Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Tinder er skadelig for menn.


Anbefalte innlegg

leticia skrev (22 minutter siden):

Dette må du nesten finne en kilde på, for det tror jeg ikke er riktig. Kanskje menn rett og slett ikke er så opptatt av likestilling og mulig diskriminering som det kvinner er, fordi de ikke opplever det selv på kroppen i samme grad som kvinner gjør, og derfor ikke søker seg til slike stillinger. M.a.o at de interesserer seg for andre forskningsfelt. (Men jeg er enig i at det burde være jevnere fordelt for man trenger flere perspektiver for å kunne sette inn riktige tiltak for å forbedre livet for begge kjønn). 

Men du har jo ikke vist til noen kilde for ditt syn her, så hvorfor forlanger du at jeg skal henvise til dette?

Aner ikke om det er forsket på i detalj, men generelt er det jo mange menn som følger med på alskens snåle konservative kanaler f.eks. på youtube hvor kjønnsproblematikk inngår. Det virker veldig kontraintuitivt at disse som er interessert i problemer av sorten "menn sliter i datingmarkedet" ikke skulle være interessert i kjønnsforskning på lik linje med stereotypiske feminister. Kjønnsforskning er jo ellers langt bredere enn bare diskrimineringsproblematikk. Forøvrig er det jo også slik at menn mener at de diskrimineres, og følgelig er det en del av dem som vil være interessert i å formelt dokumentere dette. Gitt at de fikk muligheten, da.

(forøvrig gjelder jo det samme Fokkeslasken i sin diskusjon med deg, hvis han mener at menn er mer interessert i lederroller i bedrifter enn kvinner er det fornuftig om den påstanden backes like godt som påstanden "kvinner er minst like interessert i lederroller i bedrifter" - altså utover å peke på ansettelsesstatistikken)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
knopflerbruce skrev (52 minutter siden):

Men du har jo ikke vist til noen kilde for ditt syn her, så hvorfor forlanger du at jeg skal henvise til dette?

Aner ikke om det er forsket på i detalj, men generelt er det jo mange menn som følger med på alskens snåle konservative kanaler f.eks. på youtube hvor kjønnsproblematikk inngår. Det virker veldig kontraintuitivt at disse som er interessert i problemer av sorten "menn sliter i datingmarkedet" ikke skulle være interessert i kjønnsforskning på lik linje med stereotypiske feminister. Kjønnsforskning er jo ellers langt bredere enn bare diskrimineringsproblematikk. Forøvrig er det jo også slik at menn mener at de diskrimineres, og følgelig er det en del av dem som vil være interessert i å formelt dokumentere dette. Gitt at de fikk muligheten, da.

(forøvrig gjelder jo det samme Fokkeslasken i sin diskusjon med deg, hvis han mener at menn er mer interessert i lederroller i bedrifter enn kvinner er det fornuftig om den påstanden backes like godt som påstanden "kvinner er minst like interessert i lederroller i bedrifter" - altså utover å peke på ansettelsesstatistikken)

Å påstå at menn er like interessert i kjønnsforskning som kvinner blir som å si at menn har like stor interesse av å bli sykepleiere som det kvinner er. Man ser på kjønnsfordelingen blant studenter som studerer kjønnsstudier og sykepleie at det ikke er sant. 

Sorten "menn som sliter i datingmarkedet" er kanskje ikke akkurat blant de menn som har den høyeste utdanningen og ønsker å bli forskere heller da. Når det gjelder ansettelse, hvis man ser at kjønnsandelen studenter ikke passer inn med kjønnsandelen ansettelser, så kan man snakke om en diskriminering. Man vil nok se en klarere diskriminering her blant ledere enn det man ser blant kjønnsforskere / sykepleiere. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (1 time siden):

Å påstå at menn er like interessert i kjønnsforskning som kvinner blir som å si at menn har like stor interesse av å bli sykepleiere som det kvinner er. Man ser på kjønnsfordelingen blant studenter som studerer kjønnsstudier og sykepleie at det ikke er sant. 

