Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Tinder er skadelig for menn.


Anbefalte innlegg

Gjest 7117b...a9f skrev (1 minutt siden):

Vet ikke hva denne  tråden handler om lenger skal jeg være ærlig..later til å være mange triste, ensomme mannfolk der ute som skal finne noe å skylde.

Det er vel også litt typisk at det er enkelte som i stedet for å faktisk bruke argumenter kommer med denne type hersketeknikker, har man en mening som ikke stemmer med deres tro så er man plutselig et trist å ensomt mannfolk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 7117b...a9f skrev (3 minutter siden):

Syntes tinder var et godt tilskudd i min singelperiode.
Gjorde akkurat det jeg forventet, å gi en form for nærhet uten at du føler du må gjøre noe "mer"

Det var veldig fint å kunne uten "lek" og sosiale samlinger ++ finne seg fuckfriends som hadde kun har et formål på nett i sin egen trygge og koselige sofa.

Jeg hadde dog ikke jaktet på et langvarig forhold på tinder, der gjelder det å komme seg ut å møte folk og bli kjent med de på gamlemåten, selv om mange i dag har angst for akkurat slikt.

Vet ikke hva denne  tråden handler om lenger skal jeg være ærlig..later til å være mange triste, ensomme mannfolk der ute som skal finne noe å skylde.


men for min del funket " Netflix and chill?" som et sjekketriks i 5 mnd, og da hadde jeg fått 3 stk fuckfriends som holdt meg opptatt i hele min singelperiode før jeg plutselig følte på at nå er det på tide å dele hverdagen med noen, og da gikk jeg ut og fant meg nettopp det også.

Moral of the story: Kom deg ut og prat med folk.  Ikke vær et internett creep.

Anonymous poster hash: 7117b...a9f

Du kan rett og slett ikke sammenligne en manns og en kvinnes opplevelse av Tinder. At du som kvinne klarte å få 3 FF på 5 måneder som om det skulle kunne relateres til den mannlige opplevelsen på noen måte forteller at du har absolutt intet begrep om hvordan "mannesiden" av Tinder er.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (4 minutter siden):

Det er vel også litt typisk at det er enkelte som i stedet for å faktisk bruke argumenter kommer med denne type hersketeknikker, har man en mening som ikke stemmer med deres tro så er man plutselig et trist å ensomt mannfolk. 

Intet nytt under solen:

"Jeg (som kvinne) fikk pule mange menn, derfor er det mange menn som får pule, så menn som klager er triste sulliker som leter etter noe å skylde på".

  • Liker 3
Lenke til kommentar
32 minutes ago, fokkeslasken said:

Nettopp det absolutt største problemet med det meste av dokumentasjon på dette tema. Den vanligste "mangelen" er at de er fryktelig vage i hvordan de har kommet frem til arbeidstid. Man mistenker dette er med vilje når man har sett det mange nok ganger.

Är ju antagligen väldigt svårt att samla in bra data också.

Når detta kom opp för ett tag sen sökte jag rundt lite och fick träffar fra SSB och andra seriösa kilder och förstod raskt att bilden som några målade upp som klart bevisad inte helt stämde och att det fanns stora osäkerheter i datan.

Så man lägger ihop lite osäker och otydlig statistik på lön, några tillfällen med diskriminering, lite generell statistisk om vem som är hemma med barnen, ignorans om att kvinner kanske bestämmer själva vad de vill göra  och så drar man sina slutsatser om hur dåligt allt är i Norge, hur dåligt det är i alla bransjer och anser sig ha bevisat att alla stora problem beror på gutteklubben grei. All annan information, fakta och teorier kan självklart bara förkastas som att kvinner faktiskt är väldigt attraktiva på arbetsmarknaden i många bransjer der de er i mindretal, de är ju ända diskriminerade och har lavare lön baserat på det över. 

 

 

Lenke til kommentar
leticia skrev (På 10.1.2024 den 7:41 PM):

Enig i at dette blir fremstilt på en feil måte. (altså "herfra og ut jobber kvinner gratis"). Men det foregår faktisk ulik lønn for likt arbeid også, selv om dette ikke er hele årsaken til lønnsforskjellene mellom kvinner og menn. Som du kan se så er mye av gapet mellom kvinner og menn begrunnet i at kvinner føder barn. Men hva skal man gjøre da, slutte å føde? Kanskje småbarnsfedre må ta litt mer ansvar på hjemmebane slik at man kan få redusert lønnsgapet akkurat der. (Og ja, det kan godt hende at det er kvinner som gruppe som selv velger på en slik måte), men å lovfeste lik permisjon til kvinner og menn ved fødsel kunne vært en start. (fratrukket de uker mor trenger for å komme seg etter fødselen). 

