kan jeg få trekke fram at 22 av 22 enkelttilfeller som døde på jobben i 2023 var menn. Menn tar oftere tunge og risikable yrker. NB. Dette er i fredstid. Hvem utkjemper kriger?

Jeg har ikke trukket frem noen enkelttilfeller, men jeg kan gjerne gjøre det hvis det er ønskelig. https://www.nrk.no/nordland/_-a-bli-ufor-bor-ikke-vurderes-som-en-_akseptabel-risiko_-etter-fodsel-1.13991907

Når det gjelder kriger så utkjempes de av begge kjønn. https://kjonnsforskning.no/nb/2020/11/norske-kvinner-deltok-pa-alle-krigens-omrader - i tillegg så slipper menn å bli voldtatt i krig som et våpen mot folkegrupper. Vi må heller ikke glemme at det oftest er menn som starter kriger da. (dessverre på bekostning av andre menn (og kvinner). 

https://www.nupi.no/publikasjoner/innsikt-og-kommentar/hvor-hender-det/hhd-2020/mer-fred-med-kvinner

Simen1 skrev (6 timer siden):

Jeg ser påstanden men forstår ikke grunnlaget for den. Hvor kommer dette fra?

https://www.forskning.no/kjonn-og-samfunn/hvordan-star-det-egentlig-til-med-forskning-pa-kvinnehelse/2081102

"Det er kjent at medisinsk forskning historisk i stor grad har vært utgående fra et mannsperspektiv. Dette trolig fordi et stort flertall av leger og professorer i medisin i flere hundre år var menn."

 

Kvinner blir eldre enn menn, og 80 % av de som er innlagt på sykehjem er kvinner. Dessuten er over 90 % av de som jobber i eldreomsorg også kvinner:

"– Man må ikke være feminist for å kunne påstår at det er hovedgrunnen for lave "kvinneprioriteringer" innenfor faget: Når (gamle) kvinner passer på kvinner så er dette ikke særlig interessant! sier hun."

https://www.uib.no/samfunnsutfordringer/134333/sju-forskere-om-kjønnsforskjeller-og-helse

Simen1 skrev (7 timer siden):

Det kan jeg herved avkrefte. Leger, sykepleiere etc er fullt klar over og grundig opplært i kjønnsforskjeller i symptombildet på hjerteinfarkt.

Det med hjerteinfarkt var kun et eksempel. Og ja, det stemmer at man har blitt litt mer kjent med at dette er forskjellig for kvinner og menn. Jeg leste tidligere en artikkel (som jeg dessverre ikke finner igjen nå), om at kvinner bruker mange flere konsultasjoner i helsevesenet enn det menn gjør før fastlege sender dem videre til utredning / behandling i spesialisthelsetjenesten. Dette fører til at kvinner får diagnose senere, og hvis det er snakk om alvorlige tilstander, så fører det til økt sykdom og også død. 

 

Simen1 skrev (7 timer siden):

Menn tar mer av det 3. skiftet, når menn er ferdige på jobb så skal det måkes snø, klippes gress, beskjæres hekk, gjøres dugnader, skrus på bil, kjøres på ymse kjøreoppdrag i familiens ærend osv. til familiens beste. Men ofte uten noen takk eller forståelse for at dette også er jobber som må gjøres i familien. De blir tatt for gitt og etter 3. skift er over blir de avkrevd 50% av kvinnenes 3. skift pga "likestilling". Straks det foreslås en deling andre veien hører man "jeg kan ikke", "du er flinkere på manneoppgaver", "vi kan bare sende bilen på verksted, ringe maler for å male huset" etc etc. Hvem skal betale for det? Hvorfor skal det være greit når annet familiearbeid som renhold ikke blir kjøpt inn? Kvinner må finne seg i å enten fordele alt familiearbeid 50/50, eller akseptere høyere prosentandel av "kvinnearbeid" i bytte mot at mannen tar seg av en høyere prosentandel av "mannearbeidet".

Nei, det gjør de da virkelig ikke :rofl:Som kvinne så måker jeg snø, klipper gress, beskjærer hekk, dro på dugnader og foreldremøter når det var aktuelt, kjørte til treninger (et av barna hadde en time hver vei til trening) (har voksne barn nå), kjørte på diverse kjøreoppdrag til familiens beste, i tillegg så vasket jeg hus, fulgte opp med lekser, organisering av hverdagene, styrte fellesøkonomien, mm. hvis man må "mekke på bilen",  som en nærmest hverdagsaktivitet, så kan jeg foreslå å kjøpe en nyere bil uten så mange problemer kanskje? De andre oppgavene du nevner, som gress og snø mm er heller ikke oppgaver som tar særlig lang tid. (Nå tar jeg utgangspunkt i her som jeg bor da, hvor vi som regel har maks en uke snø i året, og en plen som tar 2 timer å klippes.) Jeg gjør mer på bilen enn det mannen gjør (vi har hver vår bil som vi har ansvar for). Men stoler altså mer på fagfolk når det er større ting som må gjøres. Malejobben deler vi også på (eller får et av barna til å gjøre det). 