Sorten "menn som sliter i datingmarkedet" er kanskje ikke akkurat blant de menn som har den høyeste utdanningen og ønsker å bli forskere heller da. Når det gjelder ansettelse, hvis man ser at kjønnsandelen studenter ikke passer inn med kjønnsandelen ansettelser, så kan man snakke om en diskriminering. Man vil nok se en klarere diskriminering her blant ledere enn det man ser blant kjønnsforskere / sykepleiere. 

Hva blir da konklusjonen om lederstillingene hvis du legger det samme "se hvem som blir dette"-opplegget til grunn?

At kjønnsforskning historisk er sett på som en kvinnenes bastion, er neppe veldig kontroversielt. Med de ulempene for menn som vil inn dit som medfølger.

Det er også et poeng hva man faktisk behøver, og innen kjønnsforskning trengs det jo omtrent like mange av hver hvis vi vil sikre at menns problemer også forskes på, eller at mer typiske "mannesynspunkter" blir trukket frem. Begrepet "tverrfaglige kjønnsstudier" er jo ellers kjønnsnøytralt, så det er snodig at de ikke har prøvd hardere å finne de gode mannlige kandidatene de åpenbart har oversett.

Lenke til kommentar
leticia skrev (12 timer siden):

Det er litt påfallende at gutteklubben grei  rekrutterer andre menn til lederstillingene selv om det finnes bedre kvalifiserte kvinner med lederutdannelse ja.

Og slikt skjer ikke innen kjønnsforskning mellom kvinner?

leticia skrev (12 timer siden):

Statistisk sett så er det menn som overfaller både kvinner og menn. 

Så hvis en mann ovefalles av en mann så bare driter vi i det?

Der setter du nok fingeren på noe av problemet, men kanskje ikke helt slik du mente å gjøre det.

Endret av fokkeslasken
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (12 timer siden):

Noen av oss har fokus på dette allerede.
Giftig maskulinitet er en større fienden til menn, enn feminisme, da menn hindres fra å stå frem og ikke blir tatt seriøst.

Det er ingen hemmelighet at menn rammes av vold i den grad de gjør, så tydeligvis står de frem. De gjør det bare ikke på tiktok. De opplever ... er det over 40% av vold hjemme, samt brorparten av annen vold. Det er ikke hemmelige mørketall. Det er kjent. Det er bare ikke så interessant for almuen, så andre snakker ikke om det og dermed er det kvinner som får egne drosjer hjem om kvelden og krisesentre. Menns krisesentre stenges jo av en spesifikk gruppering av kvinner. Er det fordi de mener menn ikke opplever vold eller er det fordi de mener menn i almennhet står for volden? Kanskje vi der også finner noe av grunnen til at menn ikke er nevneverdig delaktige i kjønnsforskning på linje med at de ikke får lov til å ha krisesentre.

Red Frostraven skrev (12 timer siden):

Hvis man lar en mann og en kvinne presentere de samme argumentene, så vil menn finne menn mer overbevisende.

Både når menn og kvinner presenterer samme foredrag...

Og når en mann presenterer et foredrag og stemmen med nøyaktig samme presentasjon justeres elektronisk til en kvinnelig pitch og presenteres som en kvinne sitt foredrag...

...og når en kvinne presenterer et foredrag og stemmen med nøyaktig samme presentasjon justeres elektronisk til en mannlig pitch og presenteres som en mann sitt foredrag.

Kvinner må jobbe hardere for å bli funnet troverdig.

https://www.researchgate.net/publication/328282077_A_woman's_gotta_do_what_a_woman's_gotta_do_and_a_man's_gotta_say_what_a_man's_gotta_say_--_Sex-specific_differences_in_the_production_and_perception_of_persuasive_power/download?_tp=eyJjb250ZXh0Ijp7ImZpcnN0UGFnZSI6InB1YmxpY2F0aW9uIiwicGFnZSI6Il9kaXJlY3QifX0

Og..?

Kan ikke det gjelde innen kjønnsforskning mellom kvinner, eller hva vil du frem til her?