Forskjell i lønn mellom kvinner og menn: Mye ulik lønn for likt arbeid, viser ny forskning – NRK Trøndelag – Lokale nyheter, TV og radio

Jeg synes hvordan denne forskningen ble fremstilt var litt uheldig, fordi det fremstår litt mangelfult og spekulativt. Tidligere forskning har etablert at lønnsforskjellene mellom kjønnene i all hovedsak kommer av ulik arbeidsmengde og ulik jobb. Så har vi her forskning som viser at om en kompenserer for (deler av) ulikheten i jobb fjerner en omkring halvparten av ulikheten i lønn. Det virker dermed ikke som forskningen burde fremstilles som noe bevis for diskriminering men tvert imot at den underbygger eksisterende forskning som peker på andre årsaker som mye viktigere.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, herzeleid said:

Jeg synes hvordan denne forskningen ble fremstilt var litt uheldig, fordi det fremstår litt mangelfult og spekulativt. Tidligere forskning har etablert at lønnsforskjellene mellom kjønnene i all hovedsak kommer av ulik arbeidsmengde og ulik jobb. Så har vi her forskning som viser at om en kompenserer for (deler av) ulikheten i jobb fjerner en omkring halvparten av ulikheten i lønn. Det virker dermed ikke som forskningen burde fremstilles som noe bevis for diskriminering men tvert imot at den underbygger eksisterende forskning som peker på andre årsaker som mye viktigere.

Tycker överskriften och begynnelsen gir en klart annan bild än vad man får hvis man leser hele texten. 

De har visat att det finns en forskjell men de vet ikke hvis folk faktiskt har samma arbets uppgaver, hur många timmar folk jobbar i detalj, vad folk har i kompetans etc. 

Vad orsaken till forskjellene er vad man inte heller men har noen teorier som många är plausibla. En del av teorierna är helt naturliga och går på folks prioritering och intressen och andra är mer diskriminerande (hvis de ens kom upp med noen sådan, husker ikke)

För min del vill jag veta hvis folk med samma kompetanse, arbetsinsats, prestation  och samma uppgaver men med forskjellige kön för forskjellig lön i snitt. Tycker ikke studien visar att det är så. 

En annan sak är orsaken. Folk er forskjellig, en del prioriterar fritiden före lön och karriär, en del prioriterar barn före karriär, etc. Forskjellen i denna studien kanske också beror på att kvinner som grupp prioriterar barn och fritid före en karriär mer än män. Hvis det är så så är det ju inget problem och inget man bör lösa. 

Är angående det sista jag tycker en viss typ feminism bommar. Man ser bara på resultatet och bryr sig ikke om vad folk vill. Hvis kvinner faktiskt vill vara hjemme med barnen längre än vad männen vill så borde väl de ha rätten att vara det trots att det karriär mässigt er en nackdel. Är ju fremdeles så att kvinner oftare än män i snitt velger yrken med sämre karriär möjligheter. 

Gi alla samma möjligheter så får väl resten bli som det blir. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (2 timer siden):

Är ju antagligen väldigt svårt att samla in bra data också.

Når detta kom opp för ett tag sen sökte jag rundt lite och fick träffar fra SSB och andra seriösa kilder och förstod raskt att bilden som några målade upp som klart bevisad inte helt stämde och att det fanns stora osäkerheter i datan.

Så man lägger ihop lite osäker och otydlig statistik på lön, några tillfällen med diskriminering, lite generell statistisk om vem som är hemma med barnen, ignorans om att kvinner kanske bestämmer själva vad de vill göra  och så drar man sina slutsatser om hur dåligt allt är i Norge, hur dåligt det är i alla bransjer och anser sig ha bevisat att alla stora problem beror på gutteklubben grei. All annan information, fakta och teorier kan självklart bara förkastas som att kvinner faktiskt är väldigt attraktiva på arbetsmarknaden i många bransjer der de er i mindretal, de är ju ända diskriminerade och har lavare lön baserat på det över.