Jeg er enig med deg på siste punkt i dette avsnittet, nemlig at kvinner må finne seg i å dele 50 /50. Man da får jammen menn også godta dette. Oi, jeg glemte å tilføye at vi allerede deler sånn noenlunde likt på oppgavene, både inne og ute. Jeg syns det er viktig at begge i forholdet kan gjøre ALLE oppgaver i et hjem, både innendørs og utendørs, for en dag så står man der helt alene. Jeg hører jo historier om folk som f.eks ikke har peiling på økonomien, at de har null oversikt om  det går rundt når de har mistet sin partner. 

Simen1 skrev (7 timer siden):

Et godt bilde på takken for at menn i gjennomsnitt forsørger mer av familieøkonomien enn kvinnene. Fysisk hard jobb, eller lang og hard utdannelse, hardt opparbeidet karriere som kvinnene skummer fløten av og ikke gir anerkjennelse for hardt hjemmearbeid som nevnt over. Menn er ofte usynlige når de gjør hardt hjemmearbeid for familien eller jobber hardt for familiens beste.

At menn i snitt drar inn mer penger er i hovedsak fordi 70 % av menn jobber i det private, hvor det er høyere lønninger. Et annet moment er at det enda ikke er lik lønn for likt arbeid i samme jobb. Jeg ser dette fra et annet perspektiv enn deg. Takket være at kvinner i snitt tar mer ansvar for felles barn så fører det til at han kan sikte høyt for en karriere. Når det gjelder lang og hard utdannelse så er det vel uansett flest kvinner som tar lange og høye utdannelser nå for tiden. Men de jobber sikkert ikke hardt for å oppnå dette de da? Det er vel oftere slik at kvinner må kjempe hardere for å oppnå resultater enn det menn må. Kvinner blir oftere nedvurdert, eller mindre hørt på. (Selvopplevd og også hørt fra mange kvinner). 

 

Simen1 skrev (7 timer siden):

Menn har i snitt tyngre jobber enn kvinner. Det er det veldig lite tvil om eller anerkjennelse for. Kvinner syter over spesifikke yrker de har valgt selv og syter ytterligere over at de ikke holder sin egen kropp i form, som om det var "menns skyld" at de valgte det yrket eller sliter ut sofaen. Hvorfor tar de ikke ansvar for eget yrkesvalg og fysiske form? Er det "menns skyld" det også?

Menn har i snitt tyngre jobber, men også jobber som er tilpasset deres fysiske styrke. Kvinners skjelett veier f.eks mindre enn en manns. 

"Spesielt i overkroppen er kjønnsforskjellen markant; for eksempel har menn i gjennomsnitt 75 prosent mer muskelmasse i armene og 90 prosent mer styrke i overkroppen enn kvinner.#

https://illvit.no/mennesket/hvorfor-er-menn-sterkere-enn-kvinner

Misforstår du med vilje? Jeg sa at kvinner har jobber tunge fysiske løft som ikke er tilpasset deres anatomi. Kan vi tenke oss til at det er sannsynlig at dette er en sterk medvirkende årsak til at vi finner flere kvinner med muskel - og skjelettlidelser? Jeg har ikke sagt at dette er menn sin feil. Men kanskje kvinnene burde hatt mer hjelpemidler på jobb for å slippe endel av disse løftene, eller rett og slett at de burde hatt andre yrker ja, som du nevner. Men er menn villige til å overta disse lavtlønnede jobbene i helsevesenet da? 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (5 timer siden):

Du har noen poeng, men jeg synes kommentaren din veier tyngst retningen kvinner. Hvor mange kvinner klager ikke over menn som de mener ikke lenger tenner på dem eller har tid til å ha dype samtaler når de er gravide? KG er full av slike. Menn flest tar forsørgerrollen alvorlig, men de kan ikke være alle plasser på en gang. Hvis barnet (når kvinnen er gravid) skal ha det bra så må en av foreldrene jobbe. Da er det mannen som gjør det og noe annet må vike. Ikke fordi han vil det, men fordi biologien setter grenser. Han kommer trøtt hjem og orker kanskje bare mat og litt tid med ungen og kvinnen før han må ta kvelden. Kvinner lager masse drama om at han ikke bryr seg osv. Så jeg tror ikke det er så smart å mene at det ene kjønnet bidrar mer enn det andre.

Du, det aner jeg ikke. Her har du lagt til som forutsetning at kvinnen ikke jobber når hun er gravid. De fleste kvinner jobber selv om de er gravide. Av en eller annen merkelig grunn så er det tydeligvis lettere for kvinner å både jobbe og ta ansvar hjemme enn det er for menn. Jeg tar gjerne imot gode innspill på hvorfor det er slik. Siden vi tross alt er inne under tema "tinder er skadelig for menn". Så hadde det vært interessant å finne ut hva menn kan gjøre for å bli mer interessante, ikke bare som et førsteinntrykk, men som en mann som greier å bli værende i et varig forhold. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...