Endret av fokkeslasken
  • Liker 2
Lenke til kommentar
leticia skrev (8 timer siden):

Dette må du nesten finne en kilde på, for det tror jeg ikke er riktig. Kanskje menn rett og slett ikke er så opptatt av likestilling og mulig diskriminering som det kvinner er, fordi de ikke opplever det selv på kroppen i samme grad som kvinner gjør, og derfor ikke søker seg til slike stillinger. M.a.o at de interesserer seg for andre forskningsfelt. (Men jeg er enig i at det burde være jevnere fordelt for man trenger flere perspektiver for å kunne sette inn riktige tiltak for å forbedre livet for begge kjønn). 

Jeg tror nok som deg at påstanden om at begge kjønn er like interessert i dette er feil, og jeg tror nok vi i noen grad kan lese interesser inn i studiene en velger. Samtidig er nok akkurat "kjønnsforskning" et ganske spesielt felt som fremstår ganske preget av aktivisme, og "hjernevask" har nok befestet inntrykket av dette feltet som en form for "pseudovitenskap" som nok appellerer til og gir status innen relativt begrensede kretser. Sånn sett kan det hende at skjevhet i kjønn er feltets minste problem. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
leticia skrev (13 timer siden):

Statistisk sett så er det menn som overfaller både kvinner og menn. 

Da er nok neppe statistikken helt i vater, kvinners psykologiske vold er nok ikke så godt representert som den kunne vært. Alle vet at vold mot kvinner er alvorlig å noe som må straffes, vold mot menn er ennå ganske morsomt.

 

Lenke til kommentar
10 hours ago, knopflerbruce said:

Du får et korrekt innblikk i folks holdninger også på internett. Det er ikke sånn at man ikke "er seg selv" der. Vi er de samme personene bak tastaturet som ellers. Hvorfor skulle vi ikke være det?

Når jeg sitter på discord er det ofte med lyd, så det er som en god, gammeldags telefonsamtale. Det har og hendt nok ganger f.eks. på puber hvor random folk man ikke omgås ellers setter seg ned og begynner å prate tull.

Hvis folk fronter en mening, må man anta at de faktisk står for den.

Nei, internett er tankenes westworld, du får særdeles lite innblikk i hvordan folk faktisk ter seg i virkeligheten hvor de ikke kan gjemme ansikt, kroppsspråk, tonefall og alt som er, og komme unna med mulig trolling bak et anonymt brukernavn. Mange har bare lyst å spy ut noe for å se en reaksjon, uten at de mener noe mer enn det, ofte yngre folk. 
Ansikt til ansikt er man langt mer lesbar over hva en mener, om det var seriøst, useriøst, litt useriøst, forsøk på humor, sarkasme, kontekst, "romtemperatur" og man kan umiddelbart se reaksjonen til han som sa det om han får et tilbakesvar eller spørrende blikk. Er ikke alt som blir sagt som skal bli tatt seriøst og anta de står for det. 
Folk utenfor Norge, eller venner som har en intern humor kan også forekomme, og vi forstår ikke den opprinnelige meningen. Kanskje det bare er kødd internt, og du var den utenfor. Sånt kan skje på discord om du joiner en gjeng og du er utenfor. 

På discord feier man sammen 16åringer i lag med folk i 40 årene, ja faktisk helt til 70 har eg opplevd, og eg tilgir tenåringer når de sier teite ting, for de er i en veldig teit alder hvor usikkerhet er selve identiteten i den perioden. Eg møter sånt bare med stillhet, men hadde det vært utenom nettet kunne eg også kommunisert litt med blikket. 

Og til slutt, man er ikke de samme folkene bak tastaturet som ellers, for da hadde nettet sett veldig veldig annerledes ut, kommentarfeltene  hadde ikke vært motbydelige etc. Utenfor nettet har man diskusjoner der en ofte viser mer forsiktighet, er mer ydmyk, spørrende og nysgjerrig, og man får veldig mye info når man ser noen. 

 

Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (2 timer siden):

Intressant hur intresse och utdanning och sånt är viktigt når män är underrepresenterade medans det i tillfällen med kvinnlig underrepresentation är diskriminering, gutteklubben grei etc. 