Så kan man jo legge til at det har blitt sagt i tråden at kvinner som velger selv gjør det mot bedre vitende (påvirket av mannen og samfunnet), og de burde hatt juridiske regler som hindret disse kvinnene i å være mer hjemme da det er det beste for dem.

You can't make this shit up, som det heter på godt norsk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (8 timer siden):

Jeg sier ikke at det ikke skjer, men vi har kommet ganske langt og man kan fort stå i fare for å sette regler etter unntakene. Bare det faktum at du nevner diskrimineringsnemda viser jo at dette ikke er noe som er akseptert lengre.

Vi har nok ikke kommet så langt som du har lyst til å tro. Bare det faktum at jeg nevner diskrimineringsnemnda burde si sitt om at dette enda er et problem. Uten et problem så hadde vi ikke trengt en diskrimineringsnemnd. Nå er det ganske lenge siden jeg selv fikk erstatning etter å ha fått behandlet en sak om graviditet i nemnda (som på den tiden het likestillings - og diskrimineringsnemnda om jeg ikke husker feil), men det at det enda er oppe slike saker hvor arbeidsgivere blir idømt erstatning forteller at arbeidsgivere enda har en vei å gå. Både i forhold til lønn og andre årsaker som fører til at kvinner (bevisst eller ubevisst) blir nedvurdert i forhold til menn. 

Politiet løna ein kvinneleg politiadvokat lågare enn hennar mannlege kollega

 

Eit politidistrikt lyste ut to faste stillingar som politiadvokat 2, og etter ein tilsettingsprosess fekk to politiadvokatar tilbod om stilling. Då den kvinnelege søkjaren fekk tilbod om kr 25 000 lågare årsløn enn den mannlege kandidaten som fekk tilslag, klaga ho saka inn for Diskrimineringsnemnda. Nemnda har no slått fast at ho vart kjønnsdiskriminert.

https://www.diskrimineringsnemnda.no/nyheter/9554

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Du drar fram enkelteksempler, anekdoter. Hvor mange anekdoter med motsatt fortegn finnes? Kanskje like mange eller flere. Kanskje. Men det fulle bildet får vi neppe vite fordi du bare plukker eksempler fra den ene siden. Media og kjønnsforskning dekker også denne typer saker svært skjevt. Det jeg savner er både kvalitativ og kvantitativ forskning på temaet, utført på en kjønnsnøytral måte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Du drar fram enkelteksempler, anekdoter. Hvor mange anekdoter med motsatt fortegn finnes? Kanskje like mange eller flere. Kanskje. Men det fulle bildet får vi neppe vite fordi du bare plukker eksempler fra den ene siden. Media og kjønnsforskning dekker også denne typer saker svært skjevt. Det jeg savner er både kvalitativ og kvantitativ forskning på temaet, utført på en kjønnsnøytral måte.

Jepp, mange eksempler små gjør en stor elv. Hvis du er opptatt av eksempler med motsatt fortegn så får du finne noen da vel... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (5 timer siden):

Gi alla samma möjligheter så får väl resten bli som det blir. 

Det er vel akkurat det som er hovedpoenget mitt også. At man ikke gir alle samme muligheter.

Fordi man forventer at kvinner og menn er forskjellige, akkurat som man forventer at gutter skal ha blå klær og jenter rosa. Er faktisk ute på reise nå i et annet land, og på en av bensinstasjonene så så jeg fine kopper med biler og traktorer på, kopper med navn på. Lette og lette etter en slik kopp å kunne kjøpe til barnebarnet (jente), men neida, var ikke et eneste jentenavn på de koppene nei, måtte over til andre siden med enhjøringer og rosa skyer på... - ikke kom her og fortell at man har like muligheter, og at det ikke er noen hindringer for at man skal kunne velge som man vil. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 minutter siden):

Det hjelper lite med flere anekdoter i den ene eller andre retninga. Det trengs kvalitativ og kvantitativ forskning - ikke anekdoter.

"anekdotene" blir lagt fram som bevis på at diskriminering skjer, fordi ikke alle i tråden er inneforstått med at diskriminering faktisk skjer. Trenger ikke mye forskning for å få med seg at dette enda forekommer. I hvor stor utstrekning det forekommer der kan forskning hjelpe. Som du sier, man må ha både kvalitativ og kvantitativ forskning, for det nytter lite om det kommer et par rapporter som spriker i forskjellige retninger. 