Förklaringsmodellene varierar en del kan man si. 

Likhet i praksis.

Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (4 timer siden):

Så hvis en mann ovefalles av en mann så bare driter vi i det?

Nei, vi driter ikke i det. Vi har systemer for å få bort slike menn fra samfunnet (hvertfall i en begrenset periode), uavhengig av om de utøver volden mot en annen mann eller mot en kvinne. Om det er en mann som overfalles så har den overfalte mannen større mulighet til å komme seg vekk fra situasjon ved å forsvare seg selv enn det en kvinne har pga fysisk styrke. 

Det virker som du ønsker å sette fingeren et annet sted enn det jeg gjør. Jeg ønsker at man får gjort noe slik at slike menn ikke blir voldsutøvere verken mot menn eller kvinner. For din egen del så virker det som om du ønsker å sette fingen på at flest menn overfalles, så derfor trenger kvinner mindre beskyttelse mot slike menn og menn trenger mer... Poenget mitt er at alle trenger beskyttelse mot slike menn, og man bør sette søkelyset mot voldsutøverne fremfor mot de de utøver volden mot. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (3 timer siden):

Da er nok neppe statistikken helt i vater, kvinners psykologiske vold er nok ikke så godt representert som den kunne vært. Alle vet at vold mot kvinner er alvorlig å noe som må straffes, vold mot menn er ennå ganske morsomt.

 

Det stemmer nok at mange menn ikke tør (eller vil innrømme eller forstår) at de er utsatt for vold når det gjelder psykologisk vold fra kvinner. Men vi snakket om overfall her nå. Du har sikkert fått med deg alle drapssakene nå på nyåret som har skjedd i nære relasjoner. Det er litt forskjell på sånt og psykisk vold. Og hvem er det egentlig som ser på psykolgisk vold mot menn som morsomt? Er det andre menn? Som i "du er ikke mann nok", osv....? Jeg finner hvertfall ikke psykologisk vold mot menn morsomt i det hele tatt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (2 minutter siden):

Nei, vi driter ikke i det.

Men det blir behandlet veldig annerledes.

 

leticia skrev (På 5.1.2024 den 12:46 AM):

volden kvinner blir utsatt for i mye større grad skjer i hjemmet, mens menn opplever mer vold i det offentlige rom, utført av andre menn.

Gjerne må det påpekes at andre menn utfører vold mot menn, en form for victim blaming som gjentas så kvalmende ofte at det er helt normalt. 

Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (3 timer siden):

Intressant hur intresse och utdanning och sånt är viktigt når män är underrepresenterade medans det i tillfällen med kvinnlig underrepresentation är diskriminering, gutteklubben grei etc. 

Förklaringsmodellene varierar en del kan man si. 

Alle har mulighet til å ta den utdanningen man vil hvis man har gode nok karakterer for å komme inn. Egentlig merkelig at man ikke forstår at årevis med maktstrukturerer man ikke ønsker å endre på fører til gutteklubben grei osv, se gjerne i innlegget til @Red Frostraven hvordan denne diskrimineringen (bevisst eller ubevisst) foregår. 

Når det gjelder kjønnsforskning så begynte dette som kvinneforskning, så det er kanskje ikke så rart at det er en overvekt av kvinner som interesserer seg for dette feltet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (1 minutt siden):

Jeg finner hvertfall ikke psykologisk vold mot menn morsomt i det hele tatt...

Er det det eneste du har å si til at samfunnet generelt synes det er moro at menn blir utsatt for vold ? Ser du ikke problemet  med det ? Kvinner er en del av samfunnet akkurat som menn, men vold mot kvinner er tabu, jeg personlig har aldri sett det, det jeg ser er massive mengder med normalisert vold mot menn, det har jeg opplevd ofte, så hvor mystisk er det egentlig at menn er representert mer på statistikken ? Vold er vold, jeg ser ingen grunn til å kvantifisere.  

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (4 minutter siden):

Men det blir behandlet veldig annerledes.

 

Gjerne må det påpekes at andre menn utfører vold mot menn, en form for victim blaming som gjentas så kvalmende ofte at det er helt normalt. 

Skal man la være å påpeke fakta? At det i hovedsak er menn som utfører volden, både mot kvinner og menn? Det er lett å finne statistikker på dette, ut fra anmeldelser, siktelser, dommer... Mørketallene som du snakker om, at også kvinner utfører vold mot menn, blir bare dette, mørketall. Menn må begynne å anmelde saker hvis de føler seg utsatt for noe kriminelt, også når det er en kvinne som er voldsutøveren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (5 minutter siden):

Er det det eneste du har å si til at samfunnet generelt synes det er moro at menn blir utsatt for vold ? Ser du ikke problemet  med det ? Kvinner er en del av samfunnet akkurat som menn, men vold mot kvinner er tabu, jeg personlig har aldri sett det, det jeg ser er massive mengder med normalisert vold mot menn, det har jeg opplevd ofte, så hvor mystisk er det egentlig at menn er representert mer på statistikken ? Vold er vold, jeg ser ingen grunn til å kvantifisere.  

Du fikk med deg at jeg skrev mer enn dette vel? Har du forresten noen holdepunkter for at samfunnet generelt syns at det er moro at menn blir utsatt for vold? Annet enn egne anekdoter? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (1 minutt siden):

Skal man la være å påpeke fakta? At det i hovedsak er menn som utfører volden, både mot kvinner og menn?

Kvinners vold er like mye vold som menns vold, å en slipper ikke unna hvor ofte en kvinne vil finne en gorilla til å gjøre en jobb for henne, fordi noen krenket kvinnen på noe vis, dette skjer ofte nok på byen, det er uansett ikke offeret sitt feil at hen ble utsatt for vold, samme hvordan det skjedde, kvinner kan være supervoldelige på sitt vis, å prøve å late som det ikke er tilfelle er bare kjipt gjort mot alle ofre for vold fra kvinner. At menn vil vinne de aller fleste startede slåsskamper mot kvinner er heller ikke vår feil.

Lenke til kommentar
1 minute ago, leticia said:

Alle har mulighet til å ta den utdanningen man vil hvis man har gode nok karakterer for å komme inn. Egentlig merkelig at man ikke forstår at årevis med maktstrukturerer man ikke ønsker å endre på fører til gutteklubben grei osv, se gjerne i innlegget til @Red Frostraven hvordan denne diskrimineringen (bevisst eller ubevisst) foregår. 

Når det gjelder kjønnsforskning så begynte dette som kvinneforskning, så det er kanskje ikke så rart at det er en overvekt av kvinner som interesserer seg for dette feltet. 

Jaja, samma generella argument om och om igen. Det kanske är så att disse maktstrukturerna gäller också med könsförskningen, alltså jenteklubben grei? 

Är bara så trött på alla generaliseringer, framför all når de bara gäller åt ett håll. Maktstrukterer når det gäller män, intressen når det gäller kvinner och ren ignorering av annat som gäller män och som ikke er så positivt. 

Jag jobbar som jag har skrivit tidigare inom teknologi, ingen del av teknologi bedrifter har en speciellt jämlik fördelning. Vilket uppenbart beror på att kvinner ikke verkar så väldigt intresserad av att skaffa relevant utdanning och arbete i bedrifterna. Förutom då att förklaringen når det gäller styret självklart är maktstruktuter, gutteklubben grei och diskriminering. Det kan i alla fall inte vara brist på intressen, relevant utdanning, tillgänglighet och sånt.

 

 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (Akkurat nå):

Du fikk med deg at jeg skrev mer enn dette vel? Har du forresten noen holdepunkter for at samfunnet generelt syns at det er moro at menn blir utsatt for vold? Annet enn egne anekdoter? 

Underholdningsindustrien forteller akkurat den historien, men du kan vel ikke med vettet i behold si at vold mot menn å kvinner blir behandlet likt ? Det ser man jo på hvordan du selv utaler deg som jeg siterte deg på, ganske annerledes vil jeg påstå. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...