Lenke til kommentar

 

2 minutes ago, leticia said:

Det er vel akkurat det som er hovedpoenget mitt også. At man ikke gir alle samme muligheter.

Fordi man forventer at kvinner og menn er forskjellige, akkurat som man forventer at gutter skal ha blå klær og jenter rosa. Er faktisk ute på reise nå i et annet land, og på en av bensinstasjonene så så jeg fine kopper med biler og traktorer på, kopper med navn på. Lette og lette etter en slik kopp å kunne kjøpe til barnebarnet (jente), men neida, var ikke et eneste jentenavn på de koppene nei, måtte over til andre siden med enhjøringer og rosa skyer på... - ikke kom her og fortell at man har like muligheter, og at det ikke er noen hindringer for at man skal kunne velge som man vil. 

Jag fårstår ju självklart vad din huvudpoäng är. Tycker väl dock att du savner argument och fakta för det allra mesta.  

Ok, kvinner och män har inte samma möjligheter för att det er forskjellige färg på kopparna ... 

 

Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (1 minutt siden):

 

Jag fårstår ju självklart vad din huvudpoäng är. Tycker väl dock att du savner argument och fakta för det allra mesta.  

Ok, kvinner och män har inte samma möjligheter för att det er forskjellige färg på kopparna ... 

 

Kvinner og menn har ikke samme muligheter fordi man forventer forskjellig fra en kvinne og en mann. Koppene var bare et eksempel på forskjellige forventninger. Regner med at du skjønte det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, leticia said:

"anekdotene" blir lagt fram som bevis på at diskriminering skjer, fordi ikke alle i tråden er inneforstått med at diskriminering faktisk skjer. Trenger ikke mye forskning for å få med seg at dette enda forekommer. I hvor stor utstrekning det forekommer der kan forskning hjelpe. Som du sier, man må ha både kvalitativ og kvantitativ forskning, for det nytter lite om det kommer et par rapporter som spriker i forskjellige retninger. 

ALLA förstår att diskriminering sker både för kvinner och för män. Det intressanta är hur stor effekten är och då kommer man ingenstans med anekdoter.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, leticia said:

Kvinner og menn har ikke samme muligheter fordi man forventer forskjellig fra en kvinne og en mann. Koppene var bare et eksempel på forskjellige forventninger. Regner med at du skjønte det. 

En rätt ointressant forventning i min mening. 

Men jag börjar tycka synd om dig. Du verkar bo i en helt annan värld än vad jag gör. Kvinnor och män har kunnat bli det de vellat länge i min värld. De har kunnat utbilda sig till vad de vill och kvinner som har utbildat sig inom i alla fall ingenjör yrken har snarast haft en fördel på arbetsmarknaden. Både kvinner och män är hemma med barnen osv osv. Allt är säkert ikke perfekt för något av könen men det är knappast så dåligt som det verkar vara i din värld. 

Men du kommer ju som vanligt med generella och ofta diffusa betraktningar och några anekdoter. Erfarenheten fra oss som jobbar i for eksempel IT bransjen, som ikke er speciellt jämställd, är ju uppenbart ikke värt noe jämfört med lite generell statistik och noen anektot som visar att diskriminering förekommer. 

Hur kan kvinnliga systemutveklare vara attraktiva på arbetsmarknaden når det finns anektoder om diskriminering i en helt annan bransj, statistik fra danmark om att 2/3 av föräldraledigheten tas ut av mamman och statistisk som visar att kvinner har  lavare lön i snitt per generell stillingstittel tagen över alla bransjer och der övertid ikke ens er med.   

(Lite rart att den forventningen bara verkar vara ett problem når det gäller kvinner och inte män som vill in i kvinneyrken.) 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tittade förresten igenom forskningen som diskuterades tidigare idag. 

Den handlar om lönn per stillingstitel, stilingstitlen er generella, jobb tiden som är med för Norge är den som står i kontrakten så övertid är med i lönen men inte i statistiken.  

Är väldigt fel att säga att forskningen handlar om lönen för samma arbete. 

edit: För det mesta av tiden tror jag det var denna indelning som gällde

https://no.wikipedia.org/wiki/Standard_for_yrkesklassifisering

de sista åren denna 

https://www.ssb.no/klass/klassifikasjoner/145/koder

Endret av fredrik2
